Nissan - värdig STCC mästare
Vid en ceremoni i Bilsportens Hus överlämnades
STCC Märkesmästarpokalen till 1999-års vinnare, Nissan Sverige,
representerad av vVD Lars Strid.
-Det är verkligen roligt att mottaga pokalen för STCC Märkesmästerskap,
säger Lars Strid, -vi har under 1999 års säsong lagt mycket
arbete och slit på att uppnå vårt mål-att vinna.
Nissan har vid Svenska Bilsportförbundets medaljutdelning mottagit den
officiella guldmedaljen och nu var det alltså dags för mästerskapet
stora Märkespokal.
-Nu skall vi ha en återförsäljarträff och berätta
om vårt engagemang i STCC 2000 och då är det speciellt roligt
att kunna ha med pokalen och visa att vår stora satsning givit resultat.
-För STCC är det viktigt att Märkesmästerskapet växer
och att vi har möjlighet att fylla det med sådana värden att
våra deltagande bilfabrikanter och importörer kan använda det
i sitt varumärkesbyggande, säger Svenska Bilsportförbundets affärschef
John Graff.
-STCC 2000 följer den strategin och till årets mästerskap har
vi
tillfört ytterligare ingredienser som vi är övertygade om att
biltillverkarna har stor nytta av.
-Nu arbetar vi för högtryck för att gå en fin STCC-säsong
tillmötes, berättar Lars Strid och betonar att Nissan står på
startlinjen för att vinna-även 2000.
Två deltävlingar i STCC på Karlskoga Motorstadion 2000
Svenska Bilsportförbundet, SBF, kan efter
noggrant arbete tillsammans med sponsorer, bilfabrikanter, team och arrangörer
och övriga samarbetspartner nu presentera nästa års STCC-mästerskap.
- Det har pågått ett intensivt arbete ända fram till dagens
presskonferens, berättar förbundsordföranden Greger Petersson.
- STCC, som nästan halva svenska befolkningen känner till, har blivit
ett så pass stort sportevenemang, att det kräver mer än vad
vi kan förvänta av våra förtroendevalda, säger Petersson
och berättar vidare att det är orsaken till att förbundet nu
rekryterar ytterligare resurser som tillsammans med affärschefen John Graff
skall ingå i den projektgrupp som driver STCC framåt.
STCC-mästerskapet startar på en uppdaterat Karlskoga Motorstadion
den 6-7 maj.
- Den nya bandepån och diverse andra uppdateringar är då färdiga,
vilket gör att vi får en helt annan dynamik i banan och området
runt start- och mål, berättar VD:n för Karlskoga Motorstadion,
Mike Luff.
- Det är också glädjande att vi har fått möjligheten
att anordna två deltävlingar i Karlskoga nästa år, säger
Luff och antyder att det blir en mycket speciell tävlingshelg, sista helgen
i augusti då Kanonloppet fyller 50 år.
- Tävlingskalendern har varit klar ett tag, säger Bilstyrelsens racingansvarige,
Lennart Nodby, - och det är skönt att vi nu också är igenom
de förhandlingar vi fört med banägare och arrangörer.
Tävlingskalendern i sin helhet ser ut enligt
följande:
6-7 maj Karlskoga
27-28 maj Knutstorp
17-18 juni Mantorp, korta
8-9. juli Falkenberg
29-30 juli Under förhandling
12-13 augusti Mo i Rana, Norge
26-27 augusti Karlskoga
9-10 september Mantorp, långa
- Vi förhandlar fortfarande om deltävlingen i slutet av juli, vilket
kan innebära att vi t.ex. kör på anläggningar som de senaste
åren inte haft någon deltävling inom STCC, säger Förbundets
Affärschef John Graff.
- Glädjande är det också att vi även nästa år
besöker en av de vackraste anläggningarna vi har i Europa, Arctic
Circle Raceway i Mo i Rana, säger Graff, som också hänvisar
till de positiva reaktioner förbundet fått på sommarens arrangemang
i Mo i Rana .
- Vi har ett ansvar att fördela tävlingar
även till våra "mindre anläggningar", säger Lennart Nodby,
då det är viktigt att även de får ekonomiska förutsättningar
för att utvecklas och uppdateras.
