Till  Rally Swedens hemsida

13-16 februari 2020
11-14 februari 2021

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018 Svenska Rallyt 2019
Svenska Rallyt 2020 Svenska Rallyt 2022 Svenska Rallyt 2023
Svenska Rallyt 2024    

Några bra länkar under rallyt:
WRC.com Officiell VM-hemsida
Rally Sweden Svenska deltävlingens hemsida
SR/Svenska Rallyt Sänder radio live och uppdaterar med nyheter
Sveriges Radio Sändingstider
SVT/Svenska Rallyt SVT bevakar
SVT Sändningstider
     
 








21-07-08 Datumet klart för Rally Sweden 2022
Idag togs kalenderbeslutet av FIA, Internationella Bilsportförbundet, att Rally Sweden 2022 genomförs den 24-27 februari. VM-deltävlingen läggs senare än normalt för att undvika kollisioner med vinter-OS i Peking.
- Vi har fört dialog med WRC Promoter om datumet och är helt överens om att det bästa för hela rally-VM är att undvika kollisionen med OS och därför läggs tävlingen senare än normalt, säger Rally Swedens vd Glenn Olsson.

Konsekvenserna av senareläggningen har utretts och bedömningen görs att arrangemanget kan genomföras utan större störningar.
- Vädermässigt ser det i Umeåregionen ut att vara till vår fördel att köra senare i februari och övriga faktorer exv inom besöksnäringen såsom boendekapacitet har vi också fått positiva besked på. Då det är ett första år för oss i Umeå är det också välkommet med lite mer förberedelsetid, säger Glenn Olsson.

Vid dagens FIA-möte beslutades även att rally-VM’s säsongspremiär i Monte Carlo genomförs den 20-23 januari 2022. Resterande datum i VM-kalendern beslutas vid senare möten.
20-04-08 Rally Sweden flyttar norrut till Umeå
Efter en gedigen utredning är alla inblandade parter överens om att Rally Sweden 2022 genomförs med Umeå som ny värdstad. Utredningen kring Rally Swedens framtida placeringen startade i mars 2020 där Östersund, Umeå och Luleå valdes ut som tänkbara nya alternativ. Fakta har arbetats fram kring regionernas besöksnäringsmässiga, sportsliga samt kommersiella förutsättningar för att säkerställa att rätt beslut fattas. Som enda vintertävling i rally-VM är just vintern extremt central i Rally Swedens kravspecifikation.

”En mer snösäker region längre norrut är ett grundkrav som inte är förhandlingsbart i en förlängning av VM-avtalet och att kunna påvisa historiska väderdata har varit centralt” säger Rally Swedens vd Glenn Olsson.

”Umeås utmärkande styrkor, förutom ett stabilt vinterklimat, är god hotellkapacitet i kombination med serviceplats och HQ på mässområdet Nolia, starkt växande näringsliv och attraktivt upptagningsområde publikmässigt. Även Östersund och Luleå presenterade starka upplägg och framförallt ett stort engagemang men i helheten är Umeå ett attraktivare koncept för Rally Sweden,” tillägger Olsson.

Ett förlängt VM-avtal med WRC Promoter efter 2022 är ännu inte i hamn då vissa detaljer kvarstår att komma överens om, men målsättningen från båda parter är att avtalet ska undertecknas inom kort.

"Vintereventet är en av rally-VM’s största utmaningar och Sverige har varit en hörnsten sedan mästerskapets början", säger WRC Promoters eventchef Simon Larkin och fortsätter:

”Vi har stora förhoppningar för både den kommersiella och sportsliga utvecklingen hos Rally Sweden i detta nya kapitel med Umeå som värdstad, vi har inget annat än beröm att ge för det hårda arbete som lagts ner för att få till denna utveckling. Värmland har varit en fantastisk värd i många år och vi vill rikta ett ”stort tack” till så många människor och supportrar.”

FIA’s Rally Director Yves Matton: ”Att flytta norrut var ett måste med tanke på de utmaningar vi upplevt de senaste åren och jag vill verkligen berömma Rally Swedens organisation för sitt arbete med att säkra upp en nytt lovande koncept med bas i Umeå för nästa års evenemang. Det här ger oss möjligheten att säkerställa de vinterförhållanden som vi alla drömt om att ha på ett vinterrally.”

Sverige är idag ett av väldigt få länder som varit med från 1973 då rally-VM startade och har under alla dessa år haft Värmland som bas för tävlingen.

”Givetvis är det en stor sorg att idag meddela att Rally Sweden lämnar Värmland men samtidigt måste vi glädjas åt att Sverige fortsatt har en deltävling i rally-VM och att FIA och WRC Promoter ser potentialen i Umeå som ny värdstad. Värmlands stora engagemang och kunnande har varit avgörande i detta och alla funktionärer och eldsjälar som i alla år lagt ner kraft och engagemang ska idag känna stolthet över att vi lyckats behålla Sveriges plats i VM, trots alla utmaningar som funnits genom åren” säger Glenn Olsson.

Framtiden för rally-VM ser ljus ut med ett stadigt växande mediaintresse där Rally Sweden 2020 hade hela 122 miljoner tv-tittare globalt. Även i Sverige är intresset på topp där årets sändningar i SVT från rally-VM som mest lockat 39% av alla Sveriges tv-tittare. Mer hållbar hybridteknik införs i rallybilarna från 2022 tillsammans med ett större krav på hållbara bränslen, något som går hand i hand med Rally Swedens egen hållbarhetsvision Rally Towards Zero.

”Det känns bra att vi har klart med en ny huvudort för Rally Sweden och att Sverige stärker sin position som det enda vinterrallyt i VM-kalendern. För oss inom Svensk Bilsport har det hela tiden handlat om att säkerställa att vi bibehåller vår svenska VM-deltävling och kunskapen och historiken från alla fantastiska år i Värmlandsskogarna får vi ta med oss för att skapa nya oförglömliga ögonblick. Rally Sweden är ett av Sveriges starkaste idrottsvarumärken och att vi behåller det ser jag som en framgång för den stora motorintresserade publik som vi har i Sverige,” säger Svensk Bilsports generalsekreterare Anna Nordkvist.
21-01-16 Ljusning för Rally Sweden
Konkurshotet för Rally Sweden är undanröjt. Det står klart efter det att båda delägarna, Uvåns näringslivscenter och Svenska Bilsportförbundet, enats om att återställa kapital i bolag Svenska Rallyt AB.

VM-tävlingen Rally Sweden 2021 är inställd på grund av Coronapandemin, ett tufft ekonomiskt slag som satt bolaget i en prekär situation. Beslutet från de båda huvudägarna om att återställa kapital i bolaget ger nu en viss arbetsro inför kommande års rally 2022.
- Vi har tagit den här frågan på största allvar sedan jag tillträdde. Det har handlat om att i första hand säkerställa rallyt för 2022. Jag och Lars Sätterberg på Uvån har haft flera bra samtal under den senaste veckan och är överens om att skyndsamt säkra rallyts framtid. Vår gemensamma målsättning är att tillsammans arbeta fram en långsiktig lösning för Rally Sweden, säger Roger Engström, Svenska Bilsportförbundets tf ordförande.

https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/ljusningforrallysweden
20-12-15 Rally Sweden inställt på grund av Covid-19
Rally Sweden som planerats att genomföras den 11-14 februari 2021 som andra deltävlingen i rally-VM, har idag ställts in på grund av Covid-19. Länsstyrelsen i Värmland som beslutande myndighet har meddelat att de tvingas avslå ansökan om tävlingstillstånd.

Utmaningarna kring att hitta ett genomförbart upplägg för vinterns Rally Sweden blev slutligen övermäktiga. Med stigande smittotrender både globalt, nationellt och regionalt finns inga förutsättningar för varken ett upplägg med eller utan publik.

Beslutet att ställa in Rally Sweden 2021 har därför fattats i samförstånd mellan FIA, WRC Promoter och Rally Sweden.

”Utan tillstånd för tävlingen är det formellt sett ett ganska enkelt beslut att fatta och jag har full förståelse för att detta är det enda rätta att göra i det läge vi befinner oss i. Vår dialog med Länsstyrelsen Värmland, Polisen och Region Värmlands smittskydd har varit extremt professionell och jag uppskattar verkligen deras försök att utifrån rådande regelverk och rådande smittläge ändå försöka hitta konstruktiva lösningar” säger Rally Swedens vd Glenn Olsson.

FIA och WRC Promoter förhandlar med andra arrangörer för att finna lösningar som ersätter Rally Swedens deltävling i VM-kalendern.
20-02-17 Hyundai Motorsport på pallen i Rally Sweden
Hyundai Motorsport avslutade helgens förkortade Rally Sweden på pallen. Andra omgången av 2020 FIA World Rally Championship (WRC) gav Ott Tänak och Martin Järveoja sin första topp-tre-placering som en del av Hyundai Motorsport. Estländarna avslutade det nio etapper långa rallyt på en total andraplats efter bara två genomförda omgångar i sin Hyundai i20 WRC. Resultatet är också teamets andra raka pallplats för 2020-säsongen, kort efter segern i Rallye Monte-Carlo. Historiskt har Hyundai Motorsport nu varit på pallen sex gånger i Rally Sweden.

Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul som slutade sexa, tog en försiktigare ansats till rallyt efter att ha tacklat utmaningen med att starta först på vägarna under fredagen. Craig Breen och Paul Nagle som körde sin tredje WRC-omgång för Hyundai Motorsport kom i mål som sjua, precis bakom sina lagkamrater.

Våta förhållanden mötte bilarna som kom till start. Ett ihållande väder under hela helgen med regn som vräkte ned natten till den avslutande söndagen. Arrangörerna tog därför beslutet att reducera den avslutande dagen till endast en passage genom den 21.19 km långa Likenäs-etappen. En etapp som även fick utgöra Power Stage.

Neuville tryckte på hela vägen in mot slutet för att säkra fyra viktiga poäng i sin jakt på förartiteln. Belgaren delar just nu förstaplatsen i Förarmästerskapet med Rally Sweden-vinnaren Elfyn Evans.

Tänak var fyra på Power Stage, vilket gav honom totalt 20 poäng och flyttade estländaren upp till sjätteplats på förartabellen efter helgen. Hyundai Motorsport har nu 63 poäng efter de två öppningsrundorna och ligger på andra plats i Konstruktörsmästerskapet.

Tänak kommenterar helgen: ”Jag är glad över att ha tagit min första pallplats tillsammans med laget. Speciellt med tanke på de utmanande förhållanden vi fick tackla i helgen. Vi tar med oss en hel del positiva saker från Rally Sweden. Bilen har bevisat att den har farten som krävs; vi måste bara lära oss mer om den. Efter Monte-Carlo var det viktigt för oss att avsluta ett helt rally, avverka kilometer i bilen och få lite poäng i tabellen. Vi lyckades inte prestera på topp men vi är på god väg att bli bekväma med bilen och hitta självförtroende. Om man ser allt från det perspektivet så var det en väldigt lärorik helg.”

Neuville säger: “Vi hade bara ett enda mål på söndagen – att försöka optimera situationen och köra för poäng i Power Stage. Förhållandena på avslutningen var lika svåra som de varit under hela helgen och det räckte inte till för att sätta snabbast tid. Det var ett tufft rally men vi kunde inte ha gjort mer än vi gjorde. Det var flera etapper där vi tappade sekunder här och där men jag tror inte det hade någon direkt inverkan på slutresultatet.”

Breen summerar helgen: “Det var en svår helg och personligen är jag inte nöjd med mitt resultat. Missförstå mig inte - jag har njutit enormt mycket av att vara tillbaka i en WRC-bil, men det känns tufft att inte få vara med och slåss i toppen. Väder och vägordning har varit emot oss och det är synd att vi bara fått köra korta etapper som gjort det svårt att göra skillnad. Med alla vattenmassor längs med vägarna fanns det inte utrymme för hjältedåd och prioriteringen låg i att få hem bilen och stötta teamet på bästa sätt.”

