IS-SM VOLVO ORIGINAL 2002

Isserien 2001


Final 1+2 Överkalix
Final 3+4 Morjärv

Slutställning 2002


02-03-23 Is-SM: Mästare i repris
Det var inte lätt att försöka rubba titelförsvararnai i isracing den här säsongen. Tre av fyra guld gick till samma förare som förra året. Enbart i standardvagnsklassen Volvo Original blev det en ny mästare när veteranen Janne Sundkvist fick släppa ifrån sig guldet till en annan jämtlänning - Joachim Emilsson, 40-årig racingveteran från Strömsund. Men vad gör det så länge årets isracingsäsong varit en av de bästa på många år!
Årets racingserie på is har avverkats i rekordtempo. Start i söndags med två omgångar på isbanan inne i Överkalix. Och så två race till i Morjärv, några mil längre söderut i lördags, sex dagar senare.
I spektakulära långnabbsklassen var hemmaföraren Mikael Jansson favorit. Så oron blev stor i de täta, soldränkta åskådarleden när Mikael fick ge sig i lördagens första final. Den segern gick i stället till förre mästaren Lennart Lindkvist som hade problem med sin bil och fick bryta de både inledande racen förra veckan. Men i andra racet fick Micke - som kör en BMW med 470 (!) hästar stark, turbomatad Volvo-motor under huven - fäste för 21-mm spikarna i däcken och vann före veteranen Thord Thingvall från Överkalix. Guldet gick därmed återigen till blott 25-år gamle Mikael medan dubbelt så gamle Thord Thingvall, som varit fyra i SM ett antal gånger - äntligen fick sin första medalj, silver dessutom. Bronset gick till finske mästaren Johan Dalbacka som nu kan stoltsera med att ha tagit både finskt guld och svenskt brons under en och samma säsong.
I klass 2 (rallycrossbilar med kortnabb) var Robert Johansson från Överkalix storfavorit. Och även här började det med nervdaller när klubbkompisen Hans Nilsson kom från ingenstans och vann första finalen. Men Robert tog sig samman, åkte mästerligt och vann dagens andra race, vilket räddade guldet. Den här klassen - där cylindervolymen är begränsad till 2,4 liter - är alltid tuff och händelserik och de två avslutande finalerna var inget undantag. Bra prestationer noterades av en hel rad förare - bl a Stefan Aho (silver) Kjell Holma (brons), Anders Rönnlund - som överraskade med en andraplats i finalracet - och som sagt Hans Nilsson.
I klass 3 (rallybilar med kortnabb) var Micke Wikström från Boden favorit. Men motståndet blev som väntat stenhårt. Den som satte emot bäst var hemmaföraren Hans Rönnlund och i första finalen såg Hans ut som en segrare efter att ha gått förbi Wikström i ett tidigt skede och sedan skaffat sig en rejäl ledning. Men Wikström kom igen och pressade sig förbi till seger. Det gjorde att Boden-föraren kunde tillåta sig att missa totalt i sista finalen, där han bara slutade på femte plats och ändå vinna SM-guldet för andra året i rad. Förlusten var hans första under två säsonger på isen! Sista finalen i den här klassen vanns av Hans Rönnlund som därmed gjorde exakt som förra året: spurtade upp sig från en placering långt bak i fältet till en silvermedalj i sammandraget tack vare en perfekt genomförd finalomgång.
Bara gamla mästare alltså - utom i standardvagnsklassen Volvo Original. Där hette titelförsvararen Janne Sundkvist och han var favorit även nu. Men racingbröderna Joachim och Bengt Emilsson - som båda tävlar för MK Nordjämten i Strömsund - chocköppnade för en vecka sedan med var sin seger. Och även i Morjärv var de omöjliga att besegra. Joachim vann två raka efter tuff uppvaktning av lillebror Bengt, 37 samt racingveteranerna Göran Zamora Lind, Bollnäs och Göran Lindvall, Luleå.