Stockholm
- Tillsammans med våra samarbetspartner
inom STCC-mästerskapet, har vi gjort bedömningen att förutsättningarna
för ett stadslopp i Stockholm 2000 inte finns, säger förbundsordförande
Greger Petersson och berättar att SBF tillsammans med sina samarbetspartner
har fullständig samsyn i detta.
- Vi skall därför tillsammans med arrangörsgruppen i bolaget
Stockholm Grand Prix AB arbeta fram en projektplan för 2001 och Förbundet
och dess kommersiella samarbetspartner kommer aktivt att gå in i projektarbetet.
Oslo
- Tillsammans med bolaget Oslo Racing Festival
har vi funnit att det heller inte i Oslo finns förutsättningar för
ett stadslopp ingående i STCC-mästerskapet 2000, fastslår Graff.
Organisation
STCC-serien drivs i SBF:s kommersiella bolag,
SBF Motorsport AB. Några övergripande ansvariga kommer att ingå
i ledningsgruppen för STCC. John Graff är övergripande- och kommersiell
ansvarig. Tävlingsansvarig är Mikael Andersson, som under säsongen
1999 fungerat som tävlingsledare i STCC och som biträdande tävlingsledare
i BTCC.
- Detta tydliggör organisationen och leder till att vi nu kan fullfölja
vårt mål att utveckla STCC till ett ännu bättre mästerskap
och ännu större underhållningsprodukt, menar Petersson.
Domare
- Vi har lagt ner stor möda på att
förbättra strukturen kring domsluten, säger förbundets ordförande,
- och vi är mycket nöjda med att kunna förstärka domarkåren
med den mest meriterade som finns i Sverige; Lars Österlind.
- Österlind kommer att starta upp mästerskapet i egenskap av domarordförande.
- Vid enstaka tillfällen kommer vi också att förstärka
upp tävlingsledningen med en biträdande tävlingsledare från
TOCA i England, avslöjar Greger Petersson.
Arenor
- Tävlingskalendern har varit klar ett tag, säger Bilstyrelsens racingansvarige,
Lennart Nodby, - och det är skönt att vi nu också är igenom
de förhandlingar vi fört med banägare och arrangörer.
Mästerskapet startar på en uppdaterat Karlskoga Motorstadion den
6-7 maj.
- Den nya bandepån och diverse andra uppdateringar är då färdiga,
vilket gör att vi får en helt annan dynamik i banan och området
runt start- och mål, berättar VD:n för Karlskoga Motorstadion,
Mike Luff.
- Det är också glädjande att vi har fått möjligheten
att anordna två deltävlingar i Karlskoga nästa år, säger
Luff och antyder att det blir en mycket speciell tävlingshelg, sista helgen
i augusti då Kanonloppet fyller 50 år.
Sponsorer
- Vi har sponsoravtal klara med Ericsson, Volvo,
Synsam och Caran. Dessutom för vi konstruktiva samtal med ett stort antal
andra samarbetspartner, säger John Graff. Tillsammans med sponsorerna har
vi bildat en styrgrupp för att arbeta med en långsiktig planering
av STCC.
- Totalt sett ser det mycket positivt ut och vi räknar med att de avtal
vi vill ha är klara till mitten av december, avslöjar Graff.
TV
SBF har ett intentionsavtal med SVT kring sändingarna
av mästerskapet genom programmet Race i SVT Nöje. Race kommer att
sändas från samtliga deltävlingar ingående i STCC-mästerskapen.
För supportklasserna pågår ett flertal förhandlingar.
Supportklasser
- Vi har följt debatten om Camaro Cup
och tagit till oss av de synpunkter som kommit, säger Greger Petersson.
- Därför har vi beslutat att ändra vårt tidigare beslut
och har Camaro med i två svenska och den norska deltävlingen. Vilka
av de svenska deltävlingarna som är aktuella, skall nu racingutskottet
bearbeta och återkomma med.
- I övrigt kvarstår de supportklasser som meddelats tidigare.
