|  |  
 
                | Nyheter 
                      och rapporter 2011  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
                           11-11-01 9 meter 
                            avgjorde i SuzukiCupfinalen Årets sista deltävling och final i SuzukiCup 
                            avgjordes i skogarna runt Hovmantorp den sista lördagen 
                            i Oktober.
 
 Bland Ungdomsåkarna var det SMK Hörbys 
                            Andreas Andersson som hade bästa utgångsläget 
                            före VÖMK´s Dennis Lund. Bland de 
                            mer etablerade tävlande som både hade körkort 
                            och förarlicens var det mera ovisst. 2010 års 
                            mästarpar Niklas och Jonny Östmark hade 
                            en anings försprång med 201,8 inkörda 
                            poäng. Därefter följde Fagerstas unge 
                            coming man Niklas Pettersson med rutinerade Codrivern 
                            Tony Puumala och åldermannen Ola Strömberg 
                            med sambo Brittmarie Ålund som notläsare. 
                            Ett par av dessa skulle stå som slutsegrare 
                            av 2011 års Suzuki Cup även om denna deltävling 
                            skulle vinnas av någon annan.
 
 Lite nya förutsättningar rådde då 
                            det för ovanlighetens skull tilläts att 
                            vi fick köra igenom sträckorna två 
                            gånger med personbil före start. Självklart 
                            tog vi tillfället i akt för att kunna kontrollera 
                            Martinsson-noterna och göra egna justeringar. 
                            Cupgeneral Jonsson med duktige Christoffer Bäck 
                            dristade sig till att göra helt egna, helgens 
                            behållning konstaterade dom glatt efteråt. 
                            Två specialsträckor om c:a milen vardera 
                            skulle köras två gånger med service 
                            i Hovmantorp däremellan.
 
 För ovanlighetens skull var det veteranen Ola 
                            som öppnade bäst och tog hand om ledningen 
                            med 1,7 sekunder före Östmark, tätt 
                            följd av Jonsson/Bäck. Starka vinnaraspiranten 
                            Nicke Pettersson tappade förvånande mycket 
                            och var redan 8,6 sekunder, vilket skulle visa sig 
                            ödesdigert. Femma på sträckan var 
                            C-föraren Jesper Ödberg med unge co-drivern 
                            Fredrik Palm.
 
 Efterföljande SS2 kördes omgående 
                            och då hade paret Östmark inte helt oväntat 
                            lagt in en högre växel. Tiden 6:09,3 var 
                            outstanding och de spöade ledande Strömberg 
                            med 5,6 sekunder och övertog således ledningen. 
                            Nicke och Tony hittade tempot och var nu sträcktrea, 
                            3 sekunder efter Strömberg.
 
 Ställningen vid Serviceuppehållet var nu 
                            följande:
 1. Niklas Östmark/Jonny Östmark Kolsva MS: 
                            12:53,9
 2. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund Nora 
                            MK: 12:57,8 - 3,9
 3. Lars Jonsson/Christoffer Bäck VÖMK: 13:07,2 
                            -13,3
 4. Niklas Pettersson/Tony Puumala Fagersta MK 13:09,4 
                            -15,5
 5. Jesper Ödberg/Fredrik Palm Falköpings 
                            MK 13:26,4 -32,5
 
 Ungdomsåkarna Dennis Lund/Christer Carlsson 
                            ledde före Andreas Andersson/Tommy Andersson.
 
 Nu skulle samma sträckor köras en gång 
                            till. Dock med den skillnaden att 70 tävlingsbilar 
                            passerat. Det skulle innebära att allt löst 
                            rullgrus var borta och fästet sannolikt mycket 
                            bättre. Eventuellt skulle vägen kunna vara 
                            sönderkörd på sina ställen. SS 
                            1/3 var mycket snabbare än vad man kunde förvänta 
                            sig av en Småländsk rallyväg men det 
                            hade tydligen passat Ola och Brittmarie bra första 
                            varvet. Stärkta av självförtroendet 
                            den sträcksegern gav satte de nu högsta 
                            fart och lyckades bättra sin tid från första 
                            gången med hela 11,8 sekunder. Då Östmark 
                            fick en onödig sladd på ett ställe 
                            lyckades de ej bättra sin tid mer än 0,9 
                            sekunder betydde det att Strömberg återigen 
                            var i ledning. Nu med 8,9 sekunder. En ännu vassare 
                            förbättring gjordes av paret Pettersson 
                            Puumala som kapade hela 12,6. Därmed passerade 
                            de Lasse Jonsson/Christoffer Bäck.
 
 Seger i tävlingen var långt bort för 
                            Pettersson och Cupsegern var utesluten om det inte 
                            hände Strömberg och Östmark något 
                            radikalt. Men i motorsport kan allt som bekant hända 
                            så hoppet var ej helt ute för dem. Paret 
                            Strömberg/Ålund hade dock helt klart för 
                            sig att de trots sin 8 sekundersledning inte skulle 
                            bli mästare om de ej vann även sista sträckan. 
                            Det beror på det sinnrika poängsystem som 
                            cupen utvecklat och som premierar varje enskilt sträckresultat. 
                            Full attack var det som gällde och då på 
                            den sträcka som Östmarks nyligen hade utklassat 
                            övriga på. Vilka av de tre ekipagen skulle 
                            komma i mål undrade man.
 
 Först i mål var Niklas och Jonny med tiden 
                            6:07,9. Det var en förbättring med 2,1 sekunder. 
                            Nästa ekipage var Pettersson/Puumala som nu fått 
                            upp tempot rejält och slog Östmark med TVÅ 
                            tiondelar! Därmed lurade de förstnämnda 
                            på en poäng från 5 till 4. Tredje 
                            startande och i mål, kom Ola och Brittmarie 
                            med sin Alice på tiden 6:06,7. Alltså 
                            FYRA tiondelar före Östmarks. Det betydde 
                            en tredje sträckseger och seger i tävlingen. 
                            Det betydde efter noggrann kontrollräkning att 
                            Ola och Brittmarie fått ihop 211,46 poäng 
                            och paret Östmark 210 poäng. 1,46 poängs 
                            skillnad alltså. Hade Östmark kört 
                            en HALV sekund snabbare hade de tagit hand om de 5 
                            sträckpoängen och Ola fått 4. Då 
                            hade slutresultatet varit 211 poäng till Östmark 
                            och 210,46 till Strömberg. På en halv sekund 
                            hinner man ungefär 9 meter vid 80 km/tim. Kan 
                            det bli jämnare?
 
 Även om Dennis Lund återigen vann ungdomsrallyklassen 
                            i denna deltävling så blev det flitigt 
                            tävlande Andreas Andersson med rutinerade pappan 
                            Tommy som tog hem årets UngdomsCup. Trea blev 
                            Daniel Budin från Gävle som vann den Walesresa 
                            till WRC-VM finalen i november som RALLYTRAVELS lottade 
                            ut.
 
 Nu är årets Suzuki Cup avslutad och nu 
                            kommer årets deltagare att gå igenom sina 
                            bilar och montera nyrenoverade bromsar från 
                            UBD direkt tills 2012 års säsong. Då 
                            vet vi att vi blir ännu fler som skall vara med 
                            och tävla i detta trivsamma gäng. Ni som 
                            är intresserade att bli med är välkomna 
                            till Cupens årsmöte hos Johnny Johansson 
                            på Lindegården i Lindesberg nu på 
                            Lördag den 5:e November. Kontaktuppgifter finns 
                            på hemsidan liksom aktuell poängställning 
                            och övrig info
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally 
                            för pengarna!
 Till 
                            början av sidan
 11-10-26 Max attack i Suzuki Cup 
                            finalen
 När Växjö MS arrangerar finalen i SydSvenska 
                            RallyCupen (SSRC) för endast speciellt inbjudna 
                            förare så har man generöst nog också 
                            bjudit in Suzuki gänget till att köra sin 
                            final.
 
 Lördagen den 29:e Oktober skall 88 kilometer 
                            avverkas varav nästan hälften på avlysta 
                            vägar av typisk småländsk kvalitet. 
                            Det handlar om två specialsträckor på 
                            dryga två mil som skall köras två 
                            gånger. En ovanlig grej som normalt bara tillåts 
                            i SM-sammanhang är att arrangören tillåter 
                            en genomkörning av banan innan start. Det betyder 
                            att de tillhandahållna arrangörsnoterna 
                            kan kontrolleras och vid behov justeras. Några 
                            kanske till och med dristar sig till att skriva egna?
 
 I egenskap av ledare på 201,8 poäng kommer 
                            fjolårsmästarna Niklas och Jonny Östmark 
                            starta först och därefter följas av 
                            paret Niklas Pettersson/Tony Puumala som ligger tvåa, 
                            endast 7,47 poäng efter. De något udda 
                            poängtalen är resultatet av Suzuki Cupens 
                            unika poängsystem som även ger delpoäng 
                            för placering på varje enskild specialsträcka. 
                            Ännu mer komplicerat, spännande och ovisst 
                            blir det denna helg då endast 5 av 7 körda 
                            tävlingar räknas. För Östmarks 
                            del handlar det om att skrapa ihop mer än 33,8 
                            poäng för att kunna öka på nuvarande 
                            skörd och för namnen Pettersson är 
                            det 26 poäng som skall räknas bort och bytas 
                            mot förhoppningsvis 38,5 poäng för 
                            att ta hem segern från Östmark som alltså 
                            måste hållas som favoriter. Även 
                            veteranen Ola Strömberg med sambon Brittmarie 
                            Ålund i högerstolen vill nog ha ett ord 
                            med i laget då de bara ligger 0,37 poäng 
                            efter Nicke Pettersson och har 31,5 poäng att 
                            byta bort. En joker i leken är Cupgeneralen Lars 
                            Jonsson som för detta tillfälle tagit in 
                            2011 års dubble svenska mästare i rally 
                            Christoffer Bäck i högerstolen, sist han 
                            gjorde det slutade det med delseger. Det ekipaget 
                            kommer säkert vara med och stjäla poäng 
                            för topptrion.
 
