Pressinformation Peugeot 2000
Peugeot Original Cup 2004
SM-finalen i rally: Dubbelt upp för
Peugeot
- Jag är mycket imponerad.
Patric dominerade hela tävlingen från start till
mål. Om Mattias kom lite för nära på
sträckorna ökade Patric tempot precis så mycket som
behövdes.
Tillfällige codrivern Ulf-Krister Göransson från
Olofström var imponerad över Patric Carlssons framfart i
helgens SM-final i Rally, Rejmerallyt i Östergötland.
Ulf-Krister fick hoppa in i finalen eftersom ordinarie codrivern Jan
Svanström var upptagen med att skriva grusnoter för ett av
VM-teamen.
Den unge Peugeot-föraren behövde i princip bara komma till
start för att ta guld i Lilla Grupp N-klassen, klassen för
standardbilar med max 2.000 cc-motorer. Men Patric hade bestämt
att han skulle vinna även finalen.
- Det var full gas från början och vi ledde från
start till mål. Det var i och för sig bra gjort, men hans
sätt att kontrollera konkurrenterna imponerade enormt.
Rejmerallyt avgjordes under två etapper och omfattade 10
speialsträckor på fina och avgörande vägar.
Segern innebar att Peugeot-föraren vann både den stora
SM-serien och samtidigt tog guld även i Junior-SM. Den som
bäst hängde med i Patric tempo var Mattias Aronsson,
Peugeot-föraren från Anderstorp. Mattias kom i mål
som tvåa och grejade därmed silvermedajen.
Rejmerallyt var final även i årets Peugeot Rally Cup och
vem som vann Cupen är inte speciellt svårt att räkna
ut. Det blev naturligtvis Patric Carlsson... Tvåa igen -
Mattias Aronsson, Anderstorp medan Joachim Grahn från
Simrishamn knep tredjeplatsen före Thomas Åkesson,
Skövde och SMK Gävles veteran Arne Göthe.
Resultat, SM-finalen i rally, Lilla
Grupp N (N2): 1) Patric Carlsson,
SMK Nyköping, Peugeot, 1.10.16, 2) Mattias Aronsson, NARC
Anderstorp, d:o, 1.11.06, 3) Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat,
1.12.01, 4) Mikael Stattin, SMK Gävle, d:o, 1.12.04, 5) Ola
Helmfridsson, Fjugesta MK, d:o, 1.12.09.
Slutställning: 1) Patric Carlsson, 86 p, 2) Mattias Aronsson, 66,
3) Pontus Strid, SMK Östgöta, VW, 58. Peugeot Cup,
slutställning: 1) Patric Carlsson, 84 p, 2) Mattias Aronsson,
75, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 54, 4) Thomas Åkesson,
Skövde MK, 40, 5) Arne Göthe, SMK Gävle,
32.
Lilla Grupp N: Patric redan klar svensk mästare !
- Jag behöver bara komma till
start. Sedan är guldet klart.
Patric Carlsson från Nyköping har en betydligt enklare
uppgift i helgens rally-final - Rejmerallyt i Norrköping -
än de flesta av sina rallykolleger.
Patric behöver bara starta i finalen på fredag kväll
- i och med det är Peugeot-föraren klar svensk mästare
i Lilla Grupp N.
Årets SM-final bjuder på ett imponerande startfält -
inte minst i minsta Grupp N-klassen, där bilarna är
2-hjulsdrivna och motorerna på max 2.000 cc:
- Klassen har formligen exploderat den här säsongen. Det
är många olika bilmärken som krigar och massor av
duktiga förare. Så i år känns det alldeles
extra härligt att vinna guld, säger Patric. Som passar
på att inleda guld-firandet med att fylla år.
- Ja, jag fyller 25 på torsdag, dagen innan första etappen
startar, berättar Peugeot-föraren. Som trots sina unga
år är en ytterst segervan herre.
- Jag har tre guld i junior-SM och ett seniorguld, som jag tog
1998.
- Förra året fick jag ge mig för Gert Blomquist, som
kom och snodde guldet för mig. Men å andra sidan fick jag
förtroendet att köra hans vinnarbil den här
säsongen, så jag förlåter honom
gärna...
Patric inledde SM med att rulla i premiären, men kom igen och
vann tre tävlingar i rad. Därmed gick han upp i SM-ledning,
en ledning som han sedan utökat så att den blivit
ointaglig. Vilket känns skönt nu, när ordinarie
codrivern Jan Svanström inte kan åka med.
- Janne tvingades lämna återbud till finalen eftersom han
just nu finns på Korsika, där han hjälper ett av
VM-stallen att skriva grusnoter, berättar Patric. Som är
andra generationen rallyförare i den Carlssonska familjen. Pappa
Ingvar var på sin tid en av landets bästa rallyförare
och ytterst mångsidig. Dessutom var han duktig
standardvagnsförare i racing och framgångsrik Formel
3-förare!
Tvåa inför SM-finalen är Patrics märkeskollega
Mattias Aronsson, Anderstorp. Mattias svarta Peugeot skuggade Gert
Blomquist förra året och i år har
smålänningen skuggat Patric:
- Jag tröstar mig med att jag har en rejäl chans att ta
silver. Jag har hygglig marginal till trean Johan Rudengren
från Eskilstuna och kommer att inrikta tempot på att
försvara andraplatsen.
De två främsta i tabellen kör inte bara SM - de
tävlar också i Peugeot Cup, som avslutas i samband med
Rejmerallyt. Också där leder Patric före Mattias
medan Joachim Grahn från Simrishamn - 5:a i SM-tabellen -
ligger på tredje plats.
Lilla Grupp N, 210 i topp2 inför
helgens final i rally-SM, Rejmerallyt:
1) Patric Carlsson, SMK
Nyköping, Peugeot, 71, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp,
d:o, 52, 3) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 47, 4) Pontus
Stridh, SMK Östgöta, VW, 43, 5) Joachim Grahn, Simrishamns
MK, Peugeot, 40, 6) Pether Lindblom, Offerdals MK, Citroën, 34,
7) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Suzuki, 32, 8) Mikael Stattin,
SMK Gävle, Seat, 28, 9) Joakim Nilsson, SMK Arboga, Opel, 27,
10) Kristian Berglind, Borlänge MK, Suzuki och Jan Bergetorp,
Offerdals MK, Seat, vardera 25 p.
Peugeot Rally Cup 2000,
ställningen i toppen inför finalen:
1) Patric Carlsson, SMK
Nyköping, 79 p, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, 73, 3)
Joachim Grahn, Simrishamns MK, 54, 4) Thomas Åkesson,
Skövde MK, 38, 5) Anders Wänn, Borlänge MK, 32, 6)
Joakim Rydholm, Dals MK, 32, 7) Arne Göthe, SMK Gävle, 26,
8) Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, 19
Marcus Grönholm leder Rally-VM!
- Det är det här jag
längtat efter och drömt om!
Rallyföraren Marcus Grönholm var överväldigad
efter sin seger i Rally Finland. Att han dessutom gick upp i
VM-ledning sammanlagt minskade inte på något sätt
glädjen.
- Enda smolket i glädjebägaren är att Richard Burns
tvingades bryta. Jag hade gärna gratulerat honom till
andraplatsen...
Redan från början i den tre dagar långa finska
VM-tävlingen var det Marcus Grönholm som angav takten. Men
konkurrenterna, med engelsmannen och tidigare VM-ledaren Richard
Burns i täten, var inte långt efter. Det handlade ofta om
sträcksegrar med så där en sekund. Men Burns
försvann. Han åkte av precis efter målgång
på en av andra dagens specialsträckor.
Också andra konkurrenter fick problem med det höga tempot.
Bland annat rullade norrmannen Petter Solberg - som öppnade
överraskande bra - medan rutinerade spanjoren Carlos Sainz
sinkades av tekniska problem. Grönholms Peugeot däremot -
den gick som ett skott på de finska vägarna och det var
aldrig något tal om vart segern skulle gå. Tvåan,
skotten Colin McRae var vid slutmålet på
söndagseftermiddagen distanserad med över en minut. Trean,
privatföraren Harri Rovanperä, menade att han fått
tio felaktiga transportprickar. Och eftersom Harri var bara drygt tre
sekunder bakom engelsmannen i resultatlistan skulle det innebära
att han gick förbi engelsmannen.
32-årige Marcus Grönholm gick genom sin seger upp till
sammanlagd ledning i VM-tabellen för förare. Segern var
hans tredje i år. Han började i vintras med att vinna
Svenska Rallyt och tog sin andra seger i Nya Zeeland nyligen.