Reglemente
- Reglementet är mycket noggrant bearbetat
och är en anpassad översättning av TOCA:s engelska reglemente,
som bygger på FIA Appendix J, art 262, 1999 för Super Touring och
FIA Appendix J, art 262, 1997 för Synsam, säger Racingutskottets ordförande
Börje Blomén.
- Reglementet vi körde efter förra säsongen var en skrift på
fem-sex sidor, nu har vi ett genomarbetat dokument och regelverk på ca.
40 sidor, vilket enligt Blomén borgar för att radera ut eventuella
fallgropar och tydliggöra vad brott mot reglementet innebär.
- Vi har även infört några nyheter i tävlingsmomentet,
just för att ytterligare höja underhållningsvärdet, avslöjar
Blomén.
Startmetod
Stående start med så kallad F1
grid, det vill säga saxad uppställning.
Depåbesök
- I syftet att ytterligare höja spänningen
har vi beslutat någon form för depåbesök och undersöker
just nu vilket som är bäst sätt ur praktiska synvinklar, stopp
eller drive through, säger Lennart Nodby som samtidigt betonar att det
inte är snack om ett depåstopp med däcksbyte à la BTCC,
eftersom det anses vara för kostsamt.
Tester
Fria tester gäller fram till 1 maj, därefter
få man fritt testa på banor som inte ingår i mästerskapet
eller som är färdigkörda.
- Nu påbörjas det mödosamma arbete med att detaljplanera STCC-evenemangen
år 2000, säger Graff.
- Tillsammans med arrangörer, team, sponsorer, övriga samarbetspartner
och publik, är vi övertygade om att vi går mot den allra bästa
STCC-säsong vi hittills har sett, avslutar förbundets Affärschef
John Graff, som i egenskap av övergripande STCC-ansvarig när stor
optimism i den goda samarbetsanda som präglar projektarbetet mellan alla
inblandade parter.
Källa: Svenska Bilsportförbundet
STCC-bilar i finalkrasch
MATTIAS EKSTRÖM SVENSK MÄSTARE!
Årets STCC-final kommer att
diskuteras - länge! I den andra, direkt avgörande finalen
av söndagens två race på Mantorp Park, var en rad
bilar inblandade i en masskrasch. Favoriten Tommy Rustad var en av de
drabbade - hans Nissan var alltför skadad för att
norrmannen skulle komma till omstarten. Samma sak för
Volvo-stjärnan Janne Flash Nilsson, och Tommys teamkompis, Calle
Rosenblad. Sedan banan röjts kom 15 av de ursprungliga 29
finalekipagen ut till omstart. Och då gick det bättre.
Titelförsvararen Fredrik Ekblom vann racet i sin BMW, men det
räckte inte - Mattias Ekström gick i mål som
tvåa och tog - i kraft av seger i dagens första final -
hem årets eftertraktade SM-titel.
Läs
allt om STCC-finalen
'Flash' tvåa på stekheta Anderstorp
Volvos STCC-förare Janne
'Flash' Nilsson och Jens Edman fick kämpa både mot
konkurrenter och 60 graders värme i bilarna under söndagens
race på Anderstorp. 'Flash' lyckades bäst med en andra-
och en fjärdeplats. Jens kämpade med dålig
väghållning i sin bil och tog två sjundeplatser.
Vann dubbelt gjorde Nissans Tommy Rustad.
Läs mer
Janne 'Flash' tillbaka på prispallen
Två hårda och
underhållande race i sommarvärme inför 22.000
åskådare! Söndagens STCC-race på
Falkenberg-banan var svensk racing av bästa sort. Volvo S40
Racing Team Sweden hade sin bästa helg på länge med
Jens Edman tvåa i det första racet och 'comebackande'
Janne 'Flash' Nilsson trea i det andra.
Läs mer
STCC på Anderstorp Raceway
Volvo och Edman tvåa på Anderstorp
Jens Edman fick ensam försvara
Volvo S40 Racing Team Swedens färger vid STCC-racen på
Anderstorp i helgen. Jan Flash Nilsson hade kraschat under fredagens
tidsträning och skadat ryggen så att läkarna gett
honom körförbud. 'Jensa' gjorde en stark insats och tog
andra plats i första racet. Inför andra racet slog oturen
till igen - bilen startade inte.
