23-03-29
Felix Rosenqvist söker efterlängtad
revansch i Texas
Felix Rosenqvist beger sig till Texas Motor Speedway
i helgen för INDYCAR-säsongens andra
deltävling och Arrow McLaren-föraren
är på jakt efter upprättelse i
The Lone Star State.
Den supersnabba ovalen utanför Dallas/Fort
Worth har stått i centrum för några
av Rosenqvists absolut bästa ovalinsatser
så här långt i INDYCAR-karriären.
Redan 2020 var smålänningen, efter
att ha satt loppets snabbaste varv, på väg
ikapp ledande Scott Dixon in på sluttampen
- men kraschade i samband med en varvning.
2021 var det just här som Rosenqvist gjorde
sin bästa ovaltävling för säsongen
samtidigt som teamkamraten Pato OWard
tog sin första seger i karriären
och vid förra årets besök slog
Värnamo-sonen till med en eftertrycklig pole
position efter att ha presterat en snitthastighet
på 355 km/h (221 mph) under kvalet.
Liksom 2020 slutade dock fjolårets race
med besvikelse för Rosenqvist, som tvingades
bryta med tekniska problem efter att inledningsvis
ha slagits längst fram i fältet.
Efter en tuff säsongspremiär i St. Petersburg
i början av mars, där han trycktes in
i muren redan på det första varvet,
är Rosenqvist nu fast besluten att äntligen
få avkastning på Texas Motor Speedway.
- Jag har en speciell relation till Texas Motor
Speedway, säger Felix Rosenqvist. Å
ena sidan har jag gjort mina absolut bästa
ovalinsatser där under åren, men å
andra sidan har jag aldrig fått utdelning
för det i racen. Självklart är
målet i helgen att ändra på det.
Vi har haft en väldigt bra bil där historiskt,
så jag ser verkligen fram emot att komma
tillbaka och se hur vårt ovalpaket står
sig i år.
Årets race på Texas Motor Speedway
är formellt betitlat PPG 375, och körs
över 250 varv (två fler än i fjol).
Starten går kl. 18.10 svensk tid på
söndag kväll. Både kval och race
sänds som vanligt på V Sport Motor
och Viaplay.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
PPG 375
Texas Motor Speedway
Lördag 1 april
Fri träning 1: 15.00-16.00
Kval: 18.15-19.15
Fri träning 2: 19.45-21.30
Söndag 2 april
Race (250 varv): 18.10
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
STARTLISTA:
https://www.indycar.com/Drivers
BANAN: Layout och historik: ht
tps://www.indycar.com/Schedule/2023/IndyCar-Series/Texas
23-03-28
Linus Lundqvist tillbaka på banan
klar för INDYCAR-test med Rahal Letterman
Lanigan Racing
Regerande Indy Lights-mästaren Linus Lundqvist
kommer äntligen återvända till
rampljuset när han genomför ett efterlängtat
NTT INDYCAR SERIES-test med Rahal Letterman Lanigan
Racing i nästa vecka.
Lundqvist kommer att testa för det anrika
RLL-teamet på Texas Motor Speedway nu på
måndag (3 april), dagen efter helgens INDYCAR-race
på den ultrasnabba ovalen utanför Dallas.
Testet blir Lundqvists andra någonsin i
INDYCAR han testdebuterade 2021 för
Andretti Autosport på road course-versionen
av Indianapolis Motor Speedway och hans
första på en oval.
- Det är svårt att beskriva hur taggad
jag är på det här testet, säger
Linus Lundqvist. Det har tagit lite tid, men vi
har jobbat så hårt hela vintern för
att få till en sådan här möjlighet.
Jag vill tacka Bobby Rahal och hans team för
att jag nu får en dag i bilen, och en chans
att visa vad jag kan. Jag ser också fram
emot att äntligen få köra en IndyCar
på en oval, och dessutom en av de absolut
snabbaste på kalendern. Det kommer bli en
magisk dag!
Lundqvist, som fyllde 24 år häromdagen,
blev den förste svensken någonsin att
ta hem INDYCAR-seriens främsta matarklass
Indy Lights (sedermera omdöpt till Indy NXT)
när han dominerade mästerskapet förra
säsongen.
På det guldkantade CV:t finns också
ytterligare tre formelbilstitlar: Formula STCC
Nordic (2016), brittiska Formel 3 (2018) och Formula
Regional Americas (2020). Ingen annan svensk har
tagit fler segrar i internationell bilracing än
Linus Lundqvist under de senaste fem åren.
- Vi är glada att ha Linus med oss i testet
i Texas nästa vecka, säger RLL-grundaren
Bobby Rahal. Hans CV talar för sig själv
och han har definitivt förtjänat den
här chansen efter sin seger i Indy Lights
i fjol. Vi kommer att följa hans utveckling
noggrant och se till att det här blir ett
lyckat test för alla inblandade.
Linus Lundqvist kommer att vara på plats
på Texas Motor Speedway med RLL under helgens
PPG 375, säsongens andra INDYCAR-deltävling,
som ett led i förberedelserna inför
testet.
Länkar
NTT
INDYCAR SERIES
Rahal
Letterman Lanigan Racing
23-03-24
Bäckmans uttagna till svenska landslaget
för fjärde året i rad
Idag blev det klart att syskonen Andreas och Jessica
Bäckman från Boden har blivit utvalda
till svenska landslaget för Bilsport för
fjärde året i rad.
- Detta är en fantastisk möjlighet för
oss att fortsätta vår utveckling inom
bilsporten och vi är oerhört stolta
att återigen få vara med i landslaget
denna säsong, säger Andreas Bäckman.
Idag offentliggjorde Svensk Bilsport sina landslagsförare
för 2023. Bland alla talangfulla förare
från landet över så fanns syskonen
Andreas och Jessica Bäckman från Boden
med bland namnen av de som valts ut. Båda
syskonen kommer att ingå i seniorlandslaget;
Sweden National Team.
- Väldigt glad och tacksam att Svensk Bilsports
landslag vill fortsätta att satsa på
oss. Det är en viktig pusselbit för
oss att kunna fortsätta vår resa framåt
i karriären. Att vara med i landslaget kommer
även att kunna hjälpa oss att utvecklas
som förare och allt som kommer med att vara
racingförare på elitnivå, säger
Jessica Bäckman.
Förbundets huvudsyfte med landslaget är
att utveckla förare inom bilsporten och ge
dem så många verktyg som möjligt.
- Detta är en fantastisk möjlighet för
oss att fortsätta vår utveckling inom
bilsporten och vi är oerhört stolta
att återigen få vara med i landslaget
denna säsong, säger Andreas Bäckman.
23-03-24
Fyra talanger utvalda till Brink Junior Academy
Brink Motorsport har tagit ut de fyra talanger
som får en plats i 2023 års upplaga
av Brink Junior Academy! Med över 50 juniorer
som sökt till programmet så har det
varit stenhård konkurrens om platserna.
De fyra förarna som är uttagna är
Siri Hökfelt (16), Oscar Pedersen (16), Vendela
Kördel (16) och Caspian Hagman (15).
Siri Hökfelt, Brink Junior Academy förare,
kör NXT Gen Cup 2023
- Det är ett stort steg att gå från
karting till elektrisk bilracing och jag har som
mål att utvecklas som förare så
mycket som möjligt. När Tobias Brink
meddelade att jag var uttagen till Brink Junior
Academy så blev jag otroligt glad! Brink
Motorsport är ett av de allra bästa
teamen med 20 säsonger i bagaget, så
det ska bli otroligt kul att arbeta med dem.
Oscar Pedersen, Brink Junior Academy förare,
kör Formula Nordic 2023
- Jag ser fram emot att arbeta med Brink Junior
Academy, det är en fin möjlighet för
mig som förare.
Vendela Kördel, Brink Junior Academy förare,
kör gokart 2023
- Jag ser fram emot att ta del av all kunskap
och erfarenhet som finns inom rink otorsport och
jag är övertygad om att det kommer göra
mig till en bättre förare och ge mig
den hjälpen jag behöver för att
ta nästa steg i min racingkarriär
Caspian Hagman, Brink Junior Academy förare,
kör gokart 2023
- Det ska bli spännande och lärorikt
att jobba tillsammans med Brink otorsport!
Brink Junior Academy är ett initiativ där
Brink Motorsport med hjälp av den kunskap
och erfarenhet de samlat på sig under åren
ska hjälpa dessa talanger att nå sina
mål inom racing. Det ultimata målet
med satsningen är att hjälpa fler ungdomar
framåt i sina karriärer oavsett om
de kör för Brink Motorsport eller har
planer på andra karriärvägar än
de serier vi är engagerade i. Programmet
kommer hjälpa talangerna med allt från
förarcoaching, mentorskap i sponsorarbete
och ingenjörsstöd.
Tobias Brink, projektledare:
- Vi har haft detta program i bakhuvudet en längre
tid. Vi har varit aktiva i nuvarande form i över
20 år och vi känner att vi har mycket
att ge tillbaka och detta känns helt rätt
sätt att göra det på. Vi kommer
forma det efter varje individ och vi kommer även
forma det efter den framtid vi vill se. Vi utövar
en sport där kvinnor och män kan tävla
på lika villkor och detta vill vi se speglas
i deltagandet. Därav tar vi in lika många
killar som tjejer i programmet. Vi har nu fyra
talanger vi tror på och det ska bli riktigt
kul att sätta i gång!
23-03-23
Fullmatad premiär för Sveriges största
långloppsserie på Ring Knutstorp
Sveriges största långloppsserie Race4Fun
kör under helgen sin efterlängtade säsongspremiär
på den Skånska banan Ring Knutstorp
i Kågeröd, utanför Helsingborg.
Premiärhelgen har lockat ett fullt startfält
på närmare 80 team och över 300
förare som gör upp under 8 timmars racing
över två dagar.