Men segern inför tiotusentals entusiastiska landsmän
på hemmavägarna i Finland - det var ändå
toppen. Också codrivern Timo Rautiainen var glad:
- Mest för att det gick vägen. Jag måste säga
att det fanns stunder jag hellre hade suttit hemma i
fåtöljen och tittat på gamla rallyfilmer än
läst noter åt Marcus i den här tävlingen.
I Peugeots VM-stall stod glädjen högt i tak. Inte nog med
att Marcus knep både segern och ledningen i VM-tabellen.
Andremannen i VM-laget - 39-årige Sebastian Lindholm - tackade
för förtroendet att ratta en av Peugeot Sports WRC-bilar
genom att köra in som 5:a medan fransmannen Francois Delecour
körde in som 6:a, trots att han rullade på den sista av
tävlingens 23 specialsträckor. I märkes-VM ligger
Peugeot kvar på tredje plats, men avståndet till
konkurrenterna på platserna framför har minskat
rejält.
Svensken Kenneth Eriksson slutade på 15:e plats i
tävlingen, nästan 14 minuter efter segraren.
Resultat, Finska rallyt, VM:
1) Marcus Grönholm, Finland,
Peugeot, 3.22.27,1, 2) Colin McRae, Skottland, Ford, +1.06,2, 3)
Harri Rovanperä, Toyota, +1.09,6, 4) Tommi Mäkinen,
Finland, Mitsubishi, +1.38,7, 5) Sebastian Lindholm, d:o, Peugeot,
+2.06,0, 6) Francois Delecour, Frankrike, d:o, +5.05,0.
VM-ställningen, förare:
1) Grönholm, 44 p, 2) Richard
Burns, England, Subaru 38, 3) McRae, 36, 4) Carlos Sainz, Spanien,
Ford, 27, 5) Mäkinen, 26.
Märkes-VM: 1) Ford, 63 p, 2) Subaru, 60, 3) Peugeot, 54.
Finska VM-rallyt: Marcus Grönholm laddar för seger!
Två gånger har han
vunnit VM-deltävlingar i år. Först vann han Svenska
Rallyt och nyligen triumferade han i Nya Zeeland. Men den
tävling som Peugeots nya stjärna Marcus Grönholm helst
vill vinna är VM-tävlingen på hemmaplan, Rally
Finland. Och nu är det dags.
Redan på fredag förmiddag startar
Jyväskylä-rallyt, som tävlingen ofta kallas. Och den
avslutas inte förrän sent på söndag eftermiddag.
Då har förarna avverkat sammanlagt 41 tävlingsmil
fördelade på 23 specialsträckor - många av dem
extremt långa och snabba!
Peugeot-teamet gjorde come back på allvar i Rally-VM i år
och Marcus Grönholm, 32 inledde strålande genom att vinna
i Karlstad i vintras. Segern i Nya Zeeland nyligen förde upp den
gänglige 3-barnspappan till andra plats i VM-tabellen, bara 4
poäng efter engelsmannen Richard Burns.
Peugeot Sport - som nyligen avslutat sitt engagemang i Formel 1-VM -
satsar hårt på Rally-VM och på den finska
prestigetävlingen. Förutom de två ordinarie 206
WRC-bilarna, som körs av Marcus Grönholm och fransmannen
Francois Delecour, ställer teamet upp med ytterligare en
WRC-bil. Den körs av finske Sebastian Lindholm, som nu får
sitt livs chans.
39-årige Sebastian Lindholm är en mycket rutinerad
förare som redan kört ett 30-tal VM-tävlingar sedan
han debuterade som rallyförare 1982. Bland annat var han 4:a i
den finska VM-tävlingen 1997. Och han är redan bekant med
Peugeots rallyracer 206 WRC, eftersom han ingick i Peugeot Sports
testlag inför Svenska Rallyt. De två finska förarna
är dessutom anmälda i märkes-VM, där Peugeot
för närvarande håller tredjeplatsen.
Startfältet i Rally Finland omfattar totalt 132 förare och
alla VM-stallen finns på plats med sina bästa förare.
De finska förarna brukar dominera tävlingen men det finns
gott om duktiga konkurrenter, t ex Richard Burns, England, Colin
McRae, Skottland, Carlos Sainz, Spanien och Didier Auriol, Frankrike
och Kenneth Eriksson, Sverige.
Rally Finland i korthet:
Torsdag 17 aug: Besiktning mellan
17.30 och 20.00, Jyväskylä
Fredag 18 aug: Start etapp 1 kl 10.00. Mål kl 20.48. 10
specialsträckor (12,87 ss-mil).
Lördag 19 aug: Start etapp 2 kl 06.00. Mål kl 20.29. 8
specialsträckor (16,5 ss-mil).
Söndag 20 aug: Start etapp 3 kl 06.00. Slutmål kl 16.11. 5
specialsträckor (11,7 ss-mil).
Antal startande förare: 132
VM-ställningen, förare:
1) Richard Burns, England, Subaru,
38 p, 2) Marcus Grönholm, Finland, Peugeot, 34, 3) Colin McRae,
Skottland, Ford, 30, 4) Colin Sainz, Spanien, d:o, 27, 5) Tommi
Mäkinen, Finland, Mitsubishi, 23.
VM-ställningen, tillverkare:
1) Subaru, 58, 2) Ford, 57, 3)
Peugeot, 41.
Jan Svanström Säffle - dold stjärnaa i Peugeot Cup
Värmlänningen Jan
Svanström toppar populära Peugeot Rally Cup inför
lördagens deltävling - Snapphanerallyt i
Hässleholm.
- Ja, det gör han faktiskt. Jan är codriver i Patric
Carlssons bil och har minst lika stor framgång i körningen
som Patric!
Det säger Cup-chefen Gert Blomquist. Som vill betona codrivers
roll i dagens moderna rallyekipage:
- Förr kunde du i princip ha vem som helst i högerstolen. I
dag - när alla åker efter noter - är det
otänkbart. Nu behövs det verkligen 'proffs' i bilarna.
Annars är det omöjligt att nå framgång.
Jan Svanström som lotsar unga stjärnan Patric Carlsson
är en riktig gammal rallyräv med massor av
framgångar. Bland annat skriver den 43-årige lantbrukaren
från värmländska Säffle så kallade
'grusnoter' åt ett av VM-stallen.
Tvåa i Cupen är segraren i senaste deltävlingen -
paret Mattias Aronsson/Rolf Andersson från Anderstorp. Mattias
har haft lite otur framför allt i SM i år, men turen tycks
ha vänt och Mattias kör just nu mycket inspirerat. Det
gör också trean i serien - simrishamnsföraren Joachim
Grahn. Joachim jagade Mattias Aronsson senast och har kört allt
bättre. Och nu, när tävlingen så att säga
går på hemmaplan, kommer skåningen att satsa allt
på ett toppresultat.
Omedelbart framför deltagarna i Peugeot Rally Cup startar
Cup-chefen själv - Gert Blomquist, som vanligt lotsad av sin
trogna codriver Lena Lindberg. Men det är ingen
förtäckt come back det handlar om:
- Nej absolut inte. Jag är testförare, berättar
Gert:
- Nästa år kommer ett nytt reglemente för den Grupp
N-klass där våra Peugeot 306-förare tävlar, och
vi kommer att testa en hel del av nästa års nyheter.
Så vi kör i och för sig en Grupp N-bil, men kommer
att starta i Grupp A.
- Skillnaderna är bland annat att vi åker en lättare
bil utan inredning och att vi har lite andra delar när det
gäller utväxlingar jämfört med vad dagens
reglemente tillåter.
Gert tror stenhårt på det nya reglementet:
- Ja, det gör jag. Bilarna blir intressantare och snabbare utan
att det inverkar på hållbarheten, som är Grupp
N-bilarnas största styrka. Tvärtom räknar vi faktiskt
med lägre driftskostnader än tidigare, tack vare det nya
reglementet.
Årets Snapphanerally bjuder på sex specialsträckor
med en sammanlagd längd av 38 km utmed en 9 mil lång
bana.
Ställningen i toppen Peugeot
Rally Cup 2000 inför helgens deltävling, Snapphanerallyt
(Delt. 6 av 8): 1) Patric Carlsson,
SMK Nyköping, 63 p, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, 48,
3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 39, 4) Anders Wänn,
Borlänge MK och Thomas Åkesson, Skövde MK, vardera
26, 6) Arne Göthe, SMK Gävle, 22, 7) Grus-Ove Olsson,
Jämtlands MK, 19, 8) Joakim Rydholm, Dals MK, 13, 9) Daniel
Hoffman, SMK Linde, 8, 10) Henning Nyberg, Norge.
Kommande deltävlingar: Rally Sandviken 1-2 sept, Rejmerallyt
28-29 sept.
