<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan

 

 

GTR - SLC RACING 2004

GTR-SLC Racing 2000
GTR-SLC Racing 2001
GTR-SLC Racing 2002
GTR-SLC Racing 2003


04-10-19 BRS Motorsport avslutade säsongen med en andraplats
I finalen för SLC-Racing Series körde BRS Motorsport in på andra plats för tredje gången i år. Segerchanserna försvann i samband med första depåstoppet. När BRS hade passerat depåinfarten med ca 20 m gick pacecar ut. De fick ligga bakom ett varv och efter depåstoppet låg de sist i kön och fick börja jaga igen. När tretimmarsracet var slut var de bara 37 sekunder efter Glorias Motorsport. På tredjeplatsen kom seriesegrarna MV Racing, slagna med 0,8 sekunder! Det var mycket jämnt i toppen och sex olika bilar fanns med i segerdiskussionerna ända in mot slutet. Det fanns en hel del namnkunniga förare med i racet, t ex Janne ”Flash” Nilsson som körde i team med Robert Dahlgren och prins Carl Philip!
Tyvärr bröt BRS två tävlingar i år så i totaltabellen kom de bara på femte plats. Det har gått bra och mycket fort på banorna för BRS, men den där sista lilla turen har aldrig funnits där. Andreas Boström är ganska nöjd ändå efter årets säsong. De har varit i ledning under många varv och Andreas har fått mycket kvalificerad körträning. Det känns bra inför nästa säsong. –Jag har inget klart inför nästa säsong, men flera intressanta alternativ att välja på, säger Andreas lite finurligt!Bengt-Åce Liljevind – www.racefoto.se
04-10-19
Rydquist säkrade guldet med bronsplacering i finalen
27-årige Porsche-föraren Carl Rydquist från Göteborg säkrade i lördags mästartiteln i Svenska LångdistansCupens 3-timmarsserie för GT-bilar. Tävlingen var en blöt tillställning där Rydquist i MV Racing inledde starkt med en uppkörning från 19:e startposition till ledning på bara fem varv.
Carl och teamkompisarna Mårten Samuelsson och Håkan Hall fick sedan kämpa för att hålla konkurrenterna på stången. En stop&go-bestraffning och regndäck som gick varma gjorde att den avslutande timmen blev en pärs för MV Racing som körde för mästerskapsguld.
- Mårten tappade tempo i slutet av sitt pass och sa på radion att framdäcken överhettade och började ta slut, berättar Carl. Han kom in för tankstopp och jag tog över för att köra in i mål och jag kände direkt det knappt fanns något fäste fram.

Rydquist som var tvungen att ta sig förbi de värsta konkurrenterna lyckades krama ur det lilla extra som behövdes ur Porschen, tog tävlingens näst bästa varvtid och passerade Glorias Motorsports Porsche, BRS Motorsports BMW och värste konkurrenten Hubert Bergh Motorsport, också i Porsche. Med detta hade Rydquists team MV Racing återtagit en del av det man förlorat på bestraffningen tidigare i loppet.
- Med Glorias i ledning räckte det för oss att gå i mål placeringen bakom Hubbes team och inte vara sämre än femma, säger Carl, men samtidigt ville vi inte chansa på att de skulle lyckas, så jag körde för pallplats och stressade på dem så mycket som möjligt.
Oväntad hjälp kom när Hubert Bergh Motorsport sladdade av banan i slutet av Mantorps längsta raka, och saken var i det närmaste klar. Bara 15 minuter återstod och MV-Porschen gick som en klocka.
- Bilen gick grymt, men framdäcken var otroligt sorgliga efter den långa jakten på upptorkande bana så det var en lättnad, säger Carl. Vänster bakdäck hade dessutom börjat tappa tryck så bilen sladdade mer och mer oförutsägbart för varje varv. Däcken stod pall, placeringarna höll sig in i mål och MV Racings
mästerskapsguld var bärgat.
- Vi kom hit med en enda sak i sikte, att ta hem mästerskapet, säger en mycket glad Carl. Vi lyckades efter ett svårt finalrace och det känns som en riktig arbetsseger av hela teamet. Detta ska firas ordentligt på SLC-banketten på Berns.
Mer info på www.carlrydquist.com


04-08-23 Rydquist laddar för ny seger på Knutstorp
På lördag startar andra halvlek i SLC-seriens 3-timmarscup på Ring Knutstorp i Skåne. I den största klassen, för GT-bilar, leder Porsche-föraren Carl Rydquist i teamet MV Racing före Hubert Bergh Motorsports Porsche 996. Rydquist har hittills två segrar av tre möjliga, och satsar på att åtminstone fördubbla antalet vinster i de tre återstående loppen.
- Jag är i toppform och teamet jobbar suveränt, säger Carl. Ett tekniskt fel på Kinnekulle satte stopp för hattrick innan sommaruppehållet, sånt händer alla någon gång.
Läs mer

04-05-12 Fortsatta poäng för MH Motorsport i årets långloppsserie
MH Motorsport styrde i helgen kosan till ett blåsigt men soligt Anderstorp. Målet var att försöka ta nya segrar i SLC-serien.
På lördagen var det som vanligt dags för 3-timmars tävling. Chaufförer denna gång var teamets JSM-fyra från i fjol, Björn Johansson, Gert-Ola Engblom samt teamets mentor Börje Hansson som även var med och tog premiärsegern på Karlskoga.
Björn tog starten och styrde teamet till en ledning. Efter ca 15 minuters körning kom första safety-car situationen efter en incident på banan men man tog beslutet att låta Björn köra vidare. Detta visade sig vara ett felaktigt beslut då det endast blev några få tillfällen under resterande del av tävlingen där safety-car kom ut och då de obligatoriska förarbytena kan ske utan att förlora varv.
När det återstod ca 40 minuter av tävlingen var MH Motorsports Volvo S 40 i en klar klassledning men man var tvungna att göra två förarbyten vilket innebar att en bil smet om så slutresultatet blev en andra plats.
- En liten taktisk chansning som inte gick hem denna gång gjorde att vi fick ta ett steg ner på pallen från premiären men vi fick med oss många poäng, kommenterade Jimmy Johansson som även denna helg höll koll på chaufförerna i depån.
Till söndagens 8-timmarsrace var man revanschsugna och ställde upp samma besättning som vid premiären, nämligen regerande S60 mästaren Jimmy Johansson, teamchefen Mikael Hermansson och en av teamets mekaniker, Jimmy Karlsson.
Jimmy Johansson fick ta bilen förbi startflaggan och satte ett mycket högt tempo direkt. Efter en knapp timmes körning kunde han passera klasstvåan i sammandraget och ge teamet ett varvs ledning vilket verkade lovande för resten av dagen. Men väl medvetna om att ytterligare 7 timmar skulle avverkas så låg man inte på latsidan utan ställde upp en närmast felfri strategi innefattande snabba byten och perfekt planerade tankningar och däcksbyten. En solig dag på Anderstorp med relativt få startande gjorde att många timmar avlöpte utan att man behövde åka ut med safety-car på banan. Detta gjorde att depåpersonalen ställdes på prov då däcksbyten, tankning och förarbyten fick göras när det var fullt race på banan men man visade kyla och kunde efter dryga 5 timmars körning ha en ledning på nästan fyra varv.
Man brukar säga att "det är inte över förens det är över" och detta fick man känna av under eftermiddagen när plötsligt motorn började gå ojämnt i de långa högerkurvorna och man tappade fart. En analys av läget pekade på att bränslepumpen krånglade så teamet beslutade att fortsätta utan åtgärd då ledningen var tillräcklig. Efter sista tankningen med en knapp timme kvar var racet dock färdigt när växellådan inte längre ville vara med så det blev till att parkera i depån i stället.
- Ett tråkigt avslut på en dag där hela teamet gjorde en fantastisk insats till en klar ledning innan problemen kom. Men racing är racing och ibland händer saker som vi inte riktigt kan påverka. Nu får vi ta nya tag till nästa tävling, sa en något nedstämd Jimmy Johansson efter racet.

04-05-12 Vinst igen och ännu ett varvrekord för MV Racing!
Resultat: 1:a (GT), 83 varv, 3tim 00min 51,010sek. Bästa varv: 1:40.642 (143,976 km/h) Klasseger och ännu ett varvrekord blev facit för MV Racing i SLC Endurance 3h på Anderstorp.
Från start i pole position gick teamet mot en klar totalseger, när vänster bakdäck plötsligt exploderade ut på flygrakan, med en dryg kvart kvar att köra.
- Det börjarde vibrera utan förvarning och ögonblicket efteråt brast däcket totalt, säger Carl Rydquist, förare i MV Racing. Jag kunde linka in till depån på fälgen, där jag fick på ett nytt bakhjul och sedan kunde rädda segern i GT-klassen under de sista varven. I samma veva satte jag nytt varvrekord för SLC, en trevlig bonus.
MV Racing gjorde ett rakt igenom starkt race, i vilket depåtaktiken och Mårten Samuelssons, Håkan Halls och Carls körning höll teamet i täten hela loppet igenom. Segern på Anderstorp innebär att MV Racing nu gjort bästa tänkbara inledning på säsongen, med full poängskörd i årets första två tävlingar.
Ett 30-minuters sammandrag från SLC Endurance 3h på Anderstorp TV-sänds torsdagen den 20 maj på Viasat Sport
Nästa tävling i SLC Endurance 3h körs på Kinnekulle Ring den 19 juni.
- Jag ser mycket fram emot detta race, men det är några veckor kvar så just nu väntar lite vila, Porsche-vård och fortsatt utveckling av teamarbetet, meddelar Carl.
Läs mer www.carlrydquist.com

04-05-10 Segervittring igen för BRS Motorsport
Andreas Boström och Magnus Öhman hade åter chansen att vinna när de körde andra deltävlingen i Skandinaviska Långdistansseriens tretimmarsrace. Efter kvalet hade de andra tid och startade således i första ledet.
De gjorde snabbt två tidiga taktiska depåstopp under pacecarsituationer men hade ändå lyckats ta ledningen. När två tredjedelar av loppet hade körts hade de hunnit med alla byten och tankningar och det var "bara" att köra till mål. De hade alla oddsen på sin sida och de var i ledningen. Men ödet ville annorlunda. När Magnus skulle varva en långsammare bil så uppmärksammade inte den andra föraren situationen. De krokade ihop och en snopen Magnus stod i sandfållan med brusten hjulupphängning.
Andreas och Magnus började köra tillsammans med "Peggen" Andersson för tre år sedan. Men ifjol köpte de ut Peggen och fortsatte i egen regi. Bilen de kör är en ETCC BMW med M3 motor. Andreas som har ett förflutet i både Formel Ford och STCC jobbar för att komma tillbaka till STCC, förhoppningsvis redan nästa år. &endash;Att köra långdistansracing är ett bra sätt att hålla sig i gång, säger Andreas. Nästa tävling går i slutet av juni på Mantorp Park.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-04-27 Vinst och varvrekord i premiären!
Resultat: 1:a, 104 varv, 3tim 00min 57,541sek.
Bästa varv: 1:09.930 (130,245 km/h).
Det blev vinst direkt för oss i Mälarverken (MV) Racing i årets första SLC Endurance 3h! Efter ett race med många safety car-perioder, bra teamarbete och en avslutande klappjakt in i mål stod vi som segrare, dessutom med nytt varvrekord.
Jag körde 1:10,24 redan på tidsträningen, vilket var en sekund snabbare än alla andra team, men vi fick ändå nöja oss med 4:e startruta pga teamsbestraffning för omkörning på gulflagg tidigare under tidsträningen. Synd att bli av med pole position på en sådan enkel miss, men 4:e startruta är ett fullt godkänt utgångsläge inför ett tretimmarslopp.
Läs mer www.carlrydquist.com

<< Tillbaka till Startsidan