Nästa rally och tredje omgången av 2020 FIA World Rally Championship (WRC) äger rum i Mexiko från 12–15 mars. Även om Sverige bjöd på grusförhållanden blir Mexiko säsongens första renodlade grusrally. Hyundai Motorsport har tagit viktiga poäng i Konstruktörsmästerskapet och ligger delad etta i Förarmästerskapet. Något ett stärkt team tar med sig till värmen på andra sidan Atlanten.

Slutresultat – Rally Sweden
1 E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC 1:11:43.1
2 O. Tänak M. Järveoja Hyundai i20 Coupe WRC +12.7
3 K. Rovanperä J. Halttunen Toyota Yaris WRC +20.2
4 S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC +23.6
5 E. Lappi J. Ferm Ford Fiesta WRC +32.4
6 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +33.8
7 C. Breen P. Nagle Hyundai i20 Coupe WRC +1:00.9
8 T. Suninen J. Lehtinen Ford Fiesta WRC +1:24.5
9 T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC +1:59.6
10 J. Huttunen M. Lukka Hyundai i20 R5 +4:03.0

Konstruktörsmästerskapet - 2020 FIA World Rally Championship
Efter omgång 2
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 73
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 63
3 M-Sport Ford World Rally Team 40

Förarmästerskapet - 2020 FIA World Rally Championship
Efter omgång 2
1 E. Evans 42
2 T. Neuville 42
3 S. Ogier 37
4 K. Rovanperä 30
5 E. Lappi 24
6 O. Tänak 20
7 T. Suninen 11
8 S.Loeb 8
9 T. Katsuta 8
10 C. Breen 6
20-02-16 Tom Kristensson vinner Rally Sweden för andra året i rad
På söndagseftermiddagen gick Tom Kristensson, med sin nye co-driver Joakim Sjöberg, i mål som segrare i Junior VM-klassen i Rally Sweden, för andra året i rad.

Nu tog man kommandon direkt genom att vara snabbast på de två första specialsträckorna och släppte sen aldrig ledningen.
- Jag är oerhört lycklig över vinsten, trots minimala förberedelser. Jag har inte kört en meter på snö och is sen förra årets Rally Sweden, säger Tom.
- Vi genomförde ett perfekt rally, fick till ett bra tempo och flyt direkt, inga misstag, och det enda problemet var en punktering på den korta Torsby Sprint, men den medförde inte någon större tidsförlust.
- Men man måste ligga på gränsen och ta lite risker ibland, annars vinner man inte i det här sällskapet.

Årets Rally Sweden blev lite speciellt, då den milda vintern ställt till det för arrangörena. Redan före start hade antalet specialsträckor reducerats från 19 till 10. Sedan ställde ovädret Dennis till det på söndagen, så sträckan Likenäs som skulle körts två gånger bara kördes en gång, och då som Power Stage.
Fredagen och lördagen bjöd på perfekta förhållanden med frost och det var både snö-, is- och grusunderlag och vägarna höll väldigt bra.
- Ett stort beröm till arrangörena, som trots förhållandena genom ett hårt arbete fick till en fantastisk bra tävling med fina sträckor, säger Tom.
- Visst var det svårkört med det skiftande underlaget, men det får man ta.
- Vår plan var att gå ut hårt på den första sträckan på fredagen, Finnskog på andra sidan norska gränsen. Det höll, vi vann den med drygt 10 sek till blivande tvåan Martins Sesks från Lettland.
- Vi vann även andra sträckan och fortsatte i bra tempo, och på lördagen, då fredagens sträckor kördes ännu gång på lördagen, vann vi även den första sträckan, fortsätter Tom
De 3 sträcksegrarna ger 3 extra bonuspoäng i årets Junior-VM serie. Man var dessutom bara några tiondels sekunder från att vinna ytterligare två sträckor

Inför söndagens enda och sista sträcka, Likenäs på dryga 21 km, hade Tom och Joakim byggt upp en ledning på drygt 41 sek till Matins Sesks.
- Här gick vi in för att hålla ett bra tempo men inte ta några risker och det lyckades vi med.
- Vi är väldigt glada och stolta över hur vi genomfört tävlingen, och att vårt samarbete i bilen fungerade perfekt. Joakim har en stor del i segern, avslutar Tom

Tvåa blev lettländaren Martins Sesks och trea Ken Torn från Estland.
20-02-16 Punktering förstörde Oliver Solbergs chanser på pallplats
18-åriga Oliver Solberg levererade en stark Skoda Fabia Rally2 evo-debut i Rally Sweden, som avslutades i Torsby på söndagseftermiddagen. Trots att han aldrig tävlat i Skodan tidigare noterade Oliver karriärens första snabbaste sträcktid i kategorin WRC 3. Han var på tredje plats totalt innan det sista specialsträckan på söndagen, men var tvungen att ge upp en chanserna på pallplats på grund av en punktering.

Inför sista sträckan kämpade Oliver mot en av hans mer berömda konkurrenter: Dubbla rallycross-världsmästaren Johan Kristoffersson.

Det var en mycket bra kamp mot Johan, och det var synd att vi inte kunde vara med och fightas ända till mål. Punkteringen var ett tråkigt sätt att avsluta tävlingen, men jag tar med mig många positiva saker från rallyt.
- På fredagen slet vi lite med inställningarna på bilen, men vi gjorde några ändringar och det blev riktigt bra på lördagen. Att köra en Skoda Fabia var en fantastisk upplevelse, säger Oliver Solberg.

En ändring i växellådan efter den första dagen förbättrade känslan och tillät honom att visa upp ett liknande tempo som bidrog att han historiskt sett blev den yngsta vinnaren av ett EM-lopp förra säsongen.
- Förändringarna vi gjorde på fredagskvällen var definitivt rätt väg att gå. Balansen i bilen nästa dag kändes väldigt bra och vi kunde köra mer offensivt. Sedan kom helgens bästa tider, konstaterade Oliver.

Olivers Skoda med Monster Energy-stöd var den snabbaste eller näst snabbaste i tre av lördagens fyra specialsträckor.

En punktering på vänster bakhjul på söndagens sträcka kostade honom nästan två minuter - och alla hopp om att besegra Kristoffersson i matchen om en tredje plats i WRC 3 gick om intet.

Varmare temperaturer än förväntat tvingade arrangören att ställa in flesta specialsträckor i Rally Sweden. Endast tre sträckor i och över gränsen till Norge samt en kort sprint i Torsby kunde genomföras fredag ??och lördag. På lördagen kom nästa bakslag då de ställde in första varvet på Likenäs sträckan.
- Förhållandena var inte enkla, men jobbet som arrangören har gjort de senaste veckorna är fantastiskt. De har verkligen arbetat hårt för att göra rallyt möjligt, sa unga Solberg.

Oliver nästa tävling kommer att vara en total kontrast när han reser från en om än onormalt varm vinter till brinnande värme i Rally Mexico (León, 12-15 mars).
20-02-16 Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen, i Citroen C3 R5, vant Rally Sweden i kategori WRC2
Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen, i Citroen C3 R5, vant Rally Sweden i kategori WRC2 denne helgen. Løpet, med start og mål i Torsby, var et vinterrally med større andel av grus og «mud» enn det som er vanlig. Dette gikk ikke ut over konkurransen, bortsett fra at løpet ble kuttet ned i distanse og antall fartsetapper. Man kjørte 3 av fartsetappene 2 ganger. Til sammen ble løpet på 15 mil fartsetapper fordelt på 9 etapper, noe som ga et fullverdig VM-løp konkurransemessig. Det ble gjort en fantastisk jobb fra arrangøren, som taklet alle værmessige utfordringer veldig bra, og skapte et løp som garantert vil sette spor etter seg i Rally Sweden’s historiebøker. Publikum sviktet heller ikke, og Rally Sweden kan sannsynligvis også i 2020 opprettholde sin status som det største årlige idrettsarrangementet i Sverige.

Mads taklet de utfordrende forholdene uten store feil, men noen småfeil var nesten uunngåelig på det ekstremt vanskelige føret. Mads og Torstein var 23,4 sekunder før nummer 2, den norsk/svenske ekvipasjen med Ole Christian Veiby som fører og Jonas Andersson som kartleser. Det ble skandinavisk på 3 også, med Pontus Tiedemann og Patrik Barth som var 37,7 sekunder etter Mads.

«Jeg er selvsagt fornøyd med seieren, og full pott på 50 poeng etter 2 VM runder,» kommenterer Mads. «Men det er fortsatt forbedringspotensial, og det skal vi utnytte. Det spesielle føret fikk fram disse, det er vi fornøyd med, og det skal vi tjene på alle type underlag. Bil og team funker veldig bra. Da er det en bonus at vi vet hvordan det skal bli enda bedre til neste løp, som er Rally Portugal. Vi har fått en god ledelse i VM etter 2 løp, den har vi ikke tenkt å gi fra oss, på de 6 løp gjenstår,» avslutter Mads.
20-02-16 Johan bäste svenska förare och på pallen
Med en tuff satsning på sista sträckan tog Johan Kristoffersson hem titeln som bästa svenska förare i Rally Sweden och ordnade en pallplats i WRC 3-klassen.
- Känns väldigt bra att få avsluta med en sträckseger och ta en pallplats för andra året på raken.

Den sista dagen i det svenska VM-rallyt bestod av en enda specialsträcka, men där och då avgjordes vem som skulle få titulera sig bästa svenska förare. Oliver Solberg hade en dryg sekunds försprång på Kristoffersson inför avgörandet och bakom Johan jagade Pontus Tidemand.

Taktiken inför slutuppgörelsen?
- Vi visste ju att det skulle bli tajt, men det är ingen idé att överanalysera. Vi hade gjort alla våra förberedelser och skulle bara pröva hur fort vi kunde åka, säger Johan, som i ösregnet gav sig ut på en sträcka med skiftande förutsättningar.
- Det var bottenlöst blött på en del ställen och jättehalkig blåis längre in på sträckan.

Kristoffersson plockade in Solbergs försprång till första split-tiden och när Oliver sedan fick punktering var den striden avgjord. Bakifrån kunde inte Tidemand hota när Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren höll ett snabbare tempo än alla andra R5-bilar på sträckan.
- Tråkigt för Oliver att avsluta på det sättet. Jag hade gärna tagit den fajten med honom hela vägen, säger Johan.

Själv sparade han inte heller på krutet och det gick på de minsta marginalerna ibland.
- Vi hade ett litet moment i ett parti med många korta svängar där vi fick ett riktigt tröskelhäng.

Men Polo GTI R5:an visade sig stryktålig ända fram till mållinjen och totalt slutade Kristoffersson därmed på fjortonde plats i rallyt, femma bland R5-bilarna och trea i WRC 3-klassen för privatförare.
- På det hela taget ett väldigt bra rally. Vi tog inga stora risker första dagen, ökade tempot under lördagen och avslutade med en sträckseger.

Kristoffersson hyllade hela teamet, men delade ut en extra ros till Stig Rune Skjaermoen i högerstolen.
- Stig Rune har inte läst en enda not fel på hela helgen! Och trots tråkigt väder har vi hållit humöret uppe och haft roligt.

Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson, hade några jobbigt nervösa minuter när Johan och Stig Rune skruvade upp till maxtempo på sista sträckan, men kunde släppa ifrån sig ett lättat jubel när allt var klart.
- Jag tycker vi har gjort det väldigt bra, särskilt som vi möter flera team med fabrikssupport. Nu har vi kört tre VM-rallyn med Johan och stått på pallen i alla tre.