 Seger i tävlingen ger 20 poäng plus 5 i 
                            startbonus. Startbonusen behöver ej räknas 
                            bort. Tvåan får 16, trean 14, fyran 12 
                            och från 5:e plats 10 poäng och ner till 
                            5 som alla i mål får. Sedan delas ytterligare 
                            lika mycket ut dividerat med antalet sträckor, 
                            som i det här fallet ju är fyra stycken. 
                            Sträckseger betyder alltså 5 poäng 
                            och 4 till tvåan o.s.v. Fyra andraplatser och 
                            vinst i tävlingen skulle således ge 41 
                            poäng (20+4+4+4+4+5startbonusen). Här finns 
                            alltså inget utrymme för taktikkörning 
                            utan det kommer att bli max attack från alla 
                            inblandade!
 
 Även om alla Cupdeltagarna startar i en gemensam 
                            klass längst fram i startfältet oavsett 
                            förarklass så håller vi ett speciellt 
                            öga på C-förarna. Flest poäng 
                            hittills har paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm. 
                            Dock inte tillräckligt för att vara säkra 
                            på att bli bästa C-team då Tobias 
                            Abrahamsson med pappa Börje har möjlighet 
                            att gå förbi.
 
 De enda av Cupdeltagarna som får starta separat 
                            i en egen klass är ungdomsrallyåkarna. 
                            Där leder Andreas med pappa Tommy Andersson från 
                            Hörby före Dennis Lund med pappa Christer 
                            som instruktör/kartläsare. Om Andreas ser 
                            till att komma i mål med enbart andraplaceringar 
                            så bör han ändå hålla 
                            undan för Dennis med c:a 4 poäng.
 
 När dammet lagt sig i Hovmantorp på lördag 
                            så vet vi med matematikens hjälp vem som 
                            är 2011 års Sukkamästare! En resa 
                            till WRC finalen i Wales med RALLYTRAVELS är 
                            förstapriset. Men spänningen slutar inte 
                            där. På den festliga prisutdelningen kommer 
                            ytterligare en resa för två att lottas 
                            ut bland samtliga Suzuki Cupdeltagare 2011. I vanlig 
                            ordning kommer det förstås delas ut en 
                            mängd övriga priser.
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally 
                            för pengarna!
 Till 
                            början av sidan
 11-09-26 Rapport efter Rejmeknixen
 Ställningen i toppen har hårdnat ytterligare 
                            efter helgens drabbning i Askersund.
 
 Första sträcksegern gick till Cupledarna 
                            Niklas o Johnny Östmark som hade hundradelarna 
                            på sin sida denna gång tätt följda 
                            av Fagerstas Sukkakung Nicke Pettersson 
                            bara två tiondelar efter. Jesper Ödberg/Fredrik 
                            Palm tog hand om ledningen bland C-förarna med 
                            sin fjärdetid på sträckan bara 1,5 
                            sekunder efter Generalerna Jonsson/Ohlsson. Comebackande 
                            Johan Bengtsson/Christer Berg hade konstiga hyss för 
                            sig vid några vägbyten liksom paret Strömberg/Ålund 
                            och tappade avsevärd tid. Ungdomsåkare 
                            Andreas Andersson med något mindre unge pappa 
                            Tommy plockade hem maxpoängen före Dennis 
                            Lundh och pappa Christer.
 
 Färdigkört var det för Nicklas Elofsson/Roger 
                            Lindholm med trasig topplockspackning och Rasmus Lund/Sebastian 
                            Holmgren med rasad motor. Ytterligare en tävlande 
                            försvann i inledningen av 17 kilometer långa 
                            SS2. Det var paret Vicktor och pappa Lars Nordh som 
                            rullade sin väldigt fina MK2:a. Sluttävlat 
                            för i år kan man gissa? Just denna sträcka 
                            blev händelserik för många rallydeltagare. 
                            Paret Östmark satte av i högsta tempo och 
                            var inofficiellt snabbast tills de gjorde en rejäl 
                            mollbergare med skruv på ett hygge i en lurig 
                            vänsterkurva. Efterföljande Strömberg/Ålund 
                            blev varnade på plats tack vare detta och kunde 
                            ta hem sträcksegern någon sekund före 
                            Pettersson/Pumala. Trea blev Bengtsson/Berg strax 
                            före Jonsson/Ohlsson. Bland ungdomsåkarna 
                            så var Dennis före Andreas i sina fina 
                            MK1:or
 
 Febril verksamhet rådde på Team Östmarks 
                            serviceplats då paret fick hjälp upp på 
                            vägen igen efter sin vådliga vurpa och 
                            förvånade kunde konstatera att alla hjulen 
                            gick runt trots rejält tilltufsad bil. Normalt 
                            skulle man ge upp i sådant läge men Östmarks 
                            såg chansen att plocka sträckpoäng 
                            av sina medtävlare på de återstående 
                            sträckorna och lyckades få bilen någorlunda 
                            körbar på de tilldelade 20 minuterna. Bengtsson/Berg 
                            fick återigen kasta in handduken, den här 
                            gången p.g.a. ett trasigt fjäderben.
 
 SS3 med sina dryga tolv kilometer skördade ett 
                            nytt offer i paret Strömberg/Ålund som 
                            körde av en bärarm och även ådrog 
                            sig en punktering. Därmed övertog de sistaplatsen 
                            från Östmarks. Otroligt nog så var 
                            det just Östmarks som var sträcksnabbast 
                            med sin tilltufsade bil. Det bevisar mer än något 
                            att vilja och skicklighet är många gånger 
                            viktigare än hur hjulen är inställda. 
                            Det visar även att Suzuki Cupens unika poängsystem 
                            fungerar precis som avsetts, något för 
                            rally SM att ta efter?
 
 Sista sträckan med sin lite större 
                            väg karaktär passade tydligen Cupgeneral 
                            Jonsson bra då han vann sträckan 3,5 sekunder 
                            före Östmark. Jesper Ödberg blev trea 
                            strax före Nicke Pettersson som var lite närgången 
                            mot en gran strax före mål. Strömberg/Ålund 
                            stod på näsan i ett dike i samma region 
                            då de optimistiskt körde sista sträckan 
                            med sin avslagna bärarm i hopp om att rädda 
                            några viktiga poäng. Ödesdigert blev 
                            det för Marcus Jäder/Johan Granberg som 
                            fick ett kopplingsras och ramlade ner från sin 
                            fina fjärdeplats till en sjätte efter Tobias 
                            och Börje Abrahamsson och veteranerna Henry Nyberg/Mikael 
                            Magnusson.
 
 Niklas Pettersson/Tony Pumala körde alltså 
                            hem en säker seger denna gång och passerade 
                            samtidigt paret Strömberg/Ålund i tabellen. 
                            Paret Jonsson/Ohlsson blev säker tvåa och 
                            närmade sig trion i toppen med stormsteg. Trea 
                            och imponerande bästa C-förare placerade 
                            sig flitigt tävlande Jesper Ödberg med codriver 
                            Fredrik Palm. Tobias Abrahamsson med pappa Börje 
                            blev fyra. Bland ungdomsåkarna var det Dennis 
                            Lund som var bästa sukkaförare. Leder tabellen 
                            där gör dock Andreas Andersson från 
                            Hörby.
 
 Poängställningen i toppen spetsar till sig. 
                            Vi ser fram emot en synnerligen intressant fight vid 
                            finaltävlingen i Växjö om en månad.
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally 
                            för pengarna!
 Till 
                            början av sida
 11-09-21 Inför Suzuki Cupens 
                            6:e deltävling, Rejmeknixen
 Inför Suzuki Cupens 
                            6:e deltävling, Rejmeknixen
 MK Ran i Askersund arrangerar på lördag 
                            den 24:e September sitt rally Rejmeknixen, en 13-milarunda 
                            där 45 kilometer fördelat på fyra 
                            specialsträckor är utmaningen.
 
 Drygt 10 procent av startfältet utgörs av 
                            Suzuki Swift bilar i grupp N utförande. Trots 
                            att de är små så är de med sina 
                            ettriga 1300 cc 16-ventilersmotorer på 100 hästkrafter 
                            snabbare än man kan tro.
 
 Tack vare att Cupen kör med i princip identiska 
                            bilar så blir fighten om placeringar och poäng 
                            stenhård. Regerande Cupmästarna Niklas 
                            och Jonny Östmark leder just nu men är långt 
                            ifrån säkra på förstapriset, 
                            resan med Rallytravels till WRC finalen i Wales. De 
                            jagas främst av paret Ola Strömberg/Brittmarie 
                            Ålund samt färgstarka junioren Niklas Pettersson 
                            med rutinerade co-drivern Tony Pumala, som får 
                            hålla hårt i tömmarna. Strax efter 
                            följer rutinerade Cupgeneralen själv, Lars 
                            Jonsson, denna gång med SM-kartläsaren 
                            Stefan Ohlson vid notblocket.
 
 I Askersund kommer ovannämnda garanterat möta 
                            på stenhård konkurrens om både sträck- 
                            och totalpoäng av mycket snabba paret Johan Bengtsson/Christer 
                            Berg från Norberg som visat på riktigt 
                            högt tempo tidigare men som drabbats av onaturligt 
                            många tekniska problem och därför 
                            avstått sommartävlingarna.
 
 Även om alla Cupdeltagarna startar i en gemensam 
                            klass längst fram i startfältet oavsett 
                            förarklass så håller vi ett speciellt 
                            öga på C-förarna. Flest poäng 
                            hittills har paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm, 
                            men även där är det en helt öppen 
                            affär. Senast i Trollhättan var Nicklas 
                            Elofsson/Roger Lindholm 1,2 sekunder före Jesper 
                            och Fredrik.
 
 De enda av Cupdeltagarna som får starta separat 
                            i en egen klass är ungdomsrallyåkarna (förare 
                            utan körkort ner till 16 års ålder). 
                            Dennis Lund med pappa Christer som instruktör/kartläsare 
                            och långväga Andreas med pappa Tommy Andersson 
                            är två par som kör Suzuki.
 
