<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan



 


S60 CHALLENGE - ETCC - WTCC
2005

S 60 Challenge - ETCC 2005

05-11-20 Rydell trea i Macau - Priaulx världsmästare
Rickard Rydell avslutade WTCC-säsongen med en tredje- och åttondeplats i Macau. I sitt första världsmästerskap placerade sig Rydell som sexa och bäste SEAT-förare. Den första VM-titeln i standardvagnsracing sedan 1987 togs av Andy Priaulx, BMW.

Tävlingarna på den krävande stadsbanan i Macau var händelserika och manfallet stort. Segrade gjorde Augusto Farfus jr, Alfa Romeo, och Duncan Huisman, BMW.
- Första racet gick kanon och jag slutade trea och tog min sjätte pallplats för året. I den andra tävlingen fick jag en drive through-bestraffning för tjuvstart, men eftersom säkerhetsbilen kom ut senare i loppet och samlade ihop de kvarvarande bilarna kunde jag bli åtta, berättar Rickard.
Innan finalen i Macau gick SEAT ut med att de kör med sex bilar i WTCC nästa år. Rickard Rydell blickar redan nu fram mot den kommande säsongen.
- Jag är nöjd med att bli sexa i VM och ser redan fram mot nästa år när SEAT gör en satsning med sex bilar. Med förbättringar på bil och motor kan vi vara riktigt konkurrenskraftiga 2006.

Slutställning WTCC 2005
1) Andy Priaulx, BMW, 101 poäng.
2) Dirk Müller, BMW, 86.
3) Fabrizio Giovanardi, Alfa Romeo, 81.
4) Augusto Farfus jr, Alfa Romeo, 64.
5) Jörg Müller, BMW, 59.
6) Rickard Rydell, SEAT, 56.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-11-16 Rickard Rydell i VM-final
Till helgen körs finalen i WTCC, det första VM för touringcars sedan 1987. Platsen är Macau i Kina och scenen den klassiska stadsbanan i den forna portugisiska kolonin. Svenske SEAT-föraren Rickard Rydell ligger åtta i mästerskapet och har chans på en total fjärdeplats. Men det är jämnt, de sex förarna som kämpar om fjärdeplatsen finns inom tio poäng. Ännu jämnare är kampen om VM-guldet där Dirk Müller leder med en poäng före Andy Priaulx, och fem före Fabrizio Giovanardi.
Rickard Rydell och SEAT tävlade i Macau förra året som en förberedelse inför WTCC. Då blev det en tredjeplats. En av Rickards största meriter kom i Macau 1992 när han segrade i Formel 3-racet, som räknas som VM för F3.
- Macau är en av mina absoluta favoritbanor så jag ser verkligen fram emot helgen. Banan har inte ändrats mycket sedan man började använda den. Tävlingshelgen är viktig för mig eftersom jag kan bli allt från fyra till nia i mästerskapet. Allt kommer avgöras i Macau, säger en laddad Rickard Rydell.
SEAT satsar stort 2006

Nästa år satsar SEAT stort på VM, och inte mindre än sex SEAT Leon kommer stå på startlinjen på Monza i april. Årets förare Rickard Rydell, Jordi Gené och Peter Terting får sällskap av inga mindre än Gabriele Tarquini, James Thompson och Yvan Muller. Därmed kommer fyra BTCC-mästare (Rydell, Tarquini, Thompson och Muller) återfinnas hos samma tillverkare i WTCC!

Följ dramatiken på Eurosport
För den som vill följa VM-avslutningen i Macau kommer Eurosport ha omfattande sändningar under helgen. Dessutom kommer portugisiska och asiatiska kanaler sända mycket. Eurosport inleder söndagen (natten från lördagen) med att direktsända uppvärmningen 00.45. Därefter följer repriser av de tre senaste tävlingshelgerna 01.15-04.45. Direktsändningen av tävlingarna i Macau börjar 04.45 och pågår fram till 07.00. Repriser sänds 07.00 och 11.30.

Tv-tider Eurosport
Söndag 20 november
00.45-01.45 Uppvärmning, direkt.
01.45-04.45 Repris av tävlingarna från Oschersleben, Istanbul och Valencia.
04.45-07.00 Race 1 och 2, direkt.
07.00-08.30 Repris av söndagens tävlingar.
11.30-13.00 Repris av söndagens tävlingar.

Torsdag 24 november
19.00-19.30 Magasinsprogram med tävlingarna från Macau.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-09-18 Rydell tog nya VM-poäng i Turkiet
Rickard Rydell tog sex nya VM-poäng och var åter bäste SEAT-förare när WTCC tävlade på nya Istanbul Park i Turkiet. En femteplats i det första racet följdes upp med en sjunde i det andra.
- Mitt första varv var kanon och jag kunde ta mig från nionde i starten till sjätte. Sen tappade jag en placering, men vann två när Tarquini och Farfus fick punktering på sista varvet. Banan var hård på däcken, särskilt höger fram. Det berodde främst på en vänsterkurva man tog fullt på femmans växel i 180 km/h. Därför gällde det att ha en välbalanserad bil genom hela tävlingen, berättar Rickard.

BMW-föraren Andy Priaulx gick upp i VM-ledning men Rydells avstånd till engelsmannen, 25 poäng, var detsamma inför helgen. Rickard var nöjd och uppfyllde målsättningen han haft.
- Jag hade 35 kilo extravikt i bilen och idag var det svårt att konkurrera med Alfa-bilarna som hade mindre. Men målsättningen var att ta poäng i båda tävlingarna och det gjorde vi.

Nästa deltävling går i Valencia om två veckor. Där tävlar Rickard med nya SEAT Leon för första gången.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-09-15 Istanbul nästa för Rickard Rydell
För andra gången den här säsongen tävlar VM-serien för standardvagnar, WTCC, på en ny bana: Istanbul Park. Formel 1 var för fyra veckor sedan först ut på den toppmoderna banan som då bjöd på bra race.
I WTCC har SEAT-föraren Rickard Rydell siktet inställt på fler poäng när serien kommer till Turkiet. Tävlingshelgen blir för övrigt Rydells sista i Toledo-modellen innan han får köra nya SEAT Leon i Valencia om två veckor.
- Istanbul Park är en jättefin bana och det kan bli en bra avslutning för Toledon som jag tävlar med för sista gången. Bilen borde passa banan bra, trots att jag har 35 kilo i extravikt efter Oschersleben, säger Rickard.

WTCC-avslutningen ser ut att bli en riktig rysare inför de tre kvarvarande tävlingarna i Turkiet, Spanien och Kina. VM-tabellen toppas av Dirk Müller på 69 poäng, 1 före Andy Priaulx och 12 före Fabrizio Giovanardi. Rydell är en av tre förare på 43 poäng, 2 bakom fjärdeplacerade Jörg Müller.
- Det är väldigt jämnt i mästerskapet och målsättningen är att ta poäng i båda racen så att jag kan behålla min totalplacering.

Tv-tider Eurosport:
Lördag 17 september
19.45-20.00 FIA WTCC Kval.

Söndag 18 september
9.30-10.00 FIA WTCC Uppvärmning.
15.00-17.00 FIA WTCC 1:a och 2:a loppet.

Torsdag 22 september
17.30-18.00 FIA WTCC Magazine.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-08-28 Rydell VM-tvåa i Tyskland
Rickard Rydell tog en ny pallplats i VM för standardvagnar, WTCC, när serien gästade tyska Oschersleben. SEAT-föraren kom tvåa i det första racet och slutade sjua i det andra. Med tio nya poäng klättrade svensken till en delad femteplats i mästerskapet som leds av Dirk Müller.
- Jag är jättenöjd med första loppet och andraplatsen. Tio poäng var bra för avslutningen i mästerskapet som kommer att bli tuff. Min målsättning är att komma bland de sex främsta, säger Rickard.

SEAT Sport debuterade den här helgen med nya Leon-modellen med en bil för Jordi Gené. Spanjoren körde in på en fjärde och en sjunde plats. Bilen har teamet utvecklat samtidigt som man fortsatt att arbeta med den gamla Toledon som Rickard fortsätter med även i nästa tävling i Turkiet.
- Det har varit tufft för teamet som jobbat med båda bilarna parallellt och resultaten idag visar att vi lyckats bra.

I första loppet segrade Andy Priaulx och i andra loppet skrevs historia när Alex Zanadi ledde från start till mål.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-07-30 Rydell besviken efter Spa
Nionde kvaltid trots mycket straffvikt var en bra inledning för Rickard Rydell i WTCC på belgiska Spa. Men redan i första kurvan tappade SEAT-föraren chansen på en bra placering i det första racet. Efter det första varvet var han 16:e, men körde upp sig till 12:e plats.
- Det var bilar framför som snurrade i Eau Rouge. Jag gick till höger och då kom min teamkamrat Jordi Gené glidande framför mig, så det var bara att tvärnita. Eftersom man tar kurvan fullt på femmans växel seglade konkurrenterna förbi på den raksträckan efter, berättar Rickard.

Mellan de två heaten kom det en regnskur och det var svårt att välja däck till det andra racet. Rickard var en av dem som valde slicks. Men den här gången fullföljde han inte ens ett varv.
- Redan på uppvärmningsvarvet märktes det att torrdäck var rätt val, så det kändes bra eftersom flera framför var på regndäck. Precis som i race ett snurrade bilar i första kurvan, fast jag lyckades bättre den här gången och passerade sju bilar från min tolfte startposition. I tredje kurvan blev jag dock avknuffad av Gené som låste upp sina bromsar. Annars tror jag att jag kunde ha varit med i toppen som racet utvecklade sig, säger han besviket.

Dirk Müller segrade i det första heatet och privatföraren Stefano D?Aste i det andra.

Nästa tävling i WTCC går sista helgen i augusti på Oschersleben i Tyskland, där Rickard tog en seger ifjol. Dit kommer SEAT Sport med minst en ny Leon, modellen som ska ersätta den nuvarande Toledon.

Läs mer på: www.rickardrydell.com


05-07-28 Spa nästa för Rydell
WTCC är i helgen tillbaka efter ett lite längre uppehåll. Senast i Mexiko tog Rickard Rydell en tredjeplats i det första racet och hans stallkamrat Peter Terting segrade i det andra. Nu gästar VM-serien Spa i Belgien.
- Spa tillhör de flesta förarnas favoritbanor. Själv tycker jag också att den tillhör en av de häftigaste. Banan är lång, kuperad och har flera snabba kurvor. Vi var snabba här förra året och jag tror att mina teamkamrater Jordi Gené och Jason Plato kan vara med och slåss om segrarna eftersom de inte har så mycket straffvikt. Min målsättning är att ta poäng i båda racen, säger Rickard.

Efter halva säsongen ligger Rydell med 33 poäng 6:a i mästerskapet. Leder gör Dirk Müller på 47. Och även om det inte varit några tävlingar sedan midsommar, har Rickard och SEAT Sport haft fullt upp under sommaren. Utvecklingsarbetet med nya Leon-modellen pågår för fullt.
- Vi har testat mycket med den nya bilen och målsättningen är att köra den på Oschersleben i augusti.

Eftersom det klassiska 24-timmarsloppet ska köras på Spa samma helg åker WTCC sina tävlingar på lördag.

Tv-tider Eurosport
Fredag 29 juli
22.00-22.15 FIA WTCC Kval.

Lördag 30 juli
8.30-9.00 FIA WTCC Uppvärmning.
12.00-14.00 FIA WTCC Race 1 & 2.

Torsdag 4 augusti
19.00-19.30 FIA WTCC Magazine.

Läs mer på: www.rickardrydell.com


05-06-26 Rydell på WTCC-pallen i Mexiko
Inför fullsatta läktare tog Rickard Rydell en tredjeplats i det första racet när VM-serien i standardvagnsracing, WTCC, gästade Puebla i Mexiko. I lopp två slutade SEAT-föraren sjua. Fabrizio Giovanardi segrade i det första loppet och i race två tog Rickards teamkamrat Peter Terting SEAT:s andra seger för året.
- Jag är mycket nöjd med tredjeplatsen race ett, särskilt med tanke på att jag har 35 kg extra i bilen. Det andra loppet gick inte lika bra då jag hade några mindre problem, säger Rickard.

Rickard startade sexa i race två, men tappade några placeringar när han och teamkamraten Jason Plato missförstod varandra. Svensken kunde dock avancera några platser och slutade sjua. Efter halva säsongen ligger Rydell sexa i VM-sammandraget på 32 poäng. Leder gör BMW:s Dirk Müller på 47 poäng.
- Jag är jätteglad för Peter Terting och hela SEAT Sport. Det var ett missförstånd med Plato, men att ta så många poäng med min extravikt hade jag inte räknat med.
- Intresset för deltävlingen här i Mexiko har varit jättestort. Redan en vecka innan racet var det slutsålt. Vi i SEAT har bland annat gjort fem liveintervjuer med olika radiostationer samt två tv-inslag.

WTCC gör nu ett nytt uppehåll och är tillbaka lördagen den 30 juli på Spa i Belgien.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-04-28 Rydell hoppfull inför Magny-Cours
Rickard Rydell lämnade VM-premiären i standardvagnsracing, WTCC, med en poäng i bagaget. Efter tre veckors uppehåll är serien tillbaka, den här gången på Magny-Cours i Frankrike. Banan passar Rydells SEAT Toledo betydligt bättre än premiären som avgjordes på Monza.
- Förhoppningarna är större än vad de var inför Monza. Vi var snabba på Magny-Cours på vintertesten, fast då vet man inte med hur mycket vikt konkurrenterna kört. Hur bra vi är med vet vi först efter lördagens träningspass, men jag tror att vi har bra chans på pallplats, säger Rickard.

Intresset var stort för WTCC på Monza och till nästa år ser det ut som att kalendern utökas från dagens tio tävlingshelger.
- Innan premiären visste vi att det skulle bli problem att hänga med på Monzas långa raksträckor och jag var nöjd med poängen i det första heatet. WTCC blev en succé direkt med mycket publik och internationell media. Redan nu förs diskussioner om en tävling i Brasilien 2006.

Missa inte WTCC på tv. Eurosport sänder som följer:

Lördag 30 april
19.30-19.45 FIA WTCC kval.

Söndag 1 maj
10.45-11.15 FIA WTCC uppvärmning.
15.00-17.00 FIA WTCC båda racen.

Onsdag 4 maj
19.00-19.30 FIA WTCC magasinprogram.

Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-04-10 Rydell tog VM-poäng på Monza
Rickard Rydell tog en VM-poäng när WTCC började på Monza. Svensken var åtta i det första heatet. I det andra loppet startade han först men blev avkörd redan på andra varvet.
- Vi visste att det skulle vara svårt att hänga med BMW:s och Alfa Romeos fabriksbilar här på Monza. Därför är jag ganska nöjd med åttondeplatsen. Hälften av mina varv var snabbare än min kvaltid eftersom jag kunde ligga bakom andra bilar, berättar Rickard.
- I det andra loppet blev jag omkörd av några bilar, bland annat Jörg Müller. In i Ascari kom Augusto Farfus på insidan och gav mig en knuff. Kurvan är snabb och svår att köra om i så jag blev förvånad.

En VM-poäng blev det och de kommande banorna i serien, bland annat Magny-Cours och Imola,ska passa SEAT-bilen betydligt bättre än snabba Monza.
Läs mer på: www.rickardrydell.com

05-04-10 Premiärotur för Carl Rosenblad i WTCC-premiären

Carl Rosenblads VM-premiär på Monza slutade olyckligt.
Efter en kraftig påkörning bakifrån på uppvärmningen kunde han inte starta i något av de två racen.
- Känns bedrövligt, tredje året i rad som vi kammar noll poäng i premiären, säger Rosenblad.

Det svenska teamet Crawford Racing / Elgh Motorsport kom väl förberedda till Monza och VM-premiären för standardbilar, WTCC. Föraren Carl Rosenblad kvalade bra, tvåa i Privatcupen och totalt 14:e på griden.
- Utgångsläget såg bra ut, därför är det synd när en sån här grej förstör allt.

Det var under uppvärmningen som italienaren Adriano De Micheli bromsade på sig. Han dundrade in med sin Honda i bakpartiet på Rosenblads BMW som inte gick att rädda till start i något av de två racen.
- Bilen blev förstörd och vi fick packa och vända hemåt. Men det är inte allvarligare än att vi får ordning på det till nästa tävling.

Det här var tredje året i rad som Carl Rosenblad förföljs av otur i samband med premiären.
- Jag kanske ska stå över premiärer i fortsättningen, avslutar en förkyld Rosenblad med ett lätt skratt.
Crawford Racing / Elgh Motorsport

05-04-07 Alfa Romeo siktar på seger i nya VM
I helgen startar det nyinstiftade FIA World Touring Car Championship på italienska motorhelgedomen Autodromo Nazionale di Monza utanför Milano. WTCC, som mästerskapet kallas, är en utveckling ur det tidigare ETCC. Alfa Romeo siktar på seger efter att ha dominerat det tidigare Europamästerskapet ETCC med segrar i både märkes- och förarmästerskapet 2000, 2001, 2002 och 2003!
– European Touring Car Championship har de senaste åren haft en mycket positiv utveckling och intresset hos biltillverkarna är större än någonsin, sade FIA:s president, Max Mosley, vid en presskonferens.
– WTCC blir därmed FIA:s tredje världsmästerskap vid sidan av Formel 1 och World Rally Championship. Detta kommer naturligtvis att öka statusen i mästerskapet. Förfrågan har inkommit från flera tillverkare som tidigare inte deltagit i ETCC, däribland en kinesisk biltillverkare, avslöjade Mosley. WTCC kommer nu att tävla på tre kontinenter vilket utan tvekan kommer att förhöja värdet av mästerskapet enormt.

TRE KONTINENTER – TIO TÄVLINGAR – TJUGO RACE!
Tävlingskalendern har möblerats om kraftigt från i fjol. Liksom i fjol startar man dock ”som vanligt” på italienska Monza. Därefter kör man på franska F1-banan i Magny-Cours (1 maj), brittiska F1-banan Silverstone (15 maj), italienska F1-banan Imola (29 maj), mexikanska Puebla (26 juni), belgiska F1-banan Spa-Francorchamps (30 juli), tyska Oschersleben (28 augusti), turkiska F1-banan utanför Istanbul (18 september), spanska Valencia (2 oktober) samt den avslutande finalen i fd. portugisiska, numer kinesiska, Macau (20 november).
Vid varje tävling körs två lopp, nu på Monza, vars banvarv mäter 5,77km, kör man nio varv x 2.

ALFA ROMEO SNABBAST VID MONZATEST
För en tid sedan kördes det första officiella testet på Monzaautodromen. Det visade sig snabbt att huvudkonkurrenterna –Alfa Romeo och BMW – även i år kommer att bli de som närmast kommer att fightas om VM-titeln. Unge argentinaren Augusto Farfus, som är fabriksförare för Alfa Romeo Racing Team, var snabbast under båda testdagarna med en bästa tid på 1.58.783. Näst snabbast var teamkompisen och forne ETCC-mästaren, Gabriele Tarquini, med tiden 1.59.094.

Testtiderna på Monza:
1. Farfus Jr. Alfa Romeo, 1.58.783
2. Tarquini, Alfa Romeo, 1.59,094
3. D.Müller, BMW, 1.59.335
4. J.Müller, BMW, 1.59,525
5. Thompson, Alfa Romeo, 1.59,681
6. Giovanardi, Alfa Romeo, 1.59,707
7. Garcia, BMW, 1.59,807
8. Colciago, Honda, 1.59,841
9. Priaulx, BMW, 2.00.100
10. Gené, Seat, 2.00.183
11. Rydell, Seat, 2.00.188
18. Rosenblad, BMW, 2.01.345
19. Engström, Honda, 2.01,595
32. Borgudd, Honda, 2.08,617
33. Hellström, Honda, 2.08,688

FIAT AUTO-CHEF FICK SKJUTS…
Monzatestet fick celebert besök i form av Fiat-koncernens chef för ”Brand Promotion,” Lapo Elkann. Denne ville gärna känna på hur det kändes att fara runt den historiska banan i en WTCC-Alfa 156.
Det fick han! Han tog plats bredvid Augusto Farfus Jr. och fick sig till livs de fyra snabbaste varven någonsin i sitt liv!
– Dom varnade mig innan vi körde ut på banan att om jag ställde till med en olycka skulle hela Fiat-Gruppen hamna i allvarliga problem, avslöjade Farfus Jr.
– Men Elkann var en mycket trevlig passagerare. Han jagade på mig att köra så fort det gick och på mitt bästa varv noterades vi för 2.03….så direkt långsamt gick det inte!

INGA KÖRNINGAR PÅ FREDAG
Arrangörerna av helgens VM-tävling på Monza har beslutat ställa in alla aktiviteter på Autodromo Nazionale di Monza nu på fredag. Detta på grund av den sorgedag som proklamerats av den italienska regeringen med anledning av begravningen av påven Johannes Paulus II.
– Jag vill gärna tacka mästerskapets promotors och arrangörer, SRO, Alfa Romeo och Maserati samt all personal på Monzabanan och KSO för att de med så kort varsel kunnat göra denna förändring i programmet möjlig, sade Jacques Behar, styrelseordförande i KSO.
– Det är en förändring som visar vår respekt för påven.

TRETTIOTRE BILAR TILL START – EUROSPORT DIREKTSÄNDER
Inte mindre än trettiotre ekipage är anmälda till helgens VM-tävling på Monza.
Av dessa kommer fem tävlande från den italienska mästerskapsserien ”Italian Supertourismo Championship” som kommer att prisbedömas separat. De 33 förarna kommer från elva nationer och sex större tillverkare –Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Ford och Seat – tävlar om Konstruktörernas Mästerskap. Honda tävlar i privatcupen.

Monza har varit värd för ETCC 26 gångar.
TV-kanelen Eurosport följer upp tävlingarna på Monza med sändning från söndagens warm-up live (09.15-09.45) samt Race 1 och 2 live (15.00-17.00).

ALFA ROMEOS SENASTE FRAMGÅNGAR I TOURINGCARRACING ALFA ROMEO SUCCESSES - FIA EUROPEAN TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2004
5 POLE POSITION
Monza (ITA) Gabriele Tarquini
Valencia (ESP) Augusto Farfus
Imola (ITA) Fabrizio Giovanardi
Oschersleben (GER) Augusto Farfus
Donington (GBR) James Thompson
8 RACES WON
Monza (ITA) race 1 Gabriele Tarquini
Valencia (ESP) race 1 Gabriele Tarquini
Valencia (ESP) race 2 Fabrizio Giovanardi
Donington (GBR) race 1 James Thompson
Imola (ITA) race 1 Gabriele Tarquini
Imola (ITA) race 2 Gabriele Tarquini
Dubai (UEA) race 1 Gabriele Tarquini
Dubai (UEA) race 2 Gabriele Tarquini
7 FASTEST LAPS
Monza (ITA) race 2 Augusto Farfus
Valencia (ESP) race 1 Augusto Farfus
Valencia (ESP) race 2 Gabriele Tarquini
Imola (ITA) race 1 Fabrizio Giovanardi
Imola (ITA) race 2 Fabrizio Giovanardi
Dubai (UEA) race 1 Augusto Farfus
Dubai (UEA) race 2 Gabriele Tarquini

ALFA ROMEO 156 SUCCESSES
1998 1st Italian Super Touring Car Championship Constructors and Drivers
1st Italian Touring Car Championship Drivers
1999 1st Italian Super Touring Car Championship Constructors and Drivers
2000 1st European Super Touring Cup Team and Drivers
2001 1st European Touring Car Championship Drivers and Team
2002 1st European Touring Car Championship Constructors and Drivers
2003 1st European Touring Car Championship Team and Drivers
2004 1st European Touring Car Championship Team 2nd European Touring Car Championship Constructors


05-04-07 Rydell i VM-premiär på Monza
I helgen startar VM-serien för standardvagnar, WTCC. Platsen är klassiska Monza i Italien och Rickard Rydell går in på sitt andra år med SEAT. WTCC är den tredje motorsportgrenen jämte Formel 1 och rally som kör om en VM-titel.
- Det är jättekul att tävlingssäsongen drar igång. Intresset är mycket större nu med VM-statusen än vad det varit tidigare i ETCC.

SEAT har varit snabba på flera banor under vintern, fast Monza är inte den bästa för teamets Toledo Cupra. Bilen kommer inte till sin rätt på den snabba banan med långa raksträckor.
- Vi vet att de tre banorna efter Monza kommer passa oss mycket bättre. På försäsongstesterna har vi varit i den absoluta toppen på Magny-Cours, Silverstone och Imola. Men på Monza hänger vi inte med utan har legat kring tionde tid.
- SEAT håller fortfarande på att utveckla en ny motor. För att ha större chans att vara med i toppen på Magny-Cours har vi valt en konservativ linje på min bil de första två deltävlingarna. Missa inte WTCC på Eurosport som satsar stort med omfattande direktsändningar. Nedan finner du tablån för Monza!

Lördag 9 april
8.30-9.00 FIA WTCC Magazine. Inför säsongsstarten.
19.30-19.45 FIA WTCC kval.
Söndag 10 april
9.15-9.45 FIA WTCC Uppvärmning DIREKT.
15.00-17.00 FIA WTCC 1:a och 2:a loppet DIREKT.
Torsdag 14 april
18.30-19.00 FIA WTCC Magazine. Sammandrag från helgen.
www.rickardrydell.com

05-03-31 Peter Hallén siktar på guld i S60 Challenge
Peter Hallén från Tibro kör i år sin fjärde säsong i Volvo S60 Challenge och det är bara en sak som gäller för Peter nämligen totalseger.
- Visst har jag varit sugen på att byta klass men arbete och familj tar sin tid och det är inte så lätt att få ihop en budget som räcker till en rejäl satsning. Nu har jag min S60 och med placeringarna 10, 6 och 2 i S60 Challenge de senaste åren så kan det ju vara trevligt att avsluta denna klass med en totalseger, säger Peter Hallén som alltså ger sig i kast med en fjärde säsong i samma klass.

Peter skall dock först bli pappa för andra gången inom de närmsta dagarna innan allvaret på racingbanorna tar vid. I vinter har han ägnat en hel del timmar i garaget för en komplett genomgång av Volvon och allt är nu klart för att inleda tester under april månad.

- Jag ser verkligen fram emot att få komma ut på banan igen och känner mig mycket motiverad. Jag vet inte så mycket om vilka förare som kommer till start i år så jag kan inte kommentera vilket motstånd det blir. Dock är jag lite orolig för vad som kan inträffa på vissa banor när vi nu skall köra samtidigt som S40 förarna. Det kan bli komplikationer vid varvningar om det är tät racing. Sedan hoppas jag bara att vi får köra kvalen var för sig då våra däck bara ger oss chansen att prestera bra varvtider under ett till två varv innan de blir för varma, kommenterar Peter beskedet om sammanslagningen av S60 Challenge med JSM serien S40 Challenge vars bilar är långsammare.

Mer information om Team caWalli och Peter Hallén finns att hämta på Webbsite www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm

<< Tillbaka till Startsidan