STCC-fältet var inte likt sig i Anderstorp. Frånvaron av
'Mr STCC' var påtaglig. Racing-Sverige har vant sig vid
Nilssons framfart på banorna och nu stod han bredvid och
tittade på.
Läs mer
STCC på Karlskoga
Motorstadion:
NORSKT I FÖRSTA FINALEN
- SEDAN TOG MATTIAS ÖVER!
Mattias Ekström blev dagens man
på Karlskoga Motorstadion! Den unge dalmasen öppnade med
en andraplats i den första av söndagens två finaler i
svenska racings verkliga kungaklass - STCC.
Sedan lurade han sina konkurrenter totalt när starten gick i den
andra finalen och vann efter en strålande körning
inför 17.000 (!) jublande åskådare.
- Eftersom jag hade pole position i andra racet kunde jag dra ned
tempot så det passade min bil. Det gjorde att Janne Flash, Jens
Edman, Tommy Rustad m fl inte kunde svara, log Mattias brett efter
sin övertygande seger.
Läs
mer om STCC på Gelleråsen
'Flash' tog årets första
seger
Helgen började med idel problem
för Volvo S40 Racing Team Sweden på Ring Knutstorp.
Både Jan Nilsson och Jens Edman tvingades bryta söndagens
första race efter sammanstötningar. Efter rekordsnabba
reparationer ledde sedan Jan Nilsson det andra racet från start
till mål.
- Underbart. Efter den inledningen på helgen kändes segern
extra rolig, säger 'Flash' efter att ha sprutat
segerchampagnen.
- Grabbarna i teamet gjorde ett fantastiskt jobb mellan racen. Jag
vågade inte fråga om bilen skulle hinna bli klar, men de
fixade det.
Läs mer
Mantorp Park 24-25 april
STCC Heat 1
1) Fredrik Ekblom, BMW 320i,
31.58.454, 2) Tommy Rustad, Nissan Primera, 31.59.952, 3) Mattias
Ekström, Audi Quattro A4, 32.0.825, 4) Jens Edman, Volvo S40,
82.03.874, 5) Tommy Kristoffersson, Audi Quattro A4, 32.05.896, 6)
Jan 'Flash' Nilsson, Volvo S40, 32.08.643, 7) Peggen Andersson, BMW
320i, 32.11.073, 8) Thomas Schie, Alfa Romeo 156, 32.16.617, 9)
Thomas Johansson, Ford Mondeo, 32.17.689, 10) Carl Rosenblad, Nissan
Primera, 32.18.574, 15) Peter Hallén, BMW 320i, 32.28.832, 16)
Jimmy Bohlin, Nissan Primera, 32.36.356, 20) Torbjörn Holmstedt,
Nissan Primera, 22 varv.
STCC Heat 2
1) Mattias Ekström, Audi
Quattro A4, 17.41.823, 2) Jens Edman, Volvo S40, 17.42.296, 3) Thomas
Johansson, Ford Mondeo, 17.49.261, 4) Fredrik Ekblom, BMW 320i,
17.52.492, 5) Thomas Schie, Alfa Romeo 156, 17.53.198, 6) Jan 'Flash'
Nilsson, Volvo S40, 17.54.459, 7) Carl Rosenblad, Nissan Primera,
17.55.358, 8) Tommy Kristoffersson, Audi Quattro A4, 18.05.910, 9)
Peggen Andersson, BMW 320i, 18.07.564, 10) Georg Bakajev, BMW 320i,
18.09.512, 12) Jimmy Bohlin, Nissan Primera, 18.12.610, 17) Peter
Hallén, BMW 320i, 18.17.379, 22) Torbjörn Holmstedt,
Nissan Primera, 19 varv.