Den tre dagar långa racinghelgen som kickstartar
den Svenska racingsäsongen inleds på
fredagen 24 mars med en trackday, där team
och förare får möjlighet att för
första gången för året testa
sina bilar på bana.
På lördag den 25 mars körs premiären
av Race4Fun 8H Cup, den första av fem deltävlingar
för säsongen. Här tävlar bilar
enligt Klass 2-reglementet, med mindre tvåhjulsdrivna
racingbilar, eller något trimmade standardbilar,
som är minst 10 år. Här återfinns
flera av landets bästa långloppsteam
som fjolårsmästarna NJ Motorsport från
Hovmantorp i sin ex JTCC Mini Cooper, 2020-mästarna
MEJK Racing från Nässjö i en Renault
Clio och flertalet lokala team från Skåne
som ST-Auto/Veidec Racing från Hörby,
One Tech Sweden från Lund, SNAAB Racing
från Kristianstad och VMS Racing från
Kågeröd.
På söndag 26 mars körs Svenska
Skrotbilsklassikern, instegsklassen inom långloppsracing
där man tävlar med standardbilar som
är 20 år eller äldre. Klassen
är pågrund av sin enkelhet och långa
omkostnader den största klassen inom Svensk
långloppsracing med över 40 team till
start på Ring Knutstorp. Under fjolåret
vann teamet Black Edition från Vara tre
av fem tävlingar, och kommer till start med
samma ekipage även 2023. Även fyra team
från Danmark finns på plats i det
stora startfält som öppnar säsongen.
Samtliga race startar klockan 09:00 med målgång
åtta timmar senare, 17:00. Det team som
kört flest varv under åtta timmar vinner
tävlingen.
Vi ser mycket fram mot att starta igång
årets säsong traditionsenligt på
Ring Knutstorp. Vi är överväldigade
av det stora intresset att köra i Race4Fun,
trots det tuffa ekonomiska läget i samhället
mönstrar vi troligtvis det största och
starkaste startfältet hittills. Vi tror på
många hårda kamper och bra racing
under helgen. Förra året vanns Klass
2-racet på Ring Knutstorp med endast 0,8
sekunder. Vi får se om det kan bli ännu
tightare i år, säger Emil Svensson,
promotor för Race4Fun.
Tävlingarna livesänds via Race4Funs
Youtube-kanal tillsammans med produktionsbolaget
Rally Live. Det bjuds på häftiga drönarbilder,
livesända onboard-kameror i bilarna samt
professionell kommentering och intervjuer i depån.
Länkar:
Livesändning Lördag:
https://www.youtube.com/watch?v=XzKH2MKynmE
Livesändning Söndag:
https://www.youtube.com/watch?v=zdU8zwMUp3M
Liveresultat:
https://www.race4fun.se/livetidtagning
Hemsida:
https://www.race4fun.se/
23-03-09
Syskonen Bäckman klara för ADAC GT4
Germany 2023
Syskonen Andreas och Jessica Bäckman
från Boden presenterar idag sin storsatsning
att de under 2023 kommer att dela bil och tävla
tillsammans i ADAC GT4 Germany för PROsport
Racing Team i en Aston Martin GT4-bil.
- Kul att till årets säsong prova på
något helt annorlunda och tävla i GT4,
och det känns spännande att få
dela bil med Jessica, säger Andreas Bäckman.
Andreas och Jessica Bäckman har trots sin
ringa ålder redan nått stora framgångar
inom gokart, rallycross och racing. Under 2018
tävlade de båda i STCC och den brittiska
motsvarigheten TCR UK, där Andreas bland
annat tog sin allra första racingseger och
slutade på en tredjeplats i mästerskapet.
Jessica lyckades knipa en pallplats på Brands
Hatch och blev därmed första kvinnan
i TCR UK att ta en pallplats och slutade även
fyra i mästerskapet. 2019 tog syskonen steget
upp i Europa serien och tävlade även
där 2020. Under åren har Andreas tagit
flertal vinster och pole-positions i Europamästerskapet,
medan Jessica har lyckats ta pallplatser i 4 olika
TCR mästerskap. Hon skrev även historia
som den första kvinnan någonsin att
knipa en pallplats i TCR Europe 2019.
Under 2022 tävlade syskonen i varsitt mästerskap
i två olika länder och de hade ett
mycket framgångsrikt år.
Andreas tävlade i det svenska mästerskapet
STCC och slutade på en tredjeplats totalt
i mästerskapet med tre vinster, två
pole-positions, sju pallplatser och tre snabbaste
varv. Jessica tävlade i tyska mästerskapet
ADAC TCR Germany, som är den tyska motsvarigheten
till STCC, och slutade på en andraplats
totalt i mästerskapet med fyra vinster, två
pole-positions, tre snabbaste varv och nio pallplatser.
Nya satsningen inom GT-racing
Sedan syskonen tog steget till banracing för
fem år sedan har de tävlat inom Touring
Car Racing i TCR-bilar. Till årets säsong
har nu syskonen istället valt att gå
en helt annan väg och ge sig in i GT-racing
i den tyska GT4 serien ADAC GT4 Germany. Serien
körs på samma tävlingshelger och
är en supportserie till både DTM och
ADAC GT Masters, som är de största racingserierna
i Tyskland. Båda dessa serier är ansedda
som två av världens tuffaste GT-serier
att vinna, och drar mycket publik under tävlingshelgerna.
Genom hela Andreas och Jessicas bilsportkarriär
har de tävlat individuellt i varsin bil.
Till årets säsong kommer de att dela
bil med varandra och tävla tillsammans i
en Aston Martin Vantage GT4-bil. Upplägget
fungerar så att loppen är en timme
långa, där ett obligatoriskt förarbyte
sker halvvägs genom loppet, vilket kommer
att vara något helt nytt för Jessica
och Andreas att anpassa sig till.
- Kul att till årets säsong prova på
något helt annorlunda och tävla i GT4,
och det känns spännande att få
dela bil med Jessica. Vi kommer att ha mycket
att lära under årets säsong men
vi siktar ändå högt och vill kunna
utmana i toppen, säger Andreas Bäckman.
GT Winter Series gav mersmak för Jessica
Under hösten 2022 fick Jessica möjligheten
att åka till Phoenix i USA på The
Heart of Racings uttagning av förare. Där
fick hon möjligheten att prova på en
GT-bil för första gången och fick
köra just en Aston Martin Vantage GT4 bil,
en likadan bil som syskonen nu kommer att tävla
med i årets säsong för det regerande
mästarteamet PROsport Racing Team.
Att få testa på en GT-bil för
första gången gav mersmak för
Jessica och föregående helg gjorde
hon tävlingsdebut i en Aston Martin GT4-bil
på den spanska Navarra banan i GT Winter
Series och imponerade på teamet i sin debuttävling
där hon avslutade helgen med två andraplatser.
- Mycket kul att få denna möjlighet
att få tävla för PROsport Racing
Team som är regerande mästare i ADAC
GT4 Germany. Att få ta steget till GT4 känns
spännande och det kommer att bli en kul säsong
att få dela bil med min bror. Det kommer
bli häftigt att få tävla på
samma helger som DTM och ADAC GT Masters, säger
Jessica Bäckman.
ADAC GT4 Germany seriens uppbyggnad
Säsongen 2023 i ADAC GT4 Germany kommer att
bestå av fem deltävlingar i Tyskland
och en deltävling i Nederländerna. Serien
är ansedd som en av de tuffaste GT4-serierna
i världen och har en hög status på
förarna som kommer från flera olika
länder runt om i Europa. Säsongsstarten
kommer att gå på Oschersleben banan
i Tyskland och kommer avslutas på den välkända
Formel 1 banan Hockenheimring. Förutom Hockenheimring
kommer även de världskända Formel
1 banorna Nürburgring och Zandvoort att finnas
på kalendern 2023. Varje deltävling
är uppbyggt på två träningspass,
två tidskval samt två race på
60 minuter där man byter förare efter
halva loppet. Poäng tilldelas till bilarna
topp 10 i tidskvalen samt topp 15 i respektive
race. Förarna i bilen med mest poäng
efter den sista deltävlingen på Hockenheimring
kommer tillsammans att ta hem förartiteln
ADAC GT4 Germany Drivers Title i ADAC
GT4 Germany serien.
PROsport Racing Team hälsar Jessica och Andreas
välkomna till teamet
Jag är stolt över vår teamuppställning
för säsongen 2023 i ADAC GT4 Germany.
Jessica gjorde ett bestående intryck på
oss föregående helg på GT Winter
Series i Navarra, Spanien. Jag är säker
på att hon tillsammans med sin bror Andreas
kommer att kunna slåss om toppresultaten
i vår Aston Martin Vantage GT4 denna säsong,
säger Christoph Esser, teamägare av
PROsport Racing Team.
Andreas och Jessica Bäckman ser framemot
att tävla tillsammans 2023, vilket de tror
de kan dra nytta av genom att hjälpa varandra
framåt. Det blir en tuff säsong där
syskonen ska ge allt de har för att bemästra
en helt ny bilmodell i nytt mästerskap. Säsongsstarten
går av stapeln 26-28 maj på Oschersleben
i Tyskland
23-03-07
Lyckad och lärorik GT4 debut för Jessica
Bäckman
Föregående helg, 45 mars, kördes
femte deltävlingen av GT Winter Series på
Navarra-banan i norra Spanien. Jessica Bäckman
stod på startlinjen för första
gången 2023 i en ny bil; Aston Martin AMR
Vantage GT4 och för ett nytt team; PROsport
Racing Team. Jessica gjorde en imponerande GT4
debut där hon körde hem två andra
platser i racen.
Kul att vara i gång igen efter det
långa vinteruppehållet, jag är
nöjd med min säsongsinledning och har
fått mycket värdefull körning
i helgen. Extra kul att det räckte till två
andra platser i racen, säger Jessica Bäckman.