Mattias Aronsson vann deltävling i Peugeot Rallycup
Småländske
rallyföraren Mattias Aronsson triumferade i helgens
deltävling i Peugeot Rally Cup. Mattias vann, 17 sekunder
före tvåan Joachim Grahn, Simrishamns MK. Favoriten Patric
Carlsson inledde bra, men fick på den tredje sträckan
problem med spakstället och tappade värdefulla sekunder.
Han klarade dock tredjeplatsen med nio sekunder till godo på
fyran, veteranen Arne Göthe från Gävle och
behåller ledningen i Cupen efter fem av 8 körda
deltävlingar.
Tävlingen avgjordes i samband med Kullingtrofén i
Herrljunga. Arrangerande Kullings MS bjöd på fyra
svårkörda och omväxlande specialsträckor -
sammanlagt en bit över fem mil. Redan efter första
sträckan stod det klart att fighten om segern i både Grupp
N 2000 cc och i Cupen skulle stå mellan tre förare:
Joachim Grahn, Patric Carlsson och Mathias Aronsson. Grahn och
Carlsson öppnade med att åka sekundlika, en sekund
snabbare än Mattias Aronsson.
Också den andra sträckan blev mycket jämn medan
Mattias Aronsson tog hem segern på ss 3. På den
sträckan fick segervane Patric Carlsson problem med ett
krånglande växelspaksställ. Teamet försökte
med en snabb-reparation innan sista specialsträckan, men felet
kom tillbaka och Patric fick i stället inrikta sig på att
klara tredjeplatsen medan Mattias Aronsson spurtade rejält och
körde hem segern. Veteranen Arne Göthe från
Gävle åkte in på fjärde plats före Thomas
Åkessom, Skövde och Anders Wänn, Borlänge.
Veteranen Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, hade ingen bra dag -
han åkte av och tappade tid redan på första
sträckan. Han kom dock igång igen och räddade
7:eplatsen.
Resultat, Peugeot Rally Cup,
Kullingtrofén.
1) Mattias Aronsson, Anderstorp RC,
Peugeot 306, 33.31, 2) Joachim Grahn, Simrishamns MK, d:o, +17 sek,
3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +52, 4) Arne Göthe,
SMK Gävle, d:o, +1.01, 5) Thomas Åkesson, Skövde MK,
d:o, +1.17, 6) Anders Wänn, Borlänge MK, d:o, +1.40, 7)
Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, d:o, +3.59, 8) Lars
Börjesson, Skövde MK, d:o, +6.08.
Sammanlagt efter 5 av 8
deltävlingar: 1) Patric
Carlsson, 63 p, 2) Mattias Aronsson, 48, 3) Joachim Grahn, 39, 4)
Anders Wänn och Thomas Åkesson, vardera 26, 6) Arne
Göthe, 22, 7) Grus-Ove Olsson, 19, 8) Joachim Rydholm, Dals MK,
13, 9) Daniel Hoffman, SMK Linde, 8, 10) Henning Nyberg, Norge, 5,
11) Åke Aldevärn, Offerdals MK, 5, 12) Matti Johansson,
Vara MK, 4, 13) Lars Börjesson, 3.
Gert Blomquist testar nya reglementet
Teamchef för Peugeotgänget
är rallyveteranen Gert Blomquist, vars SM-guld med en Peugeot
306 i Grupp N förra året innebar en reintroduktion
för det anrika rally-märket i Sverige. Nu kör Gert en
Peugeot 106 Kit Car, men på lördag åker han
föråkare i Kullingstrofén med en nybyggd Peugeot
306 Grupp N-bil:
- Grupp N-reglementet kommer att justeras en del främst vad det
gäller växellåda och slutväxel från och
med nästa år. Så vi har byggt en bil för att
omedelbart kunna göra en del utvärderingar. Vi kommer att
fortsätta testerna under hösten - fast fram till
årsskiftet, då de nya reglerna börjar gälla i
Grupp N - kommer vi att få köra i Grupp A.
Lilla Grupp N - dvs standardbetonade bilar med max 2.000 cc motorer -
har under de senaste åren utvecklats mycket positivt och
är i dag en av SM-seriens intressantaste klasser. Peugeot
dominerar klassen med sin 306-modell, men allt fler bilmärken
ger sig in i klassen och bland de 38 förare som tagit
SM-poäng hittills i år finns bilmodeller från sex
olika tillverkare.
- Det är kul med konkurrens men vi räknar med fortsatta
framgångar. Och Peugeot Rally Cup kommer att fortsätta som
i år med 306:an som utgångspunkt, berättar Gert.
Peugeot Rally Cup: Patric favorit i Kullingtrofén
Patric Carlsson från
Nyköping är storfavorit till segern i Peugeot Rally Cup.
Och det är inte så konstigt - den unge
Nyköpings-föraren har redan flera SM-titlar i bagaget och
leder SM i lilla Grupp N. Inte helt oväntat leder Patric
också Peugeot Rally Cup, som i samband med Kullingtrofén
nu på lördag kör årets femte deltävling.
Patric har kört ihop 55 poäng så här långt
- 19 fler än tvåan och utmanaren Mattias Aronsson,
Anderstorp. Men - avståndet mellan de två är inte
så stort som poängen antyder.
I själva verket brukar Mattias åka praktiskt taget lika
fort. Men smålänningen har haft lite otur. Och det
får man inte ha om man ska utmana Patric Carlsson, som inte
bara är en av landets snabbaste rallyförare - han är
dessutom en av de jämnaste!
Dussinet Peugeot-förare kommer till start för att köra
Kullingtrofén, som bjuder på sammanlagt 52 km
specialsträckor med start och mål i Herrljunga på
lördag. Bland dem finns också Joachim Grahn, som är
en av årets stora överraskningar i SM-serien. Joachim har
kört strålande de senaste tävlingarna och ligger fyra
i SM, bara en poäng efter trean Mattias Aronsson och trea i
Peugeot Cup.
Peugeot Rally Cup 2000.
Ställningen inför lördagens deltävling (5 av
8):
1) Patric Carlsson, SMK
Nyköping, 55 p, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, 36, 3)
Joachim Grahn, Simrishamns MK, 29, 4) Anders Wänn, Borlänge
MK, 21, 5) Thomas Åkesson, Skövde MK, 20, 6) 'Grus-Ove'
Olsson, Jämtlands MK, 15, 7) Arne Göthe, SMK Gävle,
15, 8) Joakim Rydholm, Dals MK, 13, 9) Daniel Hoffman, SMK Linde, 10)
Henning Nyberg, Norge, 5, 11) Åke Aldevärn, Offerdals MK,
5, 12) Matti Johansson, Vara MK, 4.
Rally SM:
Ny SM-seger för Patric Carlsson
Det går som en dans i Rally-SM
för Patric Carlsson från Nyköping. I
jämtländska Midnattssolsrallyt, som kördes i helgen
under tuffa förhållanden, tog den unge
Peugeot-föraren ännu en meriterande seger.
- Vi gjorde ett ryck under första etappen. Sedan var det bara
att bevaka och inte släppa konkurrenterna alltför
nära, log den unge sörmlänningen, som är på
god väg mot ännu ett SM-guld.
Patric har kört ihop 57 SM-poäng - närmaste konkurrent
har 36!
- Sakta i backarna - jag tar inte ut något i förskott. Det
är två tävlingar kvar och dubbla poäng i
SM-finalen i höst. Mycket kan hända innan säsongen
är över.
Patric körde mycket rutinerat på de fina, snabba
jämtlandsvägarna.
- Vi gjorde inga misstag alls och bilen gick perfekt. Så det
känns mycket bra.
Ett tag jagades Patric av märkeskollegan Mattias Aronsson. Men
Mattias hade otur och bröt:
- Växellådan pajade. Jag hade på känn att det
var något fel redan innan start och hade egentligen tänkt
byta. Men nu är det som det är, sa en mycket besviken
smålänning, som på kuppen tappade andraplatsen i
SM-tabellen till Johan Rudengren från Eskilstuna.
Eskilstuna-föraren körde i mål som fyra, placeringen
efter en av tävlingens överraskningar, Peugeot-föraren
Joachim Grahn från Simrishamn. Tvåa i den stora och
populära N2-klassen för bilar med motorer upp till 2.000 cc
blev rutinerade hemmaföraren Jan Bergetorp, Offerdals MK.
Tävlingen ingick också som årets andra
deltävling i Junior-SM. Men där leder faktiskt inte Patric
Carlsson - för trots att Nyköpings-föraren
tillhör yppersta SM-eliten är han fortfarande junior:
- Det är riktigt - både att jag är junior och att jag
inte leder JSM. Men jag är i alla fall ny tvåa i JSM efter
ledande Ola Helmfridsson från Fjugesta. Första
deltävlingen i serien var Bergslagsrallyt i januari och där
rullade jag och kom i mål på en blygsam 5:e plats,
berättar Patric.