 Förutom att man i Cupen har ett unikt poängsystem 
                            som även premierar placeringarna på varje 
                            enskild sträcka kommer situationen och poängberäkningen 
                            bli ytterligare tillspetsad då de flesta deltagarna 
                            nu måste börja att räkna bort erhållna 
                            poäng från en deltävling då 
                            det bara får tillgodoräknas från 
                            fem av sju. Niklas Pettersson har en 22 poängare 
                            att räkna bort och har därför stora 
                            möjligheter att avancera. Ännu bättre 
                            är det för Jonsson som har en överhoppad 
                            vintertävling och kan alltså tillgodoräkna 
                            sig allt han håvar in på lördag. 
                            Knivigare att öka på skörden har Både 
                            Östmark och Strömberg som kan räkna 
                            bort 33,8 respektive 31,5 poäng, förutsatt 
                            att de Knixar in mer under lördagen. Det blir 
                            inte lätt när nu Bengtsson, Pettersson och 
                            Jonsson är med och fightas om poängen.
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally 
                            för pengarna!
 Till 
                            början av sida
 11-09-07 
                            Rapport från tävlingen Strömkarlen 
                            i Trollhättan 3/9
 Så var höstupptakten 
                            i årets serie med de dekaltrimmade sukkorna 
                            avklarad. Trots frisk satsning av deltagarna så 
                            kunde konstateras att ingen bröt p.g.a. avåkning. 
                            Mest besvikelse blev det för ekipaget Jimmy Carlsson/Ronnie 
                            Maxe som upptäckte ett bromsläckage före 
                            start och fick, trots intensiva insatser, ta sin Mats 
                            ur skolan utan att ha fått tävla en meter!
 
 Illa kunde det också gått för förhandsfavoriterna 
                            Niklas Pettersson/Tony Pumala som fick bromsbortfall 
                            direkt på första sträckan. Dessa bromsproblem 
                            är dock snart historia då friska komponenter 
                            från UBD når fler och fler. Hemmaförarna 
                            Juha Liimatainen/Carl Öberg överraskade 
                            genom att som C-förare vara 4:e snabbast på 
                            SS1, där bor kartläsare Öberg!
 
 I täten var det som väntat stenhårt 
                            mellan paret Östmark och Strömberg/Ålund 
                            tätt följt av cupgeneral Lars Jonsson med 
                            notläsare Tommy Andersson. Bland C-förarna 
                            var det således Liimatainen/Öberg som tog 
                            ledningen före Nicklas Elofsson/Roger Lindholm 
                            som höll andraplatsen med ynka tre tiondelar 
                            före Jesper Ödberg/Fredrik Palm.
 
 Perfekt uppladdning var denna trekilometersbit för 
                            fokusering på SS2, klassiska Kabelvägen, 
                            en nära 8 km lång byväg som innehåller 
                            det mesta. Här var Strömberg 1,3 sekunder 
                            före Östmark som i sin tur distanserade 
                            Jonsson med dryga 8 sek. Liimatainen/Öberg fortsatte 
                            sin vilda framfart bland C-förarna och var här 
                            1,8 sekunder före Ödberg och 5,8 sek för 
                            Elofsson. Efter SS3 som var ett varv på SMK´s 
                            Folkracebana var ställningen följande
 
 Strömberg/Ålund: 9:59,2, Östmark/Östmark: 
                            -1,2, Jonsson/Andersson: -14,5,
 Liimataninen/Öberg som snabbaste C förare: 
                            -21,2
 
 Bland grabbarna utan körkort (ungdomsrally) var 
                            det Daniel Budin som tog hand om kommandot före 
                            Dennis Lundh och Andreas Andersson.
 
 Nu skulle samma sträckor köras ytterligare 
                            en gång och nu med fungerande bromsar för 
                            Pettersson/Pumala. På SS4 blev det lite överladd 
                            från Liimatainen och han förlorade fyra 
                            minuter på en avåkning. I toppen var ställningen 
                            oförändrad dock med fortsatt små marginaler 
                            och nu abonnerade hungriga paret Pettersson på 
                            3:e platserna. Bland C-förarna hade Jesper Ödberg 
                            avancerat till bästa ekipage men blev på 
                            slutet upphunnet av Elofsson/Lindholm. Bara sex tiondelar 
                            skilde dem åt inför sista specialsträckan. 
                            En missad växel förstörde Jespers chanser 
                            som tappade ytterligare sex tiondelar och en placering.
 
 I ungdomsrallyklassen blev det Daniel Budin med pappa 
                            Göran Hammarström som tog hand om totala 
                            andraplatsen och blev bästa Suzukiåkare 
                            även om Dennis Lund & pappa Christer Karlsson 
                            var snabbast på sista provet. Trea slutade paret 
                            Andreas och Tommy Andersson från Hörby.
 
 Trots Strömberg/Ålund´s seger så 
                            var det team Östmark som drog ifrån i totala 
                            poängtabellen. Hur kan det hänga ihop frågar 
                            man sej? Jo Ola har valt att köra med en lägre 
                            slutväxel i sin standardlåda "för 
                            att det är roligare". Det är tillåtet 
                            i Cupen men nöjet kostar en procent i påslag 
                            på körtiden. Den procenten klarade inte 
                            Ola av mot hårt körande Östmark så 
                            egentligen var det de som vann. I Cupen har man dock 
                            beslutat att inte röra till det för respektive 
                            arrangör utan detta är något som visar 
                            sig enbart i poängtabellen.
 
 Vid prisutdelningen kunde deltagarna glädjas 
                            åt ett prisbord värt c:a 20.000 kr som 
                            blev väl fördelat. I cupen tävlar vi 
                            också om 4 st platser med Rallytravels till 
                            WRC-finalen i Wales 10-13 November värt 30.000 
                            kr. Nästa tävling är Rejmes-knixen 
                            i Askersund den 24/9
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally 
                            för pengarna!
 Till 
                            början av sida
 11-08-31 
                            15 Suzuki Swift rallybilar tävlar på lördag 
                            3/9 i Trollhättan!
 På lördag är det 15 ettriga små 
                            Suzuki´s som ska gå ut först i SMK 
                            Trollhättans rallytävling Strömkarlen, 
                            tre sträckor skall köras två gånger. 
                            Det betyder att publiken kan se deltagarna två 
                            gånger utan att behöva flytta på 
                            sig vilket underlättar, speakerservice finns 
                            för publiken.
 
 En intressant fight i toppen blir det garanterat mellan 
                            regerande mästarna Niklas och Jonny Östmark 
                            som för närvarande leder årets Cup 
                            på 153,13 poäng. Men bara 2,5 poäng 
                            bakom är veteranparet Ola Strömberg/Brittmarie 
                            Ålund. De är i sin tur jagade av ungdomarna 
                            Niklas Pettersson/Tony Pumala som bara har 1,3 poäng 
                            upp till andraplatsen och således ynka 3,8 poäng 
                            till ledarna!
 
 De något udda poängtalen beror på 
                            att man i Cupen, förutom att erhålla sedvanliga 
                            poäng, även har ett antal att fördela 
                            per sträcka. Att vinna alla sträckor ger 
                            lika mycket som att vinna tävlingen. Ett faktum 
                            som i Nyköping räddade Strömberg/Ålund 
                            från katastrof då de körde en sträcka 
                            utan bromsar. Just nu ligger cupgeneralen Lars Jonsson 
                            med co-driver Tommy Andersson fyra men på behörigt 
                            avstånd i poängtabellen. Något som 
                            kommer att kunna förändras mot slutet av 
                            säsongen då man kommer kunna börja 
                            räkna bort tävlingar. Fem av sju skall köras 
                            och Strömkarlen är nummer fem i ordningen.
 
 Bästa C-förare nu är paret Jesper Ödberg/Fredrik 
                            Palm som tack vare Rallytravels varit i Finland och 
                            hämtat inspiration. De kommer säkert att 
                            få det kämpigt med ett gäng hungriga 
                            C-förare där bl.a. Marcus Jäder/Patrik 
                            Sällström gör comeback med nylagad 
                            bil efter våldsam trädkramning i Mönsterås. 
                            Undrar just hur hårt han vågar köra 
                            nu?
 
 Samma fråga gäller hans argaste konkurrent 
                            Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe som skall köra med 
                            sin redan sålda bil för att därefter 
                            göra uppehåll. En katt bland hermelinerna 
                            får hemmahoppet Juha Liimatainen/Carl Öberg 
                            vara med sin Citroen AX sport som faktiskt platsar 
                            i den här Cupen med denna 1300cc grupp N-bil.
 
 I tävlingen kommer Cupdeltagarna att starta i 
                            placeringsordning. Således Östmark´s 
                            först ut följda av Strömberg, Pettersson, 
                            Jonsson o.s.v.
 
 Glädjande så kör hälften av ungdomsrallyåkarna 
                            (förare som ännu ej tagit körkort och 
                            har en instruktör i högerstolen och en övningskörningsskylt 
                            i bakrutan) Suzuki Swift. Där hittar vi Andreas 
                            Andersson med pappa Tommy i högerstolen samt 
                            Dennis Lund med pappa Christer Karlsson i instruktörsrollen. 
                            Hur fort pappa Göran Hammarström låter 
                            sonen Daniel Budin skjutsa honom denna gång 
                            efter en vådlig avåkning i Ydres Klappjakt 
                            återstår att se.
 
 Suzuki Cup har verkligen blommat upp igen efter en 
                            gradvis insomning efter 25 långa år. Bilarna 
                            är desamma men har fortfarande fullt tillräckliga 
                            prestanda. Här sätts dock mycket fokus på 
                            att vi ska ha kul tillsammans, gammal som ung. Men 
                            det blir nog lite tävling med
 Kolla själva 
                            i Trollhättan på Lördag.
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally 
                            för pengarna!
 Till 
                            början av sida
 11-08-30 
                            Svar på frågan som snurrat i Cupen sedan 
                            Ydre lägret
 
 Utdrag ur Appendix 
                            J 2011
 6.7.2.3
 Dörrar/Sidopaneler:
 Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande 
                            material från dörrarna förutsatt att 
                            detta inte förändrar
 deras form / utseende.
 
 a) Det är även tillåtet att ersätta 
                            original dörrklädsel och ev. original krockskydd 
                            med
 en sidopanel som är tillverkad av brandsäkert 
                            kompositmaterial.
 Denna panel ska då överensstämma med 
                            skiss 255-14 min.
 
 b) Om sidopåkörningsskyddet i dörren 
                            inte är borttaget får original dörrklädsel
 ersättas med en metallskiva minst 0,5 mm tjock, 
                            eller kolfiberskiva minst 1,0 mm tjock eller
 annan solid flamsäker skiva minst 2,0 mm tjock.
 I tvådörrarsbilar är det tillåtet 
                            att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående 
                            placerad under de bakre sidorutorna.
 Den minimala höjden på dörrens sidopåkörningsskydd 
                            ska sträcka sig från basen på dörren, 
                            upp till den maximala höjden för dörrsträvan.
 Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella 
                            är tillåtet. Det är även tillåtet 
                            att utbyta manuella fönsterhissar mot elektriska.
 