GT Winter Series går in i sin tredje säsong,
starkare än någonsin och med fler tävlingshelger
på de vackraste racerbanorna i södra
Europa. Från december till mars, med tävlingar
i Spanien och Portugal, där varje deltävling
består av två sprintlopp (sprintrace)
på 25 minuter vardera och ett långlopp
(endurance race) på 60 minuter där
man gör ett förarbyte efter halva loppet.
Förarna tävlar om poäng i sin klassificeringsklass
och seger i den totala ställningen. Bilarna
är byggda enligt det globala GT4-reglementet,
vilket innebär att det till exempel är
samma bilar som används i resterande GT4-mästerskap
runt om i världen. Föregående
helg, 45 mars, kördes mästerskapets
femte deltävling på anrika Circuit
de Navarra i Spanien där den unga, svenska
stjärnskottet Jessica Bäckman gjorde
debut i bakhjulsdrivna Aston Martin AMR Vantage
GT4 bilen för PROsport Racing Team i tävlingssammanhang,
vilket hon gjorde med bravur då hon körde
hem två andra platser och flera erfarenheter
rikare.
Kval
Söndag morgon började med kval på
den kalla Navarra banan där Jessica för
första gången skulle kvala in i GT4-sammanhang.
Hon satte snabbt upp farten snabbt och var inte
långt efter den snabbaste bilen, men fick
tyvärr sina bästa varv strykta på
grund av hon använde för mycket bana
i vissa kurvor och kvalade därav in på
tredje bästa tid.
Spint- & Endurance Race
Vid sin första start i GT-racing fick Jessica
Bäckman en bra start och tog flera placeringar
i de totala klassificeringarna och körde
även upp sig till en andraplats i GT4-klassen.
Jessica lyckades försvara andra platsen hela
vägen till mål i det 25 minuter långa
sprintracet och tog därav sin första
pallplats i sitt allra första GT4-race någonsin.
På eftermiddagen var det dags för det
60 minuters långa Endurance Racet, där
man delar bil efter halva loppet, och det var
Jessicas teamkompis Gabriela Jílková
som startade racet. Jílková hade
en bra start och behöll andra platsen i klassen
efter täta fajter, de tre bästa i klassen
kämpade vid ett tillfälle åtskilda
med ett par tiondelar. Efter halva loppet var
det dags för depåstopp och förarbyte
där Jessica Bäckman tog över ratten
på Aston Martin AMR Vantage GT4 bilen på
en tredje plats.
Svenskan satte sig in sin rytm och började
jaga bilen framför, tillslut var Jessica
ikapp systerbilen av PROsport och tillslut lyckades
landslagsföraren även knipa sig förbi
och in på en andra plats efter en lyckad
omkörning. En andra plats som hon sedan höll
hela vägen i mål i det 60 minuters
långa racet. Jessica korsade mållinjen
som 2:a i klassen och 13:e totalt tillsammans
med teamkompisen Gabriela Jílková.
Under engångshelgen i Navarra tog Jessica
två av två andra platser i racen,
Bäckmans GT-racingdebut var med andra ord
lyckad, då hon visade stor framgång
och anpassningsförmåga till en helt
ny bil.
Jag är nöjd med min tävlingsdebut
i GT4, GT Winter Series är ett perfekt sätt
att lära sig alla tävlingsmomenten på
effektivast sätt. Att få lära
sig en helt ny bil i tävlingssammanhang och
tävlingsformat är nyttigt för framtiden
och väldigt glad att min debut räckte
till två andra platser, bättre än
vad jag kunde förvänta mig. Mycket att
lära mig för att nå dit jag vill,
men stora steg framåt i helgen, stort tack
till PROsport Racing för en mycket lärorik
helg, säger Jessica Bäckman.
Även om hennes säsongspremiär hade
en bra start, har Jessicas fullständiga racingprogram
för 2023 inte avslöjats ännu.
Jessicas resultat:
Tidskval 2 (15 minuter): 3:e plats
Sprint Race 2 (25 minuter): 2:a plats
Endurance Race (60 minuter): 2:a plats
byter förare efter halv loppet
23-03-07
Joel Eriksson kör Porsche på
Nürburgring med Falken Motorsports
Joel Erikssons tävlingsprogram under 2023
kommer att koncentreras kring mytomspunna Nürburgring
Nordschleife, med fokus på det världsberömda
24-timmarsloppet i maj.
Eriksson har skrivit kontrakt med det tyska teamet
Falken Motorsports, där han kommer att köra
en Porsche 911 GT3 R både i 24-timmarsracet
samt i långloppsserien Nürburgring
Endurance Series (också känd som NLS
Nürburgring Langstrecken Serie).
Styrningen är ett resultat av ett framgångsrikt
gästspel med teamet i slutet av förra
säsongen, då 24-årige Eriksson
hoppade in i två NLS-race och omedelbart
vann båda två i par med tysken Sven
Müller.
Müller och Eriksson kommer fortsätta
att dela bil, Falken Motorsports Porsche med startnummer
#3, även i år.
- Jag ser verkligen fram emot den här säsongen
tillsammans med Falken Motorsports, säger
Joel Eriksson. Vi började jobba ihop lite
grann i fjol och det fungerade väldigt bra.
Jag lyckades vinna i min debut på Nordschleife,
och sedan fick vi med oss en seger till, så
det kunde inte ha börjat bättre. I år
satsar vi fullt ut på mästerskapet,
men framför allt på 24-timmars som
är det stora målet.
Nürburgrings ökända nordslinga
Nordschleife är en av världens
absolut mest beryktade racerbanor. Den gigantiska
anläggningen, belägen i de tyska Eifelbergen,
stod klar 1927 och har sedan dess nått legendarisk
status. Med 170 kurvor och en längd på
över 20 km betraktas den än idag som
världens mest krävande bana, talande
nog kallad det gröna helvetet.
Joel Eriksson beger sig till Nürburgring
redan nu till helgen för säsongens första
tester. NLS-premiären äger sedan rum
den 18 mars.
Nürburgring 24-timmars, ett av de mest prestigefyllda
långloppen för GT-bilar, avgörs
den 18-21 maj. Innan dess kvalar fältet in
under två dagar, den 22-23 april. Tävlingen
lockar årligen närmare 150 bilar. Eriksson
och Falken Motorsports kör i den största
och snabbaste klassen, i jakt på totalsegern.
Joel Eriksson är också test- och reservförare
för Jaguar TCS Racing i Formel E.
23-03-06
Felix Rosenqvist borta ur INDYCAR-premiären
efter murkontakt på första varvet
Felix Rosenqvist fick en tuff start på årets
NTT INDYCAR SERIES-säsong när premiären
Firestone Grand Prix of St. Petersburg spolierades
efter en incident på det första varvet
- men smålänningen tar ändå
med sig en positiv känsla från Florida-upptakten.
Rosenqvist inledde starkt på stadsbanan
vid Tampa Bay när han toppade den inledande
delen av lördagens kval, och körde till
slut till sig åttonde startposition inför
söndagens premiär.
Dessvärre krossades alla chanser till ett
bra resultat för Rosenqvist när han
stötte ihop med sexfaldige mästaren
Scott Dixon strax efter start, touchade muren,
och tvingades parkera sin Arrow McLaren-bil i
garaget med skador på vänster bak.
- Inte den premiär vi hade önskat oss,
säger Felix Rosenqvist. Det blev trångt
på första varvet och tyvärr fick
jag en tryckare av Scott. Han sade själv
att han inte såg mig och bad om ursäkt
efteråt, så det var snyggt av honom.
Efter reparationer kunde Rosenqvist så småningom
återansluta till loppet, men då 40
varv efter. Han klassificerades till slut på
19:e plats.
- Vi lyckades komma ut på banan igen lite
senare och fullfölja loppet, vilket faktiskt
var ganska viktigt, fortsätter Rosenqvist.
Det gjorde att vi klättrade ett par placeringar
i resultatlistan och tog några extra poäng.
Det är sådant som kan bli avgörande
i slutet på säsongen.
Loppet i Florida vanns, efter stort kaos, av Marcus
Ericsson. Rosenqvists Arrow McLaren-kollega Pato
O'Ward ledde racet in mot slutvarven men tappade
ledningen med ett tillfälligt tekniskt problem
- men det faktum att teamet var med i segerdiskussionen
ger likväl skäl till optimism. Teamets
tredje förare, nytillskottet Alexander Rossi,
blev dessutom fyra.
- Vi har haft bra fart hela helgen, på alla
tre bilar, avslutar Felix Rosenqvist. Det är
det vi tar med oss härifrån - att vi
är med i matchen på riktigt. Bilen
kändes betydligt bättre här i St.
Pete i år jämfört med förra
året, så jag ser ljust på framtiden.
Det är en lång säsong. Sist men
inte minst; grattis Marcus!
Nästa INDYCAR-deltävling avgörs
på Texas Motor Speedway den 2 april.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 100 varv
2: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, +2.411s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.925s
4: Alexander Rossi (USA), Arrow McLaren, +6.768s
5: Callum Ilott (GBR), Juncos Hollinger, +8.265s
---
19: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, +49
varv
Se fullständigt resultat:
https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/files/5640590e-f2ff-c74f-afdb-1b216231a296/indycar_race_results.34.pdf
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 1/17 race
1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 51 p.
2: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, 41 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 36 p.
4: Alexander Rossi (USA), Arrow McLaren, 32 p.
5: Callum Ilott (GBR), Juncos Hollinger, 30 p.
---
19: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, 11
p.
Se fullständig tabell:
https://www.indycar.com/Drivers
23-03-03
Jessica Bäckman inleder säsongen i GT
Winter Series med PROsport Racing Team
Jessica Bäckman från Boden presenterar
idag att hon inleder säsongen 2023 med att
göra ett inhopp i GT Winter Series på
Navarra banan i Spanien. Det blir både en
ny bil och nytt team för Jessica då
hon kommer att köra en Aston Martin AMR Vantage
GT4 bil tillsammans med PROsport Racing Team.