Resultat, Rally-SM,
Midnattssolsrallyt, Grupp N upp till 2000 cc: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot,
1.12.43,1, 2) Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat, +22,1 sek, 3)
Joachim Grahn, Simrishamns MK, Peugeot, +41,6, 4) Johan Rudengren,
Eskilstuna MK, Seat, +43,8, 5) Joackim Nilsson, SMK Arboga, Opel,
+1.13,0.
SM-ställningen efter 4 av 6
deltävlingar (prel): 1) Patric
Carlsson, 57 p, 2) Johan Rudengren, 36, 3) Mattias Aronsson,
Anderstorp RC, Peugeot, 34, 4) Joachim Grahn, 33, 5) Mikael Stattin,
SMK Gävle, Seat och Pontus Strid, SMK Östgöta, VW
vardera 28.
Patric, 24, jagar femte SM-guldet
Patric Carlsson är bara 24
år. Trots det har han redan hunnit med att vinna SM i rally -
fyra gånger! Patrik är stor stjärna i N2-klassen, den
näst största av klasserna i rally-SM.
- Det är kul att det är så många bilar med -
jag tror det är 35 ekipage anmälda till helgens
SM-deltävling, Midnattssolsrallyt i Jämtland den 16-17
juni, säger Patrik. Som leder klassen, 5 poäng före
smålänningen Mattias Aronsson.
Patric är andra generationen rallyförare hemma i
Nyköping. Men namnet Carlsson är inte speciellt ovanligt.
Därför är det inte många som kopplar ihop honom
med pappa Ingvar - en av motorsportens stora under 70- och
80-talen.
- Det är jag enbart tacksam för. Det är bara jobbigt
när folk ska prata om pappa. Klart han betytt mycket för
mig - jag har ju växt upp i motorsporten och kan inte tänka
mig något jag hellre vill syssla med. Men nu är det jag
som kör - inte han!
Patrik började tävla hösten -93 och framgångarna
kom i stort sett omedelbart. Tre gånger juniormästare i
rally, en gång seniormästare. Och nästan alla
framgångar har kommit i den standardbetonade Grupp
N-klassen.
- Jag körde Grupp A förra året - men det var rena
katastrofen, både sportsligt och ekonomiskt. Jag kom bara i
mål i två SM-tävlingar...
Så Patrik bytte bil och gick tillbaka till N2, klassen för
standardbetonade 2-hjulsdrivna rallybilar med motorer upp till 2.000
cc.
- Jag övertog Gert Blomquists vinnarbil från SM förra
året - en Peugeot 306.
Första SM-tävlingen med den nya bilen slutade inte
speciellt bra - Patrik rullade redan på första
sträckan. Men han kom upp på hjulen igen och kom i
mål på en hyfsad placering. Sedan har det gått
betydligt bättre och efter segern i South Swedish Rally för
tre veckor sedan leder han N2 sammanlagt.
- Jag stortrivs i bilen och klassen och tycker det är kul att vi
är så starka som vi är just nu. Vi är väl
35 bilar totalt i Jämtrallyt och jag tror jag räknade till
sammanlagt 12 Peugeot , säger Patrik. Som tror att tuffaste
motståndet kommer från märkeskollegan Mattias
Aronsson, Anderstorp:
- Men det finns många som kan åka fort. Bland de lokala
förarna i klassen har jag stor respekt för Jan Bergetorp
från jämtländska Offerdal.
Det är inte bara N2, Lilla Grupp N, som toppas av
Peugeot-förare. En av SM-seriens stora överraskningar
är att Magnus Gustavsson, Skepptuna toppar 2-hjulsdrivna Grupp H
inför den här tävlingen. Tvåa är Peter
Friberg från Ludvika medan favorittippade Daniel Carlsson,
Säffle ligger först på tredje plats.
SM-ställningen inför
helgens SM-Rally, Midnattssolsrallyt:
N2: 1) Patric Carlsson, SMK
Nyköping, Peugeot, 39 p, 2) Mattias Aronsson, Anderstorp RC,
d:o, 34, 3) Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat, och Pontus Strid,
SMK Östgöta, VW, vardera 28.
Grupp H 2WD: 1) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot, 46 p, 2)
Peter Friberg, Ludvika MS, Opel, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC,
Toyota, 24.
Lilla Grupp N:
Nu toppar Patric SM!
- Nu är vi där vi ska
vara!
Patric Carlsson, Peugeot-föraren från Nyköping,
körde strålande i årets South Swedish Rally. Han
vann Lilla Grupp N övertygande, vilket dessutom innebar att han
gick upp i topp totalt i SM-tabellen.
- Det har gått jättebra hela tiden - både på
asfalten första dagen och på gruset andra dagen.
- Visst var det tidvis halt och svårt i regnet, men det var
lika för alla så det är inget att gnälla om.
Tvåa i klassen för de standardbetonade bilarna i lilla
Grupp N var Mattias Aronsson från Anderstorp och trea Joachim
Grahn från Simrishamn, båda förarna i var sin
Peugeot. Aronssons andraplats innebar att smålänningen
avancerade i SM-sammandraget och nu ligger tvåa, 5 poäng
bakom Patrik Carlsson.
Rallyveteranen Gert Blomquist som ligger bakom Peugeots Grupp
N-satsning i Sverige, var nöjd - trots att han själv
tvingades bryta.
- Killarna kör bra och hade en rejäl inbördes fight.
Nu toppar vi SM dubbelt - precis som vi räknat med. Målet
är att ta SM-guld.
Tidigare tabellettan i Lilla Grupp N, Johan Rudengren, Eskilstuna,
tvingades bryta och blev poänglös. Dålig utdelning
blev det också för Pontus Stridh - racingföraren som
numer är en av de bästa Grupp N-förarna i den minsta
klassen, N1. Klassen samlade bara fyra egna deltagare vilket innebar
att man inte fick separata poäng utan den här gången
fick kämpa mot de motorstarkare Grupp N-bilarna. Pontus slutade
därför på en sammanlagd 12:e plats och fick bara med
sig en enda SM-poäng.
Resultat, Rally-SM, Lilla Grupp
N: 1) Patric Carlsson, SMK
Nyköping, Peugeot, 1.49,43, 2) Mattias Aronsson, Anderstorp RC,
d:o, +53 sek, 3) Joachim Grahn, Simrishamnn MK, d:o, +2.02, 4)
Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel, +2.16, 5) Mikael Stattin, SMK
Gävle, Seat, +3.29.
SM-ställningen
(prel): 1) Patric Carlsson, 39 p, 2)
Mattias Aronsson, 34, 3) Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW och
Mikael Stattin, vardera 28.
Gert satsar hårdare än någonsin!
Förra året vann
rallyveteranen Gert Blomquist SM i Lilla Grupp N. Nu satsar han
hårdare än någonsin och i South Swedish Rally den
25-27 maj kommer han till start i en äkta Peugeot Kit Car.
- Jag har ju kört det mesta genom åren, inklusive
4-hjulsdrivna turbobilar. Men den här lilla rackaren är
faktiskt värst Den är rena raketen, berömmer Gert och
klappar sin Peugeot 106 Kit Car på huven.
- Motorn ger ungefär 215 hästar och tävlingsklar
väger bilen bara 920 kilo. Så den flyttar sannerligen
på sig, när man gasar!
54-årige Gert Blomquist är en institution i svensk
rallysport. Smålänning i själ och hjärta -
även om han och hans codriver Lena Lindberg numer tävlar
för Göteborgs Motorförening. Och när Gert
ställer upp till start i årets South Swedish Rally -
då gör han det för 25:e gången.
- Jag har varit med alla år sedan tävlingen startade och
det ger en speciell känsla för tävlingen - Sveriges
enda EM-rally.
- Att South Swedish numer körs både på asfalt och
på grus ger dessutom en extra dimension åt
tävlingen.
Gert och hans mekaniker har bråda tider just nu för att
hinna få bilen klar till start. Allt ska gås igenom och
kontrolleras. Inget lämnas åt slumpen.
- Vi premiärkörde den nya bilen i Svenska Rallyt och
låg mycket bra till men tvingades tyvärr bryta med
växellådsproblem, säger Gert. Som inte kommer att
köra hela SM-serien i år:
- Anledningen är framför allt att jag numer ansvarar
för Peugeots Sports tävlingsverksamhet i Grupp N i
Sverige:
- Så jag har fullt upp med att 'coacha' förarna i Peugeot
Rally Cup i vanliga fall. Men när vi står på
startlinjen i South Swedish Rally fredagen den 26 maj - då
får de klara sig själva för då är det
race!