 Slutsats
 Igår träffade vi, jag och Pierre Andersson, 
                            Jan Österberg och Uno Svensson som båda 
                            är erkända distriktstekniker och ventilerade 
                            frågan som diskuterats i cupen om sidoklädsel 
                            eller ej under sidorutorna bak. Enligt teknikerna 
                            gäller samma regler för utrymmet under bakre 
                            sidofönster som för dörrar, "I 
                            tvådörrarsbilar är det tillåtet 
                            att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående 
                            placerad under de bakre sidorutorna.". Det avgörande 
                            är ordalydelsen "enligt ovanstående" 
                            som säger oss att samma sak gäller dörrar 
                            som utrymmet bakom domsamma.
 
 Slutsats, vi kan ha original dörr och klädselsidor 
                            eller byta ut mot plåt, kolfiber eller t.o.m. 
                            gips! om någon skulle föredra detta. Alternativet 
                            är givetvis att låta originalklädseln 
                            sitta kvar. Ljudisolerande material får fritt 
                            borttagas.
 
 Då nu Pierre noggrant bygger ny bil och tar 
                            reda på mycket i regelverket kan vi andra säkert 
                            få en hel del tips om vad vi har för rätt 
                            och fel på våra "gamla" bilar.
 
 Sammanställt av Lasse Jonsson
 Till 
                            början av sida
 11-08-09 
                            Slutgiligt datum för årets finaltävling
 Suzuki Cup och SSRC final har flyttats framåt 
                            en aning i tiden. Anledningarna är flera såsom 
                            älgar, festlokal m.m.
 
 Så här säger arrangören kortfattat 
                            om tävlingen, mer info och inbjudan kommer snart. 
                            Beslut om, och innan dess gärna synpunkter, Suzuki 
                            Cupen skall hålla sin årsträff i 
                            samband med tävlingshelgen tas senare, fest blir 
                            det i alla fall!
 
 ”Tävlingscentra blir i Hovmantorp där förmodligen 
                            också avslutningsfesten kommer att hållas.
 
 Banan kommer att bli ca 88 km varav 44 km SS fördelat 
                            på 2 SS som körs 2 gånger. Innan 
                            första start som är 12.00 kommer det att 
                            ges möjlighet att reka sträckorna.
 
 När det gäller övernattningar finns 
                            det möjlighet att göra detta i Hovmantorp 
                            mer information om detta i inbjudan.”
                            
                            Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna! 
                             
                            
                            Till 
                            början av sida
 11-07-27 Rapport om "Ydrelägret" 
                            i Suzuki Cup 2011
 Redan på fredagskvällen var paret Strömberg/Ålund 
                            först på plan med sin husbil vid Ydregården.
 
 Lördagsmorgonen var inplanerad för studiebesök 
                            hos cupens sponsor Klas Pettersson på Dekaltrim.nu. 
                            Där passade man förutom att få en 
                            rejäl rundvandring i företagets olika lokaler 
                            på att fixa iordning en snygg design på 
                            Ola´s släpkärror. Klas kan verkligen 
                            fixa det mesta vad gäller reklamtryck.
 
 Fram på dagen anlände Cupgeneral Jonsson 
                            med sin coola retrobuss samt ytterligare några 
                            ekipage. Vi började med samling framför 
                            Ydregårdens servering i väntan på 
                            att vår förste gäst, Emil Axelsson 
                            skulle dyka upp. Sedan följde ett par timmars 
                            andäktigt lyssnande till ett fantastiskt intressant 
                            och givande föredrag av Emil.
 
 Mitt i allt detta dök även familjen Joge 
                            upp och det var verkligen intressant att lyssna på 
                            de erfarenheter han hade att delge oss. Vi är 
                            oerhört tacksamma att de tog sig tid att besöka 
                            oss. Måste säga att ni som inte var där 
                            missade verkligen något!
 
 På Lördagskvällen blev det grillning 
                            tillsammans med personalen från Dekaltrim. Visserligen 
                            hade Klas tagit dit en suveränt trevlig och bra 
                            underhållare men han hade nästan klarat 
                            sig utan honom då tjejerna i personalen så 
                            småningom tog över micken alltmer som kvällen 
                            skred. Självklart blev det efterfest och umgänge 
                            med enbart rallysnack fram till sena natten.
 
 Söndagsförmiddagen var välbehövligt 
                            slapp men vid middagsdags kom Simon Johansson (www.bilskoj.com) 
                            och satte oss i sysselsättning. Lite om detta 
                            har redan Lasse skrivit om på Facebook o jag 
                            har ett par bilder på min blogg (rallyola.blogspot.com)).
 
 Köra bil utan att se ut eller köra bil där 
                            hjulen går åt fel håll är avsevärt 
                            svårare än man tror. Kanonkul! TACK Simon.
 
 Måndagen gick i tävlingens tecken men faktiskt 
                            helt utan stress då besiktningen inte startade 
                            förrän kl 13:00 o första start var 
                            16:00. Allt var samlat på ett enda ställe 
                            i Österbymo.
 
 Stressade var dock Erik Thollén/Calle Trainor 
                            som anlände o besiktade när Daniel Budin 
                            som första Sukkaekipage gav sig ut mot SS1. En 
                            enmilare som skulle sätta många på 
                            prov.
 
 En lurig sväng i början på sträckan 
                            höll på att ta Lars Jonsson/ Ida Lidebjer 
                            Granberg i nydöpta "Sune Sukka" ur 
                            skolan men hans rutin räddade honom kvar. Mindre 
                            rutin hade dock Tobias Abrahamsson/Niklas Solenö 
                            som blev kvar på stället med sin Doris.
 
 Ola med tillfällige kartläsardebutanten 
                            Klas Pettersson lyckades med sin lägre slutväxel 
                            att slå Lasse Jonsson i lösgruset. Dock 
                            var de båda chanslösa mot sist startande 
                            Carljohan Brantestad som var värst med sina 5:50,7 
                            (2,9 före Ola).
 
 SS2 blev Brantestads Waterlo då hans fina MK2:a 
                            hoppade ur spår och anföll en kronsten 
                            med hål i växellådan som resultat. 
                            Han var nog den som var mest taggad i hela sukkagänget 
                            då han tävlade om KM. Då vet man 
                            att det är allvar.
 
 Bland ungdomsåkarna var det Daniel Budin som 
                            slog an takten och låg som bäste Suzukiåkare 
                            totaltvåa i ungdomsrallyklassen. På SS 
                            3 gjorde han dock ett misstag som gjorde väldigt 
                            ont i pappa Görans rygg och familjens plånbok. 
                            Bland oss övriga kvarvarande Cupåkare hittade 
                            vi nya segrare på SS3. Lasse och Ida vann den 
                            före Strömberg/Pettersson och de förvirrade 
                            Erik Thollén/Kalle Trainor som delade på 
                            andraplatsen. Sistnämnda paret som förutom 
                            sin extremt sena ankomst till starten fortsatte med 
                            diverse mystiska övningar som kanske platsar 
                            i Guinness rekordbok.
 
 Sista SS4 var samma som SS1. Nu dock med klart mycket 
                            bättre fäste efter 80 bilars framfart. Snabbast 
                            återigen Ola och Klas före General Jonsson. 
                            I ungdomsklassen svarade Dennis Lund för en klok 
                            och stabil körning som placerade honom och pappa 
                            Christer på en hedersam 5:e plats av tio startande. 
                            Jonsson kom näst sist och Ola 3:e sist av de 
                            de tre som kom imål i vuxenklassen. Om Ola fått 
                            sina 1% i tillägg så hade det blivit dött 
                            lopp mellan honom o Lasse men han sa inget och fick 
                            därför äran bära hem den största 
                            pokalen. Vi kan även glädja våran 
                            Victor Windahl med att Ola med flera körde på 
                            det billiga "cupdäcket" Malatesta.
 
 Klappjakten var en fantastiskt trevlig och kompakt 
                            avslutning på en mycket givande weekend. Vi 
                            i cupledningen kan villigt erkänna att vi är 
                            mycket ledsna att inte fler såg till att prioritera 
                            denna helg för denna händelse. Nästa 
                            gång får nog någon annan ta rodret 
                            då vi känner att våra pannor börjar 
                            bli blodiga.
 Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna! 
                             
                            
                            Till 
                            början av sida
 11-07-12 Tävlingsrapport Suzuki 
                            Cup deltävling #4
 Gästabudstrofén i Nyköping bjöd 
                            återigen på en hård cup-fight, inte 
                            för än alldeles på slutet kunde Niklas 
                            Pettersson/Tony Puumala dra ifrån Niklas Östmark 
                            med pappa Jonny i co-driverstolen och gå mot 
                            ytterligare en cupseger. Vi bockar och bugar.
 
 Cuphelgen började annars i umgängets tecken 
                            såsom brukligt är i vår gemenskap. 
                            Cupgänget samlades på bisonfarm.se strax 
                            utanför Jönåker där det bl.a. 
                            grillades bisonburgare och lektes lekar på fredagskvällen. 
                            Ungdomsåkarna, familjen Budin/Hammarström, 
                            hälsades extra välkomna då detta var 
                            deras första inför träff, 
                            jag tror nog det blir fler tillfällen för 
                            den glada och trevliga familjen!
 
 Niklas Pettersson är, förutom en frisk fläkt 
                            i gänget, ett mycket bra exempel på att 
                            Suzuki Cup skolan fungerar bra. Från 
                            att ha varit mer frisk fläkt, än snabb och 
                            stabil, förare har han och Tony på mindre 
                            än ett år utvecklats till att vara en etablerad 
                            toppförare som, trots sin ibland lite väl 
                            publikfriande åkstil, levererar gång på 
                            gång. Jesper Ödberg/Fredrik Palm är 
                            ett annat bra exempel på skolans resultat, dom 
                            har tagit klivet från ungdomsåkare till 
                            c-förare och kör imponerande snabbt och 
                            stabilt redan, ett framtidslöfte?
 