Jag ser framemot att testa på något
helt nytt för mig en Aston Martin AMR Vantage
GT4 bil till helgen, jag fick testa på bilmodellen
när jag blev inbjuden till ett shootout i
USA slutet av förra året och kände
direkt att det var en bil jag vill få mersmak
av. Det kommer bli en stor utmaning som jag ser
framemot, säger Jessica Bäckman.
GT Winter Series går in i sin tredje säsong,
starkare än någonsin och med fler tävlingshelger
på de vackraste racerbanorna i södra
Europa. Från december till mars, med tävlingar
i Spanien och Portugal, där varje deltävling
består av två sprintlopp på
25 minuter vardera och ett långlopp på
60 minuter där man gör ett förarbyte
efter halva loppet. Förarna tävlar om
poäng i sin klassificeringsklass och seger
i den totala ställningen. Bilarna är
byggda enligt det globala GT4-reglementet, vilket
innebär att det till exempel är samma
bilar som används i resterande GT4-mästerskap
runt om i världen. Nu till helgen, 45
mars, körs mästerskapets femte deltävling
på anrika Circuit de Navarra i Spanien där
den unga, svenska stjärnskottet Jessica Bäckman
intar helgens deltävling och kör denna
gång för första gången i
hennes karriär i tävlingssammanhang
en Aston Martin AMR Vantage GT4 bil för PROsport
Racing Team där hon kommer dela bil med tjeckiska
Gabriela Jílková.
PROsport Racing Team
PROsport Racing Team ett av de mest respekterade
GT-teamen som för närvarande tävlar
i Europa. Officiellt grundat som Christoph Esser
som själv har tävlat på 1980-talet.
Teamet ligger intill Nürburgring, belägen
bara 5 km från Nürburgring-banan och
har starka meriter såsom exempelvis; mer
än 50 klassvinster i VLN, ytterligare 10
vinster i 24H-SERIEN och flera starka resultat
i både ADAC TCR Germany, ADAC GT4 Germany
och GT4 European Championship.
Ny bil, nytt mästerskap och nytt team
Jessica Bäckman tävlingsdebuterade 2006
i gokart som 8-åring och har sedan dess
tävlat världen runt. 2018 debuterade
Jessica i bil-racing och har under åren
4 vinster och 14 pallplatser i fem olika TCR mästerskap
runt om i världen och har även fått
representera Sverige i Motorsportens OS
FIA Motorsport Games. 2021 tog hon steget upp
i VM serien FIA World Touring Car Cup där
hon är den enda kvinnan som tagit poäng
i serien. Förra året tog hon även
silver i ADAC TCR Germany mästerskapet och
rankas nu som den mest framgångsrika kvinnliga
föraren i mästerskapets historia. Nu
äntrar landslagsföraren från Boden
GT Winter Series för första gången
i en Aston Martin AMR Vantage GT4 bil för
toppteamet PROsport Racing Team.
Jag ser framemot att testa på något
helt nytt för mig en Aston Martin AMR Vantage
GT4 bil till helgen, jag fick testa på bilmodellen
när jag blev inbjuden till ett shootout i
USA slutet av förra året och kände
direkt att det var en bil jag vill få mersmak
av. Det kommer bli en stor utmaning som jag ser
framemot, säger Jessica Bäckman.
Jag är väldigt glad att Jessica
ska göra sin debut för oss i Navarra.
Förra året såg vi henne genom
hennes vinster och pallplatser i ADAC TCR Tyskland
och jag tycker att hon är en stor talang.
Nu är vi glada över att hon kommer att
göra sin debut i GT-racing med PROsport Racing,
säger Christoph Esser, teamchef för
PROsport Racing Team.
Fakta Aston Martin AMR Vantage GT4:
- Bakhjulsdriven
- 4,0 liter dubbel turbo V8-motor
- 475 hk
- 6-växlad paddelväxellåda
- Uppvärmd vindruta i polykarbonat
- ABS-system
- Traction Control
Tidsschema för helgens tävling (GT Winter
Series deltävling 5):
(alla tidsangivelser avser svensk tid)
Lördag 4:e mars:
10:10 Fri träning 1 (40 min)
12:45 Fri träning 2 (40 min)
15:20 Fri träning 3 (40 min)
16:50 Fri träning 4 (40 min)
Söndag 5:e mars:
09:40 Q1 Tidskval 1 (15 min)
10:00 Q2 - Tidskval 2 (15 min)
12:10 Sprint Race 1 (25 min)
14:25 Sprint Race 2 (25 min)
16:45 Endurance Race (60 min) byter förare
efter halv loppet
Om banan (Navarra):
Plats: Navarra, Spanien
Längd: 3,933 km
Antal kurvor: 15
GT Winter Series Kalender 2022/2023:
12-13 December - Portimao, Portugal
14-15 Januari - Estoril, Portugal
11-12 Februari - Jerez, Spanien
18-19 Februari - Valencia, Spanien
4-5 Mars - Navarra, Spanien
11-12 Mars - Barcelona, Spanien
23-03-01
Teamexpansion i fokus för Felix Rosenqvist
när INDYCAR-säsongen 2023 drar igång
I helgen inleds årets NTT INDYCAR SERIES-säsong
traditionsenligt med stadsloppet Firestone Grand
Prix of St. Petersburg i Florida och Felix
Rosenqvist ställer siktet högt när
Arrow McLaren expanderar både på och
utanför banan.
Rosenqvist står på tröskeln till
sin femte INDYCAR-säsong, och sin tredje
med Arrow McLaren. Efter ett starkt 2022, där
smålänningen slutade åtta totalt
i förarmästerskapet med två pole
positions och en pallplats, är förhoppningarna
nu stora om att kunna ta ytterligare ett steg
framåt under 2023.
En av de största källorna till optimism
stavas klassisk tillväxt. Efter att tidigare
ha utgjort ett tvåbilsteam tillsammans med
mexikanen Pato OWard får Rosenqvist
denna säsong också sällskap av
amerikanen Alexander Rossi när Arrow McLaren-armadan
växer från två bilar till tre
(fyra på Indy 500).
Det innebär i sin tur 50 % mer data i varje
pass ute på banan, en nyckelfaktor som nu
tar teamet upp till samma numerära nivå
som huvudkonkurrenterna längst fram på
gridden. Som en följdeffekt har åtskilliga
nya medarbetare anställts under vintern,
samtidigt som teamet snart flyttar in i nya, dubbelt
så stora lokaler utanför Indianapolis.
- Den stora grejen för oss i år är
helt klart expansionen till tre bilar, säger
Felix Rosenqvist. Det ger oss ett väldigt
konkret, nytt, starkt kort att spela med. Det
hjälper oss både med datainsamling
och med strategiarbetet inför racen. Det
känns positivt och Alex (Rossi) har kommit
in i gänget på ett bra sätt. Rent
sportsligt är detta det största som
hänt oss under min tid i teamet, så
det ska bli väldigt spännande att se
hur den här säsongen utvecklas.
För Rosenqvists egen del innebär expansionen
till tre bilar att han till den här säsongen
bytt startnummer, från #7 till #6, samt
ingenjör. Samspelet med nye vapendragaren
Chris Lawrence har generalrepeterats vid tester
i Kalifornien och Florida under vintern.
- Det har fungerat bra, säger Felix Rosenqvist.
Vi har haft en OK försäsong, även
om det är svårt att dra några
riktiga slutsatser. Det var ganska mycket rödflagg
på det gemensamma testet i Kalifornien,
så vi kunde inte riktigt genomföra
allt vi ville där. Ingen har testat över
huvud taget på däcken vi ska använda
i St. Pete.
- Jag tror att alla är precis lika spända
på att se var man står i helgen. Det
känns helt vidöppet, och det är
precis det som är tjusningen med INDYCAR.
Firestone Grand Prix of St. Petersburg inleds
med fri träning på fredag kväll
svensk tid. Kvalet körs på lördag,
innan säsongens första race som
sträcker sig över 100 varv flaggas
iväg kl. 18.20 på söndag kväll
svensk tid.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg
Fredag 3 mars
Fri träning 1: 21.00-22.15
Lördag 4 mars
Fri träning 2: 16.00-17.00
Kval: 20.15-21.30
Söndag 5 mars
Warm-up: 15.00-15.30
Race (100 varv): 18.20
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
STARTLISTA:
https://www.indycar.com/Drivers
BANAN: Layout och historik
https://www.indycar.com/Schedule/2023/IndyCar-Series/St-Petersburg
23-03-01
Stor premiärhelg med F1 och Indycar: "Ännu
bättre racing"
Världens bästa racing är tillbaka.
I helgen är det stor premiär för
både Formel 1 och IndyCar Series, och streamingtjänsten
Viaplay totalbevakar årets samtliga Grand
Prix-helger. På söndag öppnar
Viaplay upp Formel 1-studion som ramar in varje
race med analyser, intervjuer och exklusiva reportage.
Årets F1-säsong kommer sannolikt
att bjuda på ännu bättre racing
med det jämnaste startfältet någonsin,
säger Viaplays kommentator Janne Blomqvist.
Årets Formel 1-mästerskap inleds till
helgen i Bahrain och går i mål i Abu
Dhabi den 26 november, sammanlagt 23 Grand Prix-helger.
Viaplay kommer direktsända samtliga träningar,
kval och race med svensk kommentering på
streamingtjänsten samt V sport motor. Kvalen
direktsänds även på TV10 som också
visar ett sammandrag från varje race.