Gert Blomquist:
Patric vinner lilla Grupp N!
- Jag tror stenhårt på
Patric Carlsson. Han är lugn, metodisk och mångsidig som
förare. I sin körning liknar han väldigt mycket sin
far, Ingvar. Som ju också körde mästerligt, oavsett
om underlaget var grus eller asfalt.
Gert Blomquist, rallyveteranen, har alltid stressat. Just nu stressar
han mer än vanligt. Rallyveteranen ska köra South Swedish
Rally för 25:e gången - och han ska coacha 2sina2
Peugeot-förare i lilla Grupp N.
- Patric Carlsson får finna sig i att vara favorit. Han är
sistaårsjunior, har vunnit SM tre gånger och kommer till
start mycket väl förberedd. Men visst - det ska köras
också. Mattias Aronsson från Anderstorp trivs i den
här tävlingen och kommer säkert att åka fort.
Och så har vi 'hemmaföraren' Joachim Grahn från
Simrishamn som flera gånger i år visat att han kan
blixtra till när det behövs. Dessutom ska vi inte
glömma konkurrenterna i övriga bilmärken. Johan
Rudengren från Eskilstuna och Mikael Stattin från
Gävle är två snabba killar, även om jag tror att
Stattin inte kommer att vara så snabb på sommarväg
som på vinterunderlag.
Sammanlagt är 20 förare anmälda i Grupp N 2000 cc.
Dessutom tillkommer dryga halvdussinet förare i de mindre Grupp
N-klasserna. T ex örebroaren Pontus Stridh som kör 1400
cc:
- De förarna är också med och konkurrerar om
SM-poängen, som räknas klassvis och inte totalt i alla tre
cylindervolymsklasser som går under samlingsnamnet 2Lilla Grupp
N2. Och det gör ju det hela betydligt mer ovisst!
Patric Carlsson tog över Gert Blomquists vinnarbil från
förra året - en Peugeot 306. Men det började inget
vidare. Den tystlåtne nyköpingsföraren hamnade
på taket!
- Jag tappade tid men bilen var inte värre skadad än jag
kunde fortsätta. Och eftersom jag därefter var snabbast i
klassen på de följande sträckorna så var jag
aldrig speciellt orolig, menar Patric. Som kom igen och vann
nästa SM-tävling.
Båda de här tävlingarna kördes i vintras och det
har varit ett långt uppehåll fram till South Swedish
Rally, första sommartävlingen i serien.
- 'Sydsvenska' är en annorlunda tävling - lång och
tuff. Dessutom körs första dagen på enbart
asfaltunderlag. Så därför var vi i Danmark och
tävlade nyligen, berättar Patric.
- Det fungerade bra. Vi slutade fyra i klassen och
märkeskollegan Joachim Rydholm kom femma, vilket är klart
godkänt, eftersom de danska förarna är mycket duktiga
på den här typen av underlag.
South Swedish Rally startar fredagen den 26 maj och inleds med 9
specialsträckor på asfalt. Dag två däremot
körs på traditionellt, svenskt underlag, dvs grus.
Tävlingen ingår dessutom i Peugeot Cup som inte
oväntat leds av duon Patric Carlsson/Mattias Aronsson. Patrik
har 25 poäng och Mattias ligger 1 poäng efter. Trea i
Peugeot Cup är Thomas Åkesson, Skövde MK medan
Borlänges Anders Wänn är fyra. Femma ligger en gammal
veteran som gjort come back - jämtlänningen Grus Ove
Olsson.
Ställningen i Peugeot Cup efter
2 deltävlingar:
1) Patric Carlsson, SMK
Nyköping, 25, 2) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, 24, 3) Thomas
Åkesson, Skövde MK, 14, 4) Anders Wänn, Borlänge
MK, 12, 5) 2Grus-Ove2 Olsson, 9, Jämtlands MK, 6) Joakim Grahn,
Simrishamns MK, 9, 7) Arne Göthe, SMK Gävle, 7, 8) Joakim
Rydholm, Dals MK, 6, 9) Henning Nyberg. Norge, 5, 10) Matti
Johansson, Vara MK, 4, 11) Daniel Hoffman, Örebro, 1.
SM-ställningen Lilla Grupp N
efter 2 deltävlingar:
1) Johan Rudengren, Eskilstuna MK,
Seat och Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW, vardera 27 p, 3)
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 21, 4) Mattias Aronsson,
Anderstorp RC, Peugeot och Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat,
vardera 20 p, 6) Stefan Jonsson, Jämtlands MK, Citroen, 17.
Sammanlagt har 31 förare tagit SM-poäng i serien så
här långt
Gert hyllad för SM-guld
- Det tog några år. Men
vi får ju njuta länge av SM-segern...
Förra året vann Gert Blomquist och hans codriver Lena
Lindberg SM i rally. Paret körde en Peugeot 306 i Grupp N upp
till 2.000 cc. Häromdagen hyllades paret tillsammans med en rad
andra svenska mästare av Göteborgs kommun i en sammankomst
på Trägårn.
- Extra kul eftersom det var första gången som
motorsporten var representerad, säger Gert. Som dessutom nyligen
utsågs till 'Årets förare 1999' av Göteborgs
Bilsportförbund.
Just nu är det mellansäong i rally. Men inte för Gert
och Lena, som på tisdag flyger till Spanien för att titta
på Rally Cataluna och samtidigt träffa folk från det
franska WRC-teamet.
- Vi arbetade för WRC-teamet med vissa saker inför Svenska
Rallyt och ska nu diskutera vidare inför nästa
år.
Gert kör inte SM själv i år. Han har
överlåtit sin bil på lovande junioren Patric
Carlsson, Nyköping. I stället har han börjat bygga upp
Peugeots Grupp N-satsning i Sverige:
- Det är en ny verksamhet och mycket inspirerande. Vi reser
förresten snart ned till Danmark med några duktiga svenska
Peugeot-förare. Det handlar bland annat om Mattias Aronsson,
Anderstorp och om Joachim Gran, Simrishamn. De ska köra
premiären i årets danska mästerskapsserie. Danska
rallyförare tävlar framför allt på asfalt, ett
underlag som kommer även på svenska rallytävlingar.
Så de ska delta för att se och lära inför SM i
sommar.
- Fast givetvis tänker vi samtidigt visa danskarna hur fort det
går att köra med standardbetonade Grupp N-bilar.
- Danmark är visserligen Peugeot-land när det gäller
rally. Men man kör mest Grupp A-trimmade bilar.
Gert Blomquist, som sedan ett antal år bor i Göteborg
är ursprungligen smålänning. Han tillhör
rallysportens verkliga veteraner och började tävla redan
1968.
Men förra årets guldmedalj bildar ingen slutpunkt i
rallykarriären.
- Absolut inte. Nästa tävling för min egen del blir
EM-tävlingen South Swedish Rally med start och mål i
Kristianstad.
Då kör jag den Peugeot 106 Maxi Kit Car som jag körde
i Svenska Rallyt i vintras.
- Jag har kört alla SSR sedan tävlingen startade för
25 år sedan. Så den tävlingen missar jag inte. Och
jag tror vi ska kunna ge konkurrenterna en rejäl
match!
Trippel för Peugeot i Rally-SM
- En skön revansch efter
rullningen i premiären.
Patric Carlsson från Nyköping log med hela ansiktet efter
segern i Lilla Grupp N i North Swedish Rally i helgen.
Den unge sörmlänningen tog ledningen redan under fredagen
och körde sedan fort och säkert hela lördagen:
- Allting har gått perfekt och det har varit en underbar
tävling på fantastiska vägar här uppe i
Västerbotten.
En annan som sken som en sol var förra årets mästare
- smålänningen Gert Blomquist. Det är Gerts segrarbil
från förra året som Patric tävlar med i
år. Gert har i stället övergått till att basa
för Peugeots Grupp N-satsning:
- Och det kunde inte gått mycket bättre. Den här
gången fick vi in tre av våra förare på de tre
första platserna!
- Mattias Aronsson, Anderstorp gick in på andra plats och
skåningen Joachim Grahn - som sannerligen växt som
förare i år - körde in som trea.
Det var med andra ord en helt annan stämning nu, än efter
premiären i januari. Då lyckades ingen av Gerts
Peugeot-förare ta en bra placering:
- Sant, men då hade killarna inte hunnit få ordning
på sig själva och bilarna. Nu har de lite erfarenhet i
ryggen och då kommer också resultaten.
Anmärkningsvärt var att Peugeot, som förra året
var ett udda märke i rallySM, i den här tävlingen helt
plötsligt ryckt fram och i helgen var tävlingens näst
största bilmärke. Inte mindre än 14
Peugeot-förare kom till start i Vännäs.