 Trea och fyra i helgens tävling, utan att ha 
                            den där riktiga tätkänningen den här 
                            gången, blir veteranerna Lars Jonsson/Tommy 
                            Andersson och Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. 
                            De båda visar dock återigen att takterna 
                            finns där och att ungdomarna inte skall känna 
                            sig allt för säkra på segrarna i framtiden. 
                            Både Lars och Ola åkte delar av tävlingen 
                            på det egna cupdäcket Malatesta.
 -Ola: Malatesta däcket kanske inte riktigt 
                            hänger med i det absoluta topptempot men fungerar 
                            alldeles utmärkt. Betänk att vi cupåkare 
                            köper detta däck för under 600kr och 
                            då har man råd att åka nytt mycket 
                            oftare istället!
 
 Det här resultatet gör att det hårdnar 
                            rejält i toppen av cuptabellen, topp tre i tabellen 
                            nu efter 4 av 7 körda tävlingar finns inom 
                            en marginal på mindre än fyra poäng! 
                            Ledningen har nu återtagits av mästarparet 
                            Östmark men det flåsas i nacken, det kan 
                            man lugnt säga.
 
 Bland C-förarna vann Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe 
                            igen. Visst var manfallet lite stort men det ingår 
                            absolut i tävlingsmomentet att ta sig till mål. 
                            Tyvärr fick så många som fyra förare 
                            aldrig se målet, problemen var varvat mekaniska- 
                            och förarfel. I något garage bjuds det 
                            nog på rulltårta i veckan.
 
 Nästa cupdeltävling är den 3/9 men 
                            dessförinnan gör cupen ett sommar-stop 
                            i Österbymo. Umgänge och utbildning helgen 
                            den 22-23/7 och tävling måndagen 25:e står 
                            på programmet. En helg som många ser fram 
                            emot, det kan vi lova.
 Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna! 
                             
                            
                            Till 
                            början av sida
 11-05-31 
                            Tävlingsrapport Suzuki Cup deltävling #3
 I lördags avgjordes Oknörundan i Blomstermåla 
                            dit cupen hade förlagt sin tredje deltävling. 
                            För ovanlighetens skull hade cupledningen valt 
                            att plocka med en o-notad tävling i serien vilket 
                            visade sig vara ett lyckat drag.
 
 Att O-notat kom att påverka resultatet i tävling 
                            blev uppenbart, för vissa var det upp o för 
                            andra ner. Mest ner denna helg var det dock för 
                            Team Jäder som redan några kilometer in 
                            på SS1 parkerade sin bil hårt mot ett 
                            träd och fick kasta in handduken. Besättningen 
                            fick för säkerhets skull uppsöka Kalmar 
                            lasarett för kontroll men är på benen 
                            igen, lite jobb med bilen kvar bara.
 
 På SS 1 skulle det direkt visa sig vartåt 
                            trenderna för dagen pekade, Niklas Pettersson, 
                            Niklas Östmark och Ola Strömberg ryckte 
                            direkt, ingen annan var närmare än 10 sekunder 
                            efter och snabbast av alla var Niklas Pettersson, 
                            6 sek före den jagande duon. På SS2 blev 
                            det jämnare då vi hade fyra bilar i mål 
                            inom 3 sekunder för nu hade Lasse Jonsson tjurat 
                            till över de o-notade vägarna och hängde 
                            på i täten, men det var en engångsföreteelse 
                            skulle det visa sig, Lasse behöver noterna, det 
                            fick vi bevis på denna dag, han slutade fyra 
                            i tävlingen.
 
 På långsträckan SS3 stod alla upp 
                            och körde för den representerade ju mer 
                            än halva tävlingen och här skulle det 
                            avgöras, trodde vi. Denna gång klev Niklas 
                            Östmark ur topptrion fram och vann sträckan 
                            några sekunder före Ola S, Niklas P var 
                            kanske överladdad för nu tappade han hela 
                            8 sekunder. Dock blev det ju bra för spänningens 
                            skull, nu skilde det nämligen hela 
                            1,5 sekunder mellan ettan och trean! Suzuki Cupen 
                            är inte bara billig och rolig, den är stenhård 
                            också!
 
 Det innebar att på startlinjen till SS4 stod 
                            tre mycket taggade och nervösa förare redo 
                            för de avgörande momenten och den i trion 
                            som fick ge sig först var Niklas Östmark 
                            som här tappade segerchanserna. Innan slutavgörandet 
                            på SS5 hade alltså unga Niklas P ett par 
                            sekunders ledning före rutinerade Ola S, betänk 
                            att det skiljer dryga 40 år, och ungefär 
                            lika mycket i hårlängd mätt i cm, 
                            mellan denna tävlings två giganter!
 
 Vad hände då, jo Ola Strömberg tog 
                            fram all sin rutin och sitt kunnande och åkte, 
                            som flera i publiken sa, som i fornstora dagar, och 
                            slog till med en sträckseger på fem sekunder 
                            och därmed var saken klar. Segrare i Oknörundan, 
                            och på en imponerande 17:e plats i totallistan, 
                            blev således Ola Strömberg och Brittmarie 
                            Ålund, stort grattis.
 
 Cupen höll sedan sedvanlig prisutdelning med, 
                            som vi nu vant oss vid, många avundsjuka blickar 
                            från de övriga tävlande som ännu 
                            inte gett sig in i vår gemenskap. Det delades 
                            ut både presentkort, kontanter och varor till 
                            ett sammanlagt värde på över 20000kr!
 
 Gullabo Däckfynd och Miranda delade ut rallydäck, 
                            UBD bromsoksrenoveringar, Östmarks Bildemontering 
                            och Blästermäster sina riktade ekonomiska 
                            bidrag. Alla deltagarna fick andelslotter i rallyresorna 
                            som Rallytravels ställer till cupens förfogande 
                            och segraren Ola S gick hem med ett super flott Pergo 
                            golv, bara för att nämna några som 
                            bidragit till det dignande prisbordet.
 
 Nästa deltävling blir Gästabudstrofen 
                            i Nyköping den 9/7, väl mött där.
 Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna! 
                             
                            
                            Till 
                            början av sida
 11-05-25 15 
                            Suzuki Swift rallybilar på väg mot gruspremiär 
                            och cuptävling #3
 På lördag 
                            skyndar hela 15 Suzukis, 12 seniorer och 3 juniorer, 
                            i väg mot framgång i cupens sommarpremiär 
                            Oknörundan. Att det vid tillfälle har varit 
                            fler Suzukis i en och samma deltävling råder 
                            ingen tvekan om men det var å andra sidan länge 
                            sedan. Att trenden mot fler och fler startande håller 
                            i sig vittnar om god utveckling av Suzuki Cupen.
 
 Tävlingen denna gång är vald med omsorg. 
                            För att ge de många duktiga, varande eller 
                            nyss varande, ungdomsåkarna möjlighet att 
                            utnyttja sina färdigheter i att åka o-notade 
                            rallytävlingar valdes Oknörundan med i årets 
                            serie. Den spännande frågan är om 
                            den ungdomliga och färska erfarenheten av denna 
                            tävlingsform står sig mot de mer rutinerade 
                            åkarnas gamla gedigna erfarenhet av tävlingstypen 
                            eller om dessa erfarenheter är för gamla? 
                            Svaret får vi på lördag.
 
 Sveriges bestånd av Suzuki rallybilar har rört 
                            sig lite under vintern och ytterligare deltagare finns 
                            ute i vårt avlånga land som både 
                            vill, och kommer att, höja kvaliteten och även 
                            kvantiteten under säsongen. Exempelvis fortåkare 
                            som Victor Windahl och Johan Bengtsson samt nykomlingar 
                            som Krister Hernström och Erik Thollén 
                            är namn som lurar i vassen.
 
 Att Suzuki Cupen inte är helt prestigelös 
                            vittnar bl.a. sporadiskt åkande Cupgeneralen 
                            Lars Jonssons val av kartläsare om. Om 
                            man nu skall åka en o-notad rallytävling 
                            som rallymotionär och kallar in SM ledande kartläsaren 
                            Christoffer Bäck, visar det på en låg 
                            ambitionsnivå eller? Omvänt kan väl 
                            cupen sträcka på sig och förnöjt 
                            konstatera att vår cup kan locka åkare 
                            ur SM eliten till vår gemenskap!
 
 Lars och Christoffer hör definitivt till dom 
                            som vill vara med i topp fem under helgens tävling. 
                            Övriga vassa utmanare är cupledande, och 
                            försvarande mästarna, syskonen Niklas och 
                            Daniel Östmark och det tävlingsflitiga paret 
                            Ola Strömberg och Brittmarie Ålund. Här 
                            är det många som tror att Olas myckna tävlande 
                            under de o-notade tävlingarnas era skall bli 
                            den svåraste nöten att knäcka!
 
 Ungdomlig entusiasm och viss våghalsighet hos 
                            Niklas Pettersson och Tony Pumala, hur långt 
                            räcker den? Eller kommer någon ur ungdomstrion 
                            Jesper Ödberg, Vicktor Nordh eller Rasmus Lundh 
                            att kliva fram som starka utmanare nu när det 
                            blir o-notat? En helt klart spännande tävling 
                            väntar på lördag.
 
 Som vanligt kommer cupdeltagarna få dela på 
                            ett trevligt prisbord, detta förutom arrangörens 
                            priser till cupen. Blästermäster, Östmarks 
                            Bildemontering fortsätter med sina riktade pengabidrag, 
                            arrangören efterskänker startavgifter m.m. 
                            Nya cupsponsorer såsom EBD direct kommer också 
                            att göra avtryck under helgen tävling. Kom 
                            ihåg att i Suzuki Cupen lottas alltid hälften 
                            av priserna ut, allt för att premiera bredden 
                            lika mycket som toppen.
 
 En annan premiär under helgen är att de 
                            däck som i cupregi nu finns att köpa i Sverige, 
                            Malatesta. Subventionerade till cupåkarna till 
                            599kr/st och också bidragande till prisbordet. 
                            Däcken gör tävlingsdebut på bred 
                            front och slår det väl ut understryker 
                            det cupen devis, nedan, än mer.
 
 Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna! 
                            
                            
                            Till 
                            början av sida
 11-03-10 Bland 
                            loka och skosnören i Suzukicupen
 Nya i Suzukicupen 
                            och kanske utan total vinstchans. Men Jimmy Carlson, 
                            Linköpings MS, och Ronnie Maxe, Finspångs 
                            MS, tycker att tävlandet är så kul 
                            att man inte kan låta bli det.
 