Intresset för racing och i synnerhet
Formel 1 bara växer, och längtan efter
premiären har varit stor, något som
vi försökt stilla med en rad egenproducerade
F1-titlar. Och i vår är det stor premiär
för en helt ny exklusiv dokumentärserie
med Max Verstappen i förarsätet, säger
Lotta Folcker, sportchef Viaplay Group Sverige.
I Max Verstappen: Anatomy of A Champion, följer
Viaplay med racingvärldens nya kung in bakom
kulisserna under fjolårets säsong.
Dokumentärteamet har fått exklusiv
tillgång till Verstappen och tecknar i tre
avsnitt ett närgånget porträtt
av den unge superstjärnan då han ska
försöka försvara sin VM-titel.
Tittarna får följa Max hårda
arbete på och utanför banan, och lära
känna hans tajta och familjära team.
Sällan har racingfans fått chansen
att komma närmare en världsmästare.
Går som strykjärn
I helgen påbörjar Verstappen och Red
Bull-teamet jakten på det tredje förarmästerskapet
i följd.
Alla pratar om honom som en typ av förare
som bara kommer fram var 20:e år ungefär,
och det känns om att vi är inne i en
Verstappen-era. Red Bull bygger en bil som är
snäppet vassare än konkurrenternas,
men det är också han som gör det,
säger Viaplays expert Rickard Rydell.
Men det saknas inte utmanare.
Red Bull är bäst, följt
av Ferrari. Det är nog alla helt eniga om.
Sedan följer resten. Eventuellt kan Mercedes
vara med där uppe, eller rentav outsidern
Aston Martin som verkar träffat rätt,
säger Janne Blomqvist som tror på betydligt
jämnare racing i år.
Främst tack vare att det senaste F1-reglementet
nu har ett år på nacken.
Det var oerhört talande från
helgens tester hur fint bilarna går, som
strykjärn längs banorna. En enorm utveckling
på bara ett år. Tillförlitligheten
är helt otroligt bra.
Lewis Hamilton har fortfarande inte gett upp drömmen
om att återvända till tronen och ta
hem sin åttonde VM-titel. Men statistiken
talar emot engelsmannen.
Ingen F1-förare har någonsin
vunnit ett race efter att ha kört över
300 GP-lopp, och Lewis var vinstlös i fjol.
Någon gång tar det slut, men skulle
Mercedes få fram en bil som utmanar kommer
han att få vittring, säger Blomqvist.
Suzanne Sjögren programleder studiosändningarna.
Jag längtar ihjäl mig efter att
F1-säsongen ska köra igång, så
att jag får träffa mina fantastiskt
kompetenta kolleger igen och därmed få
nörda ner mig i den sport jag verkligen brinner
för, säger hon.
Största svenska löftet
Viaplaystudion kommer även punktmarkera Formel
3-säsongen där Sveriges största
racingtalang Dino Beganovic gör en spännande
start.
Dino tillhör Ferrari Driver Academy
och gör debut i F3 efter sin seger i Formula
Regional European Championship. Det är sällsynt
att svenska förare vinner internationella
mästerskap och Dino är det största
löftet vi fått fram sedan Marcus Ericsson,
säger Blomqvist och fortsätter:
Dino är redan en av de fem, sex snabbaste
i F3 och har chans att ta såväl pole
position som att vinna race.
Viaplay sänder samtliga F3-race med svensk
kommentering och F1-studion kommer följa
Beganovic framfart.
Kniven mot strupen
Svenskintresse finns även i IndyCar Series,
Nordamerikas främsta racingmästerskap
som även det har premiär i helgen. Fjolårets
segrare i klassiska Indy500, Marcus Ericsson är
tillbaka på startlinjen, liksom Felix Rosenqvist.
Ericsson kommer få en något
sämre säsongsavslutning och är
revanschsugen. Rosenqvist däremot avslutade
säsongen bra och vill bygga vidare på
det. Felix kontrakt går ut efter den här
säsongen och han kör lite grann med
kniven på strupen. Jag tror att han behöver
vara topp-sex i mästerskapet för att
Arrow-McLaren ska satsa vidare på honom,
säger Blomqvist.
Ericsson har inte heller något kontrakt
efter 2023 så behöver enligt Blomqvist
spinna vidare på Indy500-triumfen.
Favoriter till titeln håller jag
regerande mästaren Will Power, Josef Newgarden,
och som vanligt Scott Dixon som jagar sin historiska
sjunde titel. Marcus kör för Chip Ganassi-teamet
och då är man per automatik en titelutmanare.
Sändningstider
Fredag 3 mars:
12.25, Viaplay/V sport motor: Formel 1, Bahrains
GP träning 1
13.55, Viaplay: Formel 3 Bahrains GP kval
15.55, Viaplay/V sport motor: Formel 1, Bahrains
GP träning 2
17.25, Viaplay: Formel 2 Bahrains GP kval
Lördag 4 mars
12.25, Viaplay/V sport motor: Formel 1, Bahrains
GP träning 3
14.10, Viaplay: Formel 2 Bahrains GP sprintrace
15.45, Viaplay/V sport motor, TV10: Formel 1,
Bahrains GP kval
16.00, Viaplay: Indy Car, Firestone GP
träning
20.15, Viaplay/V sport motor: IndyCar, Firestone
GP kval
Söndag 5 mars:
09.45, Viaplay/V sport motor: Formel 3 Bahrains
GP race
11.15, Viaplay/V sport motor: Formel 2 Bahrains
GP race
15.00, Viaplay/V sport motor, TV10: Formel 1,
Bahrains GP race
18.00, Viaplay/V sport extra: IndyCar, Firestone
GP race
21.00, TV10: Formel 1, Bahrains GP highlights
21.00, Viaplay/V sport motor: Nascar, Pennzoil
400 race
Viaplays racingteam
Programledare: Suzanne Sjögren
Kommentatorer: Janne Blomqvist (F1, IndyCar),
Robin Nilsson (IndyCar, F2, F3), Andreas Mårtensson
(F2, F3).
Experter: Rickard Rydell, Björn Wirdheim,
David Coulthard, Mika Häkkinen och Tom Kristensen
(F1), Richard Göransson och Mattias Andersson
(IndyCar).
23-02-18
Bakkerud segrar i Trötänga Fredricsson
tar hem mästerskapsguldet
Under den actionfyllda avslutningen
av SxS Nordic i Trötänga lyckades rallycrossföraren
Andreas Bakkerud ta segern. Samtidigt lyckades
SxS Nordic-ledaren Pontus Fredricsson knipa tillräckligt
med poäng för att säkra mästerskapets
första guldmedalj.
Den tredje och sista deltävlingen av SxS
Nordic kördes under lördagen i Härjedalens
Trötänga, strax utanför Sveg. Det
bjöds på perfekta väderförhållanden,
då nattens snöfall möttes av solsken
under dagen. De båda rallysträckorna
5,8 kilometer och 8,4 kilometer
kördes två gånger vardera och
levererade mycket action och tighta fighter.
Tidigare FIA ??World RX-silvermedaljören
och nuvarande Nitro Rallycross-föraren Andreas
Bakkerud anslöt sig till startfältet
tillsammans med JC Raceteknik och visade snabbt
sina färdigheter i Can-Am Maverick XRS-fordonet.
Med snabbaste tid på den andra och tredje
sträckan, samt bra placeringar på de
två återstående etapperna, kunde
han säkra segern i tävlingen. Bakkerud
vann med 11,2 sekunders marginal till Philip Gehrman,
JC Raceteknik, medan Tim Marklund slutade trea
i tävlingen.
Redan under säsongens första deltävling
i Hedemora kunde Pontus Fredricsson, Stockholm,
ta kommandot i mästerskapet och fortsätta
ha ledningen inför den sista deltävlingen.
Trots ett par expeditioner i snövallarna
lyckades Fredricsson ta de återstående
poängen och därmed säkra den första
SxS Nordic-titeln. Även Tim Marklund har
varit konsekvent med poängen under säsongen
och slutade därmed tvåa i mästerskapet.
Efter två deltävlingar låg David
Ölund på andra plats, bara en poäng
före Marklund, och genom att vinna dagens
första sträcka visade han tydligt sin
ambition. Dessvärre åkte Ölund
av banan på sträcka tre, vilket kostade
honom pallen, och Henrik Pettersen kunde istället
kliva upp på tredjeplatsen.
SxS Nordic-serien grundades av svenska motorsportens
tungviktare Mattias Ekström. Offroad-tävlingarna
är designade för Can-Am Maveric XRS/XRC
side-by-side-fordon, vilket ger de tävlande
chansen att slåss på banan i lika
maskiner och på rättvisa villkor. Under
den första säsongen deltog totalt 46
förare i de olika tävlingarna.
Mattias Ekström, grundare av SxS Nordic:
För det första vill jag tacka
alla som trott på denna idé om en
rolig, rättvis och prisvärd serie i
motorsport. Självklart vill jag även
ge Pontus Fredricsson stora applåder, som
redan under första tävlingen visade
sin talang. Jag är inte förvånad
över att han tog titeln i år. SxS Nordic
är så mycket mer än bara race,
det är en gemenskap för offroad- och
motorsportentusiaster. Den varma stämningen
i depån har varit ett av våra huvudmål
för säsongen, och jag är glad att
den blev precis som vi föreställde oss.
Allt handlar om att ha det trevligt med goda vänner
och roliga bilar.
Andreas Bakkerud, rallycrossförare och motorsportikon:
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta
mig innan jag kom hit. Men jag älskade det,
det var riktigt roligt. Du får inte se sträckorna
innan du kör, så det gäller att
vara snabb direkt men också hålla
en säkerhetsmarginal. Jag hade riktigt roligt,
och uppskattade verkligen konceptet. Det är
exakt såhär jag tycker motorsport ska
vara alla har det bra tillsammans och njuter
av tävlingen. Det här är bara början
för SxS Nordic, som jag tror kommer växa
och fortsätta utvecklas i framtiden.