Det värmländska teamet försvarade Volkswagens färger med den äran, vilket är något som stallchef Kristoffersson vill lyfta fram.
- Vi visar förtroende för Polon, som enda representant i startfältet. Det är en i grund och botten bra bil, men det är synd att vi inte har fått till några officiella testdagar med Volkswagen Motorsport, för det finns helt klart förbättringspotential.
20-02-16 Second succsessive WRC2 win for C35!
After taking a clean sweep of the top five places in the RC2 category at last month’s Rallye Monte-Carlo, the C3 R5 again demonstrated its competitiveness as Mads Østberg and Torstein Eriksen claimed victory in the WRC2 class in Sweden. With this second successive win, secured on stages that were made incredibly demanding due to the lack of snow cover, the Norwegians moved clear at the top of the championship.

In doubt for several weeks due the mild temperatures and a general lack of snow and ice, Rally Sweden ultimately went ahead thanks to the hard work and dedication of the organisers, albeit with a shortened itinerary covering nine stages (competitive distance of 148.55 kilometres). With a limited amount of ice on the roads and gravel therefore inevitably appearing as more cars completed the stages, managing the studded tyres became one of the weekend’s major challenges.

Despite the very tricky conditions, the C3 R5 confirmed its ability to be competitive and reliable on all surfaces. It should be said that in the context of the increased support provided to the customer racing programmes, Citroën Racing had prepared thoroughly for the event, notably running two days of dedicated testing.

Armed with extensive knowledge of this event (this was his 14th appearance in Sweden), Mads Østberg made use of his vast experience to grab the WRC2 category lead with a stage win on the second proper speed test. The Norwegian went on to add another six stage wins to secure an undisputed victory, his second of the season in the WRC2 after winning the opening round in Monte-Carlo. This result consolidated his place at the top of the championship standings, extending his lead over his nearest challengers.

Mads and Torstein’s programme sees them return to action at Rally de Portugal (21-24 May), where they will lead a strong contingent of C3 R5s, including the likes of Yohan Rossel, Nicolas Ciamin and Bolivian youngster, Marquito Bulacia. Before then, Marquito will have kicked off his WRC3 campaign on the stages of Mexico (12-15 March) and Argentina (23-26 April).

WHAT THEY SAID…
Didier Clément, Head of Customer Racing, Citroën Racing:
“First of all, I would like to pay tribute to the organisers, who have done a fantastic job and went to great lengths to make sure that the rally went ahead. Having said that, the conditions were nonetheless very tricky, but Mads and Torstein were able to keep out of trouble. They managed their race with great intelligence in a C3 R5 that has made undeniable progress since its maiden outing in Sweden last year. This second win in a row is the ideal start to our WRC2 programme. We’ll be doing our utmost to keep the momentum going, because the target is for Mads to win the title in the C3 R5.”

Mads Østberg – WRC2 winner, 3rd in the RC2 class and 12th overall:
“It wasn't a typical Rally Sweden, because in the end there was a lot of gravel and virtually no snow, but we managed to adapt to the conditions and put in a good performance this weekend. I knew the standard would be very high, with a lot of very good Scandinavian drivers taking part, but we grabbed the lead of the WRC2 early on and managed to hold onto it until the end. We’re really pleased with the result. The car has also made a big step forward on these stages compared with last year and that’s also very positive. We’re now going to make the most of this long break between now and Rally Portugal to keep working hard to make the C3 R5 even quicker and keep up the momentum.”

RC2 OVERALL STANDINGS:
#58 1. Jari Huttunen / Mikko Lukka (WRC3) 1:15:46.1
#28 2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen (WRC3) +5.0
#20 3. Mads Østberg / Torstein Eriksen (WRC2) +7.0
#22 4. Ole Christian Veiby / Jonas Andersson (WRC2) + 30.4
#26 5. Johan Kristoffersson / Stig Rune Skjaermoen (WRC3) +31.3

WRC2 DRIVER STANDINGS:
1. Mads Østberg / T. Eriksen 50 pts
2. Fourmaux / Jamoul 30 pts
3. Gryazin / Fedorov 23 pts
4. Yates / Morgan 22 pts
5. Veiby / Andersson 18 pts
20-02-16 Briton Evans seals Rally Sweden victory to secure 2020 title lead
Finn Rovanperä becomes youngest driver ever to claim WRC podium finish. Elfyn Evans led from start to finish to secure a dominant Rally Sweden victory on Sunday afternoon and lead the FIA World Rally Championship for the first time in his career.

He became the first British driver to win the WRC's only winter round after easing his Toyota Yaris through treacherous conditions in the closing Wolf Power Stage to finish 12.7sec clear of world champion Ott Tänak.

Teenage sensation Kalle Rovanperä shocked six-time champion and team-mate Sébastien Ogier by snatching third. At 19, he became the youngest driver ever to claim a WRC podium finish.

Unseasonably mild weather meant the schedule for the four-day rally, round two of the season, was shortened due to a lack of snow and ice. The conditions failed to deter Evans, who took the lead in the opening speed test and was never headed.

Heavy rain falling on icy roads brought an extra hazard for Sunday's single test. With a 17.2sec overnight advantage, Evans was able to measure his pace and seal his second career victory, and a first for co-driver Scott Martin after 133 WRC starts.

"It was a tricky stage to finish and with the grip changing so much I didn't take any chances. I felt it was a bit too much on the edge to take big chances," said Evans, who celebrated victory on only his second rally with Toyota Gazoo Racing after switching from M-Sport Ford.

"It's been a big effort trying to settle into a new team and these guys have made the job very, very easy and given us everything we possibly could have wanted to do this," he added.

Second for Tänäk was a boost after a massive crash in Monte Carlo, which left the Estonian uncertain of his fitness. "The recovery took quite a bit of time and first week I was quite a bit in the pain so I was really not confident I would be fit for Sweden. The body was not really happy and it took a bit of time," he said.

Tänak, driving a Hyundai i20, finished 7.5sec clear of Rovanperä, who stormed to fastest time to relegate Yaris colleague Ogier. After trailing the Frenchman by 0.5sec overnight, he finished 3.4sec ahead.

Esapekka Lappi was a further 8.8sec back in fifth in the leading Ford Fiesta, the Finn fending off first-round winner Thierry Neuville's i20. Neuville is tied on points at the head of the championship with Evans, but the Welshman claims top spot on countback.

The season's first gravel rally is next up. Rally Guanajuato Mexico is based in León on March 12-15 as the series journeys outside Europe for the first time this season.

Rally Sweden result:
1. E Evans / S Martin GBR Toyota Yaris 1hr 11min 43.1sec
2. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 +12.7sec
3. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota Yaris +20.2sec
4. S Ogier / J Ingrassia FRA Toyota Yaris +23.6sec
5. E Lappi / J Ferm FIN Ford Fiesta +32.4sec
6. T Neuville / N Gilsoul BEL Hyundai i20 +33.8sec

2020 FIA World Rally Championship standings (after round 2 of 13)
1. E Evans 42 points
2. T Neuville 42
3. S Ogier 37
20-02-16 Pontus Tidemand trea i Rally Sweden
Efter tre tävlingsdagar i ett något annorlunda Rally Sweden, kammade Pontus Tidemand hem en pallplats i WRC 2-klassen tillsammans med sitt tyska team Toksport World Rally Team i en Skoda Fabia R5 Evo. - Det här gav mersmak, jag vill bara ut och gasa vidare, säger värmlänningen.
- Det har känts extremt bra att vara tillbaka i en rallybil, även om jag snabbt märkte att de 5 månader utan körning har satt sina spår. Men jag är väldigt nöjd med helgen. Vi blev hyfsat snabbt varma i kläderna och det blev en kul svensk-norsk fight bland oss med likvärdiga förutsättningar.

På grund av bristen på vinterväder och frusna vägar kortades Rally Sweden i år ner på förhand. Tanken var att 11 av de planerade 19 specialsträckorna skulle köras, men tillslut tvingades ytterligare två sträckor strykas - den inledande superspecialen på Färjestads travbana i Karlstad på torsdagskvällen och det första varvet på Likenässträckan på söndagen. Trots det beslöt man att dela ut fulla VM-poäng så tävlingen räknas på precis samma sätt som VM-seriens övriga event.
- Det var lite annorlunda förhållanden i år jämfört med vad vi är vana att se under Rally Sweden, men rally ska vara utmanande och oförutsägbart. Inför tävlingen testade vi i Anttila i perfekta vinterförhållanden på bra vägar och det kändes hur bra som helst. Med facit i hand kanske vi skulle ha testat i likande förhållanden som blev också för att vara mer säker på bilen och våga prova lite mer. Med greppet som faktiskt var så kunde man i princip gasa på så mycket modet tillät och mycket handlade om att våga gena i svängar och ta risker, eller chanser, beroende på hur man ser det, skrattar Pontus.

Under fredagen kopplade Pontus och hans co-driver Patrik Barth grepp om tredjeplatsen i WRC 2-klassen. På krävande vägar höll de sin placering även på lördagen och en spännande sekundkamp mellan de svenska och norska ekipagen utvecklade sig. Pontus och Johan Kristoffersson körde i princip jämnsnabbt, precis som Ole Christian Veiby, med Mads Östberg och Oliver Solberg snäppet snabbare i RC2-kategorin, vilket är en samlingsklass för R5-bilarna som i sin tur består av de två klasserna WRC 2 (fabriksteam) och WRC 3 (privatteam).

I regn och rusk tog sig förarna an den nionde och sista sträckan under söndagen.
- Det var bitvis isigt och glashalt och greppet växlade mer än jag förväntade mig. Vi gjorde också ett litet misstag i början av sträckan som vi tappade ett par sekunder på. Men inget påverkade placeringen så vi är glada att vi tog oss igenom med en bra tid ändå och tar hem mästerskapspoängen, säger Pontus som var näst snabbast i klassen och femte snabbaste bland R5-bilarna.

Med detta slutar Pontus alltså på en tredjeplats i WRC 2 och en sjätteplats i RC2.
- Teamet och Patrik har gjort ett kanonjobb hela helgen. Jag vill också passa på att tacka mina partners som gjort det här möjligt. Och även fast vi har haft en kortare tävling i år har stämningen ute i skogen inte varit något annat än fantastisk. Jag är både glad och stolt att vi har ett så välorganiserat VM-rally på hemmaplan och som svensk förare känner man verkligen stödet från publiken. Alla sträckor har varit kantade med svenska flaggor och det är en närmast obeskrivlig boost, säger Pontus och fortsätter:
- Det här gav mersmak, nu vill jag bara ut och gasa vidare. Jag vet inte när nästa tävling blir än, men det är WRC 2 jag vill fortsätta att satsa på i år. Jag vet att vi har mer att ge där och med den tuffa konkurrens som klassen bjuder på i år tror jag att det kan bli en väldigt utvecklande säsong.

Resultat Rally Sweden 2020 WRC 2
1. Mads Østberg 01:15:53.1
2. Ole Christian Veiby +23.4
3. Pontus Tidemand +37.7
4. Adrien Fourmaux +3:6.5
5. Rhys Yates +3:14.2
6. Nikolay Gryazin +4:10.6
20-02-16 Stark insats av Pontus Lönnström i Rally Sweden
Rallyföraren Pontus Lönnström från Nora körde under helgen sin första tävling i Junior-VM i rally i Värmland genom Rally Sweden tillsammans med sin kartläsare Stefan Gustavsson från Ludvika. Pontus och Stefan fick en tuff start på rallyt när de körde punktering tidigt på rallyts första sträcka och tappade flera minuter, men de hittade farten under tävlingen och kunde köra hem en åttondeplats i Junior-VM. Dessutom var de snabbast på två av rallyts nio sträckor.
– Det har vart ett ganska bra rally. Vi fick en dålig början, men det blev bättre mot slutet. Vi hade inte farten inledningsvis med kunde öka allt eftersom och tog även två sträcksegrar, så vi är nöjda, konstaterar Pontus.