Merparten av Peugeot-förarna kör i Lilla Grupp N. En som
kör i en helt annan klass är Tomas Gullabo Jansson. Gullabo
rattar en Peugeot 106 Maxi Kit Car i den så kallade
F2-klassen.
Tomas slutade den här gången på tredje plats efter
segraren Jonas Kruse och tvåan Per Svan:
- Helt enligt ritningarna. Vi visste redan före start att det
skulle bli svårt att hänga med 2-litersbilarna på de
mycket snabba norrlandsvägarna, sa en inte alltför
missnöjd Gullabo vid målgången på
lördagseftermiddagen. Gullabo ligger tvåa sammanlagt i
SM-tabellen, 6 poäng bakom ledande Per Svan.
Resultat, Rally-SM, North Swedish Rally.
Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot,
1.21.09, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, , +37 sek, 3)
Joachim Grahn, Simrishamns MK, d:o, +1.02.
Lilla Grupp A (F2): 1) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault, 1.15.42,
2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +17 sek, 3) Tomas Gullabo
Jansson, Gullabo RC, Peugeot, +1.12.
SM-ställningen efter 2
deltävlingar: 1) Svan, 30 p, 2)
Gullabo Jansson, 24 p, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault,
19.
Gullabo i vass Peugeot - publikens favorit i SM
- De kommer tillbaka i
Vännäs i helgen!
Landets nye publikfavorit i rally - Tomas Gullabo Jansson -
förbereder sig just nu för årets andra SM-rally -
North Swedish Rally med start och mål i Vännäs
några mil väster om Umeå. Han gör det som
vanligt i Danmark där hans team, Peugeot-Statoil Motorsport
är baserat.
Gullabo gjorde stor sensation i Svenska Rallyt nyligen och blev stor
publikfavorit med sin lilla, vassa Peugeot, som for fram som en
ilsken bålgeting på vägarna i Värmland och
Dalarna. Men trots segern i F2-klassen i väljer Gullabo att
dämpa förväntningarna:
- Konkurrenterna vässar klorna just nu. De gillar inte att bli
frånåkta av en bil med 1,6-litersmotor...
Tomas Gullabo Jansson kör en Peugeot 106 Maxi Kit Car med 1600
cc motor medan samtliga huvudkonkurrenter - framför allt handlar
det om Per Svan, Jonas Kruse och Harry Joki - kör motorstarkare
2-litersbilar.
- Per Svan är svårslagen och får gälla som
favorit. Han är titelförsvarare i SM-klassen och vann
första tävlingen, Bergslagsrallyt. Svenska ingick ju inte i
SM i år så den tävlingen kan vi glömma i de
här sammanhangen, säger Gullabo och tillägger:
- Dessutom brukar Vännäs alltid bjuda på breda,
snabba vägar där det verkligen går undan, vilket
talar för att bilarna i 2-litersklassen blir svåra att
slå. Själva har vi växlat för 180 km/h men jag
misstänker att -2litersbilarna har betydligt högre
toppfart...
- Men jag ger mig inte så lätt utan kommer att ge allt
från första metern!
Helgens SM-rally avgörs i två etapper. Totalt är 109
förare anmälda i de fem SM-klasser man tävlar i.
Årets North Swedish Rally avgörs i två etapper
över sammanlagt 38 mil med 13,5 mil ss-mil fördelade
på 12 specialsträckor. Första etappen startar vid
Medborgarhuset i Vännäs klockan 17 på fredag
kväll. Andra etappen avgörs under lördagen. Sammanlagt
räknar arrangörerna med uppemot 30.000 åskådare
i tävlingen - en riktig vintertävling med bra vägar
och rejält med snö i skogarna.
SM-ställningen i F2-klassen inför North Swedish Rally:
SM-klassen (Lilla Grupp A): 1) Per Svan, Opel F2, 2) Tomas Gullabo
Jansson, Peugeot 106 Maxi F3, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde,
Renault F2.
Grupp N:
Patrik vill ha revansch
Räkna med Patric Carlsson i
helgens SM-rally! Den unge nyköpingsföraren är
rejält revanschsugen efter sitt misstag i SM-premiären i
januari.
- Det började inte riktigt som vi tänkt oss. Vi for av
redan på första sträckan och rullade. Men efter fem
minuter var vi igång igen och på servicen efter
sträckan reparerade vi så pass att vi kunde
fortsätta, berättar Patrik.
Efter rullningen gick det bättre och under den andra
tävlingsdagen var Peugeot-föraren snabbast i klassen
på alla sträckor!
Lilla Grupp N är SM-seriens snabbast växande klass. Till
helgens tävling är 29 ekipage anmälda - 22 av dem i
2-litersklassen, där Patric tävlar med Gert Blomquists
vinnarbil från förra året - en Peugeot 306 GTi.
Patric är givetvis en av favoriterna, men han får se upp
med gävleföraren Mikael Stattin som alltid är snabb
på vinterväg. Segraren från SM-premiären, Johan
Rudengren, Eskilstuna MK, finns också med liksom Patrics
märkeskollega Anders Wänn, Borlänge. Det var Anders
som något överraskande vann Lillla Grupp N med sinPeugeot
306 i Svenska Rallyt nyligen. En annan Peugeot-förare som alltid
är att räkna med är Mattias Aronsson, Anderstorp.
Bland konkurrenterna i andra bilar handlar det främst om Mikael
Stattin men också Gävle-föraren Lars Wikman brukar
kunna åka fort emellanåt. Regerande svensk mästare i
klassen är veteranen Gert Blomquist som numer coachar de svenska
Grupp N- Peugeot-förarna och sköter Grupp N-verksamhet.
Gert gjorde för övrigt en strålande insats i en
Peugeot 106 Max i (en likadan bil som Gullabo) i Svenska Rallyt, men
som tvingades bryta med växellådshaveri. Gert låg
då trea i F2 efter Gullabo och Per Svan. Nästa större
tävling blir, berättar Gert, EM-tävlingen South
Swedish Rally, där han gör sin 25:e (!)
tävlingsstart:
- I helgen kommer elva av våra Peugeot-förare till start.
Förutom de redan nämnda är det Ove Olsson,
Jämtlands MK, Joakim Rydholm, Dals MK, Arne Göthe, SMK
Gävle, Daniel Hoffman, SMK Linde, Matti Johansson, Vara MK,
Joachim Grahn, Simrishamns MK, Thomas Åkesson, Skövde MK
och hemmaföraren Tommy Karlsson, Vännäs MK.
Patric Carlsson - juniormästare i klassen - har i år en
mycket rutinerad codriver: värmlänningen Jan
Svanström. När Jan inte lotsar Patric i SM åker han
världen runt och gör grus-noter åt VM-proffset
Kenneth Eriksson. En annan Peugeot -förare med segerchans
är Skepptunas Magnus Gustavsson som tävlar i den
tvåhjulsdrivna Grupp H-klassen. Magnus kör en gammal
Peugeot 205 GTI och lyckades med konststycket att slå samtliga
favorittippade förare i SM-premiären i januari.
SM-ställningen inför helgens North Swedish Rally:
Grupp N 2000 cc: 1) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 2) Mikael
Stattin, SMK Gävle, d:o, 3) Jan Bergetorp, Offerdals MK.
Grupp H 2WD: 1) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot 205, 2)
Fredrik Eljas, MK Nyhammar, Toyota, 3) Peter Ågren,
Jämtlands MK, d:o.
Peugeot reagerar på felaktig
Renault-annonsering
- Renaults annonsering är
felaktig och direkt missvisande. Det var Thomas Gullabo Jansson i en
Peugeot 106 Maxi som körde fortast av alla 2-hjulsdrivna bilar i
Svenska Rallyt i år och ingen annan!
- Renault-föraren Jonas Kruse var nästan närmare 4
minuter efter i mål!
Det säger Pelle Brinkenberg, ansvarig för Peugeot Sport i
Sverige. Anledningen till att Peugeot reagerat är stora
4-färgsannonser i kvällspressen där Renault gratulerar
sin förare till segern i F2-klassen i Svenska Rallyt år
2000.
- Annonseringen är klart missvisande. F2 är ett
inofficiellt samlingsnamn på alla tävlingsbilar med
2-hjulsdrift och max 2.000 cc motorer. Förra året
kördes en internationell cup med denna beteckning - dock inte
år 2000, säger Pelle Brinkenberg, som är mycket
irriterad över den felaktiga reklamen:
- F2-begreppet används fortfarande på SM-nivå
för att slarvigt beskriva Grupp A-bilar med motorer mellan 1601
och 2000 cc. Men - även om SM-reglerna hade använts i
Svenska Rallyt, så hade Peugeot vunnit den 2-hjulsdrivna
klassen, trots att vi tävlar med en bil som har betydligt mindre
cylindervolym än den modell som Renault använder.