Pontus Fredricsson, mästerskapsvinnare:
Det känns fantastiskt att avsluta som
vinnare den här säsongen. Just den här
tävlingen var väldigt tuff för
mig, farten var högre och tiderna mellan
oss förare mycket tightare. Jag har verkligen
gillat den här serien. Den har bjudit på
flera helt skilda upplevelser, och jag har haft
så roligt när jag kört Can-Am-fordonet.
Jag hoppas vi kan fortsätta med den här
framgången i framtiden.
Resultat Trötänga
Förare:
1. Andreas Bakkerud
2. Philip Gehrman / Victor Larsson
3. Tim Marklund / Oskar Andersson
Bästa team:
JC Raceteknik
Medaljörer SxS Nordic
Förare:
1. Pontus Fredricsson / Viking Lindström
2. Tim Marklund / Oskar Andersson
3. Henrik Pettersen / Conrad Danielsson
Team:
1. JC Raceteknik
2. Team Oktan
3. 606 Motorsport
Resultat för SxS Nordic finns här:
https://ww3.raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?competition=1454
23-02-15
SxS Nordic laddar upp för säsongsavslutning
i Härjedalens Trötänga Bakkerud
till start
På lördag kommer säsongens sista
deltävling av SxS Nordic gå av stapeln
på Trötänga isbana i Herrö,
strax utanför Sveg. Det blir ett rekordstort
startfält med 34 tävlande, samtidigt
som världsstjärnan Andreas Bakkerud
ansluter för ett äventyr i offroad-tävlingen.
De två första deltävlingarna av
SxS Nordic kördes på en kombination
av rallycross- och motocrossbanor, med korta partier
av skogsvägar. Trötänga kommer
däremot bjuda på helt nya utmaning
för förarna. Banan har flera likheter
med klassiska rallysträckor, med inslag av
långsammare och smala tekniska sektioner.
Den skiftande rytmen kommer kräva stor koncentration
från förarna och en hög tillit
till sina co-drivers.
På startlinjen finns en av världens
bästa rallycrossförare, norrmannen Andreas
Bakkerud. Han gör inhoppet tillsammans med
teamet JC Raceteknik, och kommer bjuda det ordinarie
startfältet på hårt motstånd.
Tävlingen i Trötänga levererar
ett rekordstort startfält med 23 Can-Am Maverick
XRS-fordon och eftersom mästerskapet
tillåter delade bilar kommer totalt 34 förare
till start. Pontus Fredricsson från Team
Oktan leder mästerskapet, tätt följt
av Tim Marklund på andra plats och David
Ölund som trea.
Mattias Ekström, grundare av SxS Nordic:
För varje tävling ser vi mer och
mer intresse för den här racingserien
och vi passerar redan 30-sträcket med antal
deltagare. Folk är verkligen riktigt exalterade
inför tävlingen och redo för ett
adrenalinpumpande äventyr.
Andreas Bakkerud, rallycrossförare och motorsportikon:
Jag ser fram emot tävlingen, det kommer
att vara bra träning vid sidan av min säsong
i Nitro Rallycross. SxS Nordic är precis
den typen av motorsport där du får
träna på att anpassa dig till situationer
utanför komfortzonen. Banorna har en grym
kombination av allt rallyetapper, hopp
och mycket trixiga skogsvägar. Jag kommer
att bli den första norrmannen som tävlar
i SxS Nordic, så kanske öppnar det
dörrarna för större intresse från
mina landsmän? Förhoppningsvis får
vi till och med se en tävling i Norge framöver.
23-02-09
Vinterserien fortsätter i Portugal till helgen
I helgen är det dags för den andra deltävlingen
i Porsche Sprint Challenge Southern Europe. Den
här gången besöker serien Portimao
i Portugal. Det innebär ännu en ny bana
för WestCoast Racings förare Robin Knutsson
som är körsugen efter den tre veckor
långa uppehållet sedan premiären
i Valencia:
- Det känns lite tråkigt här hemma
med snö när det enda man vill är
att sitta i en racerbil. Så att äntligen
få åka ner till Portugal och köra
igen är jag väldigt exalterad över!
Den unga Göteborgaren lyckades som bäst
kvala 5:a och placera sig som 4:a i premiären.
Fokus för helgen är att fortsätta
arbetet med snabbt anpassa sig till nya banor:
- Målsättningen blir att försöka
hitta rytmen på nya banan så snabbt
som möjligt och sen försöka bli
snabbare varje pass. Det gör vi bäst
genom att hålla fokus på oss själva,
då följer förhoppningsvis bra
resultat. Avslutar Robin som senare i år
kommer att köra hela Porsche Carrera Cup
Scandinavia för WestCoast Racing.
Porsche Sprint Challenge Southern Europe är
en till 2023 nystartad vinterserie med tre deltävlingar
på tre av Sydeuropas största banor,
Premiären gick i Valencia, Spanien 20-21
januari, deltävling två i Portimao,
Portugal 11-12 februari samt finalen i Barcelona,
Spanien 24-25 februari.
Mer om serien finns att läsa på
www.sprintchallengesoutherneurope.com
23-01-29
Diriyah E-prix: A weekend of positive points and
lessons to learn for DS Automobiles
The DS Automobiles were unable to score points
in the third race of this years ABB FIA
Formula E World Championship
Jean-Eric Vergne finished 16th in Diriyah on Saturday
while Stoffel Vandoorne was 20th following a post-race
penalty
There are several lessons to be learned ahead
of the next round in India on February 11
The third race of this 2023 campaign, which took
place in Diriyah (Saudi Arabia) did not result
in DS Automobiles being able to add to its points
tally in Season 9 of the ABB FIA Formula E Championship
After Jean-Eric Vergne finished seventh on Friday,
this time it was his team mate Stoffel Vandoorne
who seemed set to make his mark after starting
from eighth on the grid.
Unfortunately, a radio problem prevented the Belgian
from applying his ideal strategy in a race that
was once more extremely closely-fought. Lacking
the information he needed to take the fight to
his rivals, the Belgian was unable to make his
way up the field. He crossed the finish line in
11th place but was penalised after the finish
for not having activated attack mode
for a second time (as a result of the radio problem)
which dropped him down to 20th in the final classification.
Jean-Eric Vergne could do no better than 16th
in qualifying and so had a difficult race, especially
following contact with his former team mate Antonio
Félix Da Costa. Despite his best efforts,
the only double champion in the history of Formula
E ended up 16th at the finish.
While the results on paper bear little resemblance
to the hopes the team harboured at the start of
the year, the two Saudi Arabia races allowed the
French premium manufacturer as well as the whole
DS PENSKE team to take on board several useful
lessons for the rest of the season. Within the
offices and on the simulator back at base in Versailles,
efforts are set to be redoubled. Following an
intense start to the season, the clear goal will
be to improve at the brand-new Hyderabad circuit
in India, which will host the fourth race of Season
9. The ABB FIA Formula E championship resumes
on 11 February.
Eugenio Franzetti, DS Performance director:
It was a very educational weekend with some
very positive things to retain and other more
complicated experiences that nonetheless taught
us a lot. The team is very motivated to make the
most of all the lessons learned and we are now
all fully concentrated on the next race in India!
Jean-Éric Vergne, Formula E champion in
2018 and 2019:
Today I just didnt have the pace,
neither in qualifying nor the race. We tried lots
of things and we need to evolve the car in order
to make progress. Im very happy with the
work the team has done all weekend and I think
I drove well. However, we just werent fast
enough, so I hope we can improve things in the
near future.
Stoffel Vandoorne, reigning Formula E champion:
It was a complicated day. Nonetheless, we
could have improved in qualifying because for
the first time I was able to get through to the
duels (which pit the top eight after qualifying
against each other by group). This shows that
were making progress, even though we've
still got some work to do. I got underway from
eighth on the grid and felt confident we could
make up places, given the efficiency our car has
shown since the start of the season. Unfortunately,
I lost the steering wheel readout after four or
five laps, and all radio communication with the
team. So I didnt have any information to
manage my energy, and just to make things worse,
I was penalised after the race for not having
taken my second attack mode. You could
say that luck isnt on our side at the moment
Key figures since DS Automobiles entered Formula
E:
92 races
4 championship titles
15 victories
44 podiums
21 pole positions
23-01-28
Pontus Fredricsson oslagbar i SxS Nordics första
vintertävling
Den andra deltävlingen av SxS Nordic kördes
idag i Piteå, med 30 förare till start.
Tävlingen bjöd återigen på
suverän körning och seger från
Team Oktans Pontus Fredricsson och Viking Lindström.
Tim Marklund och Oskar Andersson tog andraplatsen
före seriens nykomlingar Jonas Söderholm
och Åsa Jonasson.
Under lördagen nådde SxS Nordic, som
gör sin första säsong, Piteå
och Piteå MS. Tävlingsdagen började
med ett överraskande besök av actionsportlegenden
och Can-Am-entusiasten Travis Pastrana. Han tog
en tur på banan tillsammans med SxS Nordics
grundare Mattias Ekström och anslöt
sedan förargenomgången. Där fick
de tävlande tips på hur de kunde ta
sig an hoppen på motocrossbanan, innan han
önskade alla en spännande tävling.
Det här är en riktigt rolig bana.
Vi har massiva hopp, en hel endurosektion och
en rallyetapp. Jag slår vad om att ni kommer
att njuta, sa Travis Pastrana.
Och en spännande tävling blev det. Av
30 förare var det flera som direkt satsade
på toppen och satte tider för resten
av gänget att sträva efter. På
några sträckor lyckades David Ölund
och Anders Nyholm utmana segrarnas framgång,
genom att sätta topp tre-tider på sträckan.
Men i slutet av dagen stod Pontus Fredricsson
och Viking Lindström som segrare. På
pallen fick de sällskap av Tim Marklund och
Oskar Andersson, samt Jonas Söderholm och
Åsa Jonasson.