Tävlingen vanns av svenska Tom Kristensson och Joakim Sjöberg. Nästa deltävling i Junior-VM körs den 4-7 juni på den Italienska ön Sardinien. Nästa tävling för Pontus och Stefan blir om två veckor när premiären av Rally-SM körs i Vännäs.
20-02-16 Dennis Rådström och Johan Johansson vinner Rally Sweden
Torsbysonen Dennis Rådström kunde under söndagen köra hem sin andra seger i hemmatävlingen Rally Sweden tillsammans med sin kartläsare Johan Johansson från Valdemarsvik. Dennis och Johan vinner den tvåhjulsdrivna klassen i sin Ford Fiesta R2t19 från M-Sport Poland tillsammans med teamet Orsak Rally Sport.
– Det känns fantastiskt att vinna den tvåhjulsdrivna klassen, säger Dennis.
– Vi smög igång tävlingen enligt plan för att inte göra några misstag. Vi har fått fram en trygg och snabb bil ihop med teamet och kunnat pusha på de fantastiska hårda vägarna.

Dennis och Johan har de senaste åren kört Junior-VM, men kommer i år göra en satsning på EM-serien i rally. De fanns på plats i VM-tävlingen Rally Sweden för att förbereda sig inför EM och få erfarenhet i att jobba med sitt nya team. 2018 vann de tävlingen i Junior-VM, och förra året tvingades de bryta när de ledde tävlingen med över en och en halv minut. I år fick de revansch när de vann tvåhjulsdrivna klassen med 27 sekunder över landsmannen Tom Kristensson och Joakim Sjöberg. Dennis och Johan tävlar inte om poäng i Junior-VM, vilket innebär att Tom och Joakim vann JVM-klassen.
– Det känns som revansch från förra året. Detta är ett av de tuffaste Rally Sweden som vi åkt med det milda vädret och avsaknaden av snö och is på sträckorna. Men vi tog oss an de tuffa förhållandena på ett bra sätt och har älskat varje meter i bilen, avslutar Johan.

Första tävlingen i EM körs den 26-28 mars på den Portugisiska ön Azorerna i atlanten. Dennis och Johan kommer förbereda sig inför tävlingen med tester, träning och jobba vidare med teamet för att komma så väl förberedda som möjligt till mästerskapspremiären.

20-02-16 Podium i Sverige for Ole Christian Veiby
Det var alt annet enn vintervær i dag når Ole Christian Veiby kjørte inn til andreplass sammenlagt i WRC2-klassen i Torsby. I regnvær og kraftig vind ble det kun ble kjørt en fartsetappe på avslutningsdagen til Rally Sweden. – Deilig med podium etter en ganske så tricky siste etappe, dette er viktige poeng å ta med seg videre i VM, sa Ole Christian etter målgang.

Ole Christian Veiby var den første til å kjøre igjennom dagens eneste fartsprøve, og han forventet på forhånd at det kom til å bli en utfordrende prøve. – Det var en utrolig vanskelig siste prøve, med skiftende forhold og skiftende veigrep. Det var vann, gjørme, is, grus, alt på en prøve. Men det gikk, og det holdt til å dra i land andreplassen og viktige poeng i VM.

Mildvær og manglende snø gjorde at det ble ett kraftig forkortet Rally Sweden som ble avviklet rundt Torsby i helgen, med kun 9 fartsetapper. Både fredag og lørdag ble det først kjørt 2 prøver i Norge og på Finnskogen, før to prøver i Sverige. Ole Christian og kartleser Jonas Andersson var klart raskeste R5-bil gjennom åpningsetappene både fredag og lørdag. En ny runde med kraftig regn og mildvær gjorde at det kun var mulig å gjennomføre en prøve på avslutningsdagen søndag. – Kult å «vinne» på hjemmebane og veldig gøy at gikk å pushe max på den prøva begge dagene. Vi vant to av de ni prøvene, og da var vi også raskeste R5-bil totalt. Så det er jo ingen tvil om at vi er med. Men vi er nødt til å finne ut hvorfor vi ikke er mere med på de andre prøvene. Taper altfor mye tid når det er skiftende forhold. Jeg syns bilen ligger oppå underlaget og flyter for mye rundt, og da stoler jeg ikke helt på at veigrepet holder. Det er viktig å ha den «confidencen» når det er raske og lange etapper, ellers forsvinner sekunden fort.

Neste helg stiller Ole Christian og Jonas til start i Rally Numedal. – Det ser jeg fram til, der er det jo ihvertfall nå ordentlige vinterforhold, og jeg gleder meg til å kjøre på snø. Men jeg må uansett få berømme Rally Sweden arrangør for at de klarte å gjennomføre årets rally. De har jobba hardt, og jeg er veldig glad for at jeg fikk kjøre her i år!

Resultat totalt WRC2 Rally Sweden
1 Østberg
2 Veiby +23,4
3 Tidemand +37,7
4 Fourmaux +3.06,5
5 Yates +3.14,2
6 Gryazin +4.10,6
20-02-15 Evans doubles Rally Sweden lead over Tänak after strong Saturday
Welshman on brink of second WRC win with top six covered by 40 seconds. Elfyn Evans won three out of four speed tests to further stamp his authority on Rally Sweden in Saturday’s penultimate leg.

The Toyota Yaris driver dominated in the forests of Norway and Sweden and doubled his lead over world champion Ott Tänak to 17.2sec with just one test remaining in Sunday’s amended finale.

Temperatures climbed above freezing overnight and the roads were softer than Friday. Gravel sections put increased stress on studded winter tyres, but the changing conditions had no effect on Evans who has finished first or second in all but one special stage so far.

The Welshman survived a scare when a compression almost launched him off the road in the penultimate Nyckelvattnet stage. “I was caught out near the end when the sump guard touched and it threw the car into understeer in the wrong place,” he admitted.

“Who knows what tomorrow brings? Hopefully we can find the same rhythm as the last two days. We need to hit the nail on the head, it’s a long stage and you can easily lose a lot of time if you don’t gel with the conditions,” added Evans.

Tänak had a troublefree day without ever feeling completely comfortable with his Hyundai i20. The Estonian ended 11.6sec clear of Sébastien Ogier, who forced his way past Yaris team-mate Kalle Rovanperä into third after a daylong ding-dong battle.

Six-time world champion Ogier relegated Rovanperä by gaining time in the opening two tests. The teenage Finn, driving only his second rally at the top level, moved back ahead with the second fastest time in Nyckelvattnet.

Ogier hit back in the final Torsby sprint test to demote Rovanperä again and the pair will start Sunday’s last leg just 0.5sec apart.

Esapekka Lappi fended off championship leader Thierry Neuville in their fight for fifth. The Finnish Ford Fiesta pilot’s advantage was trimmed to less than a second by Neuville, the only driver to break Evans’ domination by winning the final stage, before pulling away to close the day with a 5.4sec margin over the i20 pilot.

Due to changing weather conditions and to protect the road for the rally-closing Wolf Power Stage, Sunday’s itinerary has been amended. The 21.19km Likenäs 1 will not take place, but competitors will tackle Likenäs 2 as scheduled ahead of the finish in Torsby.

Leading positions after Saturday:
1. E Evans / S Martin GBR Toyota Yaris 1hr 00min 38.9sec
2. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 +17.2sec
3. S Ogier / J Ingrassia FRA Toyota Yaris +28.8sec
4. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota Yaris +29.3sec
5. E Lappi / J Ferm FIN Ford Fiesta +34.7sec
6. T Neuville / N Gilsoul BEL Hyundai i20 +39.2sec
20-02-15 Kristoffersson jagar för att bli bäste svensk
Inför den sista etappen av Rally Sweden är Johan Kristoffersson inblandad i en stenhård sekundstrid med Oliver Solberg och Pontus Tidemand om att bli bäste svensk.
- Himla roligt! Jag känner ju båda två mycket väl så det är kul att vi får göra upp om det under sista dagen, säger Johan.

Inför lördagsetappen lovade Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren att han skulle attackera och gena mer och så blev det.
- Grejen är ju att det är förenat med mer risk, och det har inte känts bekvämt hela tiden, men vi har följt spåren efter WRC-bilarna ner i dikena och de har ju klarat sig från punkteringar ganska bra hittills.

På just inledande Hof-Finnskog-sträckan var det ändå många bilar som drabbades av punktering mot slutet av sträckan.
- Det var faktiskt ett ställe jag visste om. Jag har stått där som åskådare och vet precis vilken sten det handlar om, berättar Kristoffersson, som undvek problemet och noterade en tredjetid bland R5-ekipagen på den sträckan.

Lite sämre gick det på Finnskogen 2, där Johan tvingades släppa Oliver Solberg förbi sig i sammandraget.
- Där hade han en riktigt bra sträcka. Vi var nog lite för aggressiva på däcken och tappade en del på slutet.

Kristoffersson plockade in en del på följande Nyckelvattnet där han var näst snabbaste R5.
- Vi tog i rejält och gjorde en bra sträcka.

Efter lunchuppehållet återstod bara sprinten i Torsby, en kort sträcka, där underlaget blev löst och svårkört.
- Det sliter på grejerna, konstaterar värmlänningen efter en titt på sin Volkswagen Polo GTI R5.

På Torsby-sprinten var han delad trea i R5-gänget och inför söndagen ligger Johan och co-drivern Stig Rune Skjaermoen på en fjärdeplats i WRC 3-klassen. 1,1 sekunder skiljer upp till Oliver Solberg. Pontus Tidemand är den tredje duellanten i kampen om att bli bäste svensk. WRC 2-föraren har 3,7 sekunder upp till Kristoffersson. Räkna med en furiös kamp på avslutande power stage i Likenäs, som blir söndagens enda sträcka efter att arrangörerna tvingats stryka den första genomkörningen. Johan Kristoffersson utgår från att det är tre blågula förare som kommer att ge sitt yttersta.
- Det ska nog gasas kan jag tro, men det är bara att ta i det som går.

Väderprognosen visar på tungt regn under natten och den efterföljande dagen i kombination med hård blåst, men väder och vind bekymrar inte Johan Kristoffersson.
- Jag tar det jag får och en sak är säker, det är lika för alla. Vi kommer att göra det vi kan för att säkra en pallplats i WRC 3.
20-02-15 Fortsatt tredjeplats för Tidemand
Det gick undan i rallyskogen under lördagen och Pontus Tidemand och Patrik Barth håller tredjeplatsen i Rally Swedens WRC 2-klass. Åtta sträckor är avklarade och en återstår.
- Jag är nöjd med dagen som helhet, säger Pontus. Det var bättre grepp än vi förväntade oss på första sträckan i morse, men det gick bättre på andra och tredje, trots att vi tappade lite tid när vi körde på en sten på tredje. Den fjärde och sista sträckan gjorde vi bra men vi skulle ha tagit några tiondelar till så hade det varit ännu bättre.

Under morgonen kom även beskedet att Likenässträckan, som skulle köras två gånger under söndagen, bara kommer att köras en gång på grund av rådande och förväntade väderförhållanden. Det betyder att det endast återstår en sträcka och 21,19 kilometer av Rally Sweden.
- Vi får se hur förhållandena blir imorgon, som det ser ut nu kan det bli något helt annat än idag med plusgrader och slask. Men vi förbereder oss på allt och får ta det som bjuds. Den enda strategin vi har är att gasa på och göra allt vi kan. Vi har tredjeplatsen i vår klass och det är 14,6 sekunder upp till Veiby på andra. Det här är ju rally och vad som helst kan hända även på bara en tvåmilssträcka, så vi får försöka trots att det inte är mycket kvar. Oavsett vill vi bjuda publiken på show ända in i mål, de har supportat med flaggor hela helgen så det är det minsta vi kan göra. Vi ska ge allt nu, säger Pontus.

