RALLY
VÄNNÄS
14-15 februari
Rally-SM 2003
Resultatservice
från Rally Vännäs
David
Walfridson under Rally Vännäs
Patrik
Fredriksson under Rally Vännäs
Mattias
Aronsson under Rally Vännäs
Tobias Johanssons
under Rally Vännäs
03-02-15 Skruvnyckel räddade PG till seger i Super
1600
Tobias Johansson totalvinner. PG Andersson tar hem
Super1600 tack vare en skruvnyckel, medan Fredrik Andersson vinner
lilla grupp N. Utöver klassegrarna i årets
SM-premiär, Rally Vännäs som avgjordes
fredag-lördag, har de en annan gemensam nämnare, de är
alla rallyjuniorer!
- Jättekul, det bådar gott inför framtiden. Vi
är åter på väg att bli en rallynation att
räkna med, säger Jonas Kruse, stallchef för Renault
och tidigare förbundskapten för juniorlandslaget i
rally.
Kruse är föraren som vid 36-års ålder
självmant lade hjälmen på hyllan i höstas
för att överlåta förarplatsen i Renault-stallet
till 22-årige värmlänningen Per-Gunnar PG
Andersson.
- Jag har inte varit orolig för att PG inte skulle lyckas, utan
han har motsvarat förväntningarna mer än väl.
- Jag är görnöjd, förklarar en glad Kruse som ska
matcha fram PG Andersson i SM och senare under säsongen
även JVM.
Läs mer
03-02-15 Tobias skrällde i
SM-premiären
Snacka om skräll!
21-årige Tobias Johansson från Ludvika vann årets
SM-premiär i rally. Konkurrenterna var många och snabba.
Men de försvann - en efter en. Samtidigt som Tobias - för
första gången i en WRC-bil - började åka
riktigt fort. Så visst var det en värdig segrare som
rullade in över målrampen vid Medborgarhuset i
Vännäs på lördagseftermiddagen!
Tobias är född i en rallyfamilj och har tävlat i rally
sedan han fick körkort. Förra året åkte han
strålande i en Grupp N-bil. Och inför årets
säsong fick han chansen att ta över en WRC-Toyota, som
egentligen skulle ha körts av Daniel Carlsson. Men när
Daniel skrev kontrakt för en styrning i Junior-VM blev bilen
plötsligt utan chaufför.
Tävlingen i Västerbotten blev en uppvisning i konsten att
försvinna. Först försvann Jari Saarinen, som ledde
efter två sträckor. Sedan försvann
titelförsvararen Mats Jonsson när det inte var långt
kvar. Då ledde Eddie Hörbing övertygande och
såg ut som en klar segrare. Men Eddies motor la också av.
Och Mats Thorszelius från Uppsala gick upp till täten.
När bara två sträckor återstod ledde han med
nästan en minut. Men Thorszelius bil stannade på näst
sista sträckan och när han chansade på att ta igen
den minut han stod stilla - då åkte han av!
Vilket innebar att Tobias bara hade att gå i mål som
segrare i sin WRC-debut:
- Jag är jätteglad, eftersom det gått så bra
på sträckorna. I början tappade jag på grund av
ovana vid bilen. Men sedan har det gått fort, riktigt fort.
Fast jag måste säga att jag lider med Mats Thorszelius.
Han hade varit en värdig vinnare.
I Lilla Grupp A blev det seger för hemmaföraren och
titelförsvararen Stefan Jonsson. Stefan hade rader av tekniska
problem, men lyckades bemästra det hela. Och eftersom
konkurrenterna också fick problem var segern aldrig hotad.
Tvåan i SM-klassen, Super 1600-föraren Per Gunnar
Andersson från Årjäng, åkte visserligen fort i
sin SM-debut med den nya bilen. Men några irriterande elproblem
under lördagsförmiddagen gjorde att han tappade för
mycket tid för att utmana Stefan. Nu fick han i stället
nöja sig med att vara snabbast i F1-klassen.
I Lilla Grupp N hade Fredrik Andersson från Ludvika inga som
helst problem att vinna. Fredrik dominerade denna tävlingens
största klass från start till mål, vilket
innebär att han nu leder SM både som senior och som junior
- för också Fredrik tillhör den kader av nya, duktiga
rallyförare som kommer stormande.
Tvåa i klassen blev Peter Fredriksson, Norrköping
före Anders Karlsson, Säffle sedan tidigare tvåan -
juniormästaren Simon Johansson, Ydre - slagit bort ett hjul
på en sträcka och tappat tid. Simon kom dock i mål
med sjätte bästa tid, så helt bortkastad var inte
tävlingshelgen.
Minsta Klassen - N1 - dominerades från start till mål av
Sundsvalls-föraren Tobias Lindström.
Massor av förare bröt tävlingen som omfattade 12
specialsträckor under två tävlingsdagar. Nästa
deltävling i SM-serien är Snow rally i Östersund om
bara två veckor.
Slutresultat, Rally-SM,
deltävling 1 av 5, Rally Vännäs:
Totalt efter SS 12
1. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, 1.17.41,2
2. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 35,8
3. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.03,5
4. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.15,2
5. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.20,8
6. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.34,8
7. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.28,9
8. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 3.05,0
9. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 3.05,6
10. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 3.50,3
11. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 4.11,6
12. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 5.26,8
13. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 5.27,7
14. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 5.37,1
15. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.52,1
16. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.45,1
Klasserna:
Stora Grupp N: 1) Walfridsson,
1.18.17,0, 2) Svedlund, +59,0, 3) Patrik Fredriksson, +1.53,1, 4)
Carina Hermansson, +2.29,2, 5) Johan Rudengren/Christer Johansson,
Eskilstuna MK, Mitsubishi, +4.51,9, 6) Joachim
Carlström/Jörgen Norman, Gullabo RC, d:o, +5.01,3.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK,
Seat F2 1.23.08,0, 2) PG Andersson/Jonas Andersson,
Årjängs MK, Renault Super 1600, +1.16,3, 3) Jan
Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa F1, +3.04,0,
4) Mats Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab
F2, +3.41,0, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2,
+3.44,8, 6) Björn Willman/Urban Lindgren. Vännäs MK,
OpelF2, +4.44,5.
Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault
N2, 1.25.34,1, 2) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC,
Seat N2 +1.38,8, 3) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga,
Renault N2, +1.54,5, 4) Rickard Andersson/C G Carlsson, Eskilstuna
MK, Seat N2, +2.13,1, 5) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o,
+2.18,51, David Walfridson/Per Wiksten, MK Ratten. Renault, +
2.48,2.
N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW,
1.32.48,7, 2) Johan Backström/Stefan Söderholm, Ludvika MS,
Suzuki, +4.57,3, 3) Andreas Hovind/Anders Johansson, Enköpings
MK, Citroen, +13.14,7.
Totalt efter SS 11
1. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, 1.11.33,3
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 15,7
3. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 23,6
4. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.01,2
5. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.16,5
6. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.19,4
7. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.31,9
8. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.08,3
9. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.52,4
10. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.56,8
11. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.58,8
12. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.44,2
13. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 5.01,3
14. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 5.15,0
15. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 5.17,4
16. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.23,8
17. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.17,0
03-02-15 Hörbing tvingades ge upp med motorproblem
Ledande Eddie Hörbing tvingades ge upp när bara
två sträckor återstod att köra av årets
första SM-tävling i rally, Rally Vännäs.
Anledningen var att motorn tappade kompression och kraft -
kupén fylldes med rök och den förväntade segern
försvann. Titelförsvararen Mats Jonsson tvingades
också ge upp. Även i hans fall var det motorn som gav
upp.
Ny ledare i tävlingen är Mats Thorszelius Uppsala, som
låg tvåa, 11 sekunder bakom Eddie med två
sträckor kvar.
03-02-15 Jonsson borta Tobias på hugget
Eddie Hörbing ser ut att gå mot en säker
seger i årets första SM-Rally. När två
sträckor återstod att köra var försprånget
till tvåan Mats Thorszelius visserligen bara 11,7 sekunder. Men
Degerfors-föraren har kört mycket stabilt ända sedan
tävlingen startade i Vännäs på
fredagskvällen. Tvåan Mats Thorszelius kunde andas ut
efter ss 9. Då försvann nämligen svenske
mästaren Mats Jonsson från tävlingen. Vad som
hände vet man ännu inte - Mats bil står kvar inne
på sträckan och har tydligen bara stannat. Ny trea totalt
är tävlingens positiva överraskning - unge Tobias
Johansson från Ludvika. Tobias, som debuterar i en WRC Toyota,
startade lite försiktigt men har snabbt lärt sig bilen och
åker nu mycket fort på sträckorna. Han är dock
lite för långt bakom de två första för att
hinna ifatt.
I Stora Grupp N kom ledande Kenneth Bäcklund aldrig till start
på ss 8. Vara-veteranen slog i och spräckte
växellådan på ss 7 och tvingades ge upp omedelbart
efter målet på sträckan. Ny ledare är Stig Olov
Walfridsson som kört strålande hela tävlingen och ser
ut som en vinnare. Men det gjorde han i Svenska Rallyt också -
ända till dess motorn gav upp på sista sträckanÉ
I Lilla Grupp A har ledande Stefan Jonsson stora tekniska problem.
Men också konkurrenterna har haft en del trassel, så
än håller vännäs-föraren undan.
I Lilla Grupp N däremot går det fortfarande helt perfekt
för Ludvikas Fredrik Andersson som har nästan en minut
tillgodo på nye tvåan, Norrköpings Peter
Fredriksson. På ss 9 förpassade Peter tidigare tvåan
Simon Johansson till tredjeplatsen, när två sträckor
återstår att köra av tävlingen.
Totalt efter SS 10
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 1.02.01,7
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 11,7
3. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 52,6
4. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 1.01,8
5. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.54,2
6. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.55,5
7. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 2.01,6
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 2.11,5
9. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.33,3
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 3.14,4
11. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 3.18,9
12. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 3.31,4
13. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.58,0
14. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 5.15,5
15. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.27,5
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 5.30,1
17. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 5.31,6
18. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.33,2
Stora Grupp N: 1) Walfridsson, 1.03.03,5, 2) Svedlund, +1.09,7, 3)
Patrik Fredriksson, +1.31,5, 4) Cemoni Olsson/Pekka Svensson, Team
Skogsåkarna Tranås, Mitsubishi, +2.17,1, 5) Carina
Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +2.29,6, 6) Johan
Rudengren/Christer Johansson, Eskilstuna MK, d:o, +4.13,7.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK,
Seat F2 1.07.31,8, 2) PG Andersson/Jonas Andersson,
Årjängs MK, Renault Super 1600, +1.03,1, 3) Jan
Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa. +1.52,6, 4)
Mats Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2,
+2.36,8, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2,
+2.37,7
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault
N2, 1.09.05.4, 2) Peter Fredriksson /Max Lindkvist, Norrköpings
MK, d:o, +50,6, 3) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o,
+58,1, 4) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2
+1.38,7, 5) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault
N2, +1.39,3.
Totalt efter SS 9
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 55.24,8
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 15,6
3. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 55,0
4. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 56,6
5. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.42,0
6. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.51,9
7. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.57,3
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.59,8
9. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.19,8
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.57,0
11. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 3.02,8
12. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 3.13,5
13. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.41,7
14. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 4.45,7
15. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 4.58,2
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 4.58,5
17. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.01,4
18. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.05,4
Totalt efter SS 8
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 47.58,0
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 14,4
3. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 15,2
4. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 46,8
5. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 53,2
6. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.29,4
7. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.40,5
8. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.43,4
9. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.49,2
10. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.05,8
11. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.39,8
12. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.40,3
13. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.50,7
14. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.17,2
15. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 3.29,6
16. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 4.00,6
17. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 4.10,3
18. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 4.23,6
19. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 4.25,3
03-02-15 Eddie
Hörbing ökar försprånget
Eddie Hörbing tänker vinna årets
första SM-tävling i rally. När halva tävlingen
var avverkad hade degerforsveteranen utökat sitt
försprång till närmare 12 sekunder . Och det var inte
längre titelförsvararen Mats Jonsson som var
tvåa:
- Jag missade lite i starten på ss 2 och fick nästan
motorstopp. Det räckte för att Thorszelius skulle smita
förbi, sa Mats med ett snett leende.
Eddie däremot var nöjd med sin insats under
lördagsförmiddagen:
- Allt är perfekt just nu: jag, bilen och kartläsaren.