 Läs mer på 
                             
                            //www.folkbladet.se/img/2011/3/10/5561995.pdf
                            Till 
                            början av sida
 11-02-22 
                            Rapport efter deltävling nr 2. DAM
                            Så var då vintersäsongen 
                            avklarad! Med tanke på de häftiga vintervägar 
                            vi fått köra på så tror vi 
                            det är flera av oss som skaffat däck som 
                            gärna hade åkt några fler tävlingar 
                            till på detta fantastiska underlag. Visst kan 
                            snövallar vara hårda men de har nog varit 
                            mest till vår hjälp.
 
 Liten sammanställning av tävlingen finns 
                            på pressreleasen nedan. Tillägg och felaktigheter 
                            tar vi på forumet.
 
 Särskilt tack till arrangören som ordnat 
                            så vi kände oss både välkomna 
                            och priviligerade. Att sen själva tävlingen 
                            var alldeles utomordentlig med superfina vägar 
                            och kompakt upplägg runt servicen gjorde inte 
                            saken sämre. Dessutom garanterat mygg- och flugfritt!!
 
 Nästan alla fick sina rallydekalset från 
                            Klas på dekaltrim.nu Ni andra som betalat cupavgiften 
                            hör av er om detta.
 
 Niklas Östmark sparade genom sin snabba och säkra 
                            körning återigen en tusenlapp åt 
                            sin pappa och Co-driver Johnny men sedan delades det 
                            ut pengar och fria noter både till höger 
                            och vänster. Ett hedersomnämnande även 
                            till Nicke "Kawasukka" Pettersson/Tony Puumala 
                            som körde så fantastiskt bra med sin lösa 
                            bakaxel!
 
 Trots att många var trötta och hade lång 
                            resväg hem så var det överraskande 
                            många som tog sig tid att komma till eftermötet 
                            på Lindegårdens värdshus i Lindesberg. 
                            Där delade vi ut tröstpris till mycket snabba 
                            men extremt otursförföljda Johan Bengtsson/Christer 
                            Bergh. Långväga resenärerna och ungdomsåkarna 
                            Andreas och Tommy Andersson fick med sig en ny framruta 
                            då deras inte var kurant efter en lätt 
                            rullning.
 Vi tackar Johnny & Hillevi Johansson för 
                            gästfrihet och service (och Bengtsson för 
                            att Du skjutsade hem några av oss)!
 
 Finlandsresan gick till Cupens turgubbar Jesper Ödberg/Fredrik 
                            Palm. Vi tackar Per Carlsson på Rallytravels 
                            för det fina priset och hoppas de som kan sätter 
                            på hans logga på sina bilar.
 
 Victor Windahl hade ordnat upp ett av de nya 13" 
                            sommardäck som vi kommer att få köpa 
                            riktigt billigt. Kommer vi i cupen överens om 
                            att alla ska köra på det så kan vi 
                            räkna med ett kanonpris. Först ska det dock 
                            testas på grus.
 
 För er som är åksugna så vill 
                            vi meddela att förfrågan gått till 
                            Lima MS om vi kan få en egen Suzukiklass där 
                            trots att vi ej kommer att räkna poäng.
 Meddela gärna vilka av er som är intresserade. 
                            Mer info kommer på forumet, så håll 
                            er uppdaterade!
 
 Juha Liimatainen bidrog denna gång med lite 
                            extrapriser. Vi fortsätter uppmana er andra att 
                            försöka bidra med det ni kan.
 
 Suzuki Cup "Mycket Rally för Pengarna" 
                            efter deltävling 2.
 Termometern visade minus 26 grader på lördagsmorgonen 
                            uppe i Grängesberg när besiktningen började 
                            för Dan Anderssons Minne, många hade problem 
                            att få igång sina bilar. När det 
                            var dags för start klockan 11 så hade dock 
                            alla 13 i cupen fått upp värmen på 
                            sina bilar.
 Från att ha varit kallast (frusen bil) så 
                            var det unge Niklas Pettersson med co-driver Tony 
                            Puumala som var hetast på snabba SS 1 genom 
                            sin totala 21:a plats tog de ledningen med hela två 
                            tiondels sekunder före paret Niklas/Johnny Östmark.
 Många var taggade till tusen vilket naturligtvis 
                            resulterade i en del snöskottning. Bl.a. paret 
                            Juha Liimatainen/Calle Örberg och Nicke Elofsson/Roger 
                            Lindholm. Utan dessa fadäser hade båda 
                            placerat sig betydligt högre i resultatlistan. 
                            Mer händelserikt var det för Marcus Jäder/Johan 
                            Granberg som efter avåkning sen fick stanna 
                            och byta ett punkterat hjul och slutligen bryta när 
                            en vevstake behagade kliva ut genom motorblocket!
 
 Ställningen i topp 5 efter 2 mil långa 
                            SS1:
 Niklas Pettersson/Tony Puumala 14:11,4
 Niklas Östmark/Johnny Östmark 14:11,6
 Johan Bengtsson/Christer Berg 14:21,4
 Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 14:52,2
 Andreas Prepula/Jesper Eriksson 14:57,8
 
 Efter välbehövlig service i Yxsjöberg 
                            där bl.a. Ola fick sitt luftfilter rengjort från 
                            snö så var det dags för ytterligare 
                            en tuff och snabb 2-milare.
 Carlsson/Maxe lade 4 minuter på värmande 
                            snöskottning medan extremt otursförföljda 
                            Bengtsson/Berg återigen fick kasta in handduken 
                            med trasig kamrem.
 Ola och Brittmarie var snabbast före Östmarks. 
                            Pettersson/Puumala fick kämpa med en lossnande 
                            bakaxel men tog tredjeplatsen på sträckan 
                            9,8 sekunder före Prepula/Eriksson men tappade 
                            ledningen med 2,3 sek upp till Östmarks.
 
 Ställningen i topp 5 efter SS2:
 Niklas Östmark/Johnny Östmark 27:37,5
 Niklas Pettersson/Tony Puumala 27:39,8
 Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 28:02,8
 Andreas Prepula/Jesper Eriksson 28:36,0
 Mattias Engvall/Tim Joons 29:05,9
 
 Sista sträckan var "bara" dryga 16 
                            kilometer och av betydligt krokigare karaktär.
 Vägarna var ytterst välplogade och snövallarna 
                            bilhöga. Högsta beröm till arrangörerna 
                            för vad de lyckats åstadkomma!!
 Här var det bara ungdomsåkarna Andreas 
                            och Tommy Andersson som stod för dramatiken genom 
                            att göra en lätt rullning i snön som 
                            endast gav bilen lindriga skador. Vindrutan förstördes 
                            men en ny fick man med sig hem då cupens "beskyddare" 
                            Walter Olofsson just delar ut sådana till behövande.
 
 Efter avslutad tävling åkte merparten av 
                            gänget ner till Johnny och Hillevi på Lindegården 
                            för att äta och ha eftersnack. Där 
                            delades även Rallytravels vinterpris ut. En resa 
                            för ett ekipage (Förare och Codriver) med 
                            dem till Rally Finland i sommar. Lycklig vinnare blev 
                            Jesper Ödberg/Fredrik Palm som i egenskap av 
                            bästa C-förare hade fått några 
                            extra lotter i korgen.
 
 Suzuki Cup tar nu paus till Oknörundan i Maj 
                            där vi för första gången på 
                            länge ska köra en onotad tävling även 
                            ingående i Bilsport Rally Cup.
 
 Resultat:
 1 Niklas Östmark/Johnny Östmark 39:11,3
 2 Niklas Pettersson/Tony Puumala 39:20,5
 3 Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 39:34,9
 4 Andreas Prepula/Jesper Eriksson 40:19,0
 5 Mattias Engvall/Tim Joons 41:09,7
 6 Jesper Ödberg/Fredrik Palm 43:19,6
 7 Tobias och Börje Abrahamsson 45:41,2
 8 Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe 46:27,9
 9 Juha Liimatainen/Carl Öberg 47:49,8
 10 Nicklas Elofsson/Roger Lindholm 53:31,8
 
 Snöskottarna behövde liksom Ola Strömberg 
                            inte deppa alltför mycket då man med Suzuki 
                            Cup´s finurliga poängsystem ändå 
                            fick belöning för bra sträcktider.
 
 Detaljerade sträcktider på: 
                            http://raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?tavling=460 
                            
                            
                            Suzuki Cup: "Mycket Rally 
                            för pengarna!" 
                            Till 
                            början av sida
 11-02-15 Inför DAM Så 
                            var det dags igen go´vänner!
                            Trots att några deltagare 
                            från Bergslagsrallyt valt att stanna hemma av 
                            olika anledningar denna gång så är 
                            vi fortfarande hela 13 ekipage denna gång med! 
                            Tror det är vintersäsongsrekord flera år 
                            bakåt i tiden. Till sommaren tror jag vi kommer 
                            att få se startlistor med närmare tjugo 
                            deltagare. Härligt!
 
 Jag kommer att ha med mej de där rallydekalsatserna 
                            från Dekaltrim.nu som Klas varit så hygglig 
                            och skänkt oss. Ni som har betalt Cupavgiften 
                            kan höra av er till mej under veckan eller i 
                            Grängesberg för att få dem.
 
 Jättekul om ni kunde bidra med lite priser att 
                            dela ut vid prisutdelningen (och göra de andra 
                            avundsjuka).
 
 Utlottningen av Finlandsresan kommer vi att göra 
                            hos Johnny på Lindegården när vi 
                            är samlade där. Ni som ej meddelat att ni 
                            försöker stanna till där är välkomna 
                            göra det på forumet eller per mail till 
                            mej så vi har skaplig koll på hur många 
                            Lasse ska fixa käk åt.
 
 Blir ett jättebra tillfälle att eftersnacka 
                            på och lära känna varandra mera. Dessutom 
                            ska vi naturligtvis ta tillfället i akt att prata 
                            framtid och regler.
 
 Nedan följer pressreleasen som vi skickar till 
                            våra supportrar och andra lämpliga medier.
 