Resultat Rally Sweden WRC 2 lördag 15 februari 2020
1. Mads Østberg 1:04:23.9
2. Ole Christian Veiby +15.8
3. Pontus Tidemand +30.4
4. Rhys Yates +2:47.8
5. Adrien Fourmaux +2:51.1
6. Nikolay Gryazin +3:44.3
20-02-15 Evans breaks clear on Friday to lead champion Tänak at Rally Sweden
Welshman ekes out eight-second lead with Ogier and Neuville close behind. Elfyn Evans showed scintillating speed to lead world champion Ott Tänak after Friday’s opening leg of Rally Sweden.

The Welshman, driving a Toyota Yaris for only the second time, won two of the four forest road speed tests in Sweden and Norway. He finished second in the other two to build an 8.5sec advantage.

Plunging overnight temperatures meant the roads were a changeable mix of ice and gravel, with some snow making a belated but welcome appearance for this second round of the FIA World Rally Championship.

Evans won the opening special stage, but Tänak trimmed his lead to just two-tenths of a second in the next. Another fastest time allowed the Yaris pilot to stretch his advantage over a day that was shortened before the start due to the unseasonably mild weather.

"The feeling with the car has been really good and we can’t complain with a day like that. It's good but we have to do it all again tomorrow. Who knows what the conditions will be like, but we'll have to adapt to what's put in front of us," said Evans.

Tänak, returning after a massive accident early in last month's opening Monte Carlo round, was content after little time behind the wheel of a Hyundai i20 in his first season with the Korean squad.

"It's not been too long in the car and we're taking it step-by-step. The feeling is still there, these things happen, but it has been a long time out of the car. Of course, I want to spend as much time in the car as possible and today was quite short, but lots has been learned," he said.

Teenage sensation Kalle Rovanperä was a further 5.8sec behind in third in another Yaris. The Finn, making only his second appearance at the top level, dropped from second after conceding vital seconds when he stalled his engine early in the final stage.

Sébastien Ogier put a third Yaris into the top four. The Frenchman was 17.8sec off the lead and planning overnight set-up changes to try to match the speed of his team-mates ahead.

Esapekka Lappi was fifth in a Ford Fiesta and also looking at modifying his settings. The Finn had 2.7sec in hand over round one winner Thierry Neuville, the i20 driver unable to extract more pace from his position as road opener.

Jari-Matti Latvala was the leading retirement. The Finn, driving a Yaris, lost time with a spin before dropping further time when his engine cut out on several occasions. He withdrew before the final stage.

Saturday's second leg follows an identical schedule. Three morning tests, two in the forests of Norway and one back across the border in Sweden, are followed by a short mid-afternoon test to close the leg. It adds up to 63.68km of action.

Leading positions after Friday:
1. E Evans / S Martin GBR Toyota Yaris 30min 43.7sec
2. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 +8.5sec
3. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota Yaris +14.3sec
4. S Ogier / J Ingrassia FRA Toyota Yaris +17.8sec
5. E Lappi / J Ferm FIN Ford Fiesta +20.9sec
6. T Neuville / N Gilsoul BEL Hyundai i20 +23.6sec
20-02-14 Kristoffersson höjer tempot inför fortsättningen
Johan Kristoffersson gick till nattvila efter första dagen av Svenska Rallyt som trea i WRC 3 och sexa totalt av R5-bilarna. Första etappen bjöd på svårbemästrade förhållanden.
- Otroligt svårt, med mycket skiftande väggrepp. Jag har inte vågat ligga riktigt så nära gränsen som jag behöver, sammanfattar Kristoffersson.

Efter torsdagskvällens inställda sträcka på Färjestadstravet var det Hof-Finnskog på fredagsmorgonen som fick inleda rallyt.
- Mycket hård is, där det var svårt för dubbarna att få grepp. Bilen liksom seglade ovanpå stundtals.

Det kan låta märkligt denna mildvinter när vägarna befarats vara för mjuka. Johan förklarar:
- Det är ju ingen snö och vägarna har varit riktigt blöta. De kalla nätterna senaste dagarna har gjort att gruset har frusit till och blivit stenhårt.

Kristoffersson valde att ligga lite på den säkra sidan med sin Volkswagen Polo GTI R5.
- Jag såg att det hade genats en hel del på slutet, men vi vågade inte riktigt hänga på där och då rann sekunderna iväg.

Kristoffersson tyckte inte han fick till attacken riktigt bra på den efterföljande Finnskog-sträckan heller.
- Det var stundtals bra grepp, men jag var nog lite för återhållsam även där.

Sista sträckan innan lunchuppehållet var Nyckelvattnet, en ny väg i rallyt, där Johan tryckte hårdare på gasen.
- Vi försökte pusha mer och det kändes bra, men konkurrensen är ju stentuff alltså, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren.

På eftermiddagen återstod bara korta sprinten med målgång vid serviceplatsen i Torsby, där Kristoffersson noterade sin bästa placering för dagen, som fyra bland R5-bilarna.
- 100 procent grus, en kort sträcka, men den kändes bra.

Johan passade också på att bjuda på en publikfriande målsväng i god rallycrossanda inför storpubliken vid flygfältet.

Efter första etappen ligger Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen på tredje plats i WRC 3, 28,6 sekunder efter finländaren Emil Lindholm, som också är snabbaste R5-förare totalt. Närmast framför Johan i totalställningen ligger Pontus Tidemand, som med drygt fem sekunder leder kampen om att vara bäste svensk i rallyt.
- Jag tycker ändå det lovar gott för morgondagen. Vi ska försöka höja tempot lite grann utan att göra misstag. Det är en svår balansgång att gå, men vi har en positiv känsla, avslutar Kristoffersson.
20-02-14 Tidemand på stabil tredjeplats i Rally Sweden
Efter Rally Swedens första dag har Pontus Tidemand pallkänning. Han ligger trea i WRC 2-klassen efter de fyra första sträckorna och är positiv till möjligheten att kunna avancera.

När Rally Sweden äntligen kom igång med fullfartssträckorna som ingår i årets förkortade upplaga, gjorde Pontus Tidemand och kartläsaren Patrik Barth en stabil insats från start. Även om det inte har varit hundraprocentigt problemfritt hänger de med i toppskiktet - 9,9 sekunder från andraplatsen och 18,3 sekunder från förstaplatsen.
- Den första sträckan i morse var riktigt bra, men vi gjorde några små misstag mot slutet och var lite ner i diket. Vi tappade säkert 4-5 sekunder bara på det. På nästa sträcka slet vi lite med understyrning på bilen, men den tredje sträckan funkade bra, summerar Pontus och konstaterar att de är på gång:
- Det är bara att gasa på och ta det som bjuds. Vissa däck fungerar bättre på lösare underlag, andra på hårdare, men vi gör vad vi kan med vad vi har och vi avslutar dagen med en positiv känsla. Vi är inte alltför långt bakom så det finns alla chanser att klättra imorgon.

Lördagens program är identiskt med fredagens. Samma fyra sträckor upprepas med samma starttider och kampen förväntas hårdna på de 63,68 kilometrarna när rallyt går in på sin näst sista dag.

Resultat Rally Sweden WRC 2 fredag 14 februari 2020
1. Mads Østberg 32:34.1
2. Ole Christian Veiby +8.4
3. Pontus Tidemand +18.3
4. Adrien Fourmaux +49.1
5. Nikolay Gryazin +53.0
6. Yates Rhys +1:38.1
20-02-13 Hyundai Motorsport siktar på seger i Rally Sweden
kväll inleds Rally Sweden med klassisk Shakedown på Färjestadstravet i Karlstad. Därefter följer tre dagar i de värmländska och norska skogarna. På grund av det varma vädret har årets upplaga av Rally Sweden kortats ned till 11 etapper och totalt är det nu 180 km på slingrande vägar som skall avverkas innan segraren kan kliva upp på pallen.

Hyundai Motorsport är på plats med en stark uppställning av tre bilar. Rally Monte-Carlo-vinnarna Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul (#11 Hyundai i20 Coupe WRC) siktar på hat-trick i segrar då de även vann Rally de España som avslutade säsongen 2019. Duon visade exceptionell form under säsongens inledande rally och säkrade Hyundai Motorsports första seger i Rally Monte-Carlo.

Ott Tänak och Martin Järveoja återvänder, kort efter deras krasch i Monte-Carlo till Sverige i cockpit på bil #8. Estländarna är mer än redo för att slåss om segern i rallyt de stod som segrare i för 12 månader sedan.

Irländarna Craig Breen och Paul Nagle återvänder till Hyundai Motorsport i sin #16 i20 Coupe WRC för tredje omgången efter att ha genomfört två rallyn 2019 (Rally Finland och Wales Rally GB).

Team Principal Andreas Adamo berättar: ”Vi uppskattar verkligen de åtgärder arrangörerna och FIA tagit för att göra årets Rally Sweden möjligt. Förhållandena är ovanligt varma för den här tiden på året och vi förstår vilka utmaningar de mött för att kunna förbereda ett rally där säkerhetsfrågorna är så pass avgörande i processen. Vi kommer till Sverige med en inledande säsongsseger i bagaget men även med vetskap om att det alltid finns förbättringar vi kan göra för att leverera på topp.”

Thierry Neuviille som varit på pallen i Rally Sweden 2015, 2018 och 2019 kommenterar: ”Ett idealiskt Rally Sweden skulle vara massor med snö, höga snövallar och isiga vägar – perfekta förhållanden att ge oss självförtroende och få ut maximalt från bilen. När vägarna är genomfrusna får dubbdäcken bra grepp och vi kan ge full gas. Tyvärr är vädret annorlunda i år och det kommer bli en utmaning att genomföra etapperna. Våra däck är väldigt tunna och fungerar inte lika bra på grusetapper så det kräver annorlunda körning. Utan snövallarna blir rallyt bara snabbare och snabbare och mindre intressant så vi håller tummarna för att lite snö skall komma ändå.”

Ott Tänak som vann Rally Sweden 2019 är redo för säsongens andra omgång: ”Sedan Monte-Carlo har jag mått bättre och känt mig starkare för varje dag. Vi hade en väldigt bra förra säsong och lärde oss att varje gång vi kör en ny etapp så måste vi fokusera ännu mer än tidigare. Att köra Rally Sweden är alltid annorlunda mot övriga rallyn, speciellt när vi får lite kalla och isiga förhållanden. Greppet i spikdäcken är extremt bra och ger en suverän känsla. Det är viktigt för oss att ta några mästerskapspoäng här och ta oss upp i topp steg för steg. Det är vår första omgång på löst underlag med Hyundai men jag hoppas att vi kan leverera ett bra resultat oavsett.”

Förkortade Rally Sweden startar torsdag kväll på populära travbanan i Karlstad. Fredagen bjuder på en morgonloop över gränsen till Norge följt av Hoff-Finnskog och Finnskogen-etapperna innan man kör tillbaka in i Sverige. Dagen avslutas med Torsby-sprinten nära serviceparken. Lördagen följer med en identisk rutt som fredagen följt av två passager på Likenäs-etappen, varav ena är Power Stage som avslutar rallyt på söndagen.

Följ Rally Sweden live på https://www.wrc.com/en/ och Hyundai Motorsports framgångar på @HyundaiSverige och @hmsgofficial på Instragram.
20-02-12 Champ Tänak learns his lesson for Rally Sweden after dramatic crash
Estonian confident of kick-starting his 2020 season after Monte-Carlo shunt. Reigning champion Ott Tänak is ready to belatedly kick-start his FIA World Rally Championship defence in Sweden this weekend after acknowledging his massive crash at last month’s opening round taught him a lesson.