Kul inslag: svenske mästaren Michael Jansson fanns med i den här klassen också - fast givetvis i en likadan Volvo som konkurrenterna. Men här fick Micke nöja sig med två sjundeplatser i finalracen, vilket tillsammans med en 10:e respektive en 4:e plats i Överkalix för en vecka sedan räckte till en total 6:e plats i sammandraget, 3 poäng bakom en annan långnabbsåkare, Göran Lindvall. Som också han har dubblerat och kört både långnabb och Volvo Original - fast givetvis med olika bilar!
- Tufft av Micke och Göran att starta även i vår klass - det visar att det inte är så lätt att vinna i en standardklass som många tror, berömde konkurrenterna.
Resultat, Is-SM, racing deltävling 3 och 4, Morjärv (final):
Klass 1, Racing med långnabb:
Final 3:
1) Lennart Lindkvist, Umeå AK, Volvo, 2) Mikael Jansson, Morjärvs MS, BMW, 3) Johan Dalbacka, Finland, Ford, 4) Thord Thingvall, Kalix MK, Volvo, 24, 5) Anders Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford.
Final 4: 1) Jansson, 2) Thingvall, 3) Dalbacka, 4) Nyman, 5) Lindkvist.
Slutställning: 1) Jansson, 57 p, 2) Thingvall, 44, 3) Dalbacka, 38, 4) Nyman, 32, 5) Lindkvist, 21.
Klass 2, Rallycrossbilar med kortnabb:
Final 3:
1) Hans Nilsson, Överkalix MK, Volvo, 2) Robert Johansson, Överkalix MK, Opel, 3) Kjell Holma, BK Dundret, Opel, 4) Stefan Aho, Haparanda MS, Volvo, 5) Björn Eriksson, Luleå MS, VW, 14.
Final 4: 1) Johansson, 2) Anders Rönnlund, Överkalix MK, VW, 3) Aho, 4) Holma, 5) Mattias Norberg, Kramfors MS, Saab.
Slutställning: 1) Johansson, 54 p, 2) Aho, 40, 3) Holma, 33, 4) Nilsson, 23, 5) Eriksson, 20.
Klass 3, Rallybilar med kortnabb:
Final 3:
1) Michael Wikström, NMS Boden, Opel, 2) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, d:o, 3) Fredrik Schefström, Kalix MK, Volvo, 4) Bengt-Erik Nilsson, Överkalix MK, Saab, 5) Bo-Gunnar Öhman, Kalix MK, d:o.
Final 4: 1) Rönnlund, 2) Nilsson, 3) Öhman, 4) Schefström, 5) Wikström.
Slutställning: 1) Wikström, 51 p, 2) Rönnlund, 39, 3) Nilsson, 38, 4) Schefström, 36, 5) Öhman, 29.
Klass 4, RM för standardbilar Volvo Original:
Final 3:
1) Joachim Emilsson, MK Nord-Jämten, Volvo 240, 2) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, d:o, 3) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, d:o, 4) Jan Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 740, 5) Göran Lindvall, Luleå MS, Volvo 240, 6) Stig Hellberg, Luleå MS, d:o.
Final 4: 1) Joachim Emilsson, 2) Bengt Emilsson, 3) Lind, 4) Lindvall, 5) Sundkvist, 6) Hellberg.
Slutställning: 1) Joachim Emilsson, 90 p, 2) Bengt Emilsson, 84, 3) Lind, 77, 4) Sundkvist, 75, 5) Lindvall, 66, 6) Mikael Jansson, Morjärvs MS, Volvo 240, 63.

02-03-21
Här är favoriterna i SM-final på isbana
Mikael Jansson och Michael Wikström är två självskrivna favoriter när SM på isbana rullar vidare i Morjärv på lördag. Båda dominerade sina klasser stort i de två första racen och det ser ut som endast tekniska fel ska hindra dem från att ta guld i år igen: Mikael Jansson från Råneå i klass 1, spektakulära långnabb, Michael Wikström från Boden i klass 3, dvs rallybilar med kortnabb.
Totalt är ett 50-tal bilar anmälda till finalracen - trots att de två första omgångarna tog hårt på bilmaterialet.
- Vi har hittills bara två avanmälda. Jag förmodar att de flesta som fick problem i Överkalix hinner reparera, säger Ann-Katrin Sohlman, som tar emot återbuden.