Sammanlagt ska förarna i rally Vännäs avverka 12
specialsträckor innan man kommer till målet i
Vännäs på eftermiddagen. Och fram till
matuppehållet på förmiddagen var det väldigt
jämnt i toppen. Mellan tvåan Mats Thorszelius - som
klagade på vissa tekniska problem - och trean Mats Jonsson
skiljde bara 4,1 sekunder
I Stora Grupp N fortsatte veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig
Olov Walfridsson att dominera. Kenneth ledde efter åtta
sträckor med 6,2 sekunder före sin teamkompis medan
konkurrenterna halkade allt längre efter. Men Kenneth var inte
alls glad - han var orolig över en krånglande
växellåda.
Däremot kom den underbar fighten i Lilla Grupp A av sig helt
när utmanaren PG Andersson började tappa tid på
ledande hemmafavoriten Stefan Jonsson. Det var elsystemet i PG:s bil
som började spöka med kraftiga störningar som
följd. De två var för övrigt inblandade i ett
taktiskt spel på fredagskvällen när de valde att ta
transportprickar efter första dagen för att slippa gå
ut först (man vänder i år på startordningen
bland de 15 främsta totalt i tävlingen) vilket drabbade
Carina Hermansson, som fick den otacksamma uppgiften att spåra
under andra tävlingsdagen
I Lilla Grupp N har det hela tiden handlat om Ludvikas Fredrik
Andersson som haft ett imponerande tempo. Efter åtta
sträckor ledde Fredrik över tvåan Simon Johansson
från Ydre med nästan 44 sekunder. I underklassen N1 har
Tobias Lindström från Sundsvall motsvarande
försprång till tvåan, tävlingens andra
kvinnliga ekipage med Vansbros Jenny-Lee Hermansson bakom ratten.
Totalt efter SS 7
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 46.19,4
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 11,8
3. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 15,9
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 38,1
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 44,3
6. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 52,2
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.27,5
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.35,8
9. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.41,0
10. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.46,4
11. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.02,6
12. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.32,5
13. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.34,8
14. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.45,5
15. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.11,3
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 3.13,6
17. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 3.54,4
18. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 4.12,8
19. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 4.12,8
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 46.57,5, 2) Walfridsson, +6,2 sek,
3) Svedlund, +57,7, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta
MK, Mitsubishi, +1.24,5, 5) Cemoni Olsson/Pekka Svensson, Team
Skogsåkarna Tranås, d:o, +1.054,4, 6) Carina
Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +2.07.4.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK,
Seat F2, 49.33,0, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs
MK, Renault Super 1600, +59,8 sek, 3) Jan Selberg/Lennart
Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa. +1.53,0, 4) Kenny
Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2, +2.52,9, 6) Mats
Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2,
+3.03,6.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault
N2, 51.23.1, 2) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +43,9,
3) Peter Fredriksson Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +54,6,
4) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2
+1.17,2, 5) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault
N2, +1.29,2. 6) Rickard Andersson/CG Carlsson, Eskilstuna MK, Seat
N2, +1.29,5. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK
Sundsvall., VW, 56.02,8, 2) Jenny-Lee Hermansson/Joakim
Söderqvist, Vansbro MK, d:o, +48,3, 3) Jonas Ericson/Henrik
Lundh, Kolsva MS, Citroen, +1.05,5.
Totalt efter SS 6
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 38.48,4
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 9,3
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 11,6
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 28,1
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 38,9
6. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 51,7
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.13,7
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.18,4
9. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.29,8
10. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.30,7
11. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 1.32,2
12. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 1.41,4
13. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.11,0
14. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.15,8
15. Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi, + 2.29,5
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 2.30,1
17. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 2.45,9
18. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 2.47,6
Totalt efter SS 5
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 34.33,0
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 7,6
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 16,4
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 25,1
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 35,7
6. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 53,9
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.05,8
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.10,2
9. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 1.12,8
10. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.24,4
11. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.25,1
12. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 1.33,3
13. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 1.59,1
14. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.09,4
15. Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi, + 2.16,9
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 2.17,7
17. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 2.27,1
03-02-14 David
Walfridson nöjd med första dagen
Första dagen avslutad i
RallyVännäs för David Walfridson. David slutade
första dagen på en 8:e plats i klassen.
-Det får vi nog vara nöjda med efter omständigheterna
säger co-drivern Per Wiksten. (Som dessutom fyller 40 år
nu på lördag 15/2).
-På SS1 blev vi hindrade av en medtävlande, SS2 funkade
bra då var vi med i topp 5. Inför SS3&4 gjorde vi lite
nya inställningar på fjädringen, men det blev inte
lyckat, bilen bara hoppade och for över hela vägen
säger Per. I morgon ska vi försöka att klättra i
resultatlistan...
-Nu väntar vi bara på att få komma till våra
sängar på Scandic hotell i Umeå.
03-02-14 Eddie Hörbing snabbast
första dagen
Eddie Hörbing åker fort i SM-premiären.
Degerforsveteranen skaffade sig under första dagens fyra
sträckor i Rally Vännäs ett litet, men dock
försprång till titelförsvararen Mats Jonsson. Det
innebär att Eddie går ut som 15:e bil och har Mats en
minut före sig i spåret, under tävlingens andra dag.
En nyhet för året är nämligen att man i Rally-SM
- precis som i VM - vänder på startordningen bland de 15
bästa totalt.
Trea totalt i tävlingen - och bland förarna i WRC-klassen -
är just nu Uppsala-föraren Mats Thorselius. Också
Mats har bra häng på ledaren - han tappade bara 5,2
sekunder till Eddie Hörbing under den första
tävlingsdagen.
Också förarna i Grupp N åker fort. Veteranerna
Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson hade tempot uppe
från Svenska Rallyt förra veckan. I Vännäs
jagade de två som vanligt varandra och låg sammanlagt
fyra och femma med 5,2 sekunders skillnad. Trean -
Junior-VM-föraren Oscar Svedlund var den av konkurrenterna som
bäst hängde med de två fortåkarna som har
prenumererat på guld respektive silver i den här klassen
de senaste åren.
En av förhandsfavoriterna totalt i tävlingen,
östgöten Jari Saarinen, försvann efter ss 2. Då
han efter strålande körning på de två
sträckorna gått upp i ledning totalt med sin nya WRC-bil.
Men motorn började krångla och det var bara att kasta in
handduken.