- Men det är klart. Det är väl inte så kul att
annonsera att man fått stryk av en förare i en bil med
betydligt mindre motor, ler Pelle Brinkenberg bistert.
Rätt resultat i Svenska Rallyt år 2000 för den grupp
bilar som förra året gick under samlingsnamnet F2: 1)
Tomas Gullabo Jansson, S, Peugeot 106 Maxi, 3.41.03, 2) Jonas Kruse,
S, Renault, +3 min 52 sek, 3) Magnus Rindeby, S, Skoda, +14.03.
Svenska Rallyt:
Gullabo vann F2!
- Det var tufft - men det gick!
Tomas Gullabo Jansson gjorde det omöjliga. Med sin lilla Peugeot
106 Maxi med 1600 cc motor gick han in som bästa 2-hjulsdrivna
ekipage i årets internationella Svenska Rally.
Det var aldrig något snack om segern. Gullabo tog kommandot
direkt och vägrade därefter släppa från sig
initiativet. Inte ens klassfavoriterna Per Svan och Jonas Kruse kunde
konkurrera - trots att de körde betydligt motorstarkare
2-litersbilar!
Gullabo blev omedelbart publikfavorit med sin silverfärgade
lilla Peugeot, och for fram som en ilsken bålgeting under de
tre tävlingsdagarna.
- På slutet slog vi av på tempot för att inte
riskera segern. Vi hade ganska stor marginal till Jonas Kruse och
eftersom Per Svan tvingades bryta andra dagen, var vi aldrig hotade
av förarna efter oss.
37-årige Tomas Gullabo har gjort come back på allvar det
här året. Den tvåfaldige svenske mästaren
kör för ett nytt team - danmarksbaserade Peugeot-Statoil
Motorsport. Teamet backas upp av Peugeots
återförsäljare och Statoil i Sverige och Danmark.
I år kommer man att köra både den danska och den
svenska mästerskapsserien. Men den bil man nu tävlar med -
lilla 106:an - kommer att ersättas med en Peugeot WRC-bil - en
likadan bil som den Marcus Grönholm totalsegrade med i
helgen.
Årets 50-årsjubilerande svenska VM-tävling blev en
stor triumf för Peugeot. Marcus Grönholm vann totalt med en
4-hjulsdriven Peugeot 206 WRC, Tomas Gullabo Jansson vann
2-hjulsdrivna F2 och Anders Wänn i en Peugeot 306 vann lilla
Grupp N.
- Det var bara stora Gupp N som vi inte vann. Å andra sidan har
vi inga bilar i den klassen, skrattar Gullabo belåtet.
Peugeot laddar för seger i Svenska
Rallyt!
- Francois Delecour kan mycket väl
bli den förste som spräcker den 50 år långa
skandinaviska segersviten i Svenska Rallyt! Hoppas bara att det inte
blir i år...
Det säger rallyföraren Marcus Grönholm med ett brett
leende. Marcus, som fyller 32 under träningen inför Svenska
Rallyt, är en av många 2flying finns2 i VM-cirkusen. Han
har kört den svenska VM-tävlingen flera gånger och
har som bäst en 5:eplats - det var 1998, som
privatförare.
Men - i år kommer han bättre förberedd än
någonsin. Nu är han en av två förare i Peugeots
VM-stall som i år gör come back i Svenska Rallyt.
- Jag ser verkligen fram emot årets tävling. Dels är
den en av mina absoluta favoriter. Dels tror jag att Svenska Rallyt
passar våra Peugeot WRC-bilar perfekt!
3-barnspappan Marcus Grönholm gör sin 28:e VM-start.
Bästa placering hittills i en enskild VM-tävling är en
andraplats totalt. Marcus stallkamrat är den rutinerade
fransmannen Francois Delecour. En förare som kört den
svenska VM-tävlingen två gånger tidigare:
- Jag trivs i Sverige och vet att jag kan åka fort på den
här typen av vägar. Så egentligen finns det ingen
anledning att det ska vara skandinaver i topp varje år,
kommenterar Delecour. Som är rejält revanschsugen efter de
tekniska problem som stoppade teamet i VM-premiären.
- Det var en jordkabel som krånglade beroende på
väderomslag. Men nu har vi testat i köldkammare så nu
vet vi att allt fungerar.
Peugeot inledde sin VM-satsning förra året med ett
omfattande testprogram. Nu är teamets nya Peugeots 206 WRC klar
och nu satsar man på rejäl VM-comeback. Samtliga
VM-tävlingar står på programmet. Att den nya 206:an
är potent visade tredjemannen i teamet - Gilles Panizzi, som
avslutade testsäsongen med en andraplats i San Remo och en
7:eplats i RAC-rallyt. Men - VM-reglerna tillåter bara
två förare per team. Så i Svenska har stallet
alltså valt att matcha Delecour och Grönholm, som
båda har stor erfarenhet av den här typen av
tävlingar.
Den bil man tävlar med är Peugeot 206 WRC 2000, en ren
tävlingsmaskin som presenterades förra året. Den har
en 2-litersmotor som utvecklar 300 2hästar2 redan vid 5.350 varv
och vridmomentet är 535 Nm vid 3.500 varv. Växellådan
är 6-växlad sekvensiell och drivningen sker via de fyra
Michelin-skodda 18-tumshjulen.
206:an - 4 meter lång och 1,77 m bred - väger i
tävlingsskick 1.230 kg.
Gullabo tänker bli
publikfavorit!
- Vi har ett bra utgångsläge - rent publikmässigt.
Eftersom vi har en massa 4-hjulsdrivna Grupp N-bilar framför oss
brukar publiken tända lite extra, när vi kommer
stormande!
Tomas Gullabo Jansson kör en av Svenska Rallyts riktiga
publikfriarbilar - en Peugeot 106 Maxi Kit Car. Bilen är en
så kallad F3-bil. Det innebär att den har 2-hjulsdrift och
en motor på 1600 cc.
Gullabo testade bilen i årets första SM-deltävling -
Bergslagsrallyt - och bättre hade det inte kunnat gå. Han
kom i mål som snabbaste F3-bil och slutade tvåa totalt i
F2-klassen efter Per Svan, som kör en motorstarkare
2-litersbil.
- Teknikerna har plockat ut inte mindre än 228 hästar ur
1,6-litersmotorn så den går som en raket. Och så
låter den rätt häftigt, ler Gullabo, två
gånger svensk mästare i rally i den 4-hjulsdrivna
klassen.
Just nu förbereder Gullabo sin VM-start - i Danmark!
- Ja, vårt tävlingsteam, nybildade Peugeot-Statoil
Motorsport, är stationerat i Danmark. Men vi satsar både
på de svenska och danska mästerskapsserierna, för
bakom teamet står Peugeot-återförsäljarna och
Statoil i båda länderna. Målet med satsningen
är att så småningom komma till start i en Peugeot
206 WRC-bil. Och då behövs en rejäl och stabil
organisation.
- Bilen är beställd men torde dröja till hösten,
säger Pelle Brinkenberg på Peugeot i Sverige. Till dess
fortsätter vi att plocka poäng med 106:an.
Svenska Rallyt öppnas med en startcermoni på kvällen
den 10 feb men det är på fredag morgon som allvaret
börjar. Första bil rullar ut från Karlstad redan kl 6
på morgonen. På eftermiddagen kör man en
arenasträcka i Arvika och klockan 18.45 är man tillbaka
till Karlstad och etappmålet. Sista fredagssträckan -
på gamla I2 - är också en sevärd sträcka
med massor av publikaktiviteter. Dit kommer första bil kl 17.09.
Etapp 2 körs mellan klockan 6.15 och 21.10 under lördagen
och där är den stora begivenheten parallellsträckan
på Lugnet i Falun - en sträcka som förra året
samlade 20.000 åskådare. Efter ytterligare en natts vila
i Karlstad är det dags för sista och avslutande etappen.
Och på söndag eftermiddag klockan 16.04 rullar segraren i
International Swedish Rally 2000 in på stora Torget i Karlstad
och tävlingen är över.
Drömsits för Gert: -
Peugeot Kit Car i Svenska Rallyt
Rallyveteranen Gert Blomquist ger sig aldrig. I år ställer
han upp i Svenska Rallyt igen - för 25:e gången i rad!
Dessutom i en helt ny bil - en Peugeot 106 Maxi Kit Car!
- Den går som ett spjut. Men just nu är den helt
nedplockad och byggs om för vinterväg. Vi sliter i stort
sett dygnet runt för att bli klara i tid...