Om guldfavoriterna är klara i två av klasserna är det betydligt mer ovisst i de två övriga. I rallycrossklassen - där de flesta förarna använder Volvo-motorer, oavsett vad karosserna antyder - har titelförsvararen Robert Johansson från Överkalix ett visst försprång. Men han kommer att få fullt upp att försvara sig framför allt mot tre förare: Stefan Aho, som tävlar för Haparanda MS, Kjell Holma från BK Dundret i Gällivare och från Mats Savilahti, den finske föraren i klassen.
Den mest svårtippade klassen är standardbilsklassen Volvo Original där titelförsvararen heter Jan Sundkvist och kommer från Dvärsätt i Jämtland. Janne vann inget av det två första racen - han var tvåa i ett och trea i ett - och är fylld av revanschlust:
- Starten är otroligt viktig och vill man vinna ska man helst vara först in i första kurvan. Det var jag inte i Överkalix och då blev det heller inga segrar, muttrar Janne som hatar att ligga i snöröken:
- Det är så svårt att se och jag fattar inte hur killarna som ligger längre bak kan se något över huvud taget. Jag är imponerad över hur bra de kör.
Just nu snöar det lätt uppe i Norrbotten. Men utsikterna inför lördagen, då finalerna avgörs, är utmärkta:
- Nollgradigt och sol, rapporterar Leif Rönnlund som är tävlingsledare:
- Det lutar åt att det ska bli lika fina förhållanden som i förra helgen.
Tävlingarna i Morjärv körs på Kalixälvens is, 4 km öster om Morjärv och första start går klockan 12. Morjärvs MS har som vanligt laddat upp rejält med plogar och vägskrapor för att tävlingen ska flyta snabbt och elegant mellan de åtta racen.

02-03-17 Favoritsegrar i Is-SM-premiären
Favoriterna höll för trycket när årets korta, intensiva isracingsäsong inleddes i strålande väder i Överkalix i helgen. De som kör racing på isbana är ett härdat släkte. Förarna har bara att finna sig i vädrets skiftningar. Är det dåliga vintrar - dvs övervägande mildväder - så är det. Så i år ska man avverka fyra finaler under en enda, tuff racingvecka. De två första finalerna kördes i Överkalix och redan nu på lördag drabbar man samman i de två avslutande finalerna i Morjärv, bara några få mil bort.
SM avgörs i fyra olika klasser. Och genomgående höll favoriterna för trycket. T ex blev det dubbelseger för titelförsvararen Mikael Jansson i extremt snabba långnabbsklassen, klassen där 23 mm sylvassa spikar i däcken ser till att farterna för det mesta pendlar runt 200 km/h. Bakom Mikael var det som vanligt tufft och veteranen Thord Thingvall lyckades med knapp nöd bärga två andraplatser, tufft uppvaktad speciellt i andra finalen av finske Johan Dalbacka, som visade sig vara en riktig friskus.
I klass 2 - rallycrossbilar med kortnabb - heter regerande mästaren Robert Johansson och kommer från Överkalix. Robert körde bra nu också, men fick ge sig i första finalen för Kjell Holma från BK Dundret. I andra finalen försvann Holma i ett tidigt skede. Då var det i stället Stefan Aho från Haparanda som stod för uppvaktningen. Stefan gick om till slut, men Robert gav sig inte utan kom igen och återtog ledningen efter en tuff satsning i den allra sista kurvan.
I standardbilsklassen Volvo Original - den enda klass som tävlar på rallydubb - var det som vanligt tufft och tätt. Startfältet var extra kryddat eftersom både svenske mästaren Mikael Jansson och långnabbsspveteranen Göran Lindvall, ställde upp även här. Men ingen av de merittyngda förarna - inte ens titelförsvararen Jan Sundkvist - kunde den här helgen hindra bröderna Bengt och Joachim Emilsson - som båda tävlar för MK Nordjämten - från att vinna. Bengt vann den första finalen medan Joachim vann den andra. Andra finalen i klassen fick rödflaggas och starta om, sedan tre bilar kraschat i snöröken och blockerade banan. Värst illa ut råkade ständige otursgubben Chrille Åström från Timrå. Chrille snurrade inne i snöröken i första kurvan och blev påkörd av tre (!) konkurrenter:
- Det var bara att hålla i sig av bara den och vänta tills det slutat smälla. Men ingen gjorde illa sig, och det är ju viktigast.