På tävlingsbanan i Piteå kombinerades
motocross- och rallycrossbanan med en mycket smal
och teknisk sträcka i skogen. De tävlande
körde den 4,5 km långa etappen två
gånger i vardera riktning och även
om de flesta njöt av det roliga, var några
för entusiastiska och hamnade i snövallarna.
Pontus Fredricsson och Viking Lindström,
Team Oktan, leder mästerskapet på 64
poäng. Tim Marklund avancerar till andra
plats medan David Ölund ligger på tredje
plats inför säsongsavslutningen. Den
går av stapeln 18 februari på Trötänga,
Sveg, och planeras vara en vintertävling.
Pontus Fredricsson, första plats:
Det blev en riktigt bra tävlingshelg
för oss och vi lyckades vinna igen. Det är
såklart här vi vill vara. Den här
banan var riktigt tuff och utmanande. I skogen
var det smalt, med träden tight inpå
banan. Men jag lyckades hålla bilen på
vägen och behålla farten. Jag älskar
att köra den här bilen. Adrenalinet,
hoppen, allt. Så jag är riktigt laddad
inför finalen i Sveg.
Tim Marklund, andra plats:
En andraplats känns riktigt bra. Jag
gjorde några misstag, som bland annat resulterade
i tio sekunders straff efter en tjuvstart. Men
i det stora hela är jag nöjd. Banan
här i Piteå var riktigt rolig. Om vi
jämför med Hedemora så var den
en mer traditionell off road-bana, medan den här
hade mycket mer action. Därför gillade
jag den här mer.
Jonas Söderholm, tredje plats:
Det här var andra gången för
mig i bilen, så en tredjeplats känns
absolut bra. Vi testade i Sveg för två
veckor sedan, och fick då fem kilometer
bakom ratten. Så att kunna ha den här
farten nu i Piteå känns riktigt bra.
Inte minst med den här tuffa konkurrensen.
De två första sträckorna passade
mig bäst. Under de sista kämpade jag
med att hitta rytmen, och fick bland annat backa
tre gånger. Där tappade jag såklart
viktig tid, helt på grund av egna misstag.
Så jag kommer till Sveg för revansch.
Där kör jag självklart för
seger.
23-01-27
Tuffa race i Valencia
- Vi hängde med bra och det här blir
en nyttig sejour, sammanfattar WestCoast Racings
teamchef Dick Jönsson Wigroth efter den inledande
tävlingen i Porsche Sprint Challenge Southern
Europe i Valencia, Spanien.
Som en uppladdning inför Porsche Carrera
Cup Scandinavia 2023 körde teamet den gångna
helgen premiären i den nya vinterserien.
Målet för deltagandet är att teamets
förare Robin Knutsson ska samla på
sig tävlingserfarenhet och lära sig
nya banor.
Serien erbjuder även ovanligt mycket körning
per tävlingstillfälle, totalt 7 timmar!
Det är mer än det dubbla mot en ordinarie
tävlingshelg, vilket Robin anser ger honom
rätt förutsättningar:
- Det är en väldigt bra serie med tanke
på hur mycket körning det är för
oss förare. Det ger mig stora möjligheter
att träna på det jag behöver bli
bättre på.
Startfältet i serien är starkt där
flera förare likt Robin är unga och
vill samla på sig mer erfarenhet:
- I toppen är det bra motstånd och
man får ge allt för att kunna utmana
om pallplatser och vinster, det är dock något
jag tror vi absolut är kapabla till, säger
Robin om motståndet i serien.
Till Race 1 hade Robin kvalat till sig en 5:e
startposition och slutade racet som 4:a:
- Race 1 var rätt lugnt, det var inte så
många fighter och det handlade mest om att
inte få track limits bestraffning.
Race 2 startade han 6:a och det blev dramatik
från start till mål (där Robin
klassificerades som 7:a):
- Andra racet blev lite mer händelserikt.
Efter en kontakt i starten halkade jag ner i fältet
men lyckades köra upp mig bra under racet.
Dessvärre blev det ännu en incident
mellan mig och en annan när vi fightades
om tredjeplatsen. Trist slut men jag lärde
mig mycket och är nöjd med min insats
i helgen, avslutar Robin efter premiärhelgen
i Porsche Sprint Cup Southern Europe.
Det återstår två deltävlingar
i serien, 11-12 februari på Portimao i Portugal
samt 24-25 februari i Barcelona i Spanien.
Resultat från helgen:
Race 1 (pdf):
https://www.westcoastracing.se/wp-content/uploads/2023/01/03_Classification_Race1.pdf
Race 2 (pdf):
https://www.westcoastracing.se/wp-content/uploads/2023/01/03_Classification_Race2.pdf
23-01-25
Superduo i Race of Champions
Johan Kristoffersson gör sin fjärde
start i Race of Champions. I år kamperar
han ihop med Mattias Ekström i nationstävlingen.
- Det blir ett starkt Team Sweden-lag. Jag har
aldrig kört i lag med Mattias tidigare, så
det ska bli skoj, säger Johan.
För andra året körs allroundtävlingen
Race of Champions vid Pite havsbad, på is
och snö. Startfältet är späckat
av meriterade förare från olika kategorier
inom motorsport. Förutom Kristoffersson och
Ekström, tillsammans med totalt sex VM-titlar
i rallycross, förgylls startlistan av till
exempel rallylegenden och fjolårssegraren
Sebastién Loeb samt formel 1-kvartetten
Mika Häkkinen, Sebastian Vettel, David Coulthard
och Valtteri Bottas. Lägg därtill att
Petter och Oliver Solberg både ska tävla
tillsammans och mot varandra, så förstår
man att det blir en spektakulär tävling.
- Med ett sånt startfält finns inget
utrymme för ens små misstag. Det är
tuffa stegar upp mot final oavsett vilken halva
man befinner sig på, konstaterar Kristoffersson.
Race of Champions har körts ända sedan
1988, men förra året var första
gången i vintriga förhållanden.
- För oss är det ju betydligt närmare
än att åka till Mexiko eller Saudiarabien
och det är roligt med snö och is där
man får åka runt och sladda.
Första året i Norrbotten blev dock
en utmaning för arrangörerna. Storm
och regn drog in natten före första
tävlingsdagen, vilket komplicerade saker
och ting.
- Det tryckte upp en halv meter vatten, så
de fick stänga halva banan, men nu ser det
ut att bli minusgrader och fina förhållanden,
menar Johan.
2022 tävlade Johan Kristoffersson i Team
Nordic tillsammans med danske Tom Kristensen,
med vilken han vann sin hittills enda titel i
RoC.
- Vi vann teamtävlingen i Mexiko 2019. Tom
är en erfaren luring som behärskar många
olika bilar.
I år möts istället Kristoffersson
och Kristensen i första omgången av
lördagens lagtävling. Kristensen kör
tillsammans med IndyCar-föraren Felix Rosenqvist
och ska försöka betvinga den starka
svenska rallycrossduon.
På söndagen avslutas tävlingen
med den prestigefyllda individuella tävlingen.
Johan Kristoffersson är ute efter sin första
titel i den här delen av arrangemanget.
- Det här är ju en jippotävling
där man tycker det är en ära bara
att bli inbjuden. Det är alltid mycket roligt
som händer vid sidan av själva tävlingen,
men när man väl tar på sig hjälmen
är det klart man vill vinna och jag vill
väldigt gärna ta den där individuella
titeln.
Han har i första omgången lottats mot
rallycrosskollegan Tanner Foust.
- En mångsidig chaufför. Han har kört
både rallycross och Extreme E och behärskar
även drifting, så det blir tufft.
Förarna tävlar i flera olika typer av
bilar, såväl eldrivna som med förbränningsmotorer.
- Jag vet inte så mycket om bilarna än
så länge, men det är två
RX Lites-bilar, den ena med eldrift, säger
Johan, som har laddat upp inför tävlingen
med en förkylning.
- Inte optimalt, men så var det för
Ekström ett år när han vann också,
så det kanske är ett gott tecken.
23-01-24
SxS Nordic växlar upp för vintertävling
i Piteå
Till helgen är det dags för SxS Nordic
att inta norra Sverige. På den 4,5 kilometer
specialbyggda banan ska trettio förare göra
upp under seriens andra deltävlingen.
Det här är mer än bara race.
Det är äventyr, adrenalin och ett fantastiskt
gäng likasinnade människor, säger
SxS Nordics grundare Mattias Ekström.
Under hösten 2022 lanserades en helt ny racingserie
för side-by-side-fordon, med motorsportikonen
Mattias Ekström i spetsen. På lördag
arrangeras seriens andra deltävling, som
även blir den första av två vintertävlingar.
SxS Nordics allra första tävling gick
av stapeln i Hedemora i oktober, med 24 förare
i premiären. Inför den andra deltävlingen
i Piteå kommer 21 Can-AM-fordon finnas på
startlinjen och eftersom serien tillåter
delade fordon kommer 30 förare till start.
Deltävlingen arrangeras lördag 28 januari
tillsammans med Piteå Motorsällskap.
De tävlande kommer köra på en
4,5 kilometer lång specialsträcka,
två gånger åt vardera håll.
Sträckan är en kombination av rallycross-
och motocrossbana och smala skogsvägar.
SxS Nordic är en serie som välkomnar
både hobbychaufförer och och professionella
förare. Terrängserien är enbart
öppen för Can-Am Maverick XRS/XRC side-by-side-fordon,
som är utrustade med ett särskilt säkerhetskit.
Det gör att alla tävlar på lika
villkor under hela serien.
Mattias Ekström, grundare av SxS Nordic:
Under vår första tävling
såg vi stor entusiasm och glädje hos
de tävlande. Det visade att det finns en
hunger för en mer prisvärd och rolig
motorsportserie i Sverige. Redan inför den
andra deltävlingen har vi fler bilar på
startlinjen, och jag känner verkligen att
det finns en stark potential för att serien
ska fortsätta växa i framtiden.