Tänak and co-driver Martin Järveoja’s Hyundai i20 debut at Rallye Monte-Carlo ended abruptly when their car flew off the road after hitting a compression at almost 200kph. It rolled multiple times before coming to rest more than 100 metres down a hillside.

Both were unhurt and Tänak heads to round two at Rally Sweden (13 - 16 February) eager to make up ground on early pacesetter and team-mate Thierry Neuville, who bagged maximum points.

“We learned a very good lesson and we know now that each time we have to drive a new section we really need to focus more than ever before,” admitted Tänak, who won in Sweden 12 months ago.

“Since Monte, I’ve been feeling better every day. It will be important for us to get back some points and to improve step-by-step on what is our first time on a loose surface with Hyundai.”

Unseasonably mild weather in the Värmland region of Sweden and across the border in Norway means competitors face a modified four-day route. Less snow and ice covering the gravel roads than is usual adds an intriguing challenge.

“Obviously, if there will be less snow than previous years it could be quite tough to do the stages. Our tyres are very thin and very high, so they won’t work the same on gravel stages and it’s going to be really tricky,” explained Neuville.

The Belgian starts first, courtesy of his Monte-Carlo success, but whether that will be an advantage or disadvantage in the unpredictable conditions remains to be seen.
20-02-11 Pontus Lönnström ser fram mot Junior-VM debuten
Rallytalangen Pontus Lönnström från Nora gör till helgen debut i Junior-VM i rally när serien startar med Rally Sweden i Torsby. Tillsammans med sin kartläsare Stefan Gustafsson från Ludvika ser Pontus fram mot sitt andra Rally Sweden, efter att ha testat på tävlingen under förra året. Rally Sweden avgörs normalt på snö och is i ett vintrigt Nordvärmland, men den milda vintern har gjort att stora delar av tävlingen har fått strykas där vägarna inte haft önskade vinterförhållanden.
– Det känns jätteskönt att det drar igång nu, säger Pontus.
– Det har vart mycket väntan sedan det stod klart förra året att vi skulle åka Junior-VM. Självklart är vädersituationen beklaglig, men det går inte göra nått åt. Det viktigaste är att tävlingen blir av.

I Junior-VM tävlar alla deltagare i identiska Ford Fiesta R2T från M-Sport Poland, som driver serien. Som förberedelse inför tävlingen var Pontus och Stefan i Norge förra veckan och testade årets VM-bil, dessutom har de kört flera tester i sin egna Ford Fiesta som är snarlik den i Junior-VM.
– Förberedelserna har gått väldigt bra och vi har fått en bra känsla inför tävlingen och är nöjda med den. Vi har testat i ganska vintriga förhållanden, så det kanske inte är helt representativt för vad förhållandena kommer vara under tävlingen, fortsätter Pontus.

Mycket är nytt för Pontus och Stefan, som inte bara kommer köra en ny bil. Det blir dessutom ett helt nytt team, i en ny serie med nya konkurrenter.
– Det ska bli superkul att komma igång och lära känna allt. Vi vet att det är extremt bra motstånd i mästerskapet i år och det är omöjligt att på förhand veta hur vi står oss mot alla andra. Ingen vet hur fort de andra åker och det kommer bli intressant att få ett kvitto på det efter första sträckan.

2020 är ett ärtor för Pontus och Stefan som fokuserar på att få med sig mycket erfarenhet för framtiden, men har även höga mål när VM-serien inleds på hemmaplan.
– En pallplats är absolut målet. Jag är tävlingsmänniska och har svårt att ta om jag inte vinner. Men så länge vi gör allt vi kan och genomför tävlingen på ett bra sätt så är vi nöjda. Men funkar allt som det ska så kommer det kunna gå bra också,
20-02-11 Dennis Rådström och Johan Johansson siktar högt i Rally Sweden
Rallyföraren Dennis Rådström från Torsby inleder årets rallysäsong på hemmaplan i Torsby när Svenska VM-deltävlingen Rally Sweden avgörs i helgen. Tillsammans med sin kartläsare Johan Johansson från Valdemarsvik ska Dennis tävla i den tvåhjulsdrivna klassen RC4 tillsammans med teamet Orsak Rally Sport i en Ford Fiesta R2T från M-Sport Poland. Dennis och Johan satsar huvudsakligen på EM-serien för juniorer under 2020, men är på plats när VM-cirkusen gästar Sverige för att få erfarenhet med nya teamet och förhoppningsvis upprepa sin seger i tävlingen från 2018.
– Vi har en bra känsla inför tävlingen, som är årets absoluta höjdpunkt på hemmaplan, säger Dennis.
– Rally Sweden är årets tävling och man får en speciell skön känsla i kroppen varje gång man kliver in i tävlingsveckan, tillägger Johan.

Rally Sweden bjuder i år på en modifierad tävlingsrutt på grund av det milda vädret som gjort att flera sträckor fått strykas från årets tävling. Kvar är cirka 18 mil sträckor i Norge och Nordvärmland med förhållandevis bra vinterförutsättningar.
– Det är skönt att tävlingen blir av framförallt. De sträckor som ska köras är typiska Rally Sweden-vägar, och den nedkortade tävlingen gör att vi verkligen måste vara på tå från start, säger Dennis.
– Avsaknaden av snö gör att det kommer bli ett snabbt rally, och man får nog tänka på det som ett grusrally snarare än ett vinterrally med att undvika stenar som kommer fram och ta hand om däcken så man inte kör punktering, fortsätter Johan.

För Dennis och Johan blir Rally Sweden ett genrep i skarpt läge med nya teamet Orsak Rally Sport inför deras satsning på Junior-EM som startar sista helgen i mars.
– Målsättningen är att få jobba ihop med teamet under tävling och bli familjära med varandra, men vi sticker inte under stolen med att vi är här för VM-tävlingen och ska försöka vara snabbast, säger Dennis.
– Vi vill visa att vi är den snabbaste R2-bilen, och komma igång och jobba och vinna med nya teamet, avslutar Johan.

Junior-EM, FIA European Rally Championship, avgörs över 6 deltävlingar 2020:
Rally-VM: Rally Sweden (snö & is), 13-16 Februari (Ej ingående i Junior-EM)
Tävling 1: Azores Rallye (grus), 26-28 Mars
Tävling 2: Rally Islas Canarias (asfalt), 7-9 Maj
Tävling 3: Rally Liepaja (Lettland, grus), 29-31 Maj
Tävling 4: 77th Rally Poland (grus), 26-28 Juni
Tävling 5: Rally di Roma Capitale (asfalt), 24-26 Juli
Tävling 6: Barum Czech Rally Zlín (asfalt), 28-30 Augusti
20-02-11 Tidemand redo för säsongspremiär i VM på hemmaplan
Väntan har känts lång för Pontus Tidemand, men nu är det dags igen. Det är hemmaplan, han har stöd från publiken och det är hans favorittävling. Han är tillbaka i en splitter ny SKODA Fabia och tillsammans med det tyska teamet Toksport WRT är han maximalt laddad att ta sig an 2020 års Rally Sweden.

I exakt fem månader har Pontus Tidemand längtat tillbaka till platsen där han hör hemma - bakom ratten på en rallybil. Senast han tävlade var i Wales Rally GB och då i en WRC-bil. Nu går han tillbaka till WRC 2, klassen där han blev världsmästare 2017, och kör nu, precis som då, en SKODA Fabia R5.
- Det känns väldigt bra, berättar Pontus. Det här är en bil jag trivs med, känner väl och har haft mycket framgång med även om jag inte har tävlat med den här nyaste SKODA Fabia R5 Evo förrän nu. Däremot har jag varit med och utvecklingstestat en hel del och det ger mycket. Att vara tillbaka i WRC 2 ser jag bara som positivt i nuläget. Vi kommer att få rejält tufft motstånd och konkurrensen är minst lika hård som i WRC-klassen. Men här känner jag att vi kan vara med och kriga från början och det faktum att Rally Sweden är min absoluta favorittävling med hemmafansen som hejar på längs vägarna, det gör att jag taggar till ännu mer.

Trots att väntan på nästan tävling varit lång, känner Pontus sig inte speciellt ringrostig. Efter det första testet med nya bilen och nya teamet under måndagen börjar han bli redo att kasta sig tillbaka in i rallycirkusen.
- Träning är en färskvara, även när det gäller rallykörning, och jag vet att flera av våra konkurrenter har testat och kört mer än vi har hunnit med. Men samtidigt vill jag tro att det sitter lite i benmärgen också och att det går snabbt att bli varm i kläderna igen. Vi hade en bra första testdag. Allt känns kanon med bilen och teamet är väldigt proffsiga. Vi ska testa lite mer imorgon, förhoppningsvis fryser det på lite mer tills dess, och det borde innebära att vi har gått över de förhållanden som det troligen blir under rallyt, säger Pontus, som nu har sin nygamla co-driver Patrik Barth bredvid sig igen. Senast de tävlade tillsammans var 2015 och då blev det SM-guld i rallysprint.

Det milda vädret har skapat problem för Rally Sweden och årets upplaga blir i ett något förkortat format med 180 kilometer istället för de 300 som ursprungligen skulle köras. Pontus förutspår att det kommer bli en intensiv tävling med full attack från början:
- I kortare version blir det mer som ett sprintrally där alla har ett ruggigt tempo från start. Det är snabba vägar i sig och utan snövallar går det att gena mycket och få upp en otrolig fart. Arrangörerna har gjort ett fantastiskt jobb för att det faktiskt ska bli en tävling och jag tippar på att folkfesten kommer bli precis lika stor som vanligt. Vi kommer göra vårt yttersta för att fighta oss till ett bra resultat inför hemmapubliken. Under de här månaderna utan tävlingar har jag hunnit bygga upp en ordentlig hunger så nu är det attack som gäller, slår Pontus fast.

Årets Rally Sweden blir Pontus tionde start i tävlingen om man räknar med debuten 2011 när SM var en del av Rally Sweden. Och det finns många goda resultat att minnas från hemmatävlingen - bara under de senaste fyra åren har han kammat hem tre pallplatsen, varav en seger och två andraplaceringar - alla i WRC 2-klassen.
20-02-10 SVT sändningar från Rally Sweden
Torsdag 13 februari
SVT Play: kl 19.45-21.00. Specialsträcka 1, Färjestads travbana (direktsändning)
SVT2/Play: kl 20.00-21.00. Specialsträcka 1, Färjestads travbana (direktsändning)

Fredag 14 februari
SVT Play: kl 11.00-12.00. Specialsträcka 4, Nyckelvattnet 1 (direktsändning)
SVT2/Play: kl 21.45-22.45. Sammandrag från fredagen

Lördag 15 februari
SVT2/Play: kl 10.00-11.00. Specialsträcka 6, Finnskogen 2 (direktsändning)
SVT2/Play: kl 21.50-22.50. Sammandrag från lördagen

Söndag 16 februari
SVT Play: kl 10.00-11.00. Specialsträcka 17, Likenäs 1 (direktsändning)
SVT2/Play: kl 11.00-12.00 Specialsträcka 17, Likenäs 1 (efterhandssändning)
SVT2/Play: 12.00-13.40. Specialsträcka 18, Power stage, Likenäs 2 (direktsändning)
SVT1/Play: kl 17.00-17.55. Sammandrag från söndagen

https://www.svt.se/sport/rally/guide-sa-ser-du-svenska-rallyt
20-02-10 Rally Sweden 2020 - Kjøring på hjemmebane for Ole Christian Veiby
Mildvær til tross, arrangøren har gjort en kjempeinnsats og det blir Svenske-Rally denne uken. En heller snøfattig og mild vinter så langt har gjort at programmet blir endret, men rally blir det allerede fra torsdag kveld. Fjorårets vinner ser fram til å forsvare seieren; – Jonas og jeg er veldig klare for å kjøre rally på hjemmebane og på nytt kjempe om seier på hjemmebane. All ære til arrangøren som har klart å få til et program, på tross av manglende vintervær, sier Ole Christian.