Resultat Sportinformation
[STCC] [JTCC] [HTCC] [GT] [Formel
Ford] [Camaro
Cup]
En rekordtidig säsongspremiär
för STCC-racingen
Bara elitserien i hockey och
fotbollsallsvenskan är större än STCC. Ifjol
följdes varje deltävling av i snitt 15.800
åskådare. I helgen, 24-25 april, är det
säsongspremiär för STCC på Mantorp Park
utanför Linköping. Ett 25-tal ekipage kommer till start i
mästerskapet som kallas för världens största i
standardvagnsracing, s k super touring.
Ifjol vann Fredrik Ekblom, BMW STCC-mästerskapet, medan Janne
'Flash' Nilsson, Volvo, tog hem flest heatsegrar. Båda
gäller allt jämt som storfavoriter, men får se upp
för den 30-årige norrmannen Tommy Rustad i en Nissan.
Rustad vann i fjol privatförartiteln i det brittiska
standardvagnsmästerskapet, BTCC, och redan i årets
första fria tidsträning för STCC var han snabbast.
- Jeg er her for o vinne, förklarade Tommy Rustad vid den
välbesökta presskonferensen inför
säsongspremiären. Men det var något som varken Ekblom
eller Nilsson ville ställa upp på, då
åtminstone.
Ekblom, Nilsson och Rustad är en mycket stark tättrio. Men
det finns även tre unga, duktiga förare som man måste
hålla ögonen på i startfältet på Mantorp
Park. Bland fabriksstallen är det Mattias Ekström och Jens
Edman, Audi respektive Volvo. Och bland privatförarna i Synsam
Cup återfinns Pontus Mörth.
Mattias Ekström deltog 1997 i mästerskapet i egenskap som
Young Driver of the Year. Han hade då en hård tvekamp med
Janne 'Flash' Nilsson, men fick se sig slagen först i den sista
deltävlingen. I fjol körde Mattias en Ford och i år
återfinns han i Tommy Kristofferssons Audi-team. Inför
årets säsongsupptakt har Mattias bland annat värmt
upp med att ta en fin tredjeplats i stora grupp N i Svenska
Rallyt.
Jens Edman inledde fjolårssäsongen som
påläggskalv i juniorserien, JTCC, men handplockades sedan
till Volvo-teamet. Redan i sitt tredje race tog han sin första
STCC-seger. Tyvärr kom Jens att i mångt och mycket att
få agera hjälpryttare åt Janne Nilsson i fjol, men i
år ska han enligt uppgift få betydligt friare tyglar.
Värmlänningen Pontus Mörth dominerade i fjol
privatförarcupen och blir säkert att räkna med
där igen.
Två nya fabrikanter har tillkommit sedan i fjol. Det är
Chrysler och Alfa Romeo. Chrysler kommer till start med en Stratus
rattad av Thomas Engström. Även Thomas är helt ny i
STCC, men har en diger meritförteckning med sig - på 53
starter i Camaro Cup har han tagit hem 47 segrar! Den nya Alfan
kommer att rattas av norrmannen Thomas Shie. Tyvärr har
Alfa-teamets start i STCC omgärdats av en rad frågetecken
efter en ganska omfattande turbulens under våren.
Årets SM i banracing med STCC omfattar åtta
deltävlingar, varav en körs som ett Monaco-inspirerat
stadslopp i Oslo. SM-paketet omfattar sju klasser; STCC, JTCC, F3,
Formel Ford, GTR, Camaro Cup samt nykomlingen Historisk Standard.
Bakom årets STCC står en rad starka sponsorer, där
Ericsson Mobile Communications är huvudsponsor. Övriga
sponsorer är Volvo, Q8/OK, Synsam, Caran, Bilsport m fl.
Samtliga åtta deltävlingar efterhandsvisas i programmet
RACE, som produceras av SvT Nöje. De halvtimmeslånga
programmen refereras av Johan Torén med bisittare. I fjol
följdes programmen av uppemot en miljon tittare. Bara
landslagsfotboll och hockey var större inom sport i tv.