En underbar fight handlade det om i Lilla Grupp A, där
titelförsvararen, hemmafavoriten Stefan Jonsson, utmanades
rejält av unge Per Gunnar Andersson. PG SM-debuterar i Renaults
nya Super 1600-bil och körde strålande. Totalt
innebär resultatet efter första dagen att Stefan ligger som
15:e bil och PG som 16:e, vilket teoretiskt sett kan innebära
att Stefan tvingas gå ut som första bil under
lördagen medan hans svåraste konkurrent går ut som
16:e - med betydligt bättre förutsättningar!
I Lilla Grupp N drog Ludvikas Fredrik Andersson upp ett rejält
tempo och skaffade sig nästan en halv minut ledning före
JSM-segraren förra året, Simon Johansson från Ydre i
Östergötland. Veteranen Jan Bergetorp hängde bra med
inledningsvis men tvingades bryta med trasig växellåda.
Sammanlagt försvann åtta av förarna under första
tävlingsdagen.
Resultat, Rally-SM, Rally Vännäs,
efter dag 1:
1) Eddie Hörbing/SO Olsson, Degerfors RC, Ford WRC,
23.01,7, 2) Mats Jonsson/Jonny Johansson, Forshaga MC, d:o, +4,2, 3)
Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +5,2, 4)
Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4,
+16.4, 5) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten, d:0,
+21.6, 6) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, +41,1, 7)
Tobias Johansson/Benny Locander, Ludvika MS, Toyota WRC. +44,0, 8)
Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +45,3, 9)
Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota Gr A, +55,2, 10)
Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr
A, +56,6.
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 23.18,1, 2) Walfridsson, +5,2 sek,
3) Svedlund, 24,7, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta
MK, Mitsubishi, +47,9, 5) Cemoni Olsson/Pekka Svensson, Team
Skogsåkarna Tranås, d:o, +1.08,4, 6) Carina
Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +1.21,0.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK,
Seat F2, 24.32,5, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs
MK, Renault Super 1600, +2,1 sek, 3) Mattias Aronsson/Håkan
Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +52,2, 4) Jan
Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa. +1.08,0, 5)
Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2, +1.45,2, 6) Mats
Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2,
+1.49,2.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault
N2, 25.35,2, 2) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +27,7,
3) Peter Fredriksson Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +37,7,
4) Daniel Hoffman/Andreas Andersson, SMK Linde, Peugeot N2, +47,2, 5)
Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2 +53,6, 6)
Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault N2, +55,3. N1:
1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall., VW,
27.49,3, 2) Jenny Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK,
d:o, +18,6, 3) Stig Björkman/Håkan Palm, Borlänge MK,
Citroen, +41,2.
Totalt efter SS 4
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 23.01,7
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 4,2
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 5,2
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 16,4
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 21,6
6. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 41,1
7. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 44,0
8. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 45,3
9. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 55,2
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 56,6
11. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 1.04,3
12. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.06,4
13. Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi, + 1.21,9
14. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 1.25,5
15. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 1.37,4
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 1.40,8
17. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 1.42,9
Totalt efter SS 3
1. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, 18.18,1
2. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, + 0,9
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 1,6
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 8,8
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 17,1
6. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 31,9
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 37,6
8. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 41,3
9. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 41,8
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 42,7
Totalt efter SS 2
1. Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford, 15.08,4
2. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, + 0,1
3. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 2,1
4. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 2,5
5. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 5,3
6. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 15,6
7. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 25,4
8. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 32,8
9. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 35,1
10 Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 35,3
03-02-14 Eddie
Hörbing öppnade bäst i Rally Vännäs
Tre Ford-förare öppnade snabbast när
årets SM-serie i rally inleddes i Vännäs på
fredagskvällen. Men det var små skillnader - mellan
ledande Eddie Hörbing och titelförsvararen Mats Jonsson
skiljde bara 0,3 sekunder. Och östgöten Jari Saarinen - som
SM-debuterar i en WRC-bil var i sin tur bara sekunden efter Mats!
Rally Vännäs körs under två dagar och
förarna ska avverka sammanlagt 12 sträckor, vara fyra under
fredagsetappen. Sammanlagt startar ett 70-tal förare i
tävlingens olika SM-klasser där WRC-klassen är den
snabbaste. Men ledarduon i Stora Grupp N - Kenneth Bäcklund,
Vara och Stig Olov Walfridsson öppnade också starkt. De
två åkte i praktiken lika fort på första
sträckan och la beslag på femte respektive sjätte
plats totalt efter ss 1.
I lilla Grupp A inledde hemmafavoriten Stefan Jonsson bäst. Men
han får se upp med Renaults snabbe Super 1600-debutant, PG
Andersson från Årjäng. PG tappade bara 0,1 sekund
på ledaren:
I tävlingens största klass - Lilla Grupp N, som också
inrymmer Junior-SM - öppnade Ludvikas Fredrik Andersson
snabbast, jagad av främst snabbe veteranen Jan Bergetorp. Jan
var bara 0,2 sekunder efter på ss 1. Och då ska man
betänka att första sträckan ändå var 13.6
kilometer lång!
Resultat, Rally-SM, Rally Vännäs, ss 1:
1) Eddie Hörbing/SO Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 8.56,1, 2)
Mats Jonsson/Jonny Johansson, Forshaga MC, d:o, +0,3 sek, 3) Jari
Saarinen/Jon Magnusson, MSK Kvarnv. Mjölby, d:o, +1,3, 4) Mats
Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +3,6, 5)
Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4,
+4,1,2, 6) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten, d:0,
+4,7
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 9.00.2, 2) Walfridsson, +0,6 sek, 3)
Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, +11,2.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK,
Seat F2, 9.33,4, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs
MK, Renault Super 1600, +0,1 sek, 3) Mattias Aronsson/Håkan
Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +10,8.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault
N2, 9.51,8, 2) Jan Bergetorp/Mats Mathiasson, Offerdals MK, Seat N2,
+0,2, 3) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +7, 6.
03-02-13 Revanschsugen Walfridson - en av favoriterna i Rally
Vännäs
Nu är regerande svenska
mästaren Stig-Olov Walfridson ute efter revansch när
SM-premiären Rally Vännäs startar på fredag.