Og kjøring på hjemmebane blir det, bokstavelig talt. Ikke bare for kartleser Jonas Andersson som er svensk og bor i Sverige, men også for Kongsvinger-gutten Ole Christian. – SS2 og 5 Hof/ Finnskog kjøres jo omtrent rett forbi stuedøra hjemme, på en skogsvei gjennom «Veiby-skogen». Det var også her, i 2012, at jeg prøvde å kjøre rallybil for aller første gang!

På grunn av mildvær og lite snø, blir det et forkortet løp som kjøres til helgen. Opprinnelig var det planlagt over 300 km fartsetapper, mens programmet nå er kortet ned til 180km. Fredag og lørdag er det samme prøver som kjøres, begge dagene er det to fartsetapper i Norge. – Det er noe helt spesielt å kjøre på hjemmebane, forteller Ole, – Det er venner og familie som heier oss fram, og skogen er fylt av norske flagg og bål. Topp stemning, som smitter over på oss inne i bilen også. Trist at vi ikke får kjørt Colin’s Crest, men nå blir det ihvertfall fire etapper i Norge, og det er jo kult.

Rally Sweden er den andre VM-runden Ole Christian og Jonas kjører med ny bil, etter at de fikk kontrakt med Hyundai Motorsport for 2020 sesongen. Under den første runden i Monte-Carlo kjørte de inn til topp-3 tider på nesten samtlige etapper og ledet også løpet en periode, før en avkjøring på søndag gjorde at de måtte bryte. – Vi var begge fryktelig skuffa etter Rallye Monte-Carlo, bilen fungerte perfekt og alt lå til rette for et godt resultat. Nå har vi fått til hele tre dager med test, og målet er å stå på toppen av seierspallen søndag.

I 2020-sesongen kjører Ole Christian og Jonas en Hyundai i20 R5 for Hyundai Motorsport. De vant WRC2-klassen i fjor, og var også raskeste R5-bil totalt. I år konkurrerer R5-bilene i to klasser; WRC2 er fabrikks-bilene, mens WRC3 er de som kjører privat. Etter 8 kjørte løp blir det kåret en verdensmester i begge klassene.

Tidsplan Rally Sweden 2020
Torsdag
09:00 Shakedown Skalla (7,21km)
20:08 SS1 Karlstad (1,9km)

Fredag
06:47 Service Torsby
08:42 SS2 Hof/ Finnskog 1 (21,26km)
10:08 SS3 Finnskogen 1 (20,68km)
11:08 SS4 Nyckelvattnet 1 (18,94km)
15:00 Torsby Sprint 1 (2,8km)
15:32 Service Torsby

Lørdag
06:47 Service Torsby
08:42 SS5 Hof/ Finnskog 2 (21,26km)
10:08 SS6 Finnskogen 2 (20,68km)
11:08 SS7 Nyckelvattnet 2 (18,94km)
15:00 SS8 Torsby Sprint 2 (2,8km)
15:32 Service Torsby

Søndag
08:46 Service Torsby
10:08 SS9 Likenäs 1 (21,19km)
10:48 Regroup Ambjörby
12:18 Likenäs 2 Power Stage (21,19km)
15:00 Podium Ceremony Torsby service park

I Norge kan du se Rally Sweden på Eurosport Norge:
Torsdag 13 kl 19:15 - 21:00
Fredag 14 kl 11:00 - 12:00
Lørdag 15 kl 09:15 - 11:00
Søndag 16 kl 10:00 - 11:00 og 12:00 - 13:30
Mandag 17 kl 19:30 - 20:30 Høydepunkter fra helgen
20-02-10 Oliver Solberg gör sin Skoda-debut på hemmaplan
Oliver Solberg kommer att göra sin debut i en Skoda Fabia Rally2 Evo i Rally Sweden med fabriksstöttning från Skoda Motorsport den här veckan.

Sedan han lärde sig att prata har Oliver Solberg haft ett mål i sikte: att följa pappa Petters och mamma Pernillas fotspår i rallyvärlden. Och helst följa samma vinnarspår som hans pappa tog till sin VM-titel i rally 2003.

Rally Sweden är ett stort steg mot det målet. Oliver gjorde sin VM-debut på Rally GB i höstas och avslutade sin andra VM-tävling i Rally Monte-Carlo förra månaden. Då körde 18-åringen en familjeägd Volkswagen Polo R5.

Nu bär det uppåt och framåt igen. I sin tredje VM-start kör unga Solberg en Skoda för första gången, under vingarna av Mlada Boleslav-stolthet. Och han gör det på sin egen hemmaplan i de Värmländska skogarna.

Det är en stor ära att få köra en fabriksstöttad Skoda för första gången i tävlingssammanhang. Och ännu mer speciellt är att få göra det hemma i Sverige. Skoda har varit en del av rally-VM så länge jag kan komma ihåg, och det är teamet som Colin McRae ibland besökte. Skoda har också fantastiska resultat att visa upp från tidigare år med samma bil, säger Oliver Solberg.

Tillsammans med kartläsaren Aaron Johnston testade Oliver bilen förra månaden som förberedelse inför Rally Sweden. Den irländska-svenska duon upplevde sitt första möte med Skoda Fabia Rally2 Evo som mycket spännande och positivt.

Även om VM-rundan i Sverige är något förkortad på grund av väderleksförhållandena, där klassiska sträckor så som Vargåsen (med "Colins Crest") stryks från tävlingen, kan Solberg och Johnston knappast vänta med att komma igång.

Den svenska deltävlingen är baserad i (Pernilla) Walfridsson-familjens hemstad, Torsby, och bristen på kyla gör att loppet centreras mot gränsområdena mot och i Norge. För halva norska Oliver är det inte något som försämrar humöret alls.

Jag bor i området och har förstått att det här tävlingen inte kommer att bli lätt. Brist på kyla och snö ställer till det. De jag främst tycker synd om är arrangören, klubbarna, de frivilliga som lägger ner så mycket arbete så att vi i teamen och publik ska kunna få de bästa möjliga upplevelsen. Men det finns mycket erfarna människor i organisationen bakom tävlingen, och om någon i världen kan fixa detta så är det dem.
- Vädret kan ingen göra något åt, och det kan börja snöa dagarna innan start. Jag väljer att se positivt på det här, i alla fall kommer det att bli körning, nya upplevelser och erfarenhet och fantastisk stämning både i Torsby och ute i skogen. Åtminstone kommer jag att leva ut min dröm med Skoda och ett fantastiskt team. Mildvädret ska inte förstöra det för mig, säger Oliver Solberg.

Tidigare år har VM-tävlingen svept över gränsen mellan Norge och Sverige i toppfart. I år kommer en helt ny sträcka som ligger närmast Norska gränsen med namnet Nyckelvattnet, den körs en gång på fredag och en gång på lördag
- Känslan för rally är ganska speciell eftersom min mamma är svensk och pappa är norsk, så att tävla i båda länderna i samma VM-tävling är väldigt kul eftersom jag känner mig både norsk och svensk. Grädden på moset hade varit om Mitandersfors-sträckan som passerar förbi mitt sovrumsfönster hade varit med på programmet, men det får bli en annan gång.

Programm Rally Sweden:
Torsdagen 13 februari
Shakedown - Skalla (7.21km) 0901
SS1 Karlstad SSS (1,90 km) 2008

Fredag ??14 februari
Service Torsby 0647
SS2 Hof-Finnskog 1 (21,26 km) 0842
SS3 Finnskogen 1 (20,68 km) 1008
SS4 Nyckelvatten 1 (18,94 km) 1108
SS8 Torsby Sprint 1 (2,80 km) 1500
Service Torsby 1532

Lördagen 15 februari
Service Torsby 0647
SS5 Hof-Finnskog 2 (21,26 km) 0842
SS6 Finnskogen 2 (20,68 km) 1008
SS7 Nyckelvattnet 2 (18,94 km) 1108
SS16 Torsby Sprint 2 (2,80 km) 1500
Service Torsby 1532

Söndag 16 februari
Service Torsby 0846
SS17 Likenäs 1 (21.19 km) 1008
Regroup Ambjörby 1048
SS18 Likenäs 2 (21.19 km) 1218
Mål Torsby service 1500

Rally Sweden
13-16 februari
Bas: Torsby
Yta: Snö / is
Totalt SS: 171.64 km
Web: https://rallysweden.com

Oliver Solberg i nummer
Rally startar: 33
Rally vinster: 8
WRC-tävlingar startade: 2
WRC-debut: Rally GB (2019)
20-02-09 Tom Kristensson och Joakim Sjöberg ser fram emot Rally Sweden
På torsdag startar den andra deltävlingen i årets Rally-VM, WRC, och den första i Junior-VM, JWRC. Den milda vintern har ställt till det för Rally Sweden och man har tvingats korta ner banan från ca 30 mil specialsträckor till ca 18 mil. Första sträckan går dock traditionsenligt på Färjestads Travbana på torsdag kväll. På fredag kör man sedan 3 sträckor i norra Värmland och strax innanför norska gränsen, och avslutas med publiksträckan Torsby Sprint. Samma sträckor körs sedan på lördagen och på söndag körs Likenäs i norra Värmland två gånger, den sista gången som Power Stage. Till mångas saknad har man tvingats ta bort bl.a. den populära Vargåsen med det spektakulära Collin Crest. Det kommer ändå att delas ut fulla poäng i såväl WRC som JWRC.
- Arrangörerna har gjort ett fantastiskt arbete, att trots vädret, få till en tävling, och det kommer säkert att bli jättebra, säger Tom.
- Det diskuteras mycket om det blir spårigt, grus eller modd, men vädret och förhållandena är inget vi kan påverka, så det är bara att gilla läget, och inget som vi läger energi på.
- Jag är bara oerhört glad för att få köra Rally Sweden för andra gången, och en ny säsong i JWRC, fortsätter Tom, det blir ju min sista, eftersom jag sedan faller för ålderssträcket. Det har varit ett par månaders hårt arbete, men tack vare mina goda partners har det gått i lås.
- Vi ser med tillförsikt fram emot säsongen, jag har visserligen inte kört på snö och is sen förra årets Rally Sweden, men jag har ett års erfarenhet av både bilen, Ford Fiesta R2T, och teamet och det ger en trygghet. Även om Joakim är ny co-driver, har han stor erfarenhet av VM-tävlingar, och vi har gjort en hel del notträning i vinter, så sammarbetet kommer säkert att fungera bra.
- Vår taktik och målsättning med Rally Sweden är att hålla ett bra tempo och ta oss i mål, och naturligvis njuta. Trots att det är kortare blir det en rejäl utmaning, SS-milen blir ju ändå nästan som en EM-tävling.
- Eftersom rally är det bästa jag vet skall det bli otroligt kul att stå på startlinjen på torsdag, avslutar Tom.

Till Rally Sweden är 16 ekipage från 8 olika nationer anmälda i JWRC. Från Sverige är det, förutom Tom och Joakim, Pontus Lönnström med co-driver Stefan Gustavsson, och även Ida Lidebjer Granberg, co-driver till brittiskan Catie Munnings och Jim Hjerpe, co-driver till norrmannen Oscar Solberg.
I listan är det både nya och gamla namn sen förra årets JWRC. Bland de gamla är det bl.a. Toms teamkompis i Opel och Junior-EM, Martin Sesks från Lettland, Ken Torn från Estland och rumänen Raul Badiu. Bland de nya för året, men med erfarenhet av VM-tävlingar, är italienaren Fabio Andolfi, finnarna Sami Paraji och Lauri Joona och norrmannen Oscar Solberg.