- Fast bilen blev det ju inte mycket kvar av. Och den som blev klar så sent som i torsdags, suckade Chrille.
I klassen Rallybilar med kortnabb blev det precis som väntat titelförsvararen Michael Wikström från Boden som vann båda racen. Michael verkar vara helt omöjlig att besegra. Tidigare mästaren Kurt Rönnlund från Morjärv försökte visserligen och var tvåa i första racet, men fick ge sig med tekniska problem i andra. Totalt sett blev racen fina och spännande. Men det försvann ganska många bilar. Så vi får se hur många som hinner reparera och komma igen i Morjärv om sex dagar...
Resultat, Is-SM, racing.
Klass 1, Racing med långnabb:
Final 1:
1) Mikael Jansson, Morjärvs MS, BMW, 2) Thord Thingvall, Kalix MK, Volvo, 3) Anders Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford, 4) Johan Dalbacka, Finland, d:o, 5) Kent Larsson, Luleå MS, Ford.
Final 2: 1) Jansson, 2) Thingvall, 3) Dalbacka, 4) Nyman, 5) Göran Lindvall, Luleå MS, Volvo.
Sammanlagt efter 2 av 4 deltävlingar: 1) Jansson, 30 p, 2) Thingvall, 24, 3) Nyman och Dalbacka, vardera 18, 5) Larsson och Lindvall, vardera 6.
Klass 2, Rallycrossbilar med kortnabb:
Final 1:
1) Kjell Holma, BK Dundret, Opel, 2) Robert Johansson, Överkalix MK, d:o, 3) Stefan Aho, Haparanda SMS, Volvo, 4) Björn Eriksson, Luleå MS, VW, 5) Mats Savilahti, Finland, Ford.
Final 2: 1) Johansson, 2) Aho, 3) Savilahti, 4) Hans Nilsson, Överkalix MK, Volvo, 5) Eriksson.
Sammanlagt efter 2 av 4 deltävlingar: 1) Johansson, 27, 2) Aho, 22, 3) Savilahti, 16, 4) Holma, 15, 5) Eriksson, 14.
Klass 3, Rallybilar med kortnabb:
Final
1) Michael Wikström, NMS Boden, Opel, 2) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, d:o, 3) Jan-Olof Renberg, Piteå MS, d:o, 4) Fredrik Schefström, Kalix MK, Volvo, 5) Bengt-Erik Nilsson, Överkalix MK, Saab.
Final 2: 1) Wikström, 2) Nilsson, 3) Schefström, 4) Bo-Gunnar Öhman, Kalix MK, Saab, 5) Renberg.
Sammanlagt efter 2 av 4 deltävlingar: 1) Wikström, 30 p, 2) Schefström och Nilsson, vardera 18, 4) Renberg, 16, 5) Öhman, 13.
Klass 4, RM för standardbilar Volvo Original:
Final
1) Bengt Emilsson, MK Nordjämten, Volvo 240, 2) Jan Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 740, 3) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, Volvo 240, 4) Peter Karlsson, Ljusdals MK, d:o, 5) Joachim Emilsson, MK Nord-Jämten, d:o, 6) Chrille Åström, Timrå MK, d:o.
Final 2: 1) Joachim Emilsson, 2) Bengt Emilsson, 3) Jan Sundkvist, 4) Mikael Jansson, Morjärvs MS, Volvo 240, 5) Peter Karlsson, 6) Göran Lindvall, Luleå MS.
Sammanlagt efter 2 av 4 deltävlingar: 1) Bengt Emilsson, 57 p, 2) Joachim Emilsson, 52, 3) Sundkvist, 52, 4) Karlsson, 45, 5) Lind, 44, 6) Lindvall,

02-03-12
Ett säkert vårtecken: Nu startar SM på is!
Sverige är ett långt land - väldigt långt. För när vårblommorna slår ut i södra Sverige laddar arrangörerna längst upp i landet för årets SM på isbana. En serie på fyra deltävlingar ska avgöras under en dryg vecka. Just nu ligger isen tjock på Kalixälven utanför Överkalix, där serien startar på söndag den 17 mars. Sex dagar senare - den 23 mars - körs de två avgörande deltävlingarna i Morjärv, fem mil närmare kusten.