Tidsschemat för helgens
tävlingar är följande:
Lördag 24 april
09.00-12.00 kval,
13-14.00 shot out STCC,
14.30 heat 1 övriga SM-klasser
Söndag 25 april
09.00-11.00 warm up,
12.00 invigning,
13.00 STCC heat 1,
15.30 STCC heat 2
Oslo Racing Festival 1999 flyttas
Efter en hektisk mötesverksamhet i helgen blev det sent
på måndagen klart att det inte blir möjligt att
genomföra Oslo Racing Festival 2-4 juni. Det internationella
bilsportförbundet (FIA) har ändrat sitt tidigare
godkännande av banan.I En liten del av den planerade banan
låg en vägundergång under E18. Denna delen av banan
skall på nytt undersökas av FIAs Safety Commission som har
sitt möte 4 maj. Eftersom utfallet är högst
osäkert valde de styrande i Oslo Racing Festival att skjuta
på årets arrangemang till år 2000. Man kommer nu
att söka om att få flytta årets lopp till en
permanent motorbana.
- Kommer inte den här avlysningen mer än lovligt sent? Vi
ställer frågan till ledaren i Oslo Racing Festival, Arne
Berg.
- Det sista meddelandet från FIA kom till oss precis före
helgen och vi har värderat flera möjligheter som inte
förts fram tidigare. Ramen runt arrangemanget och de flesta
detaljerna var på plats och vi skulle ha fortsatt
undertecknandet av kontrakt med våra underleverantörer. Vi
har alltså kommit till en "point of no return". Tillsammans har
dessa kontrakt ett värde över tio miljoner kronor och med
det osäkra utspelet FIA nu skapat vore det ansvarslöst att
köra vidare.
-Men kom beslutet från FIA som en överraskning?
- Det gjorde den, säger Berg. 8 mars i år var
säkerhetsinspektören från FIA på besök i
Oslo. Hela planläggningen genomgicks och godkändes med
små justeringar och tillägg. Vi tog tag i detta omedelbart
och den 22 mars skickade vi justerade beskrivningar till FIA. Den 26
mars inträffade bilbranden i Mont Blanc-tunneln, något som
fick FIA att ändra syn på att använda tunnlar i
bilsportsammanhang. Detta meddelande fick´vi inte
förrän 25 april. Och när det nu endast
återstår två månader skulle vi kort sagt inte
hinna med en fullständig omläggning av banan.
Därför skall vi nu försöka att genomföra
vårt arrangemang och den planerade STCC-tävlingen på
en etablerad bana i Norge och samtidigt arbeta vidare för att
Oslo Racing Festival kan arrangeras i Oslo år 2000.
Svenska BF och PMM AB avbryter samarbetet
Svenska Bilsportförbundet och PMM AB, promotor för
STCC-serien i racing 1999, har idag beslutat att avbryta det
planerade samarbetet inför kommande
tävlingssäsong.
Anledningen till brytningen mellan parterna är
otillfredsställande ekonomiskt resultat avseende
sponsoranskaffning till serien.
Beslutet innebär ingen förändring avseende
marknadsföring, information och tävlingsadministration.
Ansvarig för dessa är, som tidigare avtalats, SBF:s
helägda dotterbolag, SBF Motorsport AB.
Samtliga ingångna avtal avseende STCC-serien kommer att
uppfyllas av SBF Motorsport AB i samarbete med
tävlingsarrangörerna. Ansvarig för
informationsverksamheten för SBF Motorsport AB:s räkning i
samband med STCC-serien blir Göran Björklund, Newsroom PR.
PMM:s tävlings- och försäljningstekniska medverkan i
STCC övertas av SBF:s racingutskott under ledning av Börje
Blomén i samarbete med respektive arrangör.
Avtalade och planerade TV-sändningar i TV1(SvT) och norsk TV
(NRK), har aldrig ingått i PMM:s uppdrag och dessa
sändningar kommer att genomföras som planerat.
Årets första deltävling i STCC och SM i banracing
körs den 24-25 april på Mantorp Park utanför
Linköping. Totalt är 28 förare anmälda i STCC och
i övriga klasser är ytterligare 130 förare
anmälda.
SBF:s och STCC:s traditionsenliga presskonferens inför
säsongspremiären kommer att hållas torsdagen den 15
april på Mantorp Park. Dagen efter genomförs den
första officiella STCC-testen inför
premiärtävlingen den 24-25 april.
STCC
Racing