Det har även blivit klart att Wales Rally GB i slutet av oktober kommer att ersätta den inställda tävlingen i Chile, som femte deltävling i JWRC.

20-02-09 Kristoffersson siktar högt i rallyt
Johan Kristoffersson kommer till start i sitt fjärde Rally Sweden. Förra året slutade han trea i sin klass och det finns ingen anledning att sikta lägre i år.
—Det vore kul med en pallplats igen. Jag känner mig mer förberedd än inför tidigare svenskrallyn, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren.

Sedan förra årets succé i WRC 2-klassen har värmlänningen byggt på sin rallyerfarenhet avsevärt med en full SM-serie, en VM-deltävling och utvecklat samspel med co-drivern Stig Rune Skjaermoen.
—Jag har lärt mig många nya grejer under året, inte minst genom VM-tävlingen i Finland.

Det uteblivna vintervädret har dock ställt till det inför Rally Sweden. Inställda tävlingar har begränsat utbudet till endast Sigdalsrallyt i Norge.
—Hade gärna fått vara fler. Det är något annat att köra tävling, men jag har försökt testa på ett mer tävlingsliknande sätt istället, berättar Kristoffersson efter två testdagar med sin Volkswagen Polo GTI R5 i Anttila i norra Värmland.
—Vi hade två jättebra dagar, verkligen! Varierande vägar med olika karaktär och underlag, både snabbt och långsamt.

Att vara väl förberedd på olika typer av underlag och förutsättningar kan bli avgörande i årets Rally Sweden. Blir det plusgrader, eller fryser det till?
—Det kan komma att svänga riktigt snabbt, kanske till och med så att det skiljer inne på sträckorna.

Kristoffersson tror inte att däcken kommer att bli något större problem i årets rally.
—Nej, det blir ganska enkelt att handskas med. Jag är mer orolig för att det blir djupa spår och att det drar upp sten på vägen före oss som kommer lite längre bak i fältet.

Dubble rallycrossvärldsmästaren har elva konkurrenter i WRC 3-klassen och kommer förstås att jämföra sina tider även med WRC 2-bilarna. Konkurrensen är tuff om att bli bästa R5-ekipage.
—På ren speed hänger jag nog med, men jag måste ha en hög lägstanivå också. Många av de andra håller på med det här hela tiden och har en helt annan rutin. Även om jag kan hänga med så behöver jag ligga nära gränsen. Marginalen finns inte att åka både fort och säkert om jag ska kunna matcha de bästa.

Och med mycket barmark i skogen kan ett misstag bli ödesdigert för möjligheterna att nå mållinjen på söndag.
—Förra året kunde man bli räddad av snöplogskanterna. Alla visste om det och körde därefter. Nu finns inte den räddningen, så det gäller att vara smart också.

Att rallyt har kapats från 300 km fartsträckor till 180 är inget som Johan hänger upp sig på.
—Att få ihop arton mil i den här väderleken är inte dåligt. Det kan bli riktigt bra. Och för mig är det ändå ett långt rally med tanke på att de SM-rallyn jag körde förra året var mellan nio och tolv mil.

Bland sträckorna som finns kvar i rallyt hyser Kristoffersson extra varma känslor för Hof-Finnskog.
—Där vann jag ifjol, trots att det är precis vid stugknuten hos Ole Christian, säger Johan med en passning till tidigare teamkompisen Veiby.

Hof-Finnskog på norska sidan är fredagens första sträcka med start 8:42, men Rally Sweden börjar redan på torsdag kväll på Färjestads travbana.
20-02-06 Pontus Lönnström presenterar designen på sin VM-bil
Rallytalangen Pontus Lönnström från Nora kommer om en vecka göra debut i Junior-VM i rally, när starten av Rally Sweden går av stapeln på Färjestads travbana i Karlstad kvällen den 13 februari. Junior-VM drivs av polska företaget M-Sport Poland, och alla deltagare tävlar i identiska Ford Fiesta R2T Mk8.

Pontus och hans kartläsare Stefan Gustafsson, som tävlar för Team Ramudden Motorsport, kan nu visa upp hur deras bil kommer se ut under VM-säsongen 2020.
– Det blev en riktigt snygg design som passar bra ihop med Junior-VM:s egna design och sponsorer. Ett stort plus är att den gula färgen syns riktigt bra i skogen, säger Pontus.

Junior-VM, FIA Junior World Rally Championship (JWRC), avgörs över fem deltävlingar med start i Sverige nästa vecka.
20-02-05 Nya Sträcktider
Tisdag 11 februari
SVT2/SVT Play tisdag 11 februari kl 22.15-22.45: Rallymagasinet – Svenska Rallyt

Torsdag 13 februari
SVT Play torsdag 13 februari kl 19.45-20.00: Svenska Rallyt – Specialsträcka 1, Färjestads travbana
SVT2 torsdag 13 februari kl 20.00-21.00: Svenska Rallyt – Specialsträcka 1, Färjestads travbana forts

Fredag 14 februari
SVT2/SVT Play fredag 14 februari kl 21.45-22.45: Svenska Rallyt – Sammandrag

Lördag 15 februari
SVT2/SVT Play lördag 15 februari kl 10.00-11.00: Svenska Rallyt – specialsträcka 11, Vargåsen 1
SVT Play lördag 15 februari kl 13.30-14.40: Svenska Rallyt – Historic Rally, sista sträckan
SVT2/SVT Play lördag 15 februari kl 15.00-16.00: Svenska Rallyt – Specialsträcka 14, Vargåsen 2
SVT2/SVT Play lördag 15 februari kl 22.20-23.20: Sammandrag

Söndag 16 februari
SVT2/SVT Play söndag 16 februari kl 12.00-13.40: Svenska Rallyt – Specialsträcka 19, Power stage Torsby
SVT1/SVT Play söndag 16 februari kl 17.00-17.55: Sammandrag


20-02-05 Nya Sträcktider
Tors 13 feb: 20.00-21.00

Rallyradion från travet med Per Larsson, Simon Johansson & Lasse Jonsson

Fre 14 feb: 08.00-18.00
08.00-11.00 Rallyradion med Mats Fagerström & Sofie Lundmark
11.00-13.45 ca Rallystudion med Jenny Tibblin
ca 13.45-18.00 Rallyradion med Mats & Sofie

Lör 15 feb: 08.00-16.00
08.00-11.00 Rallyradion med Mats & Sofie
11.00-13.00 Rallystudion med Jenny
13.00-16.00 Rallyradion med Mats & Sofie

Sön 16 feb: 08.00-14.00
08.00-11.00 Rallyradion med Mats & Sofie
11.00-12.00 Rallystudion med Jenny
12.00-14.00 Rallyradion med Mats & Sofie

20-02-05 Sveriges Radios sändningstider
P4 Värmland sänder från Svenska Rallyt 13-16 februari. Lyssna på rallyradion du också.

Torsdag 13 februari:
09:01 Shakedown Skalla 7,21 km
20:08 SS 1 Karlstad SSS 1 1,9 km

Fredag 14 Februari
08:42 SS 2 Hof-Finnskog 1 21,26 km
10:08 SS 3 Finnskogen 1 20,68 km
11:08 SS4 Nyckelvattnet 1 18,94 km
15:00 SS 8 Torsby Sprint 1 2,8 km

Lördag 15 Februari
08:42 SS 5 Hof-Finnskog 2 21,26 km
10:08 SS 6 Finnskogen 2 20,68 km
11:08 SS 7 Nyckelvattnet 2 18,94 km
15:00 SS 16 Torsby Sprint 2 2,8 km

Söndag 16 Februari
10:08 SS 17 Likenäs 1 21,19 km
12:18 SS 18 Likenäs 2 Wolf Power Stage 21,19 km

https://sverigesradio.se/svenskarallyt
20-01-14 Pontus Tidemand kör Rally Sweden i en Skoda Fabia R5
Rallyföraren Pontus Tidemand från Charlottenberg kommer till start i den Svenska VM-deltävlingen Rally Sweden i februari i WRC2-klassen med en Skoda Fabia R5, tillsammans med tyska teamet Toksport WRT.
– Vi börjar säsongen med Rally Sweden på hemmaplan, som är min absoluta favorittävling. Toksport är ett väldigt professionellt team, säger Pontus.

Pontus tog förra året steget från R5-klassen upp till WRC efter flera framgångsrika år tillsammans med SKODA Motorsport. Det blev ett år med mycket nyttig erfarenhet och lärdomar inför framtiden.
– Vi har kört i WRC2-klassen i 4,5 säsonger och kände till 2019 att det var dags att ta ett steg upp och prova på WRC. Så vi körde fyra tävlingar ihop med M-Sport Ford, men det var inte lätt att komma in i dagens bilar och kunna utnyttja de till max med sin avancerade aerodynamik. Det krävs mycket mer tid bakom ratten i de bilarna, säger Pontus och fortsätter:
– Ser man på rallysporten nu så är det mycket spännande på gång till 2022, och det gäller att hålla sig kvar i sporten och visa upp sig. Att gå tillbaka och köra en R5-bil ger möjlighet att köra mer och att utmana om segrar. Därför väljer vi R5 under 2020.

Patrik Barth från Torsby kommer även att bli ny kartläsare till Pontus. Barth har tidigare tävlat ihop med Pontus, bland annat i Franska VM-rallyt 2014 och 2015 tog de SM-guld i sprint tillsammans.
– Patrik har åkt med mig förut för några år sedan. Han har samlat på sig bra erfarenhet sen dess, och det är viktigt att tänka långsiktigt med en kartläsare som jag satsar ihop med under längre tid, avslutar Pontus.
20-01-06 Tom Kristensson inleder säsongen med start i Rally Sweden i Junior-VM
Efter någon månads hårt arbete med att få ihop budgeten är det nu klart att Tom Kristensson, med Joakim Sjöberg som co-driver, kommer att inleda säsongen med start i Junior-VM, JWRC, i Rally Sweden den 13-16 februari.
- Det har varit ett tufft och hårt arbete den senaste tiden för att få ihop budgeten, säger Tom
- Än så länge är inte budgeten för hela säsongen i JWRC säkrad, men vi jobbar vidare för att få ihop det.
- Jag är mycket glad och tacksam för att så många av mina partners från förra året är med i även detta år.
- Nu ser jag fram emot att inleda en utmanande säsong, min andra, i JWRC. Det kommer att bli tufft och hårt motstånd, men jag har ju en säsongs erfarenhet i ryggen. Deltävlingarna Sverige, Italien och Finland var ju även med i förra årets serie, och Tyskland har jag erfarenhet av både från ADAC Opel Adam Cup och från Opel Junior Rallye Team.
- Tyvärr blev ju deltävlingen i Chile inställd beroende det politiska läget i landet, så i nuläget är det endast fyra deltävlingar, eftersom det ännu inte är beslutat vilken som blir ersättningstävling för Chile. Det är synd att den blev inställd, det hade varit häftigt att eventuellt fått möjlighet att tävla i Sydamerika.

JWRC kommer att ingå i följande VM-tävlingar:
Rally Sweden 13-16 februari
Rally Chile 16-19 april Inställd
Rally Italy 4-7 juni
Rally Finland 6-9 augusti
Rally Germany 15-18 oktober

Precis som föregående år kommer deltagarna I JWRC att tävla i identiska bilar, tvåhjulsdrivna Ford Fiesta R2 T från M-Sports avdelning i Polen.
- Nu skall vi ladda och förbereda oss på bästa sätt inför Rally Sweden, det skall verkligen bli kul, men samtidigt måste vi jobba vidare på att få ihop budgeten för hela säsongen, avslutar Tom.