Den första tävlingen hade en ordentlig
terrängbana med utmanande lera, grus och
sten. Nu rör vi oss norrut för snö
och is. Var och en av dessa deltävlingar
levererar helt olika förutsättningar
och utmaningar för förarna, och understryker
hela andan som finns i SxS Nordic. Det här
är mer än bara race. Det är äventyr,
adrenalin och ett fantastiskt gäng likasinnade
människor.
23-01-22
NE1 medaljörerna prisades på Bilsportgalan
Under lördagen hölls den traditionsenliga
Bilsportgalan i Jönköping, där
framgångarna från bilsportåret
2022 prisades under festliga former. För
första gången var Nordic Endurance
1 representerade som promotor för RM i långlopp,
och under eftermiddagen fick medaljörerna
från Riksmästerskapet i långloppsracing
2022 motta sina medaljer från Svenska Bilsportförbundet.
Vi har kämpat ganska länge, i
25 år, för att nå hit. Det har
vart värt allt slit, säger Team86, riksmästare
i Klass C från scenen på Elmia i Jönköping.
Resultat NE1 2022:
Klass A:
1 - Rocco racing
2 - Team GAPET
3 - Pico Racing Team
Klass B:
1 - Citius Motorsport #8
2 - Flying Fellows
3 - Citius Motorsport #80
Klass C:
1 - Team86
2 - Dkracing #44
3- Team Curbs Fillebaxter #16
Nordic Endurance 1 2023 avgörs med fem deltävlingar
på fem olika banor, med start 6 maj på
Ring Knutstorp och final 7 oktober på Mantorp
Park. Anmälan och reglemente för årets
säsong finns ute på: www.ne1.se
Kalender 2023:
5-6 maj: Ring Knutstorp
11 juni: Falkenbergs Motorbana
5 augusti: Scandinavian Raceway, Anderstorp
17 september: Kinnekull Ring
7 oktoer: Mantorp Park, RM-Final
22-01-19
Race Of Champions Snow & Ice är tillbaka!
Helgen den 28-29 januari kommer Race
Of Champions för andra gången någonsin
att köras på snö och is. Missa
inte årets mest fartfulla helg Race
Of Champions är en av världens största
motorsporttävlingar med toppförare från
olika serier som Formel 1, NASCAR, IndyCar, Le
Mans, World Rally och Rallycross. Stjärnorna
samlas under två intensiva tävlingsdagar
för att köra head-to-head i identiska
bilar för att se vem som är Mästarnas
mästare på det frusna havet utanför
Pite Havsbad.
Exklusivt erbjudande till alla medlemmar i Svenska
Bilsportförbundet
Med rabattkoden SBF2023 får
alla medlemmar 20% rabatt på biljetter till
Race Of Champions 2023. Erbjudandet gäller
vid köp online och koden är giltig till
och med tävlingen 28 & 29 januari.
Biljetter finns att köpa på tickster.se:
https://secure.tickster.com/sv/xngzdz6xh7yhmhb/selectproductgroup
Fakta om Race Of Champions
Tävlingen har tidigare hållits på
några av världens största arenor
inklusive Beijings Birds Nest Olympic
Stadium, Stade de France i Paris, Wembley Stadium,
Londons Olympiastadion, Mexico Citys Foro Sol
plus ett brett utbud av exotiska platser över
hela världen från Bangkok till Miami
till Riyadh till Barbados. Tidigare i år
i Sverige var det första gången någonsin
som tävlingen hölls på snö
och is på Pite Havsbad och nu är världsförarna
tillbaka!
Läs mer:
pitehavsbad.se/race-of-champions-snow-ice
Konfirmerade förare till Race Of Champions
2023:
Sebastian Vettel, 4x F1-världsmästare
Mick Schumacher, 1x F2-mästare
Mika Häkkinen, 2x F1-världsmästare
Tom Kristensen, 9x Le Mans 24 timmars-vinnare
David Coulthard, 13x F1 Grand Prix-vinnare
Valtteri Bottas, 10x F1 Grand Prix-vinnare
Johan Kristoffersson, 5x FIA-världsmästare
i Rallycross, 1x Extreme E-vinnare
Petter Solberg, 2x världsmästare i Rallycross,
1x världsmästare i Rally
Oliver Solberg, 1x FIA ERC1 Junior mästare,
WRC
Jamie Chadwick, 3x W Series-vinnare
Felix Rosenqvist, 1x europamästare i F3,
NTT IndyCar Series
Felipe Drugovich, 2022 F2-mästare
Thierry Neuville, 17x WRC Rally-vinnare
Travis Pastrana, Regerande mästare i Nitro
Rallycross och extremsportlegend
Tanner Foust, 3x amerikansk mästare i Rallycross
23-01-18
Säsongen 2023 startar till helgen i Valencia
med ny Porsche serie
Efter en premiärsäsong som på
slutet gick från klarhet till klarhet tar
nu WestCoast Racing och Robin Knutsson nästa
steg. I helgen börjar förberedelser
inför Porsche Carrera Cup Scandinavia 2023
med deltagande i premiärsäsongen av
Porsche Sprint Challenge Southern Europe.
I den nya serien kommer flera av Europas toppteam
från de nationella Porsche serierna drabba
samman på tre av Sydeuropas största
banor.
Premiären går nu kommande helg i Valencia,
Spanien. Andra tävlingen går på
Portimao i Portugal 11-12 feb och finalen i Barcelona
i Spanien 24-25 feb.
WestCoast Racings teamchef Dick Jönsson Wigroth
ser fram emot den tidiga säsongsstarten:
- Vi bygger vidare på det vi startade med
Robin Knutsson förra säsongen när
vi deltog i finalen i Benelux mästerskapet
på Hockenheim. Robin behöver tävlingserfarenhet
och detta är ett ypperligt tillfälle
att köra mer bil på banor som av annan
karaktär än det vi kör på
hemma.
Robin Knutsson ser fram emot att hålla igång
under vintern och fortsätta köra på
internationella banor:
- Jag är väldigt taggad att få
dra igång säsongen tidigare än
normalt. Efter ett bra sista race i Tyskland så
är det viktigt att hålla momentet uppe.
Ju längre paus desto längre tar det
att komma igång igen. Att börja 2023
redan nu är absolut en fördel när
riktiga säsongen i Sverige drar
igång.
- Min ambition är att bygga en framtida karriär
utomlands. De här banorna och framför
allt bantypen skiljer sig rätt mycket från
svenska banor. De är snabbare, större
och helt enkelt en annan utmaning.
Robins målsättning i vinterserien:
- Som förare vill jag såklart alltid
vinna men den främsta målsättningen
i vinterserien blir att lära sig så
mycket som möjligt. Det är mycket körtid
så jag har chansen här att jobba för
att bli mer rutinerad i bilen. I och med detta
kommer vi att vara bättre förberedda
när Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongen
drar igång, avslutar Knutsson.
Mer om serien finns att läsa på
www.sprintchallengesoutherneurope.com
23-01-12
Joel Eriksson ny test- och reservförare för
Jaguar TCS Racing i Formel E
Joel Eriksson har skrivit på som test- och
reservförare för Jaguar TCS Racing i
ABB FIA Formula E World Championship (Formel E)
världsmästerskapet för elektrisk
formelbilsracing inför säsongen
2023.
Eriksson ansluter till det brittiska stallet samtidigt
som Formel E fasar in den nya tekniska plattformen
Gen3, med snabbare, lättare och mer kraftfulla
bilar än någonsin förut.
Avtalet innebär en återkomst till Formel
E-depån för 24-årige Eriksson,
som körde åtta race för det amerikanska
stallet Dragon Penske Autosport säsongen
2021.
Eriksson kommer att dela på test- och reservförarrollen
med fransmannen Tom Dillmann. Tillsammans ska
duon understödja Jaguars ordinarie tävlingsförare
Mitch Evans och Sam Bird under racehelgerna, samt
driva utvecklingsarbetet av teamets helt nya tävlingsbil
Jaguar I-TYPE 6 både på banan och
i simulatorn.
- Jag ser verkligen fram emot att jobba
med Jaguar TCS Racing i den här rollen som
test- och reservförare, säger Joel
Eriksson. Jag har kört Jaguar I-TYPE 6 i
simulatorn och det märks direkt hur stor
skillnad det är mellan Gen2 och Gen3. Det
är verkligen ett rejält steg framåt
både teknologiskt och prestandamässigt.
Teamet har gjort väldigt bra resultat de
senaste två åren och jag hoppas att
jag kan hjälpa Mitch, Sam och ingenjörerna
till nya höjder den här säsongen.
Jaguar TCS Racing slutade fyra i teammästerskapet
i Formel E förra året, medan Evans
blev tvåa i förar-VM.
- Alla på Jaguar TCS Racing
är glada att få välkomna Joel
till teamet som en av våra test- och reservförare, säger James
Barclay, teamchef Jaguar TCS Racing. Han
har verkligen imponerat på oss så
här långt med det jobb han gjort i
simulatorn. Joel har dessutom flera stora framgångar
på sitt CV och en stark juniorkarriär
i ryggen, så det är fantastiskt att
knyta honom till oss. Vi ser fram emot att jobba
tätt tillsammans.
2023 års Formel E-säsong omfattar totalt
16 race fördelade över 11 tävlingshelger
runt om i världen, med start nu på
lördag (14 januari) i Mexico City. Kalendern
innehåller bland annat fyra helt nya lopp
i Hyderabad (Indien), Kapstaden (Sydafrika),
São Paulo (Brasilien) och Portland (USA).
Joel Eriksson kommer att närvara vid samtliga
race inom ramarna för sitt nya uppdrag.