Svensk isracing för bilar har under senare år lidit svårt av de milda vintrarna. Därför har serien för varje år avgjorts allt längre norrut. Och i år är faktiskt Överkalix och Morjärv de enda orter där tävlingarna kan genomföras. Å andra sidan är isracingtraditionen stark på de här orterna - Morjärvs MS har t ex arrangerat SM-tävlingar varje år sedan 1992!
SM på isbana har en lång tradition i Sverige - i princip var is det första underlaget man tävlade på med bil och mc. Numer avgörs SM-serien i fyra bilklasser med olika typer av dubbar och trimningsgrad. Mest spektakulär är långnabb, dvs en klass för racing- och rallycrossbilar där trimningen är fri och däcken försedda med 23 mm långa spikar, som bultas från insidan.
Årets startfält i den här klassen innehåller bl a titelförsvararen Mikael Jansson från Råneå som kör en BMW försedd med turbomatad Volvo-motor. Mikael ställs bl a mot förre mästaren Lennart Lindqvist från Umeå AK som kör en ohyggligt ombyggd Volvo PV och comebackande veteranen Göran Lindvall från Luleå. Göran kör en Volvo 240 Turbo. Med i startlistan finns också förra årets trea, Per Ohlsson, Sundsvall och Ford-förarna Anders Nyman, Örnsköldsvik och Kent Larsson, Luleå m f.
Största klassen är klass 2 - rallycrossbilar med max 2.400 cc motorer. Också i den här klassen använder man specialdubb. Det handlar om 11 mm långa nabbar som - precis som i långnabbsklassen - är bultade från insidan av däcken. Titelförsvarare i klassen är hemmaföraren Robert Johansson som bland annat utmanas av tvåan Kjell Holma från BK Dundret. Men klassen är bred och tuff och det finns en hel rad förare som aspirerar på pallplatserna. Stefan Aho, Haparanda, är en av utmanarna i ett startfält som bl a innehåller inte mindre än sju hemmaförare. Isracingtraditionen är som sagt stark i den här regionen...
Den tredje SM-klassen i den här sevärda sporten är en klass för vanliga rallybilar. Också här använder förarna däck med 11 mm nabb. Storfavorit till guld i år igen är Boden-föraren Mickael Wikström. Bland utmanarna finns tidigare mästaren Kurt Rönnlund från Morjärv, som hade en otursförföljd säsong förra året och som är mycket revanschsugen. Nytt i klassen är att nästan hälften av bilarna i startfältet är framhjulsdrivna, vilket gör att spårvalet i kurvorna kommer att bli helt annorlunda mellan de olika bilgrupperna.
Den fjärde klassen i isracingsammanhang är enhetsklassen Volvo Original Cup- fast här tävlar man om titeln Riksmästare. Volvo-förarna är de enda som använder vanliga rallydäck. Nåja, 20 dubbar per längddecimeter ger 1.600 dubbar per bil, så även här finns det rejält fäste i bilarna som är identiska effektmässigt, vilket brukar ge mycket jämna race.
Också den här klassen är fullmatad med gamla mästare. Titelförsvararen Jan Sundkvist från Offerdals MK i Jämtland ställs bl a mot gamle ismästaren Göran Zamora Lind från Bollnäs. Och två av långnabbsspecialisterna - Göran Lindvall från Luleå och Mikael Jansson från Råneå- dubblerar och alltså tar med sig även sina Volvo Original-bilar till tävlingen! också comebackande bröderna Bengt och Joachim Emilsson från MK Nord-Jämten i Strömsund tillhör gänget som har massor av erfarenhet från istävlande.
En isracingbana är ungefär 1.500 meter lång och 30 meter bred och i regel mycket snabb. Farter på över 200 km/tim är inte ovanligt . Max 20 bilar tillåts starta. Förarna ställer upp med sju bilar i första startledet och i luckorna bakom ytterligare sex osv. Idealvädret för isracingförarna är sol och några grader plus, så att isen blir seg. Om det är kallt blir snöröken besvärande och körningen blir extremt chansartad.

www.motorsportivarmland.nu