 Mvh Cupledningen gm Ola Strömberg
                            Till 
                            början av sida
 11-02-15 Full Fart i Suzuki Cup 
                            
                            Återigen hela 13 st ekipage 
                            anmälda till deltävling två i Suzuki 
                            Cup. Särskilt välkomnar vi pappa Juha Liimatainen, 
                            SMK Trollhättan som lånat sonen Mika´s 
                            Citroën AX Sport, tagit med sig klubbkompisen 
                            Carl Öberg för att pröva lyckan. Förra 
                            året skötte Juha Co-driversysslan åt 
                            Mika. Alltså är alla grN bilar upp till 
                            1300cc välkomna att delta i Cupen om de uppfyller 
                            våra regler. Men visst är det lite unikt 
                            att man knappt kan finna några nyare bilar som 
                            är mer konkurrenskraftiga än dessa 20 till 
                            25 år gamla Suzuki´s.
 
 Ett annat ekipage att 
                            nämna är ungdomsrallyåkaren Andreas 
                            Andersson, SMK Hörby som ännu ej kan ta 
                            körkort. Största prestationen står 
                            nog hans pappa Tommy för som får köra 
                            husbilen med släp de 120 milen Tur och Retur 
                            Grängesberg ända nerifrån skånska 
                            Hörby. En eloge till dem!
 
 Favoritskapet bär i första hand paret Niklas 
                            Östmark, Kolsva MS med pappa Johnny i högerstolen 
                            som vann deltävling ett i Bergslagsrallyt för 
                            en månad sedan. Hårdaste motståndet 
                            kommer nog från paret Ola Strömberg/Brittmarie 
                            Ålund, Nora MK och Johan Bengtsson/Christer 
                            Bergh, Norbergs MK. De som kan utmana denna trio av 
                            bilar är i första hand B-förarna Andreas 
                            Prepula/Jesper Eriksson, Småbacka MK resp Järbo 
                            MK och alltid fullt satsande Niklas Pettersson/Tony 
                            Puumala, Fagersta MK. Efter denna kvintett brukar 
                            fighten vara hård mellan i första hand 
                            Marcus Jäder/Johan Granberg, Västerås 
                            MS och östgötarna Jimmy Carlsson/Ronnie 
                            Maxe. Nu har dock några nya par anmält 
                            sig som vi ännu inte vet kapaciteten på.
 
 Rallyts tävlingsledning har utlovat kanonfina 
                            SpecialSträckor med is i botten och höga 
                            snövallar. Tolv mil skall tillryggaläggas 
                            på Lördagen. Hälften av dessa utgörs 
                            av tre st SS som således antas ligga kring 2 
                            mil per styck. Möjlighet till service av bilarna 
                            finns efter varje SS. Första paret ut från 
                            Folkets Park i Grängesberg är ledarduon 
                            Östmark, klockan 11:01 följt av nuvarande 
                            2:an i Cupen Strömberg/Ålund minuten efter.
 
 Efter målgång kommer deltagarna att tillsammans 
                            åka de fyra milen ner till Johnny Johansson 
                            (Mats Jonssons Co-driver) på Lindegården 
                            för gemensam middag och nödvändigt 
                            eftersnack. Där kommer även den spännande 
                            utlottningen av en resa till Rally Finland med Rallytravels 
                            att lottas ut. Alla deltagare har erhållit lotter 
                            men de som placerat sig bäst har erhållit 
                            några extra i bonus. Alltså en bra avslutning 
                            på vintersäsongen i SuzukiCup.
 
 Är ni nyfikna på cupen är ni välkomna 
                            till oss i Grängesberg eller träffen i Lindesberg 
                            på Lördagskvällen.
 
 Live resultat hittar ni hos Raceconsulting.com
 Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna!"
                            
                            Till 
                            början av sida
 11-02-04 Rapport efter deltävling 
                            1, Bergslagsrallyt 2011-01-29 
                            Så har då 2011 års 
                            säsong dragit igång.
 Faktiskt blev det lite mindre tid än väntat 
                            att socialisera sig med varandra innan start p.g.a. 
                            lite logistikproblem för arrangören gällande 
                            noter och roadböcker som blev utlämnade 
                            lite senare än vad vi hoppats på.
 
 Vad som hände de olika deltagarna hoppas vi efterhand 
                            få läsa här på forumet. Lite 
                            står att finna i pressreleasen och sponsorinfot 
                            som följer nedan.
 
 Johnny Östmark skänker ju hela 3 tusenlappar 
                            vid varje deltävling. En kunde han denna gång 
                            behålla tack vare parets vinst. Den andra blev 
                            utlottad och hamnade hos Jesper Ödberg. Då 
                            ingen ungdomsåkare deltog så behöll 
                            Johnny den tredje till senare tillfälle.
 BlästerMäster Ola skänkte en tusenlapp 
                            som denna gång hamnade hos Marcus Jäder 
                            som var bästa C-förare. Fortsättningsvis 
                            vill Ola ge 500 kr till bäste C-förare medan 
                            den andra femhundringen skall lottas ut bland dem.
 Arrangörens tillbakabetalda startavgift på 
                            1.800 kr delades mellan Tvåan Ola, trean Niklas 
                            Pettersson samt lottad till Lasse Jonsson.
 
 Tröstpriset var Grönholms Peltorglasögon 
                            som gick till "Oturs Bengtsson".
 Barths fria Noterinötter lottades senare ut till 
                            Jimmy Carlsson och Marcus Jäder.
 
 Ronnie Maxe hade ordnat ett rallypass som lottades 
                            ut bland Cupens Co-drivers. Det mottogs mycket tacksamt 
                            av Fredrik Palm som garanterat kommer att använda 
                            det.
 
 Alla startande erhåller en lott till Rallytravels 
                            dragning om en fri resa till Rally Finland i sommar 
                            för ett ekipage. Östmarks får genom 
                            sin seger 3 st extralotter i samma låda liksom 
                            C-förarsegrarna Jäder/Sällström. 
                            C-förarparet Sundqvist erhåller 2 st. Niklas 
                            Pettersson/Tony Pumala fick en extra liksom Jesper 
                            Ödberg/Fredrik Palm. Dragning kommer att ske 
                            på Lindegården efter vår andra deltävling 
                            DAM i februari.
 
 Rapport Bergslagsrallyt 2011-01-29
 Manfallet blev stort i årets Bergslagsrally 
                            vad gäller hela tävlingen. Speciellt den 
                            första 2½ mil långa "Björnjägarn" 
                            krävde många offer. Så även 
                            i Suzuki Cup där tre av de tretton ekipagen av 
                            olika anledningar fick ta sin Mats ur skolan.
 Vägkaraktären är ju Bergslags-snabb 
                            med mycket tempoväxlingar och luriga passager. 
                            Snövallarna var hårda och obarmhärtiga 
                            vilket lämnade sina spår men räddade 
                            säkert många från större avåkningar.
 Suzuki Cup består av minst 20 år gamla 
                            Suzuki Swiftbilar med besättningar i varierande 
                            åldrar från körkortslösa juniorer 
                            till pensionärer med ett gemensamt. Att försöka 
                            vara snabbast från start till mål!
 
 Tävlingsdäcken var kanske något nyare 
                            men de höga kostnaderna för dessa dubbdäck 
                            gör att de flesta tvingas att köra på 
                            rejält begagnade. En som dock hade satsat på 
                            flång nya var veteranen Ola Strömberg.
 Det verkade ha varit helt avgörande då 
                            han med Co-driver Brittmarie vann alla fyra sträckorna. 
                            Trots det så vann de ej denna deltävling. 
                            Ola glömde nämligen sin hjälm vid servicen 
                            och upptäckte det inte förrän just 
                            innan start på sträcka 3! Försmädligt 
                            men sant, det var bara att åka tillbaka och 
                            hämta den vilket innebar en försening som 
                            renderade i 50 sekunders strafftillägg. Därför 
                            vann istället paret Niklas och Jonny Östmark 
                            rättvist. De var tvåa på samtliga 
                            sträckor men dock ej utan problem. Dels var det 
                            bilens kylsystem som inte fungerade tillfredställande 
                            och dessutom blev de hindrade i c:a 3 minuter nära 
                            målet på SS3. Turligt nog hade arrangören 
                            full kontroll på hur man räknar ut en konstruerad 
                            tid så paret Östmark kunde andas ut.
 Även paret Strömberg/Ålund kunde trösta 
                            sig med att få lika många poäng som 
                            Östmarks p.g.a. det finurliga poängsystemet 
                            SuzukiCup utvecklat vilket premierar snabba sträcktider.
 
 Trea slutade nyblivne B-föraren Niklas Pettersson/Tony 
                            Pumala strax före cupgeneralen Lars Jonsson med 
                            co-driver Tommy Andersson.
 
 Bästa C-förare blev Marcus Jäder/Patrik 
                            Sällström sedan fjolårsrivalerna Jimmy 
                            Carlsson/Ronnie Maxe fått ge upp med trasig 
                            växellåda redan efter några km på 
                            SS1.
 
 Ett annat fortåkarpar som fick kasta in handsken 
                            med tekniska problem var Johan Bengtsson/Christer 
                            Berg.
 Nästa deltävling blir Dan Anderssons Minne. 
                            Då räknar vi med att vara ännu fler 
                            Suzuki´s på startlinjen.
 
 Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna
 Till 
                            början av sidan
 11-01-10 Inför säsongspremiären 
                            
                            Så är det snart dags 
                            för Suzuki Cup premiär i Bergslagsrallyt.
 Trots att vi vet att en del av er avstår p.g.a. 
                            de höga däckskostnaderna och att en del 
                            ännu inte är riktigt klara med sina bilar 
                            så har vi ökat antalet startande på 
                            premiären med hela 30% från föregående 
                            år! Vi hoppas att den trenden kommer att hålla 
                            i sig under året.
 
 Några av våra supportrar finns kvar. Till 
                            dem hör samtliga arrangörer som låter 
                            oss starta först i respektive deltävling 
                            samt återskänker startavgiften till åtminstone 
                            segraren i den deltävlingen.
 