Revansch för det snöpliga nederlaget mot
Mitsubishi-kollegan Kenneth Bäcklund i Svenska Rallyt. Stig-Olov
verkade ha sin fjärde seger i VM-tävlingen på den
säkra sidan. Han höll marginalen på en knapp
halvminut till Bäcklund under den tredje och sista dagen. Men i
slutet av den nästa sträckan tvingades Stig-Olov ge
upp.
- Ett bittert öde, säger den rutinerade
Mitsubishi-föraren. Vi gjorde inte ett enda misstag i stort sett
under hela Svenska Rallyt. Allt fungerade perfekt. Körningen,
notläsningen och bilen. När det bara var sex kilometer kvar
på näst sista sträckan var det dock
färdigkört. Topplockspackningen gick sönder.
Något som vi aldrig brutit för tidigare under alla
år.
Läs mer
03-02-12 Renault satsar på
svensk rallyjunior
Det är en stor kraftsamling som Renault gör
när de ska matcha fram sin nye svenske rallystjärna, den
blott 22-årige Per Gunnar "PG" Andersson.
- Jag har kommit in i en helt ny värld, en drömvärld.
Teamet har fått en egen ingenjör, Lionel Hansen,
från Renault Sport som arbetar med utvecklingen av Renaults
rallybilar.
- Visst kommer man en bit genom att peka, men nu är det
slutsnackat på värmländska, det är engelska och
helst franska som gäller i teamet, berättar PG Andersson,
inför fredagens SM-premiär, Rally Vännäs,
väst Umeå.
Det är en emotsedd rallydebut som PG gör. Den kan bli
början på en succé. Testerna lovar hittills bara
gott. Det har också blivit segrar i två lokala
tävlingar för PG, Renault Team Sweden och den nya
rallybilen.
- Lite pirrigt känns det förstås, det är unik
chans som jag får, säger den förväntansfulle
värmlänningen som fortsättningsvis ska ratta teamets
blågula Renault Clio Super1600.
I årets rally-SM är det juniorerna som står i fokus.
Fem-sex talanger står på rad och väntar på det
stora genombrottet. En av dem är PG från
Årjäng. Sedan det definitiva genombrottet i
fjolårets Rally Vännäs, klasseger i lilla grupp N,
har det nästan gått som på räls för
honom.
Läs mer
03-02-11 Jari Saarinen redo för
Rally-SM
390 km totalt, varav 135 km
specialsträckor fördelat på 12 SS. Det är vad
som väntar deltagarna i årets första deltävling
i rally-SM, Rally Vännäs, som körs i trakterna kring
Umeå. Rallyt startar fredag 14 februari klockan 18.00 då
första bil ger sig av till den första av tävlingens
inledande fyra sträckor. Efter sedvanligt nattuppehåll
körs sedan de resterande åtta sträckorna dagen
därpå och första bil beräknas köra upp
på målrampen klockan 16.00.
För östgötaekipaget Jari Saarinen, Mantorp, och hans
codriver Jon Magnusson, Valdemarsvik, är det äntligen dags
för första SM-tävlingen med deras nyligen
införskaffade Ford Escort WRC. Bilen hämtades hem
från Finland i december förra året för att
göra teamet konkurrenskraftigt nog att vara med och slåss
om SM-guldet i år. Efter ett ganska problemfyllt fjolår
med den väl använda Grupp-A Escorten hoppas de att
årets SM ska fungera mycket bättre, nu när de har
tillgång till en av Sveriges vassaste rallybilar.
- Vår målsättning är självklart att
stå högst på prispallen när SM-serien summeras
i höst, men konkurrensen kommer att vara stenhård eftersom
det, till glädje för rallypubliken, kommer fler WRC-bilar
till start än någonsin tidigare i SM, säger en mycket
åksugen Jari.
Favorit till mästerskapstiteln brukar som bekant Mats Jonsson
vara, och så är självklart fallet även i
år. Men förutom Jari Saarinen hoppas Eddie Hörbing,
Mats Thorszelius, Andreas Eriksson, Tobias Johansson med flera att de
ska kunna bjuda honom på en hård match om tronen i den
snabbaste klassen.
- I och med att vi nu fått tillgång till en mycket
bättre bil har teamet fått en rejäl nytändning
inför årets säsong. Förutom våra
resultatmål hoppas vi även kunna bjuda hela Sveriges
rallypublik på fin underhållning under året,
säger Jari, som tidigt torsdag morgon far till Vännäs
med hela teamet.
03-02-11 Duktiga juniorer krigar i
Rally-SM
Visst finns det en framtid för
svensk rallysport. Just nu har vi inga förare i VM-toppen. Men
juniorerna i svensk rallysport är på god väg! I
år finns två svenska juniorer i var sin fabriksbil i
Junior-VM. Det är värmlänningarna Daniel Carlsson och
Oscar Sve dlund. Och i årets första SM-deltävling -
Rally Vännäs nu till helgen den 14 - 15 feb - debuterar
junioren Jimmy Joge i Svenska Peugeots Super 1600-bil. Joge
ställs bland annat mot Renaults nya superstjärna Per Gunnar
Andersson, JSM-tvåa förra året.
Lägg därtill unge Tobias Johansson som ska köra en
WRC-bil, en bil som från början var tänkt för
Daniel Carlsson... Och - utöver de här förarna finns
dessutom dussinet lovande juniorer i tävlingens speciella
JSM-klass - lilla grupp N. Det är förare som hävdar
sig inte bara i junior-klassen utan som dessutom slåss om
medalj med seniorerna!
Regerande mästare bland juniorerna är Simon Johansson, som
tävlar för östgötaklubben Ydre MK. 24-årige
Simon hade gärna tagit steget upp från juniorernas
N2-klass han också. Men hittills har han inte hittat en bra
lösning. Så i stället har han beslutat
försöka försvara sitt SM-guld från 2002 det
här året, som är hans sista som rallyjunior.
- Förra året som var mitt första hela år i SM.
Då slapp jag pressen. Det var bara att köra så fort
jag kunde. I år är läget annorlunda och de andra
är ute efter att slå mig.
Några av Simons svåraste konkurrenter är
Ludvika-föraren Fredrik Andersson, som kör en likadan
Renault och Rickard Andersson, Eskilstuna-föraren som i år
kör en Seat i samma klass. Plus förstås
vinterspecialisten Patrik Sandell, också han i en Seat.