Förra året gjorde Gert sensation i 2Svenska2. Han
debuterade med en nybyggd Peugeot 306 i tvåhjulsdrivna Grupp N
- och vann direkt! Säsongen slutade med SM-guld efter fem raka
segrar...
Inför årets säsong överlät den
53-årige smålänningen - som sedan flera år
är bosatt i Göteborg - sin vinnarbil till Patric Carlsson
och ägnar sig åt att administrera Peugeots
framgångsrika Grupp N-satsning i Sverige.
- Men Svenska Rallyt ville jag köra. Så när jag
hittade den här bilen i Danmark slog jag till, säger Gert.
Som dock inte planerar någon come back i SM-sammanhang:
- Nej. det är i första hand Svenska Rallyt och
EM-tävlingen South Swedish Rally som jag ska ställa upp i.
Inte minst för att jag 25-årsjubilerar som förare i
båda tävlingarna...
Målsättningen i Svenska Rallyt är att slå
så många 4-hjulsdrivna ekipage som möjligt:
- Att försöka haka på märkeskompisen Tomas
Gullabo Jansson, som kör en likadan bil, är inte
möjligt. Han är alldeles för bra. Dessutom är han
inkörd på bilen, medan 106:an är en helt ny
bekantskap för mig och min codriver Lena Lindberg.
Trots att årets Svenska Rally inte ingår i SM kommer
några av SM-förarna till start. Bland annat Matti
Johansson, Vara MK och Anders Wänn, Borlänge MK. De
två Peugeot-förarna - förstärkta med fransmannen
Marty Olivier - ställs mot ett dussin duktiga konkurrenter i
andra bilmärken. Patric Carlsson som övertagit Gerts bil
kommer dock inte till start:
- Nej, jag inriktar mig på SM. Men jag finns med i Gerts team
och ska hjälpa Gert och hans chefsmekaniker Ralf Larsson med
servicen. Det är lärdomar man kan få nytta av
längre fram i karriären...
Gullabo tvåa i
SM-premiären
Tomas Gullabo Jansson log brett
när han gick i mål som tvåa i årets
första SM-rally - Bergslagsrallyt. Med sin lilla Peugeot 106
Maxi 1600 cc hade han slagit alla konkurrenterna - plus alla F2-bilar
utom segraren Per Svan.
- Jag är fruktansvärt nöjd med min placering. Det har
gått hur bra som helst. Även om vi första dagen hade
problem med arrangörsnoterna.
- Min codriver - Sven Jacobsen - är dansk och noterna är
på svenska... Men andra dagen gick det mycket bättre,
skrattar Gullabo.
- Visserligen fick vi lite problem på den sista, fyra mil
långa specialsträckan. Vi körde ifatt Harry Joki och
tappade uppskattningsvis en halv minut innan vi kunde ta oss
förbi. Men andraplatsen var aldrig i fara.
Den bil som Tomas kör är en Peugeot 106 Maxi. Den är
utrustad med en16-ventilsmotor på 1600 cc som trots den lilla
volymen utvecklar 228 hästar.106:an är framhjulsdriven och
går i den så kallade F3-klassen - vilket innebär att
Gullabo i SM får konkurrera med förare i betydligt
motorstarkare F2-bilar.
Tomas Gullabo Jansson var en av de stora i svensk rallysport fram
till 1997. Två gånger - 1995 och 1997 - blev han svensk
mästare.
Nu är han tillbaka igen i ett nybildat dansk/svenskt team -
Peugeot Statoil Motorsport - som ska köra både den svenska
och den danska mästerskapsserien.
- Det känns mycket inspirerande. Och en bättre start
än så här hade vi aldrig kunnat få!
Resultat, Bergslagsrallyt, Rally-SM:
F2: 1) Per Svan, Opel F2, 1.55.23, 2) Tomas Gullabo
Jansson, Peugeot 106 Maxi F3, +2 min 09 sek, 3) Magnus Henriksson,
SMK Linde, Renault F2, +2.53.
Gullabo kör hela SM-serien i rally !
- Det känns inspirerande. Som
att börja om från början.
Tomas Gullabo Jansson - svensk mästare både 1995 och 1997
- är tillbaka i SM-serien. Med en unik Peugeot 106 Maxi Kit Car
och uppbackad av nybildade Peugeot Statoil Motorsport:
- Alla i teamet är heltända. Det känns som inledningen
på något stort!
Den bil som Tomas Gullabo Jansson och hans codriver, rutinerade Sven
Jacobsen, ska köra i SM-premiären i Bergslagsrallyt den 7-8
januari är en riktig krutdurk:
- Bland annat har den en fantastisk motor - en 16-ventilsmotor
på 1600 cc som trots den lilla volymen utvecklar ofattbara 228
hästar, berättar Gullabo.
Läs mer
106:an är framhjulsdriven och går i den så kallade
F3-klassen - vilket innebär att Gullabo i SM får
konkurrera med förare i betydligt motorstarkare F2-bilar.
- Per Svan, Harry Joki och Jonas Kruse är givetvis svåra
att slå. Men Peugeoten är snabb så man vet
aldrig...
Tomas, som i dag hunnit bli 37 år, var favorit i SM-serien
åren 93-97. Han vann SM både -95 och -97 men stupade
på mållinjen -96.
- Det hade räckt med en andraplats i finalen för att ta
guld. Men jag ville för mycket och åkte av när jag
ledde...
1998 stod den svenske mästaren utan bil. Men förra
året började han så smått åka för
det danska Peugeot-teamet. Det blev både danska
mästerskapen och ett par inhopp i Sverige.
- Det är det samarbetet som nu byggs ut och under år 2000
omfattar både den svenska och den danska mästerskapsserien
i en för året nybyggd 106 Maxi. Bakom satsningen
står ett helt nytt team: Peugeot Statoil Motorsport med bl a
Peugeot-importörerna och -återförsäljarna i
Sverige och i Danmark. Samarbetet är brett och bygger på
gemensam produktprofilering i alla led och i båda
länderna. Bland annat har teamet beställt en Peugeot 206
WRC, en äkta rallyracer, som kommer under hösten.
Gullabo har redan testat på vinterväg. Han var tvåa
totalt i en tävling i Jämtland innan jul och i samma veva
passade han på att bekanta sig med franska stallets
WRC-bil.
- Det är sällan jag sett fram mot en säsong på
samma sätt som i år. Det känns oerhört
spännande!
Rallyjunior kör Gerts vinnarbil
- Jag är fullt nöjd med
mitt SM-guld. Nu får andra ta över!
Rallyveteranen Gert Blomquist vann SM i Lilla Grupp N 1999. Nu
överlåter han vinnarbilen - en Peugeot 306 GTi - till
junioren Patric Carlsson från Nyköping.
Intresset för Grupp N ökade starkt i Sverige förra
året och i år har det formligen exploderat. I
premiärtävlingen Bergslagsrallyt som avgörs den 7-8
januari är inte mindre än 50-talet ekipage anmälda -
17 i den minsta cylindervolymsklassen och 32 i 2-litersklassen.
För ett år sedan var Gert Blomquist nästan ensam om
att köra Peugeot i den svenska Grupp N-serien. Men det var
då det - i årets premiär startar inte mindre än
12 Peugeot-bilar i klassen:
- Naturligtvis har det inspirerat andra att vi vann SM. Att vi
dessutom vann alla deltävlingar vi körde gjorde väl
resten, skrattar Gert. Som nu övergår till att
administrera den svenska Grupp N-satsningen och överlåter
sin egen bil till Patric Carlsson, Nyköping.
Patric är trots sina unga år ingen nybörjare.
24-åringen har vunnit JSM i Grupp N tre år i rad de
senaste åren och 1998 vann han dessutom senior-SM. Att det blev
motorsport för Patric är inte så konstigt. Pappa
Ingvar tillhör de stora förarna i svensk motorsport.
Det är svårt att utnämna en segrare i den här
klassen där det finns massor av nya namn. Men
Peugeot-förarna Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, Patric
Carlsson, SMK Nyköping förhandsfavoriterna i
2-litersklassen.
Här är Peugeotförarna i Grupp N-premiären i
Bergslagsrallyt: Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, Patric
Carlsson, SMK Nyköping, Joachim Grahn, Simrishamns MK, Arne
Göthe, SMK Gävle, Daniel Hoffman, SMK Linde, Matti
Johansson, Vara MK, Rickard Karlsson, Katrineholms MK, Henning
Nyberg, Norge, Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, Joakim Rydholm,
Dals MK, Anders Wänn, Borlänge MK, Thomas Åkerson,
Skövde MK. Det är inte bara juniorer som satsar på en
Peugeot i SM. En av bilarna körs av 62-årige 'Grus-Ove'
Olsson från Östersund. Grus-Ove tillhörde
toppförarna på sin tid - för 30 år sedan!