 Nedan följer en uppräkning på vad 
                            som gäller just nu:
 " Fri sats "rallydekaler" (2 x Vita 
                            rutor för dörren att sätta startnummer 
                            på, 2 x förare och kartläsares namn, 
                            Batteri och förstaförbandsdekaler, 2 x namnet 
                            på bilen i svart eller vit text) från 
                            Klas på Dekaltrim.nu till alla som betalt årets 
                            Cupavgift.
 " 2 presentkort på fria noter från 
                            Gunnar Barth på Noteriet per deltävling!
 " Prispengar till cup- och ungdomsåkare, 
                            för bra placeringar och för utlottning från 
                            Johnny på Östmarks Bildemontering!
 " Prispengar till C-förare från Ola 
                            på BlästerMäster.
 " Per Carlsson på Rallytravels.com 
                             kommer att bidra med några lämpliga 
                            rallyresor med honom om vi lovar att ha hans vindrutestreamers 
                            blir kvar tills vi hittar vår huvudsponsor. 
                            Han börjar med att skänka en resa för 
                            två till Rally Finland som vi ska lotta ut efter 
                            vinterns första två deltävlingar.
 " Walter Olofsson försöker återigen 
                            ordna några vindrutor som vi vill dela ut efter 
                            uppkommet behov.
 " Övriga priser hoppas vi att alla deltagare 
                            gör sitt bästa för att bidra med till 
                            cupen. Ibland är det ju lättare tigga till 
                            andra än sej själv.
 
 I övrigt jobbar vi i cupledningen vidare på 
                            just att hitta en huvudsponsor som i så fall 
                            skall ge ett väsentligt bidrag till vår 
                            verksamhet och som på ett markant sätt 
                            påverkar vår ekonomi. Av den anledningen 
                            är vi t.o.m. beredda att byta namn på hela 
                            cupen, förslag och idéer välkomnas.
 
 Vindrutan förutsätter vi alltså att 
                            samtliga deltagare reserverar för Cupens ändamål. 
                            Vi önskar även få disponera en lodrät 
                            remsa i anslutning till startnumret där vi kan 
                            rada upp de material/prissponsorer vi lyckas knyta 
                            till oss.
 
 Hemsidan kommer efter hand att förnyas och anpassas 
                            till den verklighet som råder.
 Den 7:e deltävlingen i cupen jobbar Lasse med 
                            för fullt och besked kommer inom kort.
 
 De tätstegade drevsatserna från Björn 
                            på Fixit är på G, men vi ska inte 
                            räkna med att få tillgång till dem 
                            innan sommarsäsongen börjar.
 
 Nedan följer det pressmeddelande som vi under 
                            vecka 4 har distribuerat.
 
 Inför premiären i Bergslagsrallyt
 Suzuki Cup vänder trenden.
 Sveriges äldsta rallycup fortsätter att 
                            öka deltagarantalet. Till premiären 2010 
                            var det 10 st. ekipage som startade i Dan Anderssons 
                            Minne. I år är det 13 st anmälda till 
                            premiärtävlingen Bergslagsrallyt trots några 
                            sena återbud, några har också valt 
                            att avstå vintertävlingarna p.g.a. för 
                            höga däckkostnader, rallyt har i år 
                            start och mål i Kopparberg.
 Fjolårssegraren Niklas Östmark med pappa 
                            Jonny i högerstolen går i den egenskapen 
                            ut med startnummer ett och gamle veteranen Ola Strömberg, 
                            ledsagad av Brittmarie Ålund följer därefter. 
                            Med nummer tre på dörrarna har vi mycket 
                            snabba ekipaget Johan Bengtsson/Christer Berg, Norbergs 
                            MK som hoppas oturen har lämnat dem till denna 
                            säsong.
 
 Någon av dessa tre kommer sannolikt att stå 
                            som segrare på lördag kväll men mera 
                            sporadiskt tävlande Lars "cykelhandlarn" 
                            Jonsson med tillfällige co-drivern Tommy Andersson 
                            är fullt kapabla att slå dem alla, vilket 
                            han bevisade förra året.
 
 Dark horses får vi nog kalla unge C-föraren 
                            Niklas Pettersson med notläsare Tommy Pumala 
                            för, som visat att det går att slå 
                            etablerade A-förare mer än en gång.
 En intressant kamp kommer vi att få se mellan 
                            ekipagen Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe och Marcus Jäder/Patrik 
                            Sällström. De brukar ha sina egna sekundstrider 
                            och utgången är alltid lika oviss.
 
 Vad är då orsaken till att denna Cup växer 
                            så kraftigt kan man undra.
 Svaret är nog att vi tävlar med de absolut 
                            snabbaste bilarna i förhållande till vad 
                            de kostar i inköp och underhåll. T.o.m. 
                            bränslekostnaderna är låga då 
                            man oftast klarar ett helt rally på bensinen 
                            man har i tanken!
 En annan orsak är gemytligheten och sammanhållningen 
                            som blommar bland deltagarna. Tävlar gör 
                            vi på specialsträckorna, i övrigt 
                            hjälper vi varandra så gott vi kan.
 En tredje orsak är att vi genom generösa 
                            bidragsgivare alltid har uppskattade priser som vi 
                            delar ut direkt i samband med avslutad tävling. 
                            Det rör sig om allt från fria startavgifter, 
                            gratis noter, ner till en praktiska småprylar.
 
 Exempelvis lottar Rallytravels.com ut en resa för 
                            två till Rally Finland 2011 (värde c:a 
                            13.000 kr) efter vinterns två körda tävlingar! 
                            Lotter får alla som startar i respektive tävling 
                            och fler lotter får man om man placerar sig 
                            på pallen, det lottas också ut ett rallypass 
                            till Rally Sweden bland våra Co-drivers.
 
 Att vi sedan fortsätter vårt egna system 
                            med att ge poäng för varje körd sträcka 
                            är självklart då det var en uppskattad 
                            revolutionerande nyhet inför 2010 som vi nu finjusterat. 
                            Skottar man t.ex. snö i fem minuter så 
                            finns ändå chansen kvar att plocka full 
                            poäng på återstående sträckor. 
                            Alltså ingen anledning att kasta in handduken 
                            när man kör Suzuki Cup!
 
 Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna
 Till 
                            början av sidan
 11-01-10 Inbjudan till Suzuki 
                            Cup 2011 - "Mycket rally för pengarna"
 Inbjudan till Suzuki cup 2011, Mycket rally 
                            för pengarna
 Ni får detta brev som ägare av en av de 
                            40 Suzuki cup rallybilar som finns i Sverige. Vi vill 
                            göra Er uppmärksam på att Suzuki cup 
                            2011 snart drar igång och att vi vill se Er 
                            i startlistan.
 
 Suzuki cup har en över 20 år anrik historia 
                            och 2010 gjorde vi cupen ännu mer intressant 
                            för förare och publik genom att införa 
                            flera revolutionerande nyheter och resultatet blev 
                            19 anmälda ekipage med 15 bilar som mest i en 
                            och samma deltävling. 2011 står för 
                            dörren och vi hoppas att ännu fler bilägare 
                            finner intresse för cupen som erbjuder mycket 
                            rally för pengarna och inför 2011 avslöjar 
                            bland annat följande nyheter.
 
 Suzuki Cupen kommer även 2011 att dela ut cuppoäng 
                            sträcka för sträcka i stället 
                            för traditionellt efter slutresultat, men med 
                            en uppdaterad poängskala.
 Tätstegade växellådor kommer att tillåtas.
 Det uppskattade träningslägret kommer att 
                            anordnas även 2011.
 För detaljerad info se Reglemente på hemsidan
 
 Vi alla hoppas och tror på en fortsatt uppskattad 
                            cup även 2011. Visst, bilarna är inte purfärska 
                            längre men ack så bra och snabba rallybilar. 
                            Anmälningsavgiften till Suzuki Cup är 1000kr 
                            och inbetalas till Plusgiro konto 406 31 47-5, betalningsmottagare 
                            Lars Jonsson. Märk talongen med Suzuki 
                            Cup och ange förare och kartläsare, 
                            förarklass och klubb på talongen. Kom ihåg 
                            att cupen även har en klass för utbildningsrally 
                            och att cupen har som ambition att vara en inkörsport 
                            och skola för rally likaväl som ett signum 
                            för täta fighter för A-, B- och C-förare.
 
 
 
                               
                                | Tävlingskalender 
                                  Suzuki Cup 2011 |   
                                | 29/1 | Bergslagsrallyt | MK 
                                  Kopparberg | Resultat |  |  |   
                                | 19/2 | Dan 
                                  Anderssons Minne | Grangärde 
                                  RRC | Inbjudan | E-anmälan | Anmälda |   
                                | 28/5 | Oknörundan | Mönsterås 
                                  MK |  |  |  |   
                                | 9/7 | Rallytävling | SMK 
                                  Nyköping |  |  |  |   
                                | 3/9 | Strömkarlsrallyt | SMK 
                                  Trollhättan |  |  |  |   
                                | 24/9 | Rejmes-Knixen | MK 
                                  Ran Askersund |  |  |  |   
                                | -- | TBA | TBA |  |  |  |   
                                | 12/3 | LBC-Ruschen | Lima 
                                  MS | Reserv |  |  |  Tävlingskalendern bjuder på sju geografiskt- 
                            och av typ skilda tävlingar. En tävlingsserie 
                            som också för vidare en gammal Suzuki tradition, 
                            cupbilarna startar först i alla tävlingarna. 
                            Endast fem av de sju deltävlingarna räknas 
                            i sluttabellen.
 
 För att öka intresset för cupen och 
                            uppmuntra till motto mycket rally för pengarna 
                            försöker vi kontinuerligt att utveckla samarbeten 
                            till förmån för cupdeltagarna. Ett 
                            av samarbetena för 2011 gäller de tätstegade 
                            växellådorna som tas fram i samarbete med 
                            Fixit Transmission i Östersund www.fixittransmission.com. 
                            Priset är därför väldigt subventionerat 
                            och mer info kan fås och beställning göras 
                            genom att kontakta Victor Windahl i cupledningen. 
                            Priset kommer att vara ca 16000 sek beroende på 
                            hur många som beställer.
 
 Ni är välkomna att ta kontakt direkt med 
                            någon i ledningen för cupen.
 
 Vill ni följa cupen genom ett nyhetsbrev, maila 
                            då till  
                            suzukicup2010@gordet.nu.
 
 Cupgeneral
 Lars Jonsson
 lars.jonsson@gordet.nu
 .
 
 Cupledning
 Victor Windahl
 victorwindahl@hotmail.com
 
 0700-89 75 20
 
 Cupledning
 Ola Strömberg
 ola@blastermaster.com
 0705-73 57 57
 Inbjudan 
                            i pdf
                            Till 
                            början av sidan
 |  |