Förra året startade juniorerna först. I år
är startordningen ändrad och Lilla Grupp N går ut i
andra halvan av startfältet - i skuggan av stjärnorna
betydligt motorstarkare bilar.
- Synd, jag tycker det var bra att vi fick gå först.
- Vi syntes mer och jag tror det bidragit till att lilla Grupp N
är den största SM-klassen, kommenterar Simon.
N2-klassen består av två olika biltyper där Simons
Renault Clio Sport med uppemot 200 hästar representerar de
största och snabbaste bilarna. Men där finns också
N1, som har 1,4-litersmotorer och betydligt mindre effekt. De
två klasserna tävlar inbördes - men det är bara
den meste poängplockaren totalt som kan bli mästare.
- Det här innebär att vi måste kalkylera med
N1-förarna, säger Simon.
- Det gäller t ex Jonas Ericsson från Kolsva MS.
I N1finns också en kvinnlig, snabb förare - Jennie Lee
Hermansson från Vansbro.
Slutställning, JMS
2002 1)
Simon Johansson, Ydre MK, Renault N2, 62 p, 2) Per Gunnar Andersson,
Årjängs MK, d:o, 60, 3) Tobias Söderqvist, AMF
Årsunda, VW N1, 59, 4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1,
46, 5) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Suzuki N1, 39, 6)
Rickard Andersson, Eskilstuna MK, d:o, 37.
03-02-11
Andreas Eriksson har lämnat återbud
Andreas Eriksson som skulle ha
kört en Ford Focus i SM-debuten i Vännäs har
lämnat återbud. Andreas körde Svenska Rallyt men
kraschade våldsamt och tvingas därför avstå
SM-premiären.
Återbud har också lämnats av Ford-veteranen Poppo
Persson, jämtlandsföraren Pether Lindblom, JSM-föraren
Ola Parkheden och av Raimo Matsson, Grangärde RRC, dvs den
förare som skulle ha avslutat hela SM-startfältet
första dagen.
03-02-11 Mattias Aronsson laddar
inför SM-premiären i Vännäs
Nu till helgen den 14-15 februari
är det äntligen dags för premiär i Svenska Rally
Mästerskapet år 2003, årets premiärtävling
går av stapeln i trakterna kring Vännäs och bjuder
på mycket fina vintervägar med bitvis 2 meter höga
snövallar utmed sträckorna.
Mattias och kartläsaren Håkan Ståhl har ett
SM-silver från år 2002 att försvara och det kan bli
en tuff uppgift att förbättra den placeringen med duktiga
talanger som Jimmy Joge och PG Andersson på startlinjen i lilla
grupp A.
Mattias kör sin Peugeot 206 Super 1600 i klassen för
2-hjulsdrivna grupp A bilar vilket innebär att han inte bara
tävlar mot sina Super 1600 kollegor utan även mot de
motorstarkare 2- litersbilarna där Mats Bergeå och Stefan
Jonsson säkert blir tuffa konkurrenter.
Vintern har ägnats åt att uppdatera Peugeot-racern till
den absolut senaste standarden vilket har inneburit montering av ny
framvagn, bakvagn och transmission. Väghållningen och
fästet ut ur kurvorna har förbättrats mycket under
testerna i vinter och det bådar gott inför starten i
Vännäs.
- Vi har stora förhoppningar om en framskjuten placering i
helgens tävling och det ska bli skönt att komma igång
med tävlandet igen. Tyvärr hade vi inte möjlighet att
komma till start i den planerade testtävlingen i Ludvika
för två helger sen men å andra sidan har vi testat
betydligt mer på träningsväg än förra
året så vi får se vilket tempo vi kan skruva upp,
hälsar Mattias från verkstaden i Kållerstad.
Teamet åker upp till Vännäs på torsdag morgon
för att förbereda sig inför rallyt med träning av
sträckorna under fredagsförmiddagen innan det är dags
för start kl: 18:00 på fredagskvällen.
Nytt för i år är att Sveriges Television kommer att
bevaka samtliga SM-deltävlingar och SVT sänder ett
reportage från Vännäs redan nu på söndag
den 16/2 kl: 15:00 i anslutning till sammandraget från Svenska
Rallyt.
Löpande information om teamets framfart under helgen finns
på www.aronssonrally.com
Resultatinformation presenteras löpande under helgen på
www.resultatservice.com
03-02-06 Mats Bergeå kör Henrikssons SAAB 9-3 Kit Car i
SM-premiären
Nu är det klart att Mats
Bergeå, Östernärkes RMC, hyr Henriksson MotorSports
SAAB 9-3 Kit Car till SM-premiären, den 14-15/2 i
Vännäs. Mats gör således comeback efter ett
sabbatsår under 2002.
Med bl.a. ett JSM-guld och nu senast seger i Renault Clio-cupen 2001
i bagaget är Mats en erkänt snabb och säker
chaufför. Det finns alltså förhoppningar om en
framskjuten placering i klassen. Mats kommer att testa bilen
några mil ett par dagar före start. Delar av
mekanikerstaben inklusive Henriksson Motorsports servicebuss kommer
stötta under racet. Går det bra och Mats trivs med bilen
är det möjligt att det blir några fler starter i
Saaben.

Mats Jonsson kopplar av inför SM-premiären i rally den
14-15 feb genom att åka föråkare i Svenska Rallyt. -
Men inte i SM-bilen, den sparar jag allt till
Vännäs-tävlingen!
03-02-03 Nytänd Mats Jonsson
jagar nytt SM-guld!
Det hettar till i SM i rally.
Utmanarna står på kö och målet är
detsamma för alla: Att peta ned Mats Jonsson från tronen
som svensk rallysports stora stjärna. Men Mats ger sig inte
så lätt. Han har skaffat sig en ny WRC-bil och trots att
han redan har 12 SM-guld hemma i Vålberg är har riktigt
taggad inför SM-premiären i Vännäs den 14-15
februari.
- Jag är inte mätt!
- Den nya bilen innebär rena nytändningen.
- Jag ser verkligen fram mot en ny säsong!
SM-premiären i rally har hamnat rejält i skuggan av Svenska
Rallyt som avgörs veckan innan. Men det bekymrar inte
arrangörsstaben, som har allt klappat och klart. Två
dagars tävlande och 12 specialsträckor är redo
för de tävlande i SM-seriens fyra olika klasser.
Kungaklassen i SM-serien är Stora Grupp A, en klass som i
år får en rejäl påspädning. Alla tre
medaljörerna från förra året kommer till start.
Och utmanarna är fler och bättre rustade.
En mycket intressant start gör Andreas Eriksson, som skaffat sig
en Ford Focus WRC. Andreas - som tidigare körde så fort
och publikfriande med en Ford Puma i Lilla Grupp A - debuterar med
den nya bilen i Svenska Rallyt.
Intressant start i Vännäs gör också en av
förra årets stora utropstecken i svensk rallysport. Det
är blott 21-årige Tobias Johansson från Ludvika som
fått ta över den Toyota WRC som egentligen skulle ha
körts av junior-VM-föraren Daniel Carlsson.
- Ska bli kul att se hur det går. Men de konkurrenter jag
måste se upp med är i första hand Eddie Hörbing
från Degerfors och upplänningen Mats Thorszelius,
säger Mats Jonsson. Som faktiskt fått stryk i de
båda inledande tävlingarna i vinter mot just de här
herrarna.
- Thorszelius vann första mötet. Då fick jag problem
med en bränslesensor så att bilen stannade. Och nu senast
var det Eddie som vann. Jag hade en del problem med diffarna. Men
totalt sett känns det bra och får vi bara ordning på
detaljerna så ska det nog gå att åka fort med den
här bilen också, ler Mats. Som kopplar av från SM
genom att åka föråkare i Svenska Rallyt.
- Fast inte med SM-bilen. Den sparar jag allt till
Vännäs-tävlingen!
Medaljörer i SM-serien 2002
Stora Gr A
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford
WRC, 87, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota WRC, 58, 3) Dick
Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 55.
Kommentar:
Alla tre laddar för en ny säsong - Mats Jonsson har t.o.m.
skaffat sig en ny, modern WRC-Ford. Räkna också med Jari
Saarinen. Utmanarna är många: Eddie Hörbing,
Degerfors, Jari Saarinen i en nyinköpt Ford Escort WRC och
förra F1-stjärnan Andreas Eriksson i en Ford Focus WRC.
Dark horse: 21-åriga löftet Tobias Johansson från
Ludvika i en Toyota Corolla WRC
Lilla Grupp A:
1) Stefan Jonsson, Vännäs
MK, Seat F2 Kit Car, 90 p, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp,
Peugeot 206 Super 1600, 86, 3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK,
d:o, 58.
Kommentar:
Hemmaföraren Stefan Jonsson får se upp med 1600-cc
föraren Per Gunnar Andersson, superlöftet som SM-debuterar
i Renaults nya Super 1600-bil. Mattias Aronsson satsar vidare
på sin Peugeot och Stoffe har lämnat över bilen till
unge Jimmy Joge, JSM-vinnare 2001. Intressant utmanare: Luleås
Jan Selberg i en Opel Corsa Gr A.
Stora Grupp N
1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten
Torsby, Mitsubishi, 73, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 52,
3) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, 45.
Kommentar:
Veteranerna Walfridsson - Bäcklund brukar turas om att vinna
guld respektive silver och Tobias har bytt klass. Men konkurrenterna
kommer allt närmare. Oscar Svedlund från Karlstad
alternerar i år mellan Junior-VM och SM och är rejält
på hugget. Varning också för 3 x Patrik: Carlsson
från Nyköping, Fredriksson från Fagersta och
Malteskog från Norrköping.
Lilla Grupp N:
1) Tobias Söderqvist, AMF
Årsunda, VW Polo N1/Seat N2, 81, 2) Simon Johansson, Ydre MK,
Renault Clio N2, 72, 3) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK,
d:o, 60.
Kommentar:
Tobias har ingen bil, PG har bytt klass och Simon tänkte
först inte köra. Men han ändrade sig och finns med i
startlistan där konkurrenterna är många och
duktiga.
Fredrik Andersson, Ludvika, Peter Fredriksson, Norrköping, Peter
Hillebjörk Vännäs är tre av flera duktiga
Renault-förare. Jan Bergetorp, Offerdal, Anders Karlsson,
Säffle och Patrik Sandell är tre duktiga Seat-förare.
Outsiders: F d Gr H-förarna David Walfridsson, Torsby och
Michael Wikström, Vännäs. Men N2-gänget får
se upp för säkra poängplockare i N1 - bl a Jonas
Ericsson, Kolsva och Tobias Lindström, Sundsvall.
TIDPLAN, Rally Vännäs:
Torsdag 13 feb:
18.00-22.00. Anmälan och
besiktning håller öppet för frivillig check in.
Fredag 14 feb:
07.00. Anmälan öppnar
07.00-09.00. Utlämning av genomkörningsmaterial (HQ)
08.00-15.00. Genomkörning samt besiktning av
tävlingsbilar
18.00. Första bil startar, Medborgarhuset, Vännäs.
22.00. Första bil i mål efter dag 1.
Dag 1 omfattar 4 specialsträckor (c:a 38 km) utmed en 123 km
lång bansträckning.
Lördag 15 feb:
06.00. Omstartlista för Dag 2
anslås
07.00. Första bil startar
16.00: Första bil i mål
18.00. Resultatlistan anslås.
19.00. Prisutdelning. Medborgarhusets biosalong.
Dag 2 omfattar 8 specialsträckor (c:a 97 km) utmed en 267 km
lång bansträckning.
I SM kan förarna välja mellan fyra huvudklasser
Rally handlar mycket om teknik och
olika tävlingsklasser. Krångligt för den oinvigde.
Men i grunden rätt enkelt. Bilarna delas in i likvärdiga
klasser, för att förarna ska mötas på så
lika villkor som möjligt.
Precis som man i boxning inte skulle komma på tanken att
släppa upp en kille som väger 48 kilo i en match mot en som
väger +100... I SM tävlar förarna i fyra klasser:
två Grupp N-klasser och två Grupp A-klasser.
STORA GRUPP A
Stora Grupp A är den så
kallade värstingklassen i internationell motorsport - och
givetvis även i Sverige. Bilarna är trimmade,
fyrhjulsdrivna och alltigenom specialbyggda tävlingsredskap med
turboladdade motorer.
I Stora Grupp A finns framför allt de så kallade
WRC-bilarna (WRC står för World Rally Car), dvs de bilar
som är huvudklass i VM-serien.
På pappret ger motorerna 300 hästar - men det är bara
teoretiskt. I praktiken handlar det om betydligt mer effekt än
så... Bilarna är utrustade med sekvensiella
växellådor, datorstyrning och till stor del uppbyggda av
dyrbart kompositmaterial. Givetvis är det inga billiga reskap
det handlar om. Räkna med att du får ge så där
3 miljoner för ett bra begagnat ex. Och häftiga drifts- och
underhållskostnader. Trots det har ett halvdussin av de
här bilarna letat sig till Sverige.
I Stora Grupp A ryms också ett antal äldre bilar - som
fortfarande är både se- och hörvärda.
Gångbara bilar i Stora Grupp A: Ford Focus eller Escort WRC,
Toyota Corolla WRC och Subaru Impreza WRC.
LILLA GRUPP A
Lilla Grupp A består - precis
som WRC-klassen - av rena specialbyggen där i princip bara
karossens form (och knappt det) motsvarar de bilar vi kan köpa
ute i handeln.
I Lilla Grupp A är det dock inte tillåtet att använda
fyrhjulsdrift och motorvolymen får inte överstiga 2.000
cc. Dessutom är det inte tillåtet med turbo. Det här
gör bilarna billigare - även om vi fortfarande talar om en
bra bit över en miljon i inköpskostnad för en ny bil.
Och då levereras den som byggsats...
I Lilla Grupp A kan förarna välja om de vill tävla i
F1 (max 1600 cc), F2 (1601-2000 cc) eller Super 1600, dvs den bil-typ
som används i Junior-VM där Daniel Carlsson och Oscar
Svedlund är svenska förare med fina chanser. I
SM-sammanhang ingå Super 1600-bilarna i F1-klassen.
Förarna i F1 resp F2 kör om egna poäng och bara den
klassegrare som har högst poäng kan vinna SM.
Klassen är SM-seriens minsta, antalsmässigt sett men
växer stadigt. Å andra sidan är de ofta dem som
publiken väntar på, tack vare ljudnivån från
de extremt högvarviga motorerna som ger mellan 210 hk (Super
1600) och 250 (F2).
Gångbara bilar: Renault Clio Super 1600, Peugeot 206 Super
1600, Opel Corsa Super 1600, Seat Ibiza F2 Kit Car, Opel Astra F2 Kit
Car och VW Golf F2 Kit Car
STORA GRUPP N
I grupp N är reglerna betydligt
stramare än i Grupp A. Det gör att man kan hålla igen
på kostnadsutveckling och driftskostnader. Tro bara inte att
det är några "pys-klasser" det handlar om. Utvecklingen
har skenat iväg och Grupp N-bilarna är i dag betydligt
häftigare än när klassen introducerades. Det är
faktiskt inte ovanligt att en Grupp N-bil vinner tävlingar
totalt, åtminstore vintertid och även i SM!
Vad som skiljer från Grupp A är att de här bilarna
faktiskt baserar sig på de bilar som säljs ute i
landet.
Bilarna är alltså 4-hjulsdrivna och turbomatade. Och
även om accelerationen är sämre, så går de
på vissa vägar lika fort som Grupp A-bilarna. Mitsubishi
satsar kraftigt på Stora Grupp N (N4) - så kraftigt att
klassen mest liknar en enbilsklass.
Motoreffekten ligger i allmänhet runt 260-270 hästar. En ny
bil kostar 700-800.000 kr men utbudet av begagnade tävlingsbilar
är relativt stort och det finns bilar att köpa från
200.000 kr och uppåt.
Klassen är i dag ett getingbo med flera av kompetenta,
segersugna förare. Gångbara bilar: Mitsubishi Evo 7,
Mitsubishi Evo 6, Mitsubishi Evo 5... Plus någon enstaka Subaru
och Toyota.
LILLA GRUPP N:
Lilla Grupp N motsvarar Lilla Grupp
A - klassen baseras alltså på standardbilar. Också
här har utvecklingen rasat iväg. I dag handlar det om
180-190 hästar, diffbroms, tätstegade växellådor
mm - allt förpackat i små, moderna karosser. Riktiga
racerbilar alltså. I princip motsvarar de här bilarna den
Grupp A-Opel som Per Svan vann SM med för i början av
90-talet!
Lilla Grupp N är SM-seriens största klass och här
finns flera nya bilmodeller - alla framhjulsdrivna. Framför allt
handlar det om Renault Clio Sport, Peugeot 306 och Seat Ibiza. Bilar
som i Sverige kallas N2 eftersom de har tvålitersmotorer. Men
precis som i Lilla Grupp A finns det också i Lilla Grupp N
två cylindervolymsklasser att välja mellan. Båda
klasserna fightas inbördes om egna SM-poäng men slåss
om samma guld efter principen mest poäng vinner oavsett
klass.
Det gör att N1-förarna (dvs de förare som sitter i
bilar med max 1400 cc-motorer) plockar poäng, trots att de
totalt sett inte hänger med i resultatlistan mot N2-bilarna som
har större motorer (max 2.000 cc).
I N1-klassen finns t ex Suzuki Swift, VW Polo och Citroen AX och
effekten varierar mellan 110-130 hk. Det är Lilla Grupp N man
ska satsa på, om man vill vara med och slåss om
Junior-SM-titeln. Juniorer får visserligen köra i alla
klasser men eftersom Lilla Grupp N är en lämplig plantskola
så har Bilsportförbundet valt att lägga JSM enbart i
denna klass.
Övriga klasser (ej SM)
Utöver de här fyra
SM-klasserna - som alla körs med internationellt klassade bilar
och efter samma regler i hela rallyvärlden - finns ett antal
andra klasser. Till exempel Grupp H som består av
överåriga Grupp A- och N-bilar samt bilar som bara är
klassade för att tävla i Sverige. Men de kör inte
längre om SM utan hänvisas till RM-serien som är
betydligt billigare att tävla i eftersom den serien består
av enklare endagarstävlingar. Dessutom finns t ex KRB (klassiska
Rallybilar), enhetsklassen Volvo Original där man tävlar
med rena standardbilar, samt en annan lågbudgetklass - Grupp E
- där man använder äldre, otrimmade bilar med
från början begränsad motoreffekt.
Inga av de här klasserna finns alltså med i årets
SM-premiär i Vännäs.
www.